Gå til innhold

Økonomi i familie med dine og mine barn

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan gjør dere det? Felles, delt økonomi? 

Samboeren min har to barn fra tideligere og jeg har et barn. Barnet mitt er like gammel som samboers yngste på snart 10 år begge er jenter. Eldste er snart13 år. 

Hvis man har delt økonomi blir det riktig å spleise 50/50 på ferie? Da tenker jeg når det er billettpriser for hver person.

Anonymkode: f1975...e98

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vi har "felles" økonomi i hverdagen, med mat osv. Skal vi på ferier/andre ting betaler mannen for sine to barn og jeg for mitt. Han kjøper utstyr/klær/kontigenter til sine barn og jeg kjøper til mitt.

Fungerer bra :)

Anonymkode: e455c...6c3

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt en bonusdatter siden hun var 2 år, hun er nå 16 år. Hun bor hos hos 70% fordi moren bor langt unna og har en krevende jobb. Vi har også to felles barn. Vi har felles økonomi og ferie og det hun får av klær og ting når hun er her betaler mannen min og jeg. 

Når det kommer til store ting som sykkel osv så deler moren og min mann på de utgiftene. Men feks konfirmasjon var jeg med på å betale for det føltes naturlig og en stor del av min familie var der etter hennes ønske.

Anonymkode: 6ddbb...c5f

• Liker 2
Skrevet

Vi delte alt, alltid.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har hatt en bonusdatter siden hun var 2 år, hun er nå 16 år. Hun bor hos hos 70% fordi moren bor langt unna og har en krevende jobb. Vi har også to felles barn. Vi har felles økonomi og ferie og det hun får av klær og ting når hun er her betaler mannen min og jeg. 

Når det kommer til store ting som sykkel osv så deler moren og min mann på de utgiftene. Men feks konfirmasjon var jeg med på å betale for det føltes naturlig og en stor del av min familie var der etter hennes ønske.

Anonymkode: 6ddbb...c5f

Hvis man har felles barn synes jeg også dette er riktig. Men annerledes når begge har hver for seg synes jeg.

Anonymkode: e455c...6c3

• Liker 1
Skrevet

Jeg har ikke bonusbarn selv, men har vokst opp som bonusbarn. Min biologiske far har aldri vært interessert i å betale noe ekstra for meg, og har aldri hjulpet til med f.eks sykler og sånt. Han betalte kun barnebidrag. Men min stefar har alltid vært med på å betale ting for meg, og det gjør han fortsatt selv om jeg er voksen med egne barn (som middag på restaurant eller ferierturer). Men jeg har vært helt vilt heldig med min stefar, han har alltid behandlet meg som sin egen. 

AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, Juami skrev:

Jeg har ikke bonusbarn selv, men har vokst opp som bonusbarn. Min biologiske far har aldri vært interessert i å betale noe ekstra for meg, og har aldri hjulpet til med f.eks sykler og sånt. Han betalte kun barnebidrag. Men min stefar har alltid vært med på å betale ting for meg, og det gjør han fortsatt selv om jeg er voksen med egne barn (som middag på restaurant eller ferierturer). Men jeg har vært helt vilt heldig med min stefar, han har alltid behandlet meg som sin egen. 

Bare sånn til info (siden du høres litt bitter ut siden far ikke "betalte noe ekstra") :- om far din betalte bidrag så betalte han for sykkelen din. Mor din valgte at far skulle bidra med bidrag og ikke selv kunne disponere pengene han tjente som skulle gå til barnet. Moren og stefaren din levde i en husholdning med to inntekter + plus barnebidraget. Faren din betalte for sin husholdning + din mors husholdning ... 

Anonymkode: 81be9...9b6

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bare sånn til info (siden du høres litt bitter ut siden far ikke "betalte noe ekstra") :- om far din betalte bidrag så betalte han for sykkelen din. Mor din valgte at far skulle bidra med bidrag og ikke selv kunne disponere pengene han tjente som skulle gå til barnet. Moren og stefaren din levde i en husholdning med to inntekter + plus barnebidraget. Faren din betalte for sin husholdning + din mors husholdning ... 

Jeg synes det var bra du påpekte det, ts virker litt bitter og det er viktig informasjon.

Anonymkode: cc66d...7c8

Skrevet (endret)
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke bitter, det var bare til opplysning. Jeg ser selv alenemor, og vet at barnebidraget ikke strekker langt. Det betaler halve barnehagen/sfo + litt ekstra. Det koster mye mer å ha barn enn det. Både på tanke med mat, klær, frititdaktiviteter og klær. Må sies at far ikke har noe kontakt med barnet vårt lengre, og at bidraget er satt etter opprinnelig samværskontrakt, så det kan jo hende at det er meningen at bidraget skal dekke mer enn hva det gjør hos oss.

Men faren min gadd ikke engang å hente meg og søsteren min om ikke mamma betalte for bensinutgifter. Og han var alene, med god jobb, så han var ikke akkurat fattig. De hadde privat avtalte, og han slapp unna med å betale for lite i forhold til hva han skulle i mange år, men når jeg ble 16-17 år og skulle gå på VGS hjemmefra ønsket mamma at all barnebidrag skulle gå direkte på konto til meg. Det ble da søkt igjennom NAV, og da ble også bidraget han måtte betale større. Siden den gang har faren min knapt giddet å snakket til meg, etter han ringte for å kjefte meg huden full for å gjøre dette (nå var ikke han så interessert i meg fra før av heller da, men det var vel det som gjorde det store utslaget), så det er vel han som er bitter for å måtte betale det han måtte for barna sine. 

Endret av Juami
AnonymBruker
Skrevet

Aldri tenkt så mye økonomi sånnsett jeg. Alle pengene går uansett i samme hullet....:fnise:

Anonymkode: cdfeb...ef2

• Liker 1
Gjest Jon Are
Skrevet

Din samboer betaler for sine to(altså mer i mat og strøm) hvis dere deler matbudsjett, strøm ferier osv opp i en kake på fem, betaler han 3 femtedeler, mens du to! enklere blir det ikke.

Med hilsen fra

Jon Are

AnonymBruker
Skrevet

Vi deler på utgiftene, som om hans barn var felles. Når hun er her kan jeg på lik linje handle klær etc. Jeg kjøpte bl.a ny seng til henne forrige helg. Så det kommer litt an på. :)

I ferier har jeg spandert billetter på alle, og det er litt "hipp som happ" hvem som betaler for barnet eller for alle. :) 

Hans og mine penger er 100% = Felles. 

Anonymkode: de0eb...8aa

AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns dette er litt vanskelig og finner ikke helt det optimale. Til nå har vi på en måte hatt felles penger, men nå føler jeg for å dele opp litt mer. Samtidig ønsker jeg ikke at det skal være helt separat. Jeg vil ikke at vi skal dele opp reiser, middager ute etc etter et kakeregnestykke. Det blir for meg altfor kjipt og "uromantisk". Men jeg ser at det er litt problematisk uansett hvordan vi gjør det. 

Anonymkode: 6e9a9...016

Skrevet

Vi er gift og har 4 barn. Her har vi min, din, vår og fosterbarn. Jeg tar meg av det meste i forhold til lekser og husarbeid, jeg jobber i en redusert stilling. Mannen jobber fulltid og har betraktelig høyere inntekt enn meg. Hvis vi reiser på ferie betaler han reise og opphold for alle, jeg bidrar gjerne med kleskjøp eller andre aktiviteter på tur. Det er også mannen som tar mesteparten av utgiftene i forhold til huslån, aktiviteter, utstyr o.l Jeg står for klær, sko og andre ting alle måtte trenge. Økonomien vår er felles, selv om jeg ikke bidrar like mye som han. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi deler alt på midten. Han har to barn som er hos oss annenhver uke, og jeg har en som er her hele tiden.

Jeg kjøper klær til hans unger og det de måtte trenge når de er hos oss. Og han bidrar med sitt på mange andre måter.
Det går nok i null uansett. Vi tjener like mye, og eier huset 50/50.

Anonymkode: 35342...c8b

AnonymBruker
Skrevet

Samboere, 6 barn. 

Jeg betaler for bhg/sfo, klær osv til mine 3, han for sine 2.  Husleie, strøm, mat osv deles likt.  Han spiser mer enn meg, men jeg har jo barna mine mer her enn hans er her. 

Babyen vi har sammen deler vi utgifter på. 

Anonymkode: 54219...973

• 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Kun jeg som har barn, men vi har felles økonomi på alt (også barna). Deres biologiske far deltar null og niks på det økonomiske, så uten min mann hadde barna manglet en del. Selv regulering og konfirmasjon var det min mann som betalte sammen med meg. Hvordan eksem klarer å snike seg unna bidrag og særtilskudd skjønner jeg ikke, for penger har han. I tillegg er han sykelig opptatt av hvor mye penger jeg og mannen har, barna forteller stadig at han spør.

Men de vet hvem som forsørger dem, og de er glade for de tingene de får. 

Hadde jeg vært min eks hadde jeg neppe turd se min mann i øynene. Å ikke ta ansvar for sine barn er ikke voksent, særlig ikke når han gjør hva som helst for den yngste han har med ei annen dame. Betaler alt av utstyr og klør, til og med privat skole. Men nå er det slutt. Etter ti år har jeg fått vite H or inntekten kommer fra, så nå er søknad om bidrag sendt. 

Synd det ikke får tilbakevirkende kraft. Står så fint at de er pliktige til å gi beskjed om endringer, men om de ikke gjør det får det ikke noen konsekvenser. Og jeg hadde ingen mulighet til å sjekke hans inntekt den tid vi ikke har noe med hverandre å gjøre, så vidt han treffer barna. Skulle gjerne vært uten bidrag om han tok sitt ansvar som far alvorlig og stilte opp. Men én av delene får han gjøre.

Anonymkode: 83921...53e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Den 17. april 2016 at 17.49, Jon Are skrev:

Din samboer betaler for sine to(altså mer i mat og strøm) hvis dere deler matbudsjett, strøm ferier osv opp i en kake på fem, betaler han 3 femtedeler, mens du to! enklere blir det ikke.

Med hilsen fra

Jon Are

Det blir veldig feil, da barn spiser mindre og koster jevnt over mindre enn voksne. Jeg vil heller tippe at et større barn koster 2/3 av en voksen.

Anonymkode: 069bb...83c

AnonymBruker
Skrevet

Vi har mine og dine barn som bor her 50/50 på papiret. I praksis bor de sikkert 60% hos oss. Vi deler alt, eier huset 50/50 og jeg betaler like ofte klær til hans barn som mine. Dessverre er ikke min ekssamboer interessrt i å bruke ei krone på klær til sine egne barn, så vi kjøper også klær som barna har hos faren. Mine barn vil være hos faren, men tør ikke be om penger. Min mann og jeg har bare gitt opp kampen (har forsøkt via FVK) og barna våre vet hvordan faren er.

Anonymkode: 66362...92d

Gjest Jon Are
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det blir veldig feil, da barn spiser mindre og koster jevnt over mindre enn voksne. Jeg vil heller tippe at et større barn koster 2/3 av en voksen.

Anonymkode: 069bb...83c

Det der er feil. Oftemå man jøpe annen mat fordi barn ike liker maten. De barn som er i vekst trenger mye, dessuten koster detmed treninger og all dusjingen etterpå. Tror en voksen er billigere sånn sett. Jeg er særbo og slipper alt dette,men tror en sånn kakefordeling er det mest rettferdige.

Med hilsen fra

Jon Are

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...