AnonymBruker Skrevet 17. april 2016 #1 Skrevet 17. april 2016 Jeg skal utredes for ADD og det er snakk om å prøvd medisiner på meg ( Concerta eller Ritalin ) for å se hvordan jeg reagerer. Har dere noen erfaringer å dele? Hva slags bivirkninger er vanlig? Anonymkode: afb5d...e5a
AnonymBruker Skrevet 17. april 2016 #2 Skrevet 17. april 2016 Det er lurt å begynne på den laveste dosen. Det er individuelt, men det er lurt å ta pillen med. Du kan oppleve hjertebank, litt nervøsitet, angst, du kan føle deg litt gira og pratsom/hyper. Det kan hjelpe mange, men det er ingen vidunderkur, og generelt sett vil jeg anbefale mye fysisk aktivitet istedenfor eller i det minste i tillegg til concerta. I perioder der man er litt langt nede så kan det være en utrolig bra medisin som gjør at du føler deg "hel" igjen, men selv om du blir vant til den kan dagsformen gjøre at du av og til får bivirkninger. Det er lurt å ta den hver dag til samme tid, og hvis mulig prøv å kutt ned på kaffen fordi det vil gjøre bivirkninger verre. Anonymkode: 92984...fab
AnonymBruker Skrevet 17. april 2016 #3 Skrevet 17. april 2016 ta pillen med mat og drikke* Anonymkode: 92984...fab
AnonymBruker Skrevet 19. april 2016 #4 Skrevet 19. april 2016 Min datter med ADD begynte med Ritalin; fra svært liten dose med gradvis opptrapping. Vi opplevde at medisinen ga effekt, og at hun fungerte bedre. Men hun selv ble plaget av bivirkningene, og valgte å slutte. Hun sa det som plaget henne mest var manglende matlyst og irritabilitet, og at hun følte seg "annerledes og rar". Anonymkode: 69669...54b
AnonymBruker Skrevet 19. april 2016 #5 Skrevet 19. april 2016 Går det ann å gå på SSRI samtidig med ritalin? Anonymkode: 5b7e9...fbf
Norbertine Skrevet 20. april 2016 #6 Skrevet 20. april 2016 Tråden er ryddet for innlegg om dosering av medisiner. Alice i Eventyrland, mod
AnonymBruker Skrevet 20. april 2016 #7 Skrevet 20. april 2016 Legen kommer til å følge deg nøye opp i forhold til medisiner og bivirkninger, så det kan du ta med ro. Ritalin har hjulpet meg med min add, men er ingen mirakelkur. Men at det hjelper, ja. Anonymkode: e32d4...e35
AnonymBruker Skrevet 20. april 2016 #8 Skrevet 20. april 2016 Husk å spise regelmessig! Det demper eventuelle bivirkninger ☺ Anonymkode: e32d4...e35
AnonymBruker Skrevet 23. april 2016 #9 Skrevet 23. april 2016 Viktig å spise et godt måltid før man tar medisiner, som nevnt. Hvis du tar Ritalin med dagens første kaffekopp uten noe mat i magen, kan du få ekstreme bivirkninger(nervøsitet og kraftig økt puls - veldig skremmende). Personlig får jeg bivirkninger som økt puls, klamme hender, munntørrhet, mild nervøsitet og kan også føle meg veldig rar og bli lett irritabel. Det er ikke sukkertøy dette her Anonymkode: 61e6a...afd
AnonymBruker Skrevet 23. april 2016 #10 Skrevet 23. april 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Viktig å spise et godt måltid før man tar medisiner, som nevnt. Hvis du tar Ritalin med dagens første kaffekopp uten noe mat i magen, kan du få ekstreme bivirkninger(nervøsitet og kraftig økt puls - veldig skremmende). Personlig får jeg bivirkninger som økt puls, klamme hender, munntørrhet, mild nervøsitet og kan også føle meg veldig rar og bli lett irritabel. Det er ikke sukkertøy dette her Anonymkode: 61e6a...afd Må heller ikke glemme kraftig nedsatt appetitt. Perfekt om du vil miste noen kg, men kan naturligvis også være farlig for allerede slanke mennesker eller anorektikere. På nettet står det at denne bivirkningen forsvinner etter en tids bruk, men jeg har brukt Ritalin daglig i ett år og mister fremdeles matlysten. Anonymkode: 61e6a...afd
AnonymBruker Skrevet 23. april 2016 #11 Skrevet 23. april 2016 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Må heller ikke glemme kraftig nedsatt appetitt. Perfekt om du vil miste noen kg, men kan naturligvis også være farlig for allerede slanke mennesker eller anorektikere. På nettet står det at denne bivirkningen forsvinner etter en tids bruk, men jeg har brukt Ritalin daglig i ett år og mister fremdeles matlysten. Anonymkode: 61e6a...afd Nå handler ikke anoreksi som manglende/nedsatt apetitt da. Selv har jeg anoreksi og adhd,og går på ritalin. Selv inntar jeg jeg medisiner på tom mage.Gjort det i alle år uten noe problem Anonymkode: 5187f...36e
AnonymBruker Skrevet 24. april 2016 #12 Skrevet 24. april 2016 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Nå handler ikke anoreksi som manglende/nedsatt apetitt da. Selv har jeg anoreksi og adhd,og går på ritalin. Selv inntar jeg jeg medisiner på tom mage.Gjort det i alle år uten noe problem Anonymkode: 5187f...36e Uten problem? Hvis du har anoreksi, gjør vel strengt tatt ikke Ritalin saken noe bedre. Poenget mitt var at om anorektikere eller mennesker i fare for å utvikle anoreksi får utskrevet Ritalin, kan dette være risikabelt. Det kan lett misbrukes for å gå ned i vekt, da de fleste faktisk mister matlysten på Ritalin. Ingenting å nekte for det. Anonymkode: 61e6a...afd 3
AnonymBruker Skrevet 24. april 2016 #13 Skrevet 24. april 2016 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Uten problem? Hvis du har anoreksi, gjør vel strengt tatt ikke Ritalin saken noe bedre. Poenget mitt var at om anorektikere eller mennesker i fare for å utvikle anoreksi får utskrevet Ritalin, kan dette være risikabelt. Det kan lett misbrukes for å gå ned i vekt, da de fleste faktisk mister matlysten på Ritalin. Ingenting å nekte for det. Anonymkode: 61e6a...afd Men igjen så er manglende matlyst noe fysisk,mens anoreksi er en psykisk lidelse. Altså jeg nekter meg selv mat,og det handler ikke om å ikke ha lyst på maten. Men når det er sagt så har jeg vært i behandling x antall ganger og har da tatt ritalin FØR jeg har spist og har ikke merker noen FYSISK manglende matlyst. Og hadde dette vært et stort problem så hadde ikke leger utskrevet ritalin til meg. Det er med ritalin som med alle andre medisiner individuelt. Så det at jeg går på ritalin gjør ikke anoreksien min verre. Anonymkode: 5187f...36e
AnonymBruker Skrevet 27. april 2016 #14 Skrevet 27. april 2016 Den 24. april 2016 at 18.57, AnonymBruker skrev: Men igjen så er manglende matlyst noe fysisk,mens anoreksi er en psykisk lidelse. Altså jeg nekter meg selv mat,og det handler ikke om å ikke ha lyst på maten. Men når det er sagt så har jeg vært i behandling x antall ganger og har da tatt ritalin FØR jeg har spist og har ikke merker noen FYSISK manglende matlyst. Og hadde dette vært et stort problem så hadde ikke leger utskrevet ritalin til meg. Det er med ritalin som med alle andre medisiner individuelt. Så det at jeg går på ritalin gjør ikke anoreksien min verre. Anonymkode: 5187f...36e Jeg snakker om man allerede sliter med kropp og mat, kjære deg. Ikke at man får anoreksi AV Ritalin. Anonymkode: 61e6a...afd 2
AnonymBruker Skrevet 27. april 2016 #15 Skrevet 27. april 2016 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg snakker om man allerede sliter med kropp og mat, kjære deg. Ikke at man får anoreksi AV Ritalin. Anonymkode: 61e6a...afd Jeg forstår det. Og jeg har anoreksi,og ritalinen forverrer ikke den. Kjære deg! Anonymkode: 5187f...36e 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå