AnonymBruker Skrevet 14. april 2016 #1 Skrevet 14. april 2016 På grunn av at jeg nylig hadde et allergisjokk der jeg ble veldig syk, anbefalte legen meg å ta vaksine mot allergi til høsten. Det tar 3 år. Noen som har vært gjennom det som vil fortelle hvordan det var? Var det vondt? Noen plager? Ble du fri for allergi etterpå? Anonymkode: 244a8...cf8
AnonymBruker Skrevet 14. april 2016 #2 Skrevet 14. april 2016 Lurer på det samme. Men - allergivaksine virker per i dag bare mot gresspollen, eller er det kommet flere? Anonymkode: 6abf7...be8
AnonymBruker Skrevet 14. april 2016 #3 Skrevet 14. april 2016 Vurderer det samme, snakket med en som straks er ferdig med denne vaksinen og han sa at det året han startet vaksinasjonsprosessen så måtte han ta allergitabletter i tillegg. Men, etter det første året trengte han ikke tabletter lenger, han tar sprøyter hver 7.uke. Anonymkode: a98b6...1b2
Outlander Skrevet 14. april 2016 #4 Skrevet 14. april 2016 (endret) Mener du de sprøytene du får som har litt av det du er allergisk mot inne seg? Hvis det er det du mener så gjorde jeg det når jeg var tenåring. I 3 år. Var hyperallergisk mot katter, hunder og husmidd. Hjalp veldig mye med katter er nesten ikke plaget av hunder men har fortsatt husmidd allergi (men ikke så dårlig som jeg var). Ga meg selv sprøyte i baksiden av armen 1 gang i uken. Gikk kjempefint, men du blir sensitiv til solen, bare for å nevne det. (OBS: det ver ukentlig de første måneder så gikk det over til 1 gang i måned). Endret 14. april 2016 av Outlander
Outlander Skrevet 14. april 2016 #5 Skrevet 14. april 2016 Forresten, på engelsk heter det "allergy immunotherapy" hvis du vil google det.
AnonymBruker Skrevet 14. april 2016 #6 Skrevet 14. april 2016 12 timer siden, AnonymBruker skrev: På grunn av at jeg nylig hadde et allergisjokk der jeg ble veldig syk, anbefalte legen meg å ta vaksine mot allergi til høsten. Det tar 3 år. Noen som har vært gjennom det som vil fortelle hvordan det var? Var det vondt? Noen plager? Ble du fri for allergi etterpå? Anonymkode: 244a8...cf8 Personer med anafylaktisk sjokk skal ikke ha allergivaksine/hyposensibilisering. Der er noen nye medisiner som legges i munnen, de kjenner jeg ikke til. Men sprøyter, først 3 ganger i uken, så ukentlig over 1 til 2 år, er ikke aktuelt til persone rmed anafylaksi da de kan få anafylaktisk sjokk av det som sprøytes inn og nli akutt veldig syke. Når man har kommet opp i max dose på sprøyter går man en gang i måneden og får satt sprøyter. Alle må vente på legekontoret i 30 minutter etter at sprøyten er satt, så behandlingen er tidkrevende, smertefull fordi stikkstedet svulmer opp noe det skal fordi der er en allergireaksjon i kroppenmog der sprøyta er satt. Tidkrevende, plagsomt, noe effekt, men ikke 100 % allergifri. Ville jeg selv gjort det igjen? Usikker. I tillegg koster det en hel del. Man betaler injeksjonsvæsken selv på blå resept og man betaler full legeegenandel. Så frikortet kommer fort, men man betaler fortsatt forbruksmateriell.... Anonymkode: fbeca...d6f
Gjest Sisti Skrevet 15. april 2016 #7 Skrevet 15. april 2016 Den 14.4.2016 at 16.41, AnonymBruker skrev: Lurer på det samme. Men - allergivaksine virker per i dag bare mot gresspollen, eller er det kommet flere? Anonymkode: 6abf7...be8 Nei det stemmer ikke, finnes vaksine mot flere. Men gresspollen er den eneste man kan ta i tablettform i stedetfor sprøyter.
Angelheart2 Skrevet 15. april 2016 #8 Skrevet 15. april 2016 Min mann har gjennomført vaksineringen og skal ta den siste sprøyten neste måned. Allerede første sommeren var han helt symptomfri og levet har blitt helt annerledes. Han har gresspollenallergi og somrene tidligere var et h....e. Han kunne ikke være utendørs, han rømte til fjells så fort det var litt fint vær og han kunne aldri delta på utendørsarrangement om sommeren. Nå klipper han gress, han leker med ungene, han er ute hele sommeren og gjør akkurat det samme som resten av familien og han blir ikke engang blank i øynene. Han har ikke sagt noe om at sprøytene er smertefulle.... men det er riktig at han må sitte på legekontoret 30 min etter at han har satt sprøyte. På bakgrunn av hans uttalelser og det jeg ser disse sprøytene har gjort med livskvaliteten hans (og resten av familien) anbefaler jeg alle med sterke allergiplager å vurdere en slik vaksine.
AnonymBruker Skrevet 15. april 2016 #9 Skrevet 15. april 2016 3 minutter siden, Angelheart2 skrev: Min mann har gjennomført vaksineringen og skal ta den siste sprøyten neste måned. Allerede første sommeren var han helt symptomfri og levet har blitt helt annerledes. Han har gresspollenallergi og somrene tidligere var et h....e. Han kunne ikke være utendørs, han rømte til fjells så fort det var litt fint vær og han kunne aldri delta på utendørsarrangement om sommeren. Nå klipper han gress, han leker med ungene, han er ute hele sommeren og gjør akkurat det samme som resten av familien og han blir ikke engang blank i øynene. Han har ikke sagt noe om at sprøytene er smertefulle.... men det er riktig at han må sitte på legekontoret 30 min etter at han har satt sprøyte. På bakgrunn av hans uttalelser og det jeg ser disse sprøytene har gjort med livskvaliteten hans (og resten av familien) anbefaler jeg alle med sterke allergiplager å vurdere en slik vaksine. Å,eksponere seg så voldsomt formdet en er allergisk mot etter en allergi/hyposensitivering som å klippe gress eller hoppe i høyet er ekstremsport. Har hannikke fått informasjon om dette?. Anonymkode: 8a2b6...628
AnonymBruker Skrevet 15. april 2016 #10 Skrevet 15. april 2016 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Personer med anafylaktisk sjokk skal ikke ha allergivaksine/hyposensibilisering. Der er noen nye medisiner som legges i munnen, de kjenner jeg ikke til. Men sprøyter, først 3 ganger i uken, så ukentlig over 1 til 2 år, er ikke aktuelt til persone rmed anafylaksi da de kan få anafylaktisk sjokk av det som sprøytes inn og nli akutt veldig syke. Når man har kommet opp i max dose på sprøyter går man en gang i måneden og får satt sprøyter. Alle må vente på legekontoret i 30 minutter etter at sprøyten er satt, så behandlingen er tidkrevende, smertefull fordi stikkstedet svulmer opp noe det skal fordi der er en allergireaksjon i kroppenmog der sprøyta er satt. Tidkrevende, plagsomt, noe effekt, men ikke 100 % allergifri. Ville jeg selv gjort det igjen? Usikker. I tillegg koster det en hel del. Man betaler injeksjonsvæsken selv på blå resept og man betaler full legeegenandel. Så frikortet kommer fort, men man betaler fortsatt forbruksmateriell.... Anonymkode: fbeca...d6f Jeg tror ikke det stemmer, ellers hadde ikke legen anbefalt meg å få vaksine.... De sitter jo klar med adrenalinsprøyte. Anonymkode: 244a8...cf8
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå