Gå til innhold

Hvor mye trening er "mye trening"?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dere som mener dere trener mye, hvor mye trener dere egentlig? 

Og hva mener dere ellers kan anses som mye trening? Tenker da for en gjennomsnittlig person som er i jobb/skole, og ellers har et vanlig sosialt liv med venner og familie (altså ikke toppidrettsutøvere etc.). 

Lurer fordi jeg er nysgjerrig på om jeg trener mye i forhold til hva andre "vanlige" mennesker gjør :)

Anonymkode: 4c4cf...a92

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det spørs litt fra idrett til idrett. En triathlon-utøver trener gjerne dobbelt så mye som en løper. Jeg vil si at trening 45 minutter 6 dager i uken er mye. Selv trener jeg mellom 12 og 35 timer i uka og er student

Anonymkode: 3abdb...c3f

AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det spørs litt fra idrett til idrett. En triathlon-utøver trener gjerne dobbelt så mye som en løper. Jeg vil si at trening 45 minutter 6 dager i uken er mye. Selv trener jeg mellom 12 og 35 timer i uka og er student

Anonymkode: 3abdb...c3f

Men jeg tenker en gjennomsnittsperson som ikke driver med noen idrett, altså ikke skal bli "best mulig" i noe :)

Du trener altså MYE mer enn det du mener er mye trening selv? Hvordan har du tid til å trene så mange timer når du er student? De ukene du trener 35 timer, så trener du i snitt fem timer per dag, da? 

Skrevet

Jeg trener mellom 1 og 2 økter hver dag, hvor jeg fokuserer på styrketrening, men har noen HIIT-økter innimellom. Dvs. at jeg ikke er det så lenge om gangen, men heller ofte. En økt er vel på MAKS en time, når jeg har tung styrke og feks kjører mange sett med en del hvile i mellom.. :P Ellers ligger de vel på rundt 40-45 min. Vet ikke hva som er mye, jeg, folk definerer vel det forskjellig :) 

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, rh1 skrev:

Jeg trener mellom 1 og 2 økter hver dag, hvor jeg fokuserer på styrketrening, men har noen HIIT-økter innimellom. Dvs. at jeg ikke er det så lenge om gangen, men heller ofte. En økt er vel på MAKS en time, når jeg har tung styrke og feks kjører mange sett med en del hvile i mellom.. :P Ellers ligger de vel på rundt 40-45 min. Vet ikke hva som er mye, jeg, folk definerer vel det forskjellig :) 

Jeg er også enig i at det er bedre å trene korte flere økter, enn færre lange :) Men det er vel smak og behag! Jeg trener som regel en økt per dag, da på ca. 60 minutter. Det varierer treningsmåten veldig, alt fra jogging, sykling, ellipse, til styrketrening, gruppetimer (step, aerobic etc.) og yoga. Noen dager jogger jeg en rundt på 30 minutter i tillegg til den andre økta, men det er ikke så ofte. Bruker også å ha én eller to dager helt treningsfri i uka. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns overhodet ikke en times trening hver dag er mye, spesielt om man har en stillesittende jobb eller går på skole. Søsteren min er sykepleier og går i over 20 000 skritt hver dag, med mye tunge løft. Håndverkere svetter seg gjerne ut i arbeidstiden. For oss andre kontorrotter er det svært viktig å få inn så mye bevegelse som mulig ila dagen.

Jeg løper 1-2 mil 5 ganger i uken, og trener styrke de andre dagene. Siden jeg sitter så mye i ro ellers, på jobb, i bil ect, så føler jeg dette er minimum av hva jeg burde gjøre.

Anonymkode: 46a63...713

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg syns overhodet ikke en times trening hver dag er mye, spesielt om man har en stillesittende jobb eller går på skole. Søsteren min er sykepleier og går i over 20 000 skritt hver dag, med mye tunge løft. Håndverkere svetter seg gjerne ut i arbeidstiden. For oss andre kontorrotter er det svært viktig å få inn så mye bevegelse som mulig ila dagen.

Jeg løper 1-2 mil 5 ganger i uken, og trener styrke de andre dagene. Siden jeg sitter så mye i ro ellers, på jobb, i bil ect, så føler jeg dette er minimum av hva jeg burde gjøre.

Jeg er helt enig med deg! Kjenner jeg blir rastløs etter mange stillesittende timer som student! Jeg skulle gjerne trent mer enn jeg gjør, men får dessverre ikke tiden til å rekke, da jeg også har en deltidsjobb ved siden av studiene, og er sosial med venner og familie flere dager i uka. Jeg ønsker ikke å prioritere bort det til fordel for trening, så da blir det dessverre ikke tid nok :(

AnonymBruker
Skrevet

Jeg syntes jeg trener mye. Jeg trener 5-7 ganger per uke og jeg syntes det er mye fordi det er mer enn de fleste andre jeg kjenner får til med full jobb/studier. 

Anonymkode: 4334d...972

• Liker 3
Skrevet

Jeg har inntrykk av at synet på hva som er mye trening har endret seg veldig de siste årene. Da jeg var tenåring mente vi at vi var flinke hvis vi trente tre ganger i uka, og det var helt vanlig å trene én eller to ganger. Jeg kjente bare et par stykker som trente daglig, og de var idrettstalenter.

Med dette som bakgrunn, og tatt i betraktning at jeg jobber fullt, har to barn og prøver å opprettholde et sosialt liv, er jeg veldig fornøyd med at jeg får til å trene tre-fire ganger i uka. Mer enn det, og jeg ville blitt nødt til å prioritere vekk tid med barn og venner (eller kutte på søvn så jeg kunne løpt grytidlig før jobb, noe jeg ikke gidder ;)).

Jeg mener man trener mye om man trener mer enn meg (er ikke dét en klassisk holdning?), dvs fra fem ganger i uka og oppover.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, Ciara skrev:

Jeg har inntrykk av at synet på hva som er mye trening har endret seg veldig de siste årene. Da jeg var tenåring mente vi at vi var flinke hvis vi trente tre ganger i uka, og det var helt vanlig å trene én eller to ganger. Jeg kjente bare et par stykker som trente daglig, og de var idrettstalenter.

Med dette som bakgrunn, og tatt i betraktning at jeg jobber fullt, har to barn og prøver å opprettholde et sosialt liv, er jeg veldig fornøyd med at jeg får til å trene tre-fire ganger i uka. Mer enn det, og jeg ville blitt nødt til å prioritere vekk tid med barn og venner (eller kutte på søvn så jeg kunne løpt grytidlig før jobb, noe jeg ikke gidder ;)).

Jeg mener man trener mye om man trener mer enn meg (er ikke dét en klassisk holdning?), dvs fra fem ganger i uka og oppover.

Du har helt rett i at synet på hva som er mye trening har endret seg veldig. Jeg er 22 år nå, og da jeg gikk på barne- og ungdomsskolen trente vi håndball/fotball ca. tre dager i uka + gymmen på skolen. Og vi som var med på fotball/håndball var blant de som trente mest. At jeg ikke klarer å si meg helt fornøyd med en times trening 5-6 dager i uka, er derfor egentlig litt rart å tenke på. Men så er vi blitt veldig opptatt av dette opp gjennom årene, og jeg er spent på hvordan det utvikler seg framover. Synes det er en litt skummel utvikling, og håper for alle sin del at det roer seg litt (iallefall ikke øker) i årene som kommer. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg anser meg selv som en som trener over gjennomsnittet, men til tider blir jeg usikker for leser og hører om veldig mange som trener mye.

Jeg løper i gjennomsnitt 80-90km i uken og en spinning økt. Jeg er aktiv løper og konkurrerer endel 10km og halvmaraton.

Mandager er det intervalløkt 10-12 x 1000m + oppvarming og nedtrapping tilsammen ca 18km

Tirsdag er det langkjøring på spinning (tar to gruppe timer i sal etter hverandre) 

Onsdag treningsfri

Torsdag: langkjøring 30km i marka

Fredag: korte intervaller med oppvarming og nedtrapping ca 12km

Lørdag: fri

Søndag: langkjøring 30km 

Anonymkode: e3568...be8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Løper 

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg anser meg selv som en som trener over gjennomsnittet, men til tider blir jeg usikker for leser og hører om veldig mange som trener mye.

Jeg løper i gjennomsnitt 80-90km i uken og en spinning økt. Jeg er aktiv løper og konkurrerer endel 10km og halvmaraton.

Mandager er det intervalløkt 10-12 x 1000m + oppvarming og nedtrapping tilsammen ca 18km

Tirsdag er det langkjøring på spinning (tar to gruppe timer i sal etter hverandre) 

Onsdag treningsfri

Torsdag: langkjøring 30km i marka

Fredag: korte intervaller med oppvarming og nedtrapping ca 12km

Lørdag: fri

Søndag: langkjøring 30km 

Anonymkode: e3568...be8

Hvordan har du tid å løpe 3 mil på en torsdag?

Anonymkode: f3d9d...cb0

• Liker 1
Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Som du selv sier så kan en times trening være mye dersom en har mye annen bevegelse i løpet av dagen. Samtidig er KUN en time med bevegelse veldig lite. Har jo mye å si hva man gjør utenom, ja. :) som det stod i en annen tråd- vi trener mer men er i dårligere form. Egentlig litt trist!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, rh1 skrev:

Som du selv sier så kan en times trening være mye dersom en har mye annen bevegelse i løpet av dagen. Samtidig er KUN en time med bevegelse veldig lite. Har jo mye å si hva man gjør utenom, ja. :) som det stod i en annen tråd- vi trener mer men er i dårligere form. Egentlig litt trist!

Hva legger du i bevegelse? Påstandene i denne tråden er jo i overkant pessimistiske. 45 min -1 time med trening daglig kan være en del dersom intensiteten er god nok (men man bør også passe på å legge inn noen roligere økter om man som regel trener hardt)

Så har du også dette med at folk trener på seg skader. Tror det dessverre kommer til å øke i årene som kommer, når holdningen er at man ikke trener nok hvis man ikke har en treningsmengde som en toppidrettsutøver som har flere økter om dagen. 

Anonymkode: bfcc3...a1d

• Liker 1
Skrevet

Akkurat nå så jobber jeg i ute gruppa i barnehagen. Så da blir det mye bevegelse på jobb. Samt at jeg går 30 min til og fra jobb.

Denne uken ser treningen min sånn ut:

Mandag- Body Work

Tirsdag- Spinning 2

Onsdag: Body Work og Spinning 

Torsdag: Corebare 

Fredag: Body Work

Lørdag: Body Work og Spinning 

Søndag: Trenings fri. 

For meg som akkurat har begynt å trene igjen. Så er det mer enn nok 😂😂

AnonymBruker
Skrevet
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Synes det er en litt skummel utvikling, og håper for alle sin del at det roer seg litt (iallefall ikke øker) i årene som kommer. 

Du synes det er en skummel utvikling at vi trener mer i dag!? Er det ikke en skumlere utvikling at vi blir stadig tjukkere og pådrar oss stadig flere muskel- og leddproblemer grunnet for mye stillesitting? 

Jeg er enig at man ikke trenger å svette i timesvis på fancy treningssentre eller løpe 20 mil i uka, men kroppen er skapt for bevegelse ikke det statiske livet mange av oss lever i dag. Jeg tenker, ok, ikke kall det trening da, siden mange tydeligvis synes mye trening er skummelt. Kall det hverdagsaktivitet; stå på jobb, gå til butikken, sykle eller gå så mye du kan, bær, ikke trill butikkvarene, ta pausetrekk på jobb, ta omveier som involverer oppoverbakker for å kjenne det river godt i beina, gjør det du kan. Det viktigste er at du beveger deg. Det er ikke farlig.

• Liker 3
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du synes det er en skummel utvikling at vi trener mer i dag!? Er det ikke en skumlere utvikling at vi blir stadig tjukkere og pådrar oss stadig flere muskel- og leddproblemer grunnet for mye stillesitting? 

Jeg er enig at man ikke trenger å svette i timesvis på fancy treningssentre eller løpe 20 mil i uka, men kroppen er skapt for bevegelse ikke det statiske livet mange av oss lever i dag. Jeg tenker, ok, ikke kall det trening da, siden mange tydeligvis synes mye trening er skummelt. Kall det hverdagsaktivitet; stå på jobb, gå til butikken, sykle eller gå så mye du kan, bær, ikke trill butikkvarene, ta pausetrekk på jobb, ta omveier som involverer oppoverbakker for å kjenne det river godt i beina, gjør det du kan. Det viktigste er at du beveger deg. Det er ikke farlig.

Problemet er jo at noen (få) trener mye/nok. De fleste trener ingenting og rører på seg for lite.

Og de som trener 1-2 ganger i uka tror at dette oppveier for stillesittende resten av tiden. Hvilket det ikke gjør.

Sitter man helt stille på jobb, kjører bil overalt bør man trene noe hver dag, i en time. (gåtur i vanlig tempo rekker).

Her jeg bor får alle 40, 50 og 60 åringer gratis helsekontroll. De som dukker opp er de som spiser og drikker bevist, trener litt og er obs på egen helse. De som BURDE gå, fordi de sitter på rompa hele dagen, stresser, spiser feil, sover for lite, de er hjemme.

Jeg har akkurat begynt trene 3 ganger i uka, fra å fått en god vane med to ganger i uka. (1-1,5 timer hver gang). For MEG er dette mye - da jeg før jul ikke trente noe. Men jeg går i hverdagen, kommer alltid opp i over 10 000 steg på hverdager. Ikke alltid søndager om jeg er lut lei familien og sender de ut på tur og jeg blir hjemme. :P

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, BlendaSensitive skrev:

Problemet er jo at noen (få) trener mye/nok. De fleste trener ingenting og rører på seg for lite.

Og de som trener 1-2 ganger i uka tror at dette oppveier for stillesittende resten av tiden. Hvilket det ikke gjør.

Sitter man helt stille på jobb, kjører bil overalt bør man trene noe hver dag, i en time. (gåtur i vanlig tempo rekker).

Her jeg bor får alle 40, 50 og 60 åringer gratis helsekontroll. De som dukker opp er de som spiser og drikker bevist, trener litt og er obs på egen helse. De som BURDE gå, fordi de sitter på rompa hele dagen, stresser, spiser feil, sover for lite, de er hjemme.

Jeg har akkurat begynt trene 3 ganger i uka, fra å fått en god vane med to ganger i uka. (1-1,5 timer hver gang). For MEG er dette mye - da jeg før jul ikke trente noe. Men jeg går i hverdagen, kommer alltid opp i over 10 000 steg på hverdager. Ikke alltid søndager om jeg er lut lei familien og sender de ut på tur og jeg blir hjemme. :P

Og vi kommer stadig tilbaket til temaet hva som er trening :) At to økter i uke ikke kan være oppveiende er en sannhet med modifikasjoner. Om man lar disse to øktene være knallharde, så kan en fint greie det, selv om det selvfølgelig er mer optimalt og mer sunnere å kunne spre det over litt flere økter.

Dette med 10K skritt kan man også ta med en klype salt, det finnes også andre treningsmåter å oppnå den samme arbeidseffekten på. En hardere løpetur på en kortere lengde kan være minst like effektivt avhengig av hvordan man trener. 

• Liker 3
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og vi kommer stadig tilbaket til temaet hva som er trening :) At to økter i uke ikke kan være oppveiende er en sannhet med modifikasjoner. Om man lar disse to øktene være knallharde, så kan en fint greie det, selv om det selvfølgelig er mer optimalt og mer sunnere å kunne spre det over litt flere økter.

Dette med 10K skritt kan man også ta med en klype salt, det finnes også andre treningsmåter å oppnå den samme arbeidseffekten på. En hardere løpetur på en kortere lengde kan være minst like effektivt avhengig av hvordan man trener. 

Vet ikke med deg, men om jeg løper fort, så kommer jeg opp i de 10 000 stegen superkjapt. ;) Og det er bra for da er det mer tid for annet - foretrekker selv en kjapp springtur så lese en bok, enn gå laaaange turer.

Her skriver helsedirektoratet hva de mener: https://helsedirektoratet.no/folkehelse/fysisk-aktivitet/anbefalinger-fysisk-aktivitet

"Barn og unge bør utøve minimum 60 minutter fysisk aktivitet hver dag, intensiteten bør være både moderat og høy.

Minimumsanbefalingen for voksne og eldre er minst 150 minutter moderat fysisk aktivitet eller 75 minutter med høy intensitet per uke i uken.

Med enkelte unntak gjelder dette også for gravide og etter fødsel."

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, BlendaSensitive skrev:

Vet ikke med deg, men om jeg løper fort, så kommer jeg opp i de 10 000 stegen superkjapt. ;) Og det er bra for da er det mer tid for annet - foretrekker selv en kjapp springtur så lese en bok, enn gå laaaange turer.

Her skriver helsedirektoratet hva de mener: https://helsedirektoratet.no/folkehelse/fysisk-aktivitet/anbefalinger-fysisk-aktivitet

"Barn og unge bør utøve minimum 60 minutter fysisk aktivitet hver dag, intensiteten bør være både moderat og høy.

Minimumsanbefalingen for voksne og eldre er minst 150 minutter moderat fysisk aktivitet eller 75 minutter med høy intensitet per uke i uken.

Med enkelte unntak gjelder dette også for gravide og etter fødsel."

Ja, men da kan man f. eks. løpe med mer helning, f. eks. i oppoverbakker :) - Hvis en har lyst til å løpe lengre. 

Nå er helsedirektoratets anbefalinger rimelig generelle, trener man f. eks. et hardt fullkroppsprogram med styrke så kan tre ganger i uka bli for mye i forhold til restitusjon. Å ikke ha hviledager er heller ikke nødvendigvis optimalt. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...