AnonymBruker Skrevet 15. april 2016 #1 Skrevet 15. april 2016 Noen som kan forklare litt? Fikk for noen år siden påvist b12 mangel og legen kom frem til at tarmen ikke klarer ta opp vitaminet så jeg må ta sprøyte hver 3 måned. Jeg har også ved anledninger slitt med lav blodprosent. I det siste har jeg vært mye svimmel og generelt følt meg dårlig med smerter i muskler/skjelett (litt diffust så vanskelig å si konkret hvor det kommer fra) jeg er også mye trøtt og sliten. Jeg har googlet litt og lest om Pernisiøs Anemi og økt forekomst av kreft i magesekken hos de med Pernisiøs Anemi. Kan det være en annen årsak til at tarmen min ikke tar opp b12 og at jeg har lav blodprosent enn Pernisiøs Anemi? Ble plutselig veldig engstelig her nå. Anonymkode: a9754...f50
AnonymBruker Skrevet 15. april 2016 #2 Skrevet 15. april 2016 Dette er spørmål du helst burde spørre legen din om. Jeg var fryktelig på å google før, noe legen min har bedt meg om å la være. Så ta det helt med ro, og fortell legen din om bekyringene dine og kanskje kjør noen verdiprøver. Det er mye som kan gi fatigue/utmattelse, feks vitaminmangel deriblant b12 mangel som du har fått påvist. Jeg måtte ta b12 sprøyter annen hver uke for å fylle på b12 lageret før jeg trappet ned til 3 mnd, måtte du det også? Om ikke kan jo det hende du fortsatt har litt lavt b12 nivå. Jeg slet med lav blodprosent som ung, samt lavt blodtrykk, noe som kan gjøre meg svimmel. Blodtrykket har stabilisert seg nå så er ikke noe mer svimmel enn kanskje et par ganger hvor jeg røyser meg opp raskt. Anonymkode: 54c45...1e5
AnonymBruker Skrevet 15. april 2016 #3 Skrevet 15. april 2016 Jeg har tatt det hver 3 måned fra start. Har du påvist b12 mangel grunnet at tarmen ikke klarer ta opp b12? Anonymkode: a9754...f50
AnonymBruker Skrevet 15. april 2016 #4 Skrevet 15. april 2016 38 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har tatt det hver 3 måned fra start. Har du påvist b12 mangel grunnet at tarmen ikke klarer ta opp b12? Anonymkode: a9754...f50 Nei jeg har bare ligget lavt i verdier over en lengre tid, i grensesonen som de kalte det. Begynte på bvitamin kosttilskudd og gikk mer ned i verdi så da ble jeg satt på sprøyter siden jeg ikke tok opp b12 som jeg skulle. Selv i sprøyteform tar ikke kroppen til seg mye. Nivået mitt nå ligger på normalen (rundt 300) med sprøyter hver tredje måned. Det trives jeg med, kjenner jeg har behov for disse, noe som også viser seg siden det er eneste måten jeg kommer opp i et normalt nivå. Ligger generelt litt lavt i dvitamin også, noe som kan gjøre meg litt slapp og sliten. Kunne også bli litt slapp av jernmangel som yngre, fikk av og til beskjed om å ta jerntilskudd når det ble påvist og drakk etterhvert floradix gjennom oppveksten. Hvordan sjekket de at tarmen ikke tar opp? Kanskje jeg kan be legen om en utredning. Bare for å tilføye så gikk jeg flere ganger til legen over en lengre periode på grunn av jeg følte meg sliten og alle tester var fine hver gang. Men tilslutt etter en større utredning fant de antistoffer mot borrelia. Men som sagt, det er mye som kan gi tretthet. Aller best er å bare fortelle legen din om bekymringene dine. Det gjør jeg, så slipper det å henge over meg og uroe meg unødig. Og om du ikke skulle føle deg ivaretatt eller trygg, så går det ann å bytte lege Anonymkode: 54c45...1e5
AnonymBruker Skrevet 15. april 2016 #5 Skrevet 15. april 2016 Jeg glemte å spørre om det er slik at du har fått konstantert pernisiøs anemi eller lurer du bare på hvilke grunner kan gi lav b12 og lav blodprosent? I så fall vet jeg kun om p-piller som kan hemme b12 opptaket over tid, eller om du ikke får i deg nok b12, feks er vegetarianer. Jernmangel var skyld i min lave blodprosent. Likevel er symptomene dine verdt et legebesøk, jeg har kun kommentert de jeg kan og har erfaring med selv. Anonymkode: 54c45...1e5
AnonymBruker Skrevet 16. april 2016 #6 Skrevet 16. april 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Noen som kan forklare litt? Fikk for noen år siden påvist b12 mangel og legen kom frem til at tarmen ikke klarer ta opp vitaminet så jeg må ta sprøyte hver 3 måned. Jeg har også ved anledninger slitt med lav blodprosent. I det siste har jeg vært mye svimmel og generelt følt meg dårlig med smerter i muskler/skjelett (litt diffust så vanskelig å si konkret hvor det kommer fra) jeg er også mye trøtt og sliten. Jeg har googlet litt og lest om Pernisiøs Anemi og økt forekomst av kreft i magesekken hos de med Pernisiøs Anemi. Kan det være en annen årsak til at tarmen min ikke tar opp b12 og at jeg har lav blodprosent enn Pernisiøs Anemi? Ble plutselig veldig engstelig her nå. Anonymkode: a9754...f50 Er du en kvinne med menstruasjon? Anonymkode: cf7d9...e9d
Diafragma Skrevet 16. april 2016 #7 Skrevet 16. april 2016 (endret) B12 (som finnes i ulik mat) trenger å binde seg til "intrinsisk faktor" (kaller det bare IF heretter) for å kunne taes opp i tynntarmen. Bindingen mellom B12 og IF skjer i magesekken, og til en viss grad også øverste del av tynntarmen. IF er et protein som skilles ut av parietalceller i magesekkveggen (og som blander seg med maten du spiser). B12-mangel skyldes i flesteparten av tilfellene at utskillelsen av IF (fra disse parietalcellene) er fraværende på grunn av autoimmune (kroppen angriper parietalcellene eller proteinet i seg selv) eller genetiske grunner (en "feil" i den genetiske oppskriften som koder for ulike steg i produksjonen av IF). I begge tilfeller vil du ha for lav, eller ingen, IF produksjon, og som følge av det en defekt i opptaket av B12. B12 trengs for å lage velfungerende blodceller (og andre celler som produseres hyppig i kroppen) og er i det lange løp helt nødt til å være tilstede i kroppen for at den skal kunne overleve (derav 'vitamin'). Derfor må den tilføres kunstig gjennom tilskudd i form av tablett eller depotinjeksjoner/sprøyte. Når det gjelder kreftrisiko ved B12-mangel er det omdiskutert, og heller ikke godt nok kvalifisert til å telle som en såkalt precancer ("prekreft"). Jeg har også hørt at det skal gi en viss svakt økt forekomst av kreft sammenlignet med friske, men statistisk sett har ikke det vært noen stor greie, og det ble i alle fall ikke gjort noe poeng ut av det da vi studerte patofysiologien bak B12-mangel. Jeg hadde ikke bekymret meg for det. Jeg kjenner 2 personer med denne typen B12-mangel, den ene 28 år og den andre 76 (min bestefar). Begge lever i beste velgående, får sin regelmessige sprøyte, og ingen har fått kreft hittil Jeg ville gjettet på at muskel-/skjelettplagene er urelaterte til dette, dersom du blir regelmessig behandlet. Endret 16. april 2016 av Diafragma
AnonymBruker Skrevet 16. april 2016 #8 Skrevet 16. april 2016 Jeg har hatt tidvis b12 mangel. Det ble fikset med sprøyter en gang og en annen gang fikk jeg tabletter. Blodprøvene blir sjekket regelmessig, og jeg har vært på normal nivå i det siste. Har blitt bedt om å passe på kostholdet for å sikre at opptaket bedrer seg. Men har du fått sjekket blodprøver for reumatiske lidelser eller evt fibromyalgi? Begge kan gi slike symptomer du nevner. Anonymkode: cacde...991
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå