Gå til innhold

Barnebidrag og fellesutgifter

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for gode innspill:)

Litt av bakgrunnen for et ønske om en felleskonto er vel at det stadig kommer krav fra den andre om mer penger, utover bidrag fra NAV. Tanken min er at det blir enklere for begge parter å forholde seg til en konto. Der vet man hvor mye som ligger, og følgelig hvor mye som er disponibelt til bruk på barna. Det ligger også et moment av sparing/økonomistyring i dette. Dersom et av barna skal på skoletur til 5000,-. Så må man kanskje vente med å kjøpe, ikke helt nødvendig, nytt vintertøy til neste måned.

Det må selvsagt ligge som en forutsetning at det er enighet om hva som defineres som fellesutgifter, men det tror jeg er overkommelig. Dersom jeg mener at en sykkel er en fellesutgift, og nødvendig. Mens den andre ikke er enig, så kan jeg velge om jeg vil la vær å kjøpe sykkelen, eller ta det på egen kappe. Og selvfølgelig omvendt.

Jeg ser også fordelen med at det er NAV som har fastsatt noe. Men jeg opplever at vi har litt problemer med å begrense oss til den.

For eksempel:

I årets første måneder har jeg betalt for eksempelvis; bursdagsfeiring, kontingenter, klasseturer, ski for ca. 15000,- Jeg har også handlet en del basisklær til ungene, (noe jeg mener ikke nødvendigvis er en fellesutgift). Dette har jeg tatt på meg, fordi den andre har hatt noen tøffe måneder rent økonomisk.

I samme periode kommer det da nå krav om å bidra med halvparten av den andres innkjøp til f.eks klær, sko, frisør, skoleball på 3000,-.

Jeg opplever ikke dette som spesielt rettferdig eller ryddig. Derfor mener jeg at en felles konto kan være et middel.

Fortsatt glad for innspill om hvordan det kan løses bedre :-)

Anonymkode: caeca...e5a

Jeg skjønner ikke hvordan dette med felleskonto skal løse noe som helst. Eksen betaler i dag 2200,- og lite annet. Du betaler 2000 + ? 7000? mer i måneden eller noe sånt utfra det du skriver her om årets første måneder. Altså vil din eks kun bidra med 300 mer, mens du vil betale kanskje 5000 mindre. Noe må det kuttes i, og det blir jo kontigenter, ski, sykler osv. Jeg får ikke helt tak i om det er du eller hun/han som driver opp kostnadene, eller begge? Hvis dagens samarbeid og dialog rundt dette er vanskelig, hvordan skal en fellesskonto som begge har tilgang til bedre situasjonen? Den vil jo alltid være tom?

Altså, jeg skjønner at dagens "ordning" er fryktelig urettferdig og uholdbar for deg, men du kan jo holde deg til bidraget, betale det høyst nødvendige ellers, og avtale og sende eksen regning for halvparten av det som åpenbart er felles? Hvis det er umulig i dag, hvordan ser du for deg at samarbeidet rundt felleskontoen (som eksen ikke ønsker) skal foregå hver gang den er tom og barnet skal på skisamling? 

Anonymkode: 130af...54e

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
4 timer siden, Ferny skrev:

Jeg vet ikke altså... men hadde jeg hatt barn med en som slet økonomisk, så hadde jeg bidratt med så mye som var forsvarlig ut fra egen økonomi. Altså, sånn at barna ikke lider av at den andre sliter økonomisk. Jeg hadde hørt hva den andre trenger til faste utgifter, og hvor mye vedkommende faktisk sitter igjen med til "goder" til barna (alt fra mat, klær, til klasseturer...). Så ville jeg sett hvor mye jeg selv kunne brukt til samme utgiftspost (barna), og tatt det derfra... 

Jeg hadde tatt barna. Det er beviselig at barn har det dårligere med dårlig utdannede foreldre. Da vokser de opp til å bli fattig de og, barna mine fortjener bedre. 

Felles konto høres kontrollerende og upraktisk ut. Skal hun ha to kort og betale for halvparten av matvarene med det kortet og halvparten med sitt egent? Hvordan skal hun betale for en pakke pølser? Skal hun betale for 4/12 med barnas penger og 8/12 med sine egne penger? Høres helt fjottete ut.

Foreslå at du tar barna slik at hun kan skaffe seg en bedre jobb.

AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er glad for noen innspill på om jeg er urimelig.

Vi har to felles barn og har nå vært skilt i ca. 2 år. Vi har 50/50 fordeling av barn.

Jeg tjener en del mer en min tidligere ektefelle, og har hele tiden vært innstilt på å bidra mer til barnas fellesutgifter. 

Jeg har lagt frem et forslag om at jeg setter inn 5000,- pr. mnd til felles konto, og den andre 2500,-. Begge skal ha bruksrett til kontoen når det gjelder fellesutgifter til barna. Dette ønsket ikke tidligere ektefelle å gå med på. Bidragsfastsetting fra NAV ble løsningen. Her insisterte tidligere ektefelle på å rapportere utgifter til barnehage på 2200,- på seg selv. Det endte med at jeg ble bidragspliktig for 2000,- pr. mnd.

Tidligere ektefelle hevder nå å slite økonomisk. Jeg har da gjentatt mitt tilbud om å sette inn 5000,- og den andre 2500,-. Da er det en forutsetning at bidraget til NAV faller bort. Men da selvfølgelig at utgiftene til barnehage deles på to.

Jeg mener jo at dette er en ryddig og grei løsning, og at den andre kommer bedre ut av det. Men den andre er ikke enig i det.

Hva kan/bør jeg gjøre anderledes?

Anonymkode: eb87d...085

Skrevet (endret)
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er glad for noen innspill på om jeg er urimelig.

Vi har to felles barn og har nå vært skilt i ca. 2 år. Vi har 50/50 fordeling av barn.

Jeg tjener en del mer en min tidligere ektefelle, og har hele tiden vært innstilt på å bidra mer til barnas fellesutgifter. 

Jeg har lagt frem et forslag om at jeg setter inn 5000,- pr. mnd til felles konto, og den andre 2500,-. Begge skal ha bruksrett til kontoen når det gjelder fellesutgifter til barna. Dette ønsket ikke tidligere ektefelle å gå med på. Bidragsfastsetting fra NAV ble løsningen. Her insisterte tidligere ektefelle på å rapportere utgifter til barnehage på 2200,- på seg selv. Det endte med at jeg ble bidragspliktig for 2000,- pr. mnd.

Tidligere ektefelle hevder nå å slite økonomisk. Jeg har da gjentatt mitt tilbud om å sette inn 5000,- og den andre 2500,-. Da er det en forutsetning at bidraget til NAV faller bort. Men da selvfølgelig at utgiftene til barnehage deles på to.

Jeg mener jo at dette er en ryddig og grei løsning, og at den andre kommer bedre ut av det. Men den andre er ikke enig i det.

Hva kan/bør jeg gjøre anderledes?

Glem felles konto, Dette er risikabelt. Den andre forelder kan ta ut penger når som helst. har du noe til overs kan du spare på konto i ditt navn. Da har du full kontroll selv. Det er mange som angrer på en slik felleskonto.

Nå har du ikke oppgitt om dere har delt bosted, Jeg svarer derfor som om du har 50% samvær. (Delt bosted har et annet regelverk som kan være fordel den som har samvær).

Det er samme regler som gjelder ved bidrag om dere ikke avtaler selv. Den som har bosted barn har i praksis det avgjørende ordet.

Antar den andre forelder har bosted. Du må pent innrette deg etter dette. Barnebidrag blir regnet av NAV nå. Det virker ryddig også for deg. Du betaler bidrag og inn i bidrag er alt inkludert. Barnehagen er en del av barnebidraget. 

Utover dette skal bosteds-forelder betale ALT.

Du kan bli pålagt tannregulering og konfirmasjon. Vanlige ski og sykkel. Alt dette er utgifter som det kan gis særtilskudd for. Dette kan også gå til samværforelder. Utgifter må ikke være overdådige og de må kunne dokumenteres. De søkes i ettertid med dokumentasjon til NAV. Så regner NAV ut. Deles etter bidrags brøk.

Reise til og fra samvær skal deles etter bidrags brøk. Organiseres av samvær-forelder. Deltar ikke  bosteds-forelder i levering og henting skal det betales billigste reisemåte. 

Jeg synes du skulle vurdere delt bosted. Litt annet bidrag. Men det vesentlig er at den ene forelder ikke kan flytte med barna. Det kan nemlig skje ved 50%samvær for deg.

Endret av Peter007
Skrevet (endret)
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for gode innspill:)

Litt av bakgrunnen for et ønske om en felleskonto er vel at det stadig kommer krav fra den andre om mer penger, utover bidrag fra NAV. Tanken min er at det blir enklere for begge parter å forholde seg til en konto. Der vet man hvor mye som ligger, og følgelig hvor mye som er disponibelt til bruk på barna. Det ligger også et moment av sparing/økonomistyring i dette. Dersom et av barna skal på skoletur til 5000,-. Så må man kanskje vente med å kjøpe, ikke helt nødvendig, nytt vintertøy til neste måned.

Det må selvsagt ligge som en forutsetning at det er enighet om hva som defineres som fellesutgifter, men det tror jeg er overkommelig. Dersom jeg mener at en sykkel er en fellesutgift, og nødvendig. Mens den andre ikke er enig, så kan jeg velge om jeg vil la vær å kjøpe sykkelen, eller ta det på egen kappe. Og selvfølgelig omvendt.

Jeg ser også fordelen med at det er NAV som har fastsatt noe. Men jeg opplever at vi har litt problemer med å begrense oss til den.

For eksempel:

I årets første måneder har jeg betalt for eksempelvis; bursdagsfeiring, kontingenter, klasseturer, ski for ca. 15000,- Jeg har også handlet en del basisklær til ungene, (noe jeg mener ikke nødvendigvis er en fellesutgift). Dette har jeg tatt på meg, fordi den andre har hatt noen tøffe måneder rent økonomisk.

I samme periode kommer det da nå krav om å bidra med halvparten av den andres innkjøp til f.eks klær, sko, frisør, skoleball på 3000,-.

Jeg opplever ikke dette som spesielt rettferdig eller ryddig. Derfor mener jeg at en felles konto kan være et middel.

Fortsatt glad for innspill om hvordan det kan løses bedre :-)

Du har ikke satt deg inn i regelverket virker det som.Skoletur og vinter tøy har du betalt for om det blir vanlig barnebidrag. Det er definert som er fellesutgifter. Dette trenger ikke du eller barnas mor definere selv. Det ligger klart hos NAV. Jeg forklarte det i siste innlegget mitt. Sykkel og ski deles etter bidrags-brøk. Dette vanlig sykkel og ski.

Basisklær er lagt inn i barnebidraget. Dette er helt klart. Gaver til fødselsdag selskap skal dekkes av den som tar avgjørelsen at barnet kan dra i selskapet. Altså ikke den som barnet er hos der og da. Bakgrunnen for dette er ganske klar. Det gis ikke samværfradrag for gaver.  Altså er dette helt uten om. Den som tar avgjørelsen om selskap betaler. Har det vært fradrag for gaver i bidraget skulle samvær-forelder betale når det var samvær. Men slik er det altså ikke.

For å være ærlig tror jeg du kommer billigere ut av dette med bidrag som NAV regner ut enn dagens uryddige ordning. Barnas mor har heller ikke snøring på hva dette vil innebære. Da hun skal dekke omtrent alt når bidraget er betalt.

Har du noen regninger i ditt navn må du få dette over på mor. Husk du har allerede betalt din andel i bidraget. Du bør absolutt lese seg opp på dette. Du virker ha sovet i timen, og er en myk tøffel for tiden.

Endret av Peter007
AnonymBruker
Skrevet

Dere klarer ikke å bli enige om kroner og øre, også tror du dette skal løses med en felles  bankkonto begge disponerer? Jeg har ikke ord. For hvilke kriger dere da kommer til å uykjempe!  :krangle:

Anonymkode: 338d5...e21

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...