Gå til innhold

Jobbmarked - leger


Cetine

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har alltid ville studere medisin, men nå som jeg skal søke lurer jeg på hvordan jobbmarkedet er. Jeg finner ikke nye tall på arbeidsledighet eller info om arbeidsforhold for nyutdannede leger. Lurte på om noen av dere visste noe om dette?

Jeg bryr meg ikke om lønn, hvor i landet jeg jobber eller om jeg må jobbe døgnet rundt. Det eneste jeg vil er å kunne jobbe som lege på et sykehus og praktisere medisin. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nja, det blir flere og flere leger per tusen i Norge (eller kanskje det har nådd toppen), men du vil nok slite med å finne en arbeidsløs lege, altså er det veldig lav arbeidsledighet.

Det kan være litt vanskelig å få turnusplass og spesialiseringsplass, og avhengig av hvilken spesialitet du velger, jobb. Men Norge må jo "importere" utenlandske spesialister, så tror ikke akkurat det blir noe problem når man er ferdig spesialisert.

SSB skriver i 2011:

Blir det ledighet blant legene?

Med den sterke veksten i antall leger som vi har hatt de siste årene og færre ledige stillinger i både primærhelsetjenesten og spesialisthelsetjenesten, kan en lure på om vi vil komme til å oppleve en tid med ledighet blant legene. (...) Dette alternativet vil gi en etterspørselsvekst av leger på om lag 49 prosent. I framskrivningen tar man hensyn til demografiske endringer som følge av eldrebølgen.

Anonymkode: b2fe7...a05

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen min ser i alle fall ikke ut til å ha problemer! Da han var LIS i indremedisin ringte han til sykehuset... Jobbkontrakt i posten uka etter. Dette har han gjort to ganger! Men klart, tenker du deg inn på Riksen er det nok tøffere, men kjenner ingen leger som har vært arbeidsledige. Ingen.

Anonymkode: 19ae0...5ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mannen min ser i alle fall ikke ut til å ha problemer! Da han var LIS i indremedisin ringte han til sykehuset... Jobbkontrakt i posten uka etter. Dette har han gjort to ganger! Men klart, tenker du deg inn på Riksen er det nok tøffere, men kjenner ingen leger som har vært arbeidsledige. Ingen.

Anonymkode: 19ae0...5ed

Ok, det er betryggende :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nja, det blir flere og flere leger per tusen i Norge (eller kanskje det har nådd toppen), men du vil nok slite med å finne en arbeidsløs lege, altså er det veldig lav arbeidsledighet.

Det kan være litt vanskelig å få turnusplass og spesialiseringsplass, og avhengig av hvilken spesialitet du velger, jobb. Men Norge må jo "importere" utenlandske spesialister, så tror ikke akkurat det blir noe problem når man er ferdig spesialisert.

SSB skriver i 2011:

Blir det ledighet blant legene?

Med den sterke veksten i antall leger som vi har hatt de siste årene og færre ledige stillinger i både primærhelsetjenesten og spesialisthelsetjenesten, kan en lure på om vi vil komme til å oppleve en tid med ledighet blant legene. (...) Dette alternativet vil gi en etterspørselsvekst av leger på om lag 49 prosent. I framskrivningen tar man hensyn til demografiske endringer som følge av eldrebølgen.

Anonymkode: b2fe7...a05

Ok, tusen takk for godt svar :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med den stadig voksende eldrebølgen vil det bli større og større etterspørsel av leger. Mao helsepersonell vil ikke ha problemer med å skaffe jobb

Anonymkode: 603c2...fc5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...