Paperwall Skrevet 16. april 2016 #21 Skrevet 16. april 2016 Et øyeblikk siden, Tøytigern skrev: Jeg tviler på at du øker sjansen, gitt. En som vil ha med seg et barn, får med seg det barnet like enkelt ved å spørre om barnet vil hilse på hvalpene hans, som han har i baksetet på bilen... Uansett så ville ikke jeg hatt barnets navn på en sekk, for jeg tror det ville vært lettere å lure et barn når de vet navnet. Barnet vil tro at vedkomende kjenner ham/henne. Det er forskjell på: "Hei du, blir du med på en kjøretur?" og "Hei du, JONAS, du vil ikke bli med på en kjøretur?" 1
Paperwall Skrevet 16. april 2016 #22 Skrevet 16. april 2016 3 minutter siden, Tøytigern skrev: For min del tror jeg de fleste unger synes det er creepy når en fremmed sier navnet deres ut av det blå. De aller fleste barn vet om de kjenner en person, eller ikke. Men hvis noen sier navnet ditt, så vil du automatisk anta at vedkommende kjenner deg, at dere har felles kjente, etc., og det ér nettopp det som er poenget mitt. 1
AnonymBruker Skrevet 16. april 2016 #23 Skrevet 16. april 2016 Et øyeblikk siden, Paperwall skrev: Men hvis noen sier navnet ditt, så vil du automatisk anta at vedkommende kjenner deg, at dere har felles kjente, etc., og det ér nettopp det som er poenget mitt. Nei, det vil jeg da ikke tro. Enten kjenner jeg vedkommende eller ikke. Og de fleste barn er vel heller ikke så lettlurte? I tillegg skriver jo TS at barnet ikke en gang går alene med sekken på. Så dette blir overdramatisering. Anonymkode: 741f5...bb5 2
Paperwall Skrevet 16. april 2016 #24 Skrevet 16. april 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da er det bedre å veilede barn så de ikke lar seg lure. "Ikke snakk med fremmede", het det i vår tid, og det virket stort sett. Dagens barn roper Hei til meg, og hvis jeg ikke svarer løper de etter meg og skriker Heiiii!?" Anonymkode: 741f5...bb5 Selvfølgelig bør en advare barn mot å snakke med fremmede, men problemet her er jo at den fremmede plutselig ikke er en fremmed ettersom vedkommende vet navnet til barnet. Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Nei, det vil jeg da ikke tro. Enten kjenner jeg vedkommende eller ikke. Og de fleste barn er vel heller ikke så lettlurte? I tillegg skriver jo TS at barnet ikke en gang går alene med sekken på. Så dette blir overdramatisering. Anonymkode: 741f5...bb5 Barn ér lettlurte, det er en fremtredende karateristikk ved barn.
AnonymBruker Skrevet 16. april 2016 #25 Skrevet 16. april 2016 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Større sannsynlighet for at noen holder øye med dere på lekeplassen og overhører navnet han der... Hvis noen virkelig vil kidnappe noen så klare de det, uavhengig av et navn på en sekk. Anonymkode: 16969...263 Personer med uærlige hensikter trenger ikke planlegge på lang sikt, men handler der og da. Anonymkode: f1356...45f 1
Tøytigern Skrevet 16. april 2016 #26 Skrevet 16. april 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Da er det bedre å veilede barn så de ikke lar seg lure. "Ikke snakk med fremmede", het det i vår tid, og det virket stort sett. Dagens barn roper Hei til meg, og hvis jeg ikke svarer løper de etter meg og skriker Heiiii!?" Anonymkode: 741f5...bb5 Ikke snakk med fremmede har vist seg mange ganger, når de tester barn i en park, at ikke fungerer. En voksen klarer fint å få barna til å glemme akkurat det der... Er den voksne vennlig, så svarer barna. Mange mødre fikk sjokk av å se hvor lite barna gjennomførte den "beskjeden" der. Fordi barn tenker så lite abstrakt. Men noe som har vist seg å funke er å la barna lære et kontrollord, som de skal be den fremmede om å si, før de blir med fra feks. barnehage, dersom noen sier at mamma har bedt dem hente barnet. -Hva er kodeordet? skal barnet spørre. Da vil den som ikke kjenner ungen eller foreldrene slite. Hvis barnet ikke får høre kodeordet skal de løpe vekk. Det er selvsagt sånn at da skal man HA et kodeord, som mor, far og barn er enige om. Feks. "kirsebær." Hvis noen andre enn foreldre og/eller eldre søsken skal hente barnet må de svare med det samme at "Kodeordet er kirsebær," før barnet kan bli med. Hvis de ikke vet kodeordet, eller svarer at de har "glemt det," skal barnet løpe vekk. 2
Tøytigern Skrevet 16. april 2016 #27 Skrevet 16. april 2016 2 minutter siden, Paperwall skrev: Selvfølgelig bør en advare barn mot å snakke med fremmede, men problemet her er jo at den fremmede plutselig ikke er en fremmed ettersom vedkommende vet navnet til barnet. . Altså, har ungen aldri sett personen før, vil de bli mistenksomme. Man kan like greit lære ungene å bli mistenksomme, med det samme noen de ikke kjenner snakker til dem og bruker navnet deres.
Tøytigern Skrevet 16. april 2016 #28 Skrevet 16. april 2016 9 minutter siden, Paperwall skrev: Uansett så ville ikke jeg hatt barnets navn på en sekk, for jeg tror det ville vært lettere å lure et barn når de vet navnet. Barnet vil tro at vedkomende kjenner ham/henne. Det er forskjell på: "Hei du, blir du med på en kjøretur?" og "Hei du, JONAS, du vil ikke bli med på en kjøretur?" Vel, nå har ungene i vår familie lært seg å spørre "Hva heter mamman min, da? Hvor jobber hun, hen? " når en totalt fremmed person kaller dem ved navn... Så skal de fortelle at dette har hendt, hjemme.
Paperwall Skrevet 16. april 2016 #29 Skrevet 16. april 2016 2 minutter siden, Tøytigern skrev: Altså, har ungen aldri sett personen før, vil de bli mistenksomme. Man kan like greit lære ungene å bli mistenksomme, med det samme noen de ikke kjenner snakker til dem og bruker navnet deres. Jada, men den fremmede oppnår mer tillit bare ved å kunne navnet. Det er jo ingen tvil om det. Og ja, jeg tror da de fleste mennesker lærer barna sine å ikke snakke med fremmede - men det hjelper ikke mye på situasjonen hvis den eventuelle kidnapperen vet f.eks. navnet på barnet.
Tøytigern Skrevet 16. april 2016 #30 Skrevet 16. april 2016 1 minutt siden, Paperwall skrev: Jada, men den fremmede oppnår mer tillit bare ved å kunne navnet. Det er jo ingen tvil om det. Og ja, jeg tror da de fleste mennesker lærer barna sine å ikke snakke med fremmede - men det hjelper ikke mye på situasjonen hvis den eventuelle kidnapperen vet f.eks. navnet på barnet. Ingen tvil? Du gjentar et premiss som noen har lagt fram. En teori om at barn ikke synes noen som sier navnet deres er fremmede, lenger. Min mening er at da undervurderer man barna grovt. Det skal mere til før et barn opplever at noen de aldri før i livet har sett er en person de kjenner. 2
AnonymBruker Skrevet 17. april 2016 #31 Skrevet 17. april 2016 43 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da er det bedre å veilede barn så de ikke lar seg lure. "Ikke snakk med fremmede", het det i vår tid, og det virket stort sett. Dagens barn roper Hei til meg, og hvis jeg ikke svarer løper de etter meg og skriker Heiiii!?" Anonymkode: 741f5...bb5 Det er vel mye mer snakket om nå i dag at man ikke skal snakke med fremmede enn før i tiden, men barn lar seg lure likevel. Og når navnet til barnet vises på sekk eller klær så er det lettere for en eventuell kidnapper/overgriper å lure til seg barna, ved f.eks å si "hei xxx. Jeg er en venn av mammaen/pappaen din, og hun ville jeg skulle hente deg og ta deg med hjem" eller lignede. Det er selvsagt lettere å lure barn til å tro på en ukjent person når de tilkaller dem med navn, for hvorfor skulle en ukjent person vite navnet til deres om du ikke hadde snakket med mamma/pappa? Selvsagt kan en potensiell overgriper/kidnapper få vite navnet uansett, om han følger med litt i barnas lek og hører etter når de tilkaller hverandre ved navn. Med dette kan kreve litt mer tid og overvåkning, enn å bare lese av navnet til barnet på et klesplagg/sekk. Og det kan virke hysterisk at barn ikke kan gå med noe som synlig identifiserer dem med navn, og vi kan ikke gå rundt å se potensielle overgripere/kidnappere over alt. Men jeg har opplevd at mitt barn er blitt misbrukt (riktignok ikke av en ukjent person), og har derfor opplevd hvor lett sånne ting kan la seg gjøre, og selv om jeg lar barnet mitt leve normalt i hverdagen som å gå ut å leke med venner alene, så ville jeg aldri ha gjort det enklere for et kidnapper/overgriper å ta mitt barn ved å flashe navnet hennes på klær/sekk ect. Anonymkode: bb8dc...cb3 1
AnonymBruker Skrevet 17. april 2016 #32 Skrevet 17. april 2016 Siden omtrent alle barn skades eller kidnappes av egne foreldre eller nær familie, bør barn læres til ikke å snakke med noen i egen familie. Den eneste kategorien mennesker som kidnapper barn i Norge, er foreldre. De vet som regel navnet på barnet de skal kidnappe (fra fosterfamilie/barnevern), siden det er deres eget. Anonymkode: 4c0ad...282 2
Gjest Juanita Skrevet 17. april 2016 #33 Skrevet 17. april 2016 5 timer siden, Tøytigern skrev: Ingen tvil? Du gjentar et premiss som noen har lagt fram. En teori om at barn ikke synes noen som sier navnet deres er fremmede, lenger. Min mening er at da undervurderer man barna grovt. Det skal mere til før et barn opplever at noen de aldri før i livet har sett er en person de kjenner. Det er snakk om barnehagebarn, og de opplever stadig vekk å bli hilst på av foreldrenes slekt og venner som sier: Hei, Jonas, husker du meg? Har du glemt meg da? Du har jo blitt så stor. Sist jeg så deg var du liten baby......osv. Fordi de ikke husker igjen litt mer perifere voksne de ser sjelden.
Lykkehjerte Skrevet 17. april 2016 #34 Skrevet 17. april 2016 16 timer siden, Paperwall skrev: Uansett så ville ikke jeg hatt barnets navn på en sekk, for jeg tror det ville vært lettere å lure et barn når de vet navnet. Barnet vil tro at vedkomende kjenner ham/henne. Det er forskjell på: "Hei du, blir du med på en kjøretur?" og "Hei du, JONAS, du vil ikke bli med på en kjøretur?" Enig i akkurat det, både tror det er lettere, og kanskje fristende å teste det ut også, for noen som har lekt med tanken? Hvor ofte det har skjedd/skjer, kan nok diskuteres ( selv om en gang, er en gang for mye!), det har jo vært endel diskutert i media også, med bl.a. anbefalinger mot bruk av den populære navneluen på mindre barn...nettopp pga kidnappingsrisikoen.
Lykkehjerte Skrevet 17. april 2016 #35 Skrevet 17. april 2016 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er vel mye mer snakket om nå i dag at man ikke skal snakke med fremmede enn før i tiden, men barn lar seg lure likevel. Og når navnet til barnet vises på sekk eller klær så er det lettere for en eventuell kidnapper/overgriper å lure til seg barna, ved f.eks å si "hei xxx. Jeg er en venn av mammaen/pappaen din, og hun ville jeg skulle hente deg og ta deg med hjem" eller lignede. Det er selvsagt lettere å lure barn til å tro på en ukjent person når de tilkaller dem med navn, for hvorfor skulle en ukjent person vite navnet til deres om du ikke hadde snakket med mamma/pappa? Selvsagt kan en potensiell overgriper/kidnapper få vite navnet uansett, om han følger med litt i barnas lek og hører etter når de tilkaller hverandre ved navn. Med dette kan kreve litt mer tid og overvåkning, enn å bare lese av navnet til barnet på et klesplagg/sekk. Og det kan virke hysterisk at barn ikke kan gå med noe som synlig identifiserer dem med navn, og vi kan ikke gå rundt å se potensielle overgripere/kidnappere over alt. Men jeg har opplevd at mitt barn er blitt misbrukt (riktignok ikke av en ukjent person), og har derfor opplevd hvor lett sånne ting kan la seg gjøre, og selv om jeg lar barnet mitt leve normalt i hverdagen som å gå ut å leke med venner alene, så ville jeg aldri ha gjort det enklere for et kidnapper/overgriper å ta mitt barn ved å flashe navnet hennes på klær/sekk ect. Anonymkode: bb8dc...cb3 Helt enig med deg!!!! Og stor klem til deg og ditt barn... <3 <3
Lykkehjerte Skrevet 17. april 2016 #36 Skrevet 17. april 2016 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg og far som ikke bor sammen har et barn i barnehagealder. Navnet til barnet står inne i sekken, nå har far eller hans familie skrivd barnets navn utenfor sekken, det er veldig lett å se navnet. Jeg tenker på kidnapping... barnet går jo ikke alene med sekken men ja. Burde jeg si noe kjapt neste gang vi snakkes at jeg ikke syntes noe om å skrive navn utenpå sekken og lignende. Eller bare la det være Anonymkode: 3fc85...241 Har svart på et par innlegg i denne debatten, og enig i risikofaren. Utover det, la oss se bort i fra risikoen, at det ikke er noen risiko ved å skrive navnet UTENPÅ sekken...eller klær...sko...osv...(merking av tøy/ting må man i barnehage/skole, men tilhenger av å merke på INNSIDEN) : Personlig syns jeg det er kjempe stygt rent estetisk, det å skrive på utsiden, og ville av den grunn syns det hadde vært irriterende! Hadde faktisk følt at sekken var ødelagt!
AnonymBruker Skrevet 17. april 2016 #37 Skrevet 17. april 2016 På skolen til sønnen min fikk vi faktisk beskjed om at vi ikke skulle skrive navnet på sekken slik at det syntes. Pga at ingen skulle kunne bruke navnet på barnet. Anonymkode: 7685b...a87
AnonymBruker Skrevet 17. april 2016 #38 Skrevet 17. april 2016 Er det mulig å være SÅ hysterisk? Ser for meg at en kidnapper, heller enn å studere barnas sekker, ville tatt en runde på Facebook for eksempel, de aller fleste jeg kjenner legger ut både navn på barna og bilder over en lav sko. Anonymkode: 1151a...a36 1
AnonymBruker Skrevet 18. april 2016 #39 Skrevet 18. april 2016 Har aldri hørt noe om at det er frarådet med navn utenpå sekken, og her snakker man om et barnehagebarn i tillegg, ikke en skoleunge som går alene hjem. Nei, jeg syns du er på grensen til hysterisk. Det er viktigere at du lærer barnet ditt at det ikke skal bli med fremmede. Anonymkode: 3f430...d01
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå