AnonymBruker Skrevet 16. april 2016 #22 Skrevet 16. april 2016 Jeg synes dette hørtes unødvendig ut. Du ugyldiggjør hennes argumenter vedrørende skolesaken gjennom å pirke på hennes skrivefeil. Det er usaklig og kan oppleves som latterliggjøring. I tillegg synes ikke alle at det er så humoristisk å bli pirket på når det gjelder rettskriving. Jeg vil faktisk tro at de færreste ser en humor i det. Anonymkode: 9a232...d25 8
AnonymBruker Skrevet 16. april 2016 #23 Skrevet 16. april 2016 Er du blokkert, får hun ikke meldingene dine. Jeg syns det er ødeleggende med pirk som kan ta oppmerksomheten bort fra et viktig tema. Det kan være hun reagerte på at du valgte å pirke først, for så å rose. Da kan man begynne å lure på hva slags vennskap det er. Selv om du er opptatt av at norsk skal skrives korrekt (jeg selv har hauevis med feil) så kunne du vært såpass generøs at du velger å overse det. Antagelig var temaet i teksen noe hun virkelig var opptatt av, og da skjønner jeg reaksjonen. Du får ta lærdom av det. Sende en bukett med blomster og si unnskyld. Og ps, denne gang var nok du den barnslige. Anonymkode: bade3...a47 6
AnonymBruker Skrevet 16. april 2016 #24 Skrevet 16. april 2016 55 minutter siden, Poserose skrev: Men også veldig unødvendig å pirke på sånt. Ikke enig, det er helt på sin plass. Det er en grov feil som jeg ville skjemmes veldig over om jeg ble tatt i. Husk at hun er norsklærer! Det blir nesten som å være prest og bli tatt i å banne. Anonymkode: b50b1...025
Arabella Skrevet 16. april 2016 Forfatter #25 Skrevet 16. april 2016 (endret) 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er du blokkert, får hun ikke meldingene dine. Jeg syns det er ødeleggende med pirk som kan ta oppmerksomheten bort fra et viktig tema. Det kan være hun reagerte på at du valgte å pirke først, for så å rose. Da kan man begynne å lure på hva slags vennskap det er. Selv om du er opptatt av at norsk skal skrives korrekt (jeg selv har hauevis med feil) så kunne du vært såpass generøs at du velger å overse det. Antagelig var temaet i teksen noe hun virkelig var opptatt av, og da skjønner jeg reaksjonen. Du får ta lærdom av det. Sende en bukett med blomster og si unnskyld. Og ps, denne gang var nok du den barnslige. Anonymkode: bade3...a47 Jeg gjorde ikke det! Det var bare en liten sidekommentar til sist. Endret 16. april 2016 av Arabella 1
Neket Skrevet 16. april 2016 #26 Skrevet 16. april 2016 Hørtes rimelig hårsår ut! Har dere felles venner? Ville heller brukt en av dem til å formidle en beklagelse, fremfor blomster og telefoner. Om du absolutt vil beklage....
AnonymBruker Skrevet 16. april 2016 #27 Skrevet 16. april 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes dette hørtes unødvendig ut. Du ugyldiggjør hennes argumenter vedrørende skolesaken gjennom å pirke på hennes skrivefeil. Det er usaklig og kan oppleves som latterliggjøring. I tillegg synes ikke alle at det er så humoristisk å bli pirket på når det gjelder rettskriving. Jeg vil faktisk tro at de færreste ser en humor i det. Anonymkode: 9a232...d25 En norsklærer bør da tåle slikt? Dessuten bør en alltid forsøke å tolke ting i beste mening. Når all tvil er borte, kan en begynne å iverksette gjengjeldelsesaksjoner. Dessverre er det jo mange som kamuflerer spotten som humor, og da blir det vanskelig å skille mellom det som er godt ment, og det som ikke er godt ment. Hvis en publiserer en tekst, må en tåle både vennlig og nøytral kritikk. Men jeg er enig i at uansett intensjonen kan troverdigheten til den som skriver, svekkes dersom en påpeker skrivefeil og lignende. Anonymkode: 29187...c7b
Gjest Juami Skrevet 16. april 2016 #28 Skrevet 16. april 2016 Hun hørtes hårsår ut, men samtidig er det vanskelig å forstå ironi og spøker når det er skriftlig. Jeg ser veldig ofte at folk pirker på språk i ulike diskusjoner på nett, noe som sjeldent blir godt tatt i mot. Jeg forstår at dette er spesielt irriterende hvis man skriver om noe som man føler er ekstra viktig, og det vil jeg tro skolesaker er for en lærer. Det beste du kan gjøre, om du fortsatt vil være venn med henne, er å ringe henne og beklage deg. Fortell henne at du dro en spøk, men at du skjønner at det var en veldig dårlig spøk. Og ha i bakhodet at folk ofte ikke er så ekstremt nøye om språket er helt korrekt når man skriver et innlegg på facebook eller andre ubetydelige plasser på nett, så det å lese korrektur på noe sånt er for mange sløsing med tid. Hadde det vært en jobbsøknad, en annonse, en skoleoppgave ect., så kunne du med rette korrigere på språket til vedkommende, for på sånne ting betyr det noe å ha korrekt skriftlig språk.
Summers Skrevet 16. april 2016 #29 Skrevet 16. april 2016 7 timer siden, incognita skrev: En god regel er å ikke hjelpe noen som ikke har bedt om hjelp. Med mindre de er under 12 år da, da er det selvsagt greit. Her er det jo en lærer som kanskje lærer bort norsk til en som er under 12 år. Jeg synes det er innafor å rette på lærere som gjør feil.
AnonymBruker Skrevet 16. april 2016 #30 Skrevet 16. april 2016 Det høres ut som en overdrevent hårsår reaksjon på småtteri, virkelig. Skriver man et innlegg og legger det ut offentlig, så må man tåle kommentarer, inklusive de som ikke faller i smak. Og helt ærlig, som norsklærer som skriver innlegg om skoletema så må man bare tåle såpass, i hvertfall i en bisetning (hadde vært noe annet om hele kommentaren dreide seg om språkfeil, men det er tydeligvis ikke tilfellet). Jeg er forøvrig litt lei av at folk sutrer over å få skrivefeil korrigert, spesielt når de har skrevet offentlige innlegg. Man skal bry seg om saken, men når saken blir borte i skrivefeil og dårlig språk? Anonymkode: 4851c...d44 1
Metzili Skrevet 16. april 2016 #31 Skrevet 16. april 2016 (endret) 8 timer siden, Arabella skrev: Jeg vet ikke om jeg skal le eller grine. Jeg oppdaget nettopp at en bekjent på facebook hadde strøket meg fra vennelisten på grunn av at jeg fleipet litt med henne. Hun er norsklærer, hadde skrevet et meget bra innlegg om skole. Blant annet skrev hun "i forhold til ... ", som så mange bruker feilaktig, som hun også gjorde i denne sammenhengen. Det tullet jeg litt med og svarte at hun som norsklærer skulle jo kunne dette. Jeg roste innlegget hennes ellers. Jeg fikk et furtent svar tilbake, og nå er jeg altså blokkert. Snakk om å være barnslig. Sendte du dette på innboks? Endret 16. april 2016 av Metzili
Gjest Jørild Skrevet 16. april 2016 #32 Skrevet 16. april 2016 Slik jeg kjenner dine spøker om språk fra KG så hadde jeg og blokkert deg. Du må få deg større sosiale antenner.
AnonymBruker Skrevet 16. april 2016 #33 Skrevet 16. april 2016 9 timer siden, AnonymBruker skrev: En norsklærer bør da tåle slikt? Dessuten bør en alltid forsøke å tolke ting i beste mening. Når all tvil er borte, kan en begynne å iverksette gjengjeldelsesaksjoner. Dessverre er det jo mange som kamuflerer spotten som humor, og da blir det vanskelig å skille mellom det som er godt ment, og det som ikke er godt ment. Hvis en publiserer en tekst, må en tåle både vennlig og nøytral kritikk. Men jeg er enig i at uansett intensjonen kan troverdigheten til den som skriver, svekkes dersom en påpeker skrivefeil og lignende. Anonymkode: 29187...c7b Klart man kan forvente å få kritikk på det man skriver, men Arabella kritiserte noe som ikke har med saken å gjøre - nemlig skriveferdighetene hennes. Det er ikke å holde seg til sak. Anonymkode: 9a232...d25 2
AnonymBruker Skrevet 16. april 2016 #34 Skrevet 16. april 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Det høres ut som en overdrevent hårsår reaksjon på småtteri, virkelig. Skriver man et innlegg og legger det ut offentlig, så må man tåle kommentarer, inklusive de som ikke faller i smak. Og helt ærlig, som norsklærer som skriver innlegg om skoletema så må man bare tåle såpass, i hvertfall i en bisetning (hadde vært noe annet om hele kommentaren dreide seg om språkfeil, men det er tydeligvis ikke tilfellet). Jeg er forøvrig litt lei av at folk sutrer over å få skrivefeil korrigert, spesielt når de har skrevet offentlige innlegg. Man skal bry seg om saken, men når saken blir borte i skrivefeil og dårlig språk? Anonymkode: 4851c...d44 Saken blir da ikke borte på grunn av ett uttrykk som er skrevet feil. Det er også utrolig vanlig å bruke "i forhold til" feil. Det er helt tullete å hevde at saken blir borte på grunn av denne feilen og at man derfor føler at man må rette opp denne feilen. Men se det fra den andre siden... Når Arabella velger å gå bort fra saken og pirke på skrivefeilene hennes må da jo hun også forvente en reaksjon. Å opptre usaklig i en debatt og sutre over at vedkommende har blokkert en er vel like barnslig som Arabella hevder at denne venninnen er. Anonymkode: 9a232...d25 2
AnonymBruker Skrevet 16. april 2016 #35 Skrevet 16. april 2016 Ja, det var en hårsår reaksjon. Jeg er lærer i et fremmedspråk, og skriver ofte innlegg og fb-statuser på det språket. Av og til bruker jeg feil grammatikk/uttrykk, og det hender at folk påpeker det, noe jeg er takknemlig for. På den måten er det stor sannsynlighet for at jeg lærer av mine egne feil. Det hender også at folk fleiper, og jeg svarer f.eks "haha ". Herlighet, man trenger ikke å ta seg selv så høytidelig, og selvom man er lærer så betyr det ikke at man aldri feiler innenfor sitt eget fag. Anonymkode: cd4ae...e24
AnonymBruker Skrevet 16. april 2016 #36 Skrevet 16. april 2016 12 timer siden, Arabella skrev: Ja. Det står at jeg er blokkert. Det er vel det samme som slettet? Nei, slettet er "snillere", da kan man fortsatt se hva den andre gjør. Blokket gjør at du er "ignortert" og vil ikke være synlig for henne uansett Anonymkode: c6d34...609
AnonymBruker Skrevet 16. april 2016 #37 Skrevet 16. april 2016 Isolert sett virker dette svært hårsårt, ja. Kan du vise oss nøyaktig hva du skrev? Det eneste alternativet til hårsårhet jeg kan komme på, er at hun i lengre tid har irritert seg over væremåten din, og at dette var den berømte dråpen som fikk begeret til å renne over. Anonymkode: 1d003...5b9 2
AnonymBruker Skrevet 17. april 2016 #38 Skrevet 17. april 2016 Æsj, det er kjedelig når TS forsvinner fra en tråd. Det hadde vært morsomt å nøste opp i dette og se om TS hadde forstått situasjonen riktig eller om det lå noe mer bak! Anonymkode: 1d003...5b9 2
AnonymBruker Skrevet 17. april 2016 #39 Skrevet 17. april 2016 Lærere kan også glemme ting. Jeg syns det er så dumt å mene at "du er jo xxxxlærer, så du burde vite det!". Jeg er engelsklærer, 60 stp, som absolutt ikke betyr at jeg kan engelsk helt perfekt. Hadde jeg hatt en bachelor derimot.... Så jeg vet jeg har noen feil. Men jeg setter meg inn i det elevene skal lære. Jeg kan uansett ikke rette elevenes prøver og tekster ut i fra noe som ikke er med i kriteriene for prøven. Så det blir enklere for meg å ha en oversikt over hva jeg faktisk må kunne selv før jeg skal undervise i dette. Og ikke minst har man jo en fasit. Så andre ting går faktisk i glemmeboken. At folk påpeker småfeil jeg har da, blir bare dumt. Jeg vet at de er der, men jeg er ikke så dum at jeg ikke dobbeltsjekker reglene før jeg underviser i det. Jeg lærer gjerne noe nytt, eller frisker opp noe jeg har glemt når jeg planlegger undervisningsopplegg. Litt i overkant å blokkere, men jeg skjønner at en sånn kommentar er litt irriterende. Selv hadde jeg bare oversett det. Anonymkode: cfaea...e1e
AnonymBruker Skrevet 17. april 2016 #40 Skrevet 17. april 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Æsj, det er kjedelig når TS forsvinner fra en tråd. Det hadde vært morsomt å nøste opp i dette og se om TS hadde forstått situasjonen riktig eller om det lå noe mer bak! Anonymkode: 1d003...5b9 Enig! @Arabella ! Kan du komme og klare opp i dette? Anonymkode: 66617...348 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå