aline Skrevet 25. oktober 2004 Forfatter #21 Skrevet 25. oktober 2004 Ok, får formulere meg annerledes da: Ja, jeg mener at kvinner med din høyde og vekt er store. Jeg har ikke sett deg, men du sier jo hva du veier og hvor høy du er. "Stor" har ikke nødvendigvis noe med feit å gjøre. Er man høyere og større/kraftigere enn gjennomsnittet er man jo stor. En høy kvinne som bruker str. 42-44 er jo sannsynligvis ikke tykk, men hun er jo stor! når du sier at "stor" ikke nødvendigvis har noe med feit å gjøre, så begynner vi å komme inn på hva jeg spør etter, hva legger DU i ordet stor? str. 42 er etter hva jeg vet, gjennomsnittsstørrelsen for kvinner, ergo er jo en som bruker str 42 gjennomsnitlig, ikke stor? men det kommer sikkert også an på hvem man selv er vant til å omgåes? dersom man selv er slank eller "liten" eller i den lettere delen av "normal" og også har mange i omgangskretsen som er det, så blir kanskje synet/meninger bak ordet stor (og liten for den del) annerledes en en som er større i "normalen" eller går sammen med mange som er normale til normale + ? om jeg overhode får frem hva jeg er ute etter? det at jeg la ut høyden min og slikt, gjorde at jeg nok dro fokus vel mye til meg selv, det er ikke ment som en "aline er stor/ikke stor" tråd. det er de forskjelliges mening bak ordet jeg funderer på.
Jens Skrevet 25. oktober 2004 #22 Skrevet 25. oktober 2004 Jeg vil si ordet stor er ett diplomatisk ord for litt overvektig, altså graden under tjukk. Da jeg gikk på grethe roede i fjor, veide jeg 74 kilo, og var 1.75 høy. Da jeg fikk min rapport fra legen, stod det att jeg var 5 kilo overvektig.....og att min matchvekt var rundt 68. Ble ganske paff, da jeg alltid har sett på meg selv som ganske slank.
LilleBille Skrevet 25. oktober 2004 #23 Skrevet 25. oktober 2004 Jeg vil si ordet stor er ett diplomatisk ord for litt overvektig, altså graden under tjukk. .. til en viss grad er jeg enig i det .. men stor er også en beskrivelse på høyde ..- litt mer som motsats til "liten og nett". Vi har jo alle forskjellige referanserammer ... både på hva som er stor og hva som er feks. høy. Personlig synes jeg en mann under 185 er liten .. en på 190 er normal .. og de må være minst over 195 .. før jeg definerer dem som høye.. - er de da i tillegg velbygde/kraftige - vil jeg definere dem som store .. selv om de ikke har ett gram overflødig fett på kroppen.
Gjest Anonymous Skrevet 25. oktober 2004 #24 Skrevet 25. oktober 2004 Interessant tema....Et spørsmål som dukker opp for meg, er hvorfor og når ser man stor som synonymt med feit???? Er det likedan for dem som er liten - når en sier at en person er liten, er denne personen da tynn???
aline Skrevet 25. oktober 2004 Forfatter #25 Skrevet 25. oktober 2004 Interessant tema....Et spørsmål som dukker opp for meg' date=' er hvorfor og når ser man stor som synonymt med feit???? Er det likedan for dem som er liten - når en sier at en person er liten, er denne personen da tynn???[/quote'] ja, jeg også synes dette er interessant. jeg ser på ordet stor som det som kanskje også kan kategoriseres som "feit" eller overvektig. Jeg KAN kanskje også bruke ordet om høye kvinner som ikke nødvendigvis er tykke, har mer fett en andre i forhold til sine egne proposjoner. en som da altså bare er større en det jeg ser på som innefor "normalt", som da er ganske vidt i min mening. liten derimot, da tenker jeg nok mer høyden. jeg kaller ikke en med "normal" høyde og tynn, for liten. en som er lavere en "min normal" derimot, går under liten, nesten uansett tykkelsen. :klø:
Dru Skrevet 25. oktober 2004 #26 Skrevet 25. oktober 2004 Jeg ser på stor som et diplomatisk utrrykk for folk som er sterkt overvektige. Kusinen min er kraftig overvektig, og vi har alltid referert til henne som stor. Og da ligger det ingenting negativt i begrepet. Ei jeg jobba sammen med for en stund siden ble kalt stor på grunn av sin høyde og kroppsbygning. Hun var på ingen måte feit, men med kraftig beinbygning, brede skuldre og hofter, og 1.82 høy, så passer jo beskrivelsen. Vi sa vel egentlig at hun var diger, med glimt i øyet Men jeg tror ikke det ligger noe negativt i begrepet generelt sett. Det er et veldig nøytralt ord, og som sagt så har vi kalt folk for store kun for å beskrive. Jeg har selv blitt kalt stor, uten at jeg oppfattet det som negativt. Jeg er jo stor. Ikke kraftig overvektig, men jeg har mage, rumpe og lår, og da gjerne litt mer enn mange andre.
Holly Hobbie Skrevet 25. oktober 2004 #27 Skrevet 25. oktober 2004 Jeg vil si ordet stor er ett diplomatisk ord for litt overvektig, altså graden under tjukk. Da jeg gikk på grethe roede i fjor, veide jeg 74 kilo, og var 1.75 høy. Da jeg fikk min rapport fra legen, stod det att jeg var 5 kilo overvektig.....og att min matchvekt var rundt 68. Ble ganske paff, da jeg alltid har sett på meg selv som ganske slank. Har ogsaa opplevd noe lignende - er 174 cm selv og veide nesten 77 kilo paa mitt tyngste. Da jeg var hos legen etter aa ha gaatt ned en del kilo, leste jeg et gammelt notat paa legens skjerm: lett overvektig, sto det! :o Jeg visste jo selv at jeg hadde noen kilo ekstra, men innbilte meg at det ikke syntes. Til spoersmaalet: Stor og tykk, er jo et uttrykk - men sier man bare "stor" saa maa man nok tolke utifra sammenhengen. Det viser seg jo her inne at mange har forskjellige oppfatninger av hva det betyr! Jeg ville nok blitt litt lei meg hvis noen kalte meg for "stor", men jeg moeter sjelden mennesker som kommenterer kroppsstoerrelsen min, heldigvis!
Soul Skrevet 25. oktober 2004 #28 Skrevet 25. oktober 2004 Utifra min personlige definisjon på "stor" er ikke ei jente på din størrelse stor, Aline. Jeg er selv såkalt liten (153 cm og tynn), men når noen sier ei stor jente tenker jeg på ei som enten er kraftig overvektig eller er over 180 cm høy.
Gjest Gjesta Skrevet 25. oktober 2004 #29 Skrevet 25. oktober 2004 Jeg oppfatter ordet "stor" som en betegnelse på overvektige mennesker - og da mener jeg overvekt som synes! I min verden er ikke folk på 174 cm med tilhørende 70+/- kg store. Jeg kan være enig at stor kan bli brukt som en betegnelse for å sammenlikne - altså: ikke så stor som deg - altså en mindre person - uten at det sier noe om hvor "stor" du er, hvis du skjønner, Aline. Folka på Tjukkholmen er store - men selv de er jo svært, svært ulike! Syns det bli vanskelig å definere stor, siden det innebærer at man sammenlikner med noe. Og dette "noe" kan variere mye... K
Gjest Madden Skrevet 25. oktober 2004 #30 Skrevet 25. oktober 2004 Jeg er selv 1,83 høy, har kraftig kroppsbygning, ganske brede skuldre og brede hofter. Hadde gjerne hatt godt av å gå ned noen kilo...og blir ofte kalt stor. Synes egentlig det er et negativt ladet ord i den sammenhengen..når jeg hører ordet stor..tenker jeg automatisk svær... så når folk sier at jeg er stor..så hører jeg : FEIT! Setter pris på å at folk omtaler meg som høy...for det er jeg jo..men å kalle meg stor..vel jeg synes ikke det er moro..selv om mange sikkert synes at det er et meget beskrivende ord!
Soul Skrevet 26. oktober 2004 #31 Skrevet 26. oktober 2004 Du sier noe der Madden.. jeg burde lære meg å bare si "høy" om damer over 180 cm, for det er jo det jeg mener egentlig. Synes ellers Kverula sa det bra.
aline Skrevet 26. oktober 2004 Forfatter #32 Skrevet 26. oktober 2004 ... Jeg kan være enig at stor kan bli brukt som en betegnelse for å sammenlikne - altså: ikke så stor som deg - altså en mindre person - uten at det sier noe om hvor "stor" du er, hvis du skjønner, Aline....K ja, og det er jeg forsåvidt enig i, men det som da blir litt rart, er når man selv ikke har sett disse "store" som man blir sammenlignet med.... men, det er ikke så viktig egentlig. nå har jeg ihvertfall sett at mange bruker ordet stor veldig forskjellig. og så lenge jeg selv ikke synes jeg er stor, så er det egentlig greit.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå