Gjest tinkaanonym Skrevet 17. april 2016 #1 Skrevet 17. april 2016 (endret) Det er noe som har plaget meg en god stund nå, men har ikke greid å fortelle det til noen. Siden jeg har endometriose/pmdd plager blir jeg nødt til å bruke en slags prevensjon eller hormonbehandling. De siste to årene har jeg gått på kombiasjons p-piller (to hormoner). Det er det eneste som har hjulpet. Men i løpet av disse to årene er det som jeg har vært aseksuell. Har ikke tenkt på sex i det hele tatt. Jeg trodde ikke dette skulle bli noe problem..men jeg savnet det faktisk.. Det føltes som en del av personligheten min var borte. I disse årene har jeg også gått på antidepressiva, kanskje det også har noe av skylden. Vet bare at det ble verre da jeg begynnte på p-piller. Har prøvd to ulike merker men uten å ha kjent noe særlig forskjell. Nå har jeg sluttet på alle pillene for å se hvordan det kjennes ut. Lysten er tilbake men det er smertene også. Så legen min gav meg to alternativer: 1. prøve noen flere kombi p-piller 2. sette inn spiral Spiralen er dyr og jeg vet ikke en gang om den kommer til å fungere. Tror ikke legen vet det heller. Tenker på en måte at den fungerer litt som minipiller - og de var ikke effektive nok mot endometriose/pmdd problemene. Dessuten kan det ta lang stund før jeg mister mensen. Likevel, jeg har hørt at mange med pmdd/enodmetriose velger spiral. Den varer også veldig lenge, noe som gjør at jeg ikke må tenke på å ta piller. Samtidig har jeg alltid ha lyst til å få barn tidlig. (Den koster 1000 kr og varer 5 år) Hvis de virker på samme måte som minipiller vil de kun gjøre puppene litt større, men ikke nok. Tror jeg Jeg har på en måte lyst til å gå på kombi p-piller igjen fordi etter at jeg sluttet har puppene mine sett helt grusomme ut. De har mistet all fylde og jeg greier ikke å finne noen bh-er som passer. Jeg tenker på det hele tiden.. Får lyst til å bare kutte dem av. Samtidig, hva er vitsen med å se bra ut hvis du ikke har sexlyst uansett. Hva ville du valgt, å se bra ut eller å ha lite sexlyst? Endret 17. april 2016 av Gjest
AnonymBruker Skrevet 17. april 2016 #2 Skrevet 17. april 2016 Det er jo ikke dyrt? En pakke med p piller koster jo ca 100 og varer i maks 3 mnd dersom man ikke hopper over mens. Dvs ca 400 kr i året minimum. 400×5=2000. Altså dobbelt så mye som spiral. Så jeg hadde prøvd spiral hadde jeg vært deg. Anonymkode: 8b82f...d30
AnonymBruker Skrevet 17. april 2016 #3 Skrevet 17. april 2016 Så med piller = lite sexlyst, uten piller = grusomme pupper? Vet ikke helt... jeg har gått på p-piller selv, og sexlysten forsvant. Jeg sluttet etter noen år, og den kom aldri tilbake. Føler som deg at en del av personligheten min forsvant, men min erfaring er at hormoner tukler såpass med deg at det ikke bare er å slutte med noe så nullstilles kroppen. Anonymkode: b62a4...5ed
AnonymBruker Skrevet 17. april 2016 #4 Skrevet 17. april 2016 Har du noen partner da? Gjør jo ikke noe om du har liten sexlyst hvis du er single. Anonymkode: 6bfeb...8ff
Gjest tinkaanonym Skrevet 17. april 2016 #5 Skrevet 17. april 2016 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har du noen partner da? Gjør jo ikke noe om du har liten sexlyst hvis du er single. Anonymkode: 6bfeb...8ff Ja jeg er singel. Og jo det gjør faktisk det.. Det er for min egen skyld, ikke for noen andres
AnonymBruker Skrevet 17. april 2016 #6 Skrevet 17. april 2016 Antidepressiva har en bivirkning at man får nedsatt libido (sexlyst) og man kan få manglende orgasme. Det er nok antidepressiva som har skylden for din manglende lyst Anonymkode: ec4e8...170
AnonymBruker Skrevet 17. april 2016 #7 Skrevet 17. april 2016 1 time siden, tinkaanonym skrev: Det er noe som har plaget meg en god stund nå, men har ikke greid å fortelle det til noen. Siden jeg har endometriose/pmdd plager blir jeg nødt til å bruke en slags prevensjon eller hormonbehandling. De siste to årene har jeg gått på kombiasjons p-piller (to hormoner). Det er det eneste som har hjulpet. Men i løpet av disse to årene er det som jeg har vært aseksuell. Har ikke tenkt på sex i det hele tatt. Jeg trodde ikke dette skulle bli noe problem..men jeg savnet det faktisk.. Det føltes som en del av personligheten min var borte. I disse årene har jeg også gått på antidepressiva, kanskje det også har noe av skylden. Vet bare at det ble verre da jeg begynnte på p-piller. Har prøvd to ulike merker men uten å ha kjent noe særlig forskjell. Nå har jeg sluttet på alle pillene for å se hvordan det kjennes ut. Lysten er tilbake men det er smertene også. Så legen min gav meg to alternativer: 1. prøve noen flere kombi p-piller 2. sette inn spiral Spiralen er dyr og jeg vet ikke en gang om den kommer til å fungere. Tror ikke legen vet det heller. Tenker på en måte at den fungerer litt som minipiller - og de var ikke effektive nok mot endometriose/pmdd problemene. Dessuten kan det ta lang stund før jeg mister mensen. Likevel, jeg har hørt at mange med pmdd/enodmetriose velger spiral. Den varer også veldig lenge, noe som gjør at jeg ikke må tenke på å ta piller. Samtidig har jeg alltid ha lyst til å få barn tidlig. (Den koster 1000 kr og varer 5 år) Hvis de virker på samme måte som minipiller vil de kun gjøre puppene litt større, men ikke nok. Tror jeg Jeg har på en måte lyst til å gå på kombi p-piller igjen fordi etter at jeg sluttet har puppene mine sett helt grusomme ut. De har mistet all fylde og jeg greier ikke å finne noen bh-er som passer. Jeg tenker på det hele tiden.. Får lyst til å bare kutte dem av. Samtidig, hva er vitsen med å se bra ut hvis du ikke har sexlyst uansett. Hva ville du valgt, å se bra ut eller å ha lite sexlyst? Anbefaler deg å få en henvisning til gyn. Pol. På Ullevål for vurdering av beste endometriosebehandling for deg. De er nasjonalt senter for endometriosebehandling. Anonymkode: 531d8...ef1
AnonymBruker Skrevet 17. april 2016 #8 Skrevet 17. april 2016 Skjønner det er vanskelig, all den tid det er "umulig" å vite om p-pillene eller antidepressiva har skylden for nedsatt lyst. Ei venninne av meg slet med lysten etter at hun begynte på p-piller, og det gikk ut over forholdet til kjæresten. Til slutt var det så ille at legen anbefalte henne å få satt inn spiral, til tross for at hun var barnløs. (Dette er noen år siden, og da ble spiral stort sett satt inn etter at man hadde fått sitt første barn, visstnok fordi det var lettere å få inn spiralen etter en fødsel enn å sette inn på ei som aldri hadde født). For min venninnes del kom lysten tilbake. For din del er det jo mer komplisert, jeg har lest -som sagt over - at antidepressiva kan ha den bivirkning at den setter ned lysten. Hvis jeg skulle velge mellom lyst eller "fine pupper" ville jeg valgt lysten anytime! Prøv deg gjennom en mengde bh-er, med fyll og puff hit og dit så skal du se du finner noe du trives med! Anonymkode: e5e1d...9a6
AnonymBruker Skrevet 17. april 2016 #9 Skrevet 17. april 2016 5 timer siden, tinkaanonym skrev: Ja jeg er singel. Og jo det gjør faktisk det.. Det er for min egen skyld, ikke for noen andres Om du ikke har lyst å sex så gjør det vel ikke noe når du er singel? For din egen skyld så er det jo flott at du ikke har sex siden du ikke har lyst Anonymkode: fd21b...4b0
minister-mio Skrevet 17. april 2016 #10 Skrevet 17. april 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Om du ikke har lyst å sex så gjør det vel ikke noe når du er singel? For din egen skyld så er det jo flott at du ikke har sex siden du ikke har lyst Anonymkode: fd21b...4b0 Du kan ikke skjønne at hun kanskje ønsker å ha sexlyst da?
Gjest tinkaanonym Skrevet 20. april 2016 #11 Skrevet 20. april 2016 Den 17.4.2016 at 16.40, AnonymBruker skrev: Antidepressiva har en bivirkning at man får nedsatt libido (sexlyst) og man kan få manglende orgasme. Det er nok antidepressiva som har skylden for din manglende lyst Anonymkode: ec4e8...170 Det var etter jeg begynnte på p-piller jeg fikk problemet. Hadde allerede gått på antidepressiva i et år. Men kan være de virker sammen. Nå som jeg har sluttet på begge er alt som det skal være på det viset.. selv om jeg er deprimert. Kan jeg få noen flere seriøse svar?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå