Gå til innhold

Avbestilling av timer


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på hvorfor det er sånn at man må avbestille minst 24 timer før en time, enten det er hos tannlege,fysio,fastlege eller andre steder? 

Jeg tenker særlig på en mandag, da disse kontorene er stengt i helgen, hvordan skal man da få avbestilt før mandag, dersom man har time da? 

For eksempel: jeg har time hos en fysioterapeut på mandag halv ett, søndag kveld får jeg omgangssyke, ringer mandag morgen (kl. 8, når de åpner) og likevel må jeg altså betale 500 kr fordi jeg ikke møter opp til timen. 

Jeg skjønner ikke hvorfor det er sånn? Jeg kan jo ikke akkurat ringe på fredag å si at "hei, på søndag har jeg tenkt å få omgangssyke (eller influensa,brekke et bein eller ett eller annet), så jeg må avbestille timen på mandag"

Jeg syns bare det virker veldig urimelig og rart at sånn er reglene. Jeg kan skjønne at det gjelder resten av uka, men i forbindelse med helg, burde det da ikke være nok med å avbestille timen når kontoret åpner? 

(jeg vet at det er sånn,og har betalt min del uten og mukke, men syns det burde vært mulig å finne ut av hvorfor, og om det er noe som kanskje burde vært tatt opp og gjort noe med) 

Anonymkode: 691cf...08e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fordi de kan gi timen din til noe andre om de får beskjed i tide. Eller tenkte du at de skulle tvinne tommeltotter mens du skulle vært der? Det er så mange som ikke gir beskjed om at de ikke kan komme at det hadde kuttet køene for legebehandling betraktelig om folk faktisk møtte opp.

Anonymkode: 21470...4b0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med deg. Det burde være et system slik at man har mulighet til å avbestille når man blir syk i helgen og slippe å betale.. Man velger jo ikke bli syk. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fordi de kan gi timen din til noe andre om de får beskjed i tide. Eller tenkte du at de skulle tvinne tommeltotter mens du skulle vært der? Det er så mange som ikke gir beskjed om at de ikke kan komme at det hadde kuttet køene for legebehandling betraktelig om folk faktisk møtte opp.

Anonymkode: 21470...4b0

Jeg snakker ikke om folk som skulker timene sine, og bare ikke dukker opp. De syns jeg absolutt må betale for uteblitt time. 

Jeg snakker om de som ringer og sier fra på en mandag morgen, fordi kontoret faktisk er stengt i helgen. 

Ts 

Anonymkode: 691cf...08e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest økonomifrue

Ofte er det skjønn i forhold til om man faktisk må betale eller ikke. Mange har en sms eller mailtjeneshe slik at mannskap få gitt beskje. 

Men hvis man velger å ikke komme til en time hos fysioterapeueten pga forkjølelse, så kan man få lov å betale. Er det derimot snakk om omgangssyke eller annen sykdom som er veldig smitysomt, så et det best man holder seg hjemme, av hensyn til terapeuten og andre pasienter, og da er det rimelig at man ikke må betale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Høres ut som ts er en samvittighetsfull type som vanligvis møter til time. Jeg jobber på en psykiatrisk poliklinikk og før vi innførte betaling ved manglende avbestilling innen 24 timer var det mange som avbestilte timen 30 minutt før den skulle starte med ymse mer eller mindre plausible forklaringer. Dette går selvfølgelig ut over ventetidene for andre pasienter.

Anonymkode: 4984e...d7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber på en poliklinikk for barn. Ved sykdom gjelder ikke 24-timers regelen hos oss, mulig det er annerledes på avdelinger for voksne.

Anonymkode: 76e39...067

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg lurer på hvorfor det er sånn at man må avbestille minst 24 timer før en time, enten det er hos tannlege,fysio,fastlege eller andre steder? 

Jeg tenker særlig på en mandag, da disse kontorene er stengt i helgen, hvordan skal man da få avbestilt før mandag, dersom man har time da? 

For eksempel: jeg har time hos en fysioterapeut på mandag halv ett, søndag kveld får jeg omgangssyke, ringer mandag morgen (kl. 8, når de åpner) og likevel må jeg altså betale 500 kr fordi jeg ikke møter opp til timen. 

Jeg skjønner ikke hvorfor det er sånn? Jeg kan jo ikke akkurat ringe på fredag å si at "hei, på søndag har jeg tenkt å få omgangssyke (eller influensa,brekke et bein eller ett eller annet), så jeg må avbestille timen på mandag"

Jeg syns bare det virker veldig urimelig og rart at sånn er reglene. Jeg kan skjønne at det gjelder resten av uka, men i forbindelse med helg, burde det da ikke være nok med å avbestille timen når kontoret åpner? 

(jeg vet at det er sånn,og har betalt min del uten og mukke, men syns det burde vært mulig å finne ut av hvorfor, og om det er noe som kanskje burde vært tatt opp og gjort noe med) 

Anonymkode: 691cf...08e

I forhold til lege så er dette bestemt politisk. Om samme lov også gjelder tannlege og fysio er jeg usikker på. Fysioterapeuten min hører og forstår at pasientene er syke og vi slipper da å betale. Men dette taper jo hun inntekt på. Det samme gjør tannleger og leger utenfor sykehus. De taper ikke bare egenandelen fra pasienten men også trygderefusjonstakster. 

Anonymkode: 12eeb...349

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi man selv er nærmest til å bære risikoen for egen sykdom, ikke motparten. Egentlig er det jo mer logisk at man selv skal bære det økonomiske tapet som oppstår når man blir syk enn at en annen skal gjøre det. Selv om man ikke kan noe for at det skjer, kan jo i alle fall ikke motparten noe for det. Om det er rettferdig kan jo diskuteres, og jeg liker sjelden så firkantede ordninger. Samtidig skjønner jeg hvorfor det må være sånn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom mannhar sykeforsikring, kan tapet man da har ved å måtte betale ubenyttet time, dekkes via den forsikringen? 

Anonymkode: 12eeb...349

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder legetimer kan man avbestille disse på nett (så fremt legekontoret gir pasientene elektronisk tilgang). 

Ellers er jeg helt enig med deg. 

Anonymkode: bb097...f25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 15.4.2016 at 17.39, AnonymBruker skrev:

Jeg snakker ikke om folk som skulker timene sine, og bare ikke dukker opp. De syns jeg absolutt må betale for uteblitt time. 

Jeg snakker om de som ringer og sier fra på en mandag morgen, fordi kontoret faktisk er stengt i helgen. 

Ts 

Anonymkode: 691cf...08e

Legen min godtar akutt avbestilling i helgen, tror de fleste gjør det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den 15.4.2016 at 14.50, AnonymBruker skrev:

Jeg lurer på hvorfor det er sånn at man må avbestille minst 24 timer før en time, enten det er hos tannlege,fysio,fastlege eller andre steder? 

Jeg tenker særlig på en mandag, da disse kontorene er stengt i helgen, hvordan skal man da få avbestilt før mandag, dersom man har time da? 

For eksempel: jeg har time hos en fysioterapeut på mandag halv ett, søndag kveld får jeg omgangssyke, ringer mandag morgen (kl. 8, når de åpner) og likevel må jeg altså betale 500 kr fordi jeg ikke møter opp til timen. 

Jeg skjønner ikke hvorfor det er sånn? Jeg kan jo ikke akkurat ringe på fredag å si at "hei, på søndag har jeg tenkt å få omgangssyke (eller influensa,brekke et bein eller ett eller annet), så jeg må avbestille timen på mandag"

Jeg syns bare det virker veldig urimelig og rart at sånn er reglene. Jeg kan skjønne at det gjelder resten av uka, men i forbindelse med helg, burde det da ikke være nok med å avbestille timen når kontoret åpner? 

(jeg vet at det er sånn,og har betalt min del uten og mukke, men syns det burde vært mulig å finne ut av hvorfor, og om det er noe som kanskje burde vært tatt opp og gjort noe med) 

Anonymkode: 691cf...08e

Hvorfor skal behandleren betale for at du blir syk?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 15.4.2016 at 14.57, Frøken.stille skrev:

Jeg er enig med deg. Det burde være et system slik at man har mulighet til å avbestille når man blir syk i helgen og slippe å betale.. Man velger jo ikke bli syk. 

Men hvem skal da bære belastningen av at behandler ikke får jobbet og tjent pengene sine denne timen?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Illuminatum skrev:

Hvorfor skal behandleren betale for at du blir syk?

Fordi det er en del av risikoen behendleren må ta for å få pasienter på mandager.

Hvorfor skal jeg som pasient risikere å måtte betale for at behandleren ikke tar imot avbestillinger i helga? Hvis pasientene ikke vil ta den risikoen, ville behandleren stå uten pasienter mandager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Den 15.4.2016 at 14.50, AnonymBruker skrev:

Jeg lurer på hvorfor det er sånn at man må avbestille minst 24 timer før en time, enten det er hos tannlege,fysio,fastlege eller andre steder? 

Hos tannleger er følgende vanlig praksis:
I utgangspunktet er det pasientens ansvar å møte opp til avtalt time. Gjør han ikke det, og tannlegen taper inntekt av den grunn, må kunden betale erstatning, ofte 75% av tidshonoraret, men ikke for mer enn 1 klokketime selv om mer var satt av. (Timehonoraret er som regel lavere enn det tannlegen tar inn når han arbeider etter stykkpris, som er det vanlige. Tannlegen taper altså normalt noe sånt som 25-50%).
Men kom det tilfeldigvis en akutt pasient, slik at tannlegen ikke tapte noe, skal ikke pasienten som uteble, betale. På samme vis om han avbestiller og tannlegen får tak i en erstatningspasient. Avbestiller pasienten minst 24 timer før, skal det ikke betales erstatning uansett, da regnes det at det er tannlegens ansvar å fylle timeboka.
Avbestilling av timer på mandag er det vanlig at pasienten slipper å betale for, især om beskjed gis tidligst mulig (kl. 8). Men tannlegene vil gjerne ha muligheten til å kreve erstatning i spesielle tilfeller (slasker som har uteblitt før, uten god grunn, for eksempel).
Så det står skrevet at timer må avbestilles minst 24 timer før, men den regelen praktiseres lempelig, som regel. Man har prøvd å komme fram til et rimelig kompromiss.

Anonymkode: 2ffe4...27b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...