Gå til innhold

Lånekassen, hjelp!!

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Jeg skal begynne på en bachelorgrad våren 2005. Grunnen til at jeg begynner i vårsemesteret er at jeg får godskrevet noen fag fra universitetet, og kan begynne midt i.

Men, og her er problemet; når jeg gjør det på denne måten vil jeg i ett semster (høst2005) kun ta 15 studiepoeng. Dette fordi jeg "slipper" noen av emnene. Vi jeg da få redusert lån/stipend? Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du vil få utbetalt fullt beløp, men stipendandelen vil bli redusert og du får dermed høyere lån.

En god løsning er å ta noen andre fag i tillegg til de du "må" ta for å fylle opp til 30 stp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nylig vært i kontakt med lånekassen med samme "problem". Det jeg fikk vite var at jeg kan søke om fullt lån/stipend, og at det vil bli gjort om fra lån til stipend for de 15 studiepoengene jeg tar.

Det som er viktig å merke seg er at du isåfall vil ligge 15 studiepoeng i minus (du har altså fått støtte til 15 studiepoeng du ikke tar). Dette vil ikke være noe problem så sant du står på de fleste eksamener i fremtiden. Men om du skulle komme litt skjvet ut senere, og stryke på et par eksamener kan det jo være litt dumt. En kan jo "bare" være 60 studiepoeng bak før du ikke får mer støtte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg snakket med lånekassen nå, og de benektet at det går an å gjøre det på denne måten dere nevner. Jeg må evt. melde meg opp til et annet fag i tillegg, men det går IKKE an å ta 15 sp og få full støtte. Uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jeg lurer

Til siste gjest: får du da halv støtte for de 15 studiepoengene du tar? Altså 20.000 kr for våren? Jeg er også i en lignende situasjon og lurer på det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Ja, halv støtte for 15 sp. Jeg kommer nok til å melde meg på et fag til, som jeg ikke kommer til å ta, bare for å få full støtte. Man kan ikke studere på 20 000 pr semester!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous
Ja' date=' halv støtte for 15 sp. Jeg kommer nok til å melde meg på et fag til, som jeg ikke kommer til å ta, bare for å få full støtte. Man kan ikke studere på 20 000 pr semester!![/quote']

Hva med å jobbe 50% i tillegg da? Det må vel være den opplagte løsningen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakket med lånekassen nå' date=' og de benektet at det går an å gjøre det på denne måten dere nevner. Jeg må evt. melde meg opp til et annet fag i tillegg, men det går IKKE an å ta 15 sp og få full støtte. Uansett.[/quote']

Joda, det går fint an å ta bare 15 studiepoeng og få full støtt, poenget er bare at du ikke må fortelle det til lånekassen på forhånd :wink: Det blir da bare regnet som forsinkelse. Holder du deg innenfor ett års forsinkelse eller mindre, blir det ingen problemer (bortsett fra lavere stipendandel da, eller faktisk 0% der du har fått støtte, men ikke tatt poeng)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Joda, det går fint an å ta bare 15 studiepoeng og få full støtt, poenget er bare at du ikke må fortelle det til lånekassen på forhånd :wink: Det blir da bare regnet som forsinkelse. Holder du deg innenfor ett års forsinkelse eller mindre, blir det ingen problemer (bortsett fra lavere stipendandel da, eller faktisk 0% der du har fått støtte, men ikke tatt poeng)

Men lånekassen må jo på forhånd vite hvor mange sp du tar? Hvordan kan du da greie å få full støtte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men lånekassen må jo på forhånd vite hvor mange sp du tar? Hvordan kan du da greie å få full støtte?

Dersom man er opptatt til et bachelorprogram, er det dette man oppgir til Lånekassen. Dette er et fulltidsstudium. Lånekassen vet ikke om du får fritak for fag underveis eller ikke, i alle fall ikke på forhånd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...