AnonymBruker Skrevet 14. april 2016 #21 Skrevet 14. april 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har hatt de samme tankene selv. At når barnet er så stort at det kan snakke og forstå ting, samtidig bytte sin egen bleie, så er det på tide å slutte. Foreldrene har feilet og er noen idioter.. Skal si det kom tilbake og beit meg i ræva.. Har en gutt på 3,5. Smart og våken gutt. Kan si at han må tisse og bytte egen bleie. Egentlig på tide å få fjernet bleien NÅ! Men han nekter. Han kan, etter mye overtalelser ha på truse, si at han må på do, gå på do, så ender det med at han tisser i trusa, så vil han ikke mer. Er ekkelt å tisse på seg. Uansett hvor mye vi setter han på do eller potte, så vil han ikke. Han nekter å tisse på doen. Han har tørre bleier om natta da. Han kan fint rope ut at han nå bæsjer eller tisser i bleia og vil ha ny. Han kan se ut som en bortskjemt drittunge som ikke vil, og foreldre som ikke gidder å ta kampen. Mulig det er sånn. Det alle ikke vet er at han har nå hatt ett år med sykdom. Mye sykdom, der han har vært innlagt på sykehus, vært så slapp og dårlig at bleie faktisk har vært eneste alternativ. Og eneste mulighet til å for eksempel få tatt urinprøver, og sjekke hvor mye han har tisset i løpet av noen timer.. Han har ikke så mye han kan bestemme over, så bleia er nok det eneste han føler at han kan kontrollere.. Belønningskjemaer og div funker ikke. Ros, ros og ros funker ikke. Være streng funker ikke. Vi trener hver dag, men skal nå prøve å ha en pause på en stund uten mas om å slutte. Og selvfølgelig lurer vi på hva som er galt med oss, og ha vi har gjort galt, og har dårlig samvittighet, men det er heller ikke enkelt. Så det er ikke alltid det bare er late og udugelige foreldre, det kan ligge mer bak..! Anonymkode: 9ae3a...62a Hei Jeg har en gutt på 3,5 som nå har slutta med bleie. Han har forsinket språk.. Han har lenge nekta å ha på truse og å legge vekk bleie, helt til en dag jeg bare bestemte meg for å prøve uten å si noe spesielt, fordi han sier gjerne NEI når vi prøver å foreslå noe ;P Jeg bare tok på han en myk fleece aktig bukse, UTEN bleie under, og så lot han løpe ut fra badet. Han var litt forvirret, men jeg kommenterte det ikke. Etterhvert tok vi på en truse og samme myke buksa utenpå. og gjett om han var stolt! I ettertid har vi bare hatt et par uhell! Ellers er bleiestyret helt over!! Anonymkode: 178e5...50b 2
AnonymBruker Skrevet 14. april 2016 #22 Skrevet 14. april 2016 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Eller i garderoben for litt siden. En tre, fire år gammel jente kledde av seg. Så rev hun opp sidetapen på bleia, slapp den vått ned på gulvet med et klask, før hun bøyde seg, brettet bleia sammen, løftet den opp og rakte den til mammaen, Værsågod, sa hun. Da må d3t virkelig være lov å lure på om unger i dag skal bruke bleier inntil de bytter bleier med bind! Anonymkode: 7553e...066 Helt ærlig, jeg har et barn på samme alder som er bleieavvent, men jeg hadde aldri tenkt at det der var "ekkelt.." Tror det bare er du og de 7 plusserene dine som ikke har opplevd så mye i verden ennå.. Anonymkode: 178e5...50b 6
Favole Skrevet 14. april 2016 #23 Skrevet 14. april 2016 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Eller i garderoben for litt siden. En tre, fire år gammel jente kledde av seg. Så rev hun opp sidetapen på bleia, slapp den vått ned på gulvet med et klask, før hun bøyde seg, brettet bleia sammen, løftet den opp og rakte den til mammaen, Værsågod, sa hun. Da må d3t virkelig være lov å lure på om unger i dag skal bruke bleier inntil de bytter bleier med bind! Anonymkode: 7553e...066 Toåringen min gjør det samme. Eller, han kaster den i søpla istedet for å gi den til meg. Han velger også å bæsje på do ca halvparten av gangene han må. Er han klar for bleieslutt av den grunn? Nei. 4
AnonymBruker Skrevet 14. april 2016 #24 Skrevet 14. april 2016 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har hatt de samme tankene selv. At når barnet er så stort at det kan snakke og forstå ting, samtidig bytte sin egen bleie, så er det på tide å slutte. Foreldrene har feilet og er noen idioter.. Skal si det kom tilbake og beit meg i ræva.. Har en gutt på 3,5. Smart og våken gutt. Kan si at han må tisse og bytte egen bleie. Egentlig på tide å få fjernet bleien NÅ! Men han nekter. Han kan, etter mye overtalelser ha på truse, si at han må på do, gå på do, så ender det med at han tisser i trusa, så vil han ikke mer. Er ekkelt å tisse på seg. Uansett hvor mye vi setter han på do eller potte, så vil han ikke. Han nekter å tisse på doen. Han har tørre bleier om natta da. Han kan fint rope ut at han nå bæsjer eller tisser i bleia og vil ha ny. Han kan se ut som en bortskjemt drittunge som ikke vil, og foreldre som ikke gidder å ta kampen. Mulig det er sånn. Det alle ikke vet er at han har nå hatt ett år med sykdom. Mye sykdom, der han har vært innlagt på sykehus, vært så slapp og dårlig at bleie faktisk har vært eneste alternativ. Og eneste mulighet til å for eksempel få tatt urinprøver, og sjekke hvor mye han har tisset i løpet av noen timer.. Han har ikke så mye han kan bestemme over, så bleia er nok det eneste han føler at han kan kontrollere.. Belønningskjemaer og div funker ikke. Ros, ros og ros funker ikke. Være streng funker ikke. Vi trener hver dag, men skal nå prøve å ha en pause på en stund uten mas om å slutte. Og selvfølgelig lurer vi på hva som er galt med oss, og ha vi har gjort galt, og har dårlig samvittighet, men det er heller ikke enkelt. Så det er ikke alltid det bare er late og udugelige foreldre, det kan ligge mer bak..! Anonymkode: 9ae3a...62a Det er jeg som har ei frøken med en del ekstra utfordringer. For oss fungerte det veldig godt å legge all doprøving til side noen mnd. I mellomtiden nevnte vi kanskje et par ganger i uka ifbm bleieskift 'tenk så deilig å bare gå på do og slippe den våte/skitne bleien'. Når vi startet opp, laget jeg et belønningsskjema med 3 ruter. Hver gang hun tisset på do fikk hun stempel i dagens rute, hver gang hun bæsjet fikk hun klistremerke. Når det var noe i alle rutene, fikk hun premie. Dag 1 tisset hun på do 1 gang. Dag 2 gjorde hun alt i bleien. Dag 3 gjorde hun nesten alt på do, og fikk dermed stempel og merke i rute 2. Dag fire fylte hun ut rute 3 og fikk premie. Etter det har hun brukt toalettet. Hun brukte fortsatt bleie en uke etter dette, og i en mnd på lengre kjøreturer - for at hun skulle slippe nederlaget med å tisse i trusa. Og fordi det å begynne å bruke truse var en overgang som måtte modnes litt. Vi brukte 3-ruters skjema 3 ganger, deretter økte vi til 6 ruter. Brukte vel skjemaet noen uker, og så forsvant det av seg selv fordi hun glemte at hun skulle fylle ut og vi ikke minnet henne på det. Hun hadde det også med i bhg, og de ansatte ga henne stempel/merke når hun gikk på do der. Det løsner nok hos dere også snart Dere har ikke gjort noe feil. Som du sier, det siste året har ikke vært egnet for bleieslutt. Gi tanken litt tid til å modnes hos ham, så kommer det nok (nesten) av seg selv når han (tror han) bestemmer det selv Anonymkode: f05e4...d05 1
AnonymBruker Skrevet 14. april 2016 #25 Skrevet 14. april 2016 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei Jeg har en gutt på 3,5 som nå har slutta med bleie. Han har forsinket språk.. Han har lenge nekta å ha på truse og å legge vekk bleie, helt til en dag jeg bare bestemte meg for å prøve uten å si noe spesielt, fordi han sier gjerne NEI når vi prøver å foreslå noe ;P Jeg bare tok på han en myk fleece aktig bukse, UTEN bleie under, og så lot han løpe ut fra badet. Han var litt forvirret, men jeg kommenterte det ikke. Etterhvert tok vi på en truse og samme myke buksa utenpå. og gjett om han var stolt! I ettertid har vi bare hatt et par uhell! Ellers er bleiestyret helt over!! Anonymkode: 178e5...50b Så deilig at bleiestyret er over. Vi skal prøve igjen om en stund når alt har roet seg. Lettere nå på våren og sommeren. 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er jeg som har ei frøken med en del ekstra utfordringer. For oss fungerte det veldig godt å legge all doprøving til side noen mnd. I mellomtiden nevnte vi kanskje et par ganger i uka ifbm bleieskift 'tenk så deilig å bare gå på do og slippe den våte/skitne bleien'. Når vi startet opp, laget jeg et belønningsskjema med 3 ruter. Hver gang hun tisset på do fikk hun stempel i dagens rute, hver gang hun bæsjet fikk hun klistremerke. Når det var noe i alle rutene, fikk hun premie. Dag 1 tisset hun på do 1 gang. Dag 2 gjorde hun alt i bleien. Dag 3 gjorde hun nesten alt på do, og fikk dermed stempel og merke i rute 2. Dag fire fylte hun ut rute 3 og fikk premie. Etter det har hun brukt toalettet. Hun brukte fortsatt bleie en uke etter dette, og i en mnd på lengre kjøreturer - for at hun skulle slippe nederlaget med å tisse i trusa. Og fordi det å begynne å bruke truse var en overgang som måtte modnes litt. Vi brukte 3-ruters skjema 3 ganger, deretter økte vi til 6 ruter. Brukte vel skjemaet noen uker, og så forsvant det av seg selv fordi hun glemte at hun skulle fylle ut og vi ikke minnet henne på det. Hun hadde det også med i bhg, og de ansatte ga henne stempel/merke når hun gikk på do der. Det løsner nok hos dere også snart Dere har ikke gjort noe feil. Som du sier, det siste året har ikke vært egnet for bleieslutt. Gi tanken litt tid til å modnes hos ham, så kommer det nok (nesten) av seg selv når han (tror han) bestemmer det selv Anonymkode: f05e4...d05 Ja, jeg tror det hjelper å legge vekk dostyret noen måneder, så prøve igjen med belønningsskjema. Han er veldig klar over hva han får når han er ferdig, men allikevel er det noe som stopper han. Det blir nok bedre etter hvert Anonymkode: 9ae3a...62a
AnonymBruker Skrevet 14. april 2016 #26 Skrevet 14. april 2016 Uff, det er min skrekk! Håper vi ikke er der om noen år.. Barnet mitt er snart 2 år. Jeg introduserte henne for potte på doen for ett år siden. Foreløpig tisser hun på do morgen og kveld. Hun klarer ikke å si ifra før hun må på do, så det meste havner fortsatt i bleia. Må nok begynne å øve litt mer på dette nå Anonymkode: 70153...9e7
AnonymBruker Skrevet 14. april 2016 #27 Skrevet 14. april 2016 20 timer siden, Magnifiq skrev: Mine barn var bleiefri når de var to, og to og et halvt. Jeg klarer alikevel å forstå at en del barn vegrer seg veldig for å gå på do. Spesielt bæsjing på toaletter. Og tvang når det kommer til dette vil ofte ikke føre noe godt med seg. Oppfordring og tvang er da to helt forskjellige ting. Anonymkode: 8365c...4d1
AnonymBruker Skrevet 14. april 2016 #28 Skrevet 14. april 2016 23 timer siden, AnonymBruker skrev: Det plager meg fordi det er så innmari ekkelt... Følte du deg truffet? Anonymkode: 3f50b...798 Hvor gammmel er du da som går og plages over et barn som bruker bleier! Anonymkode: 2d26a...259 2
Gjest Magnifiq Skrevet 14. april 2016 #29 Skrevet 14. april 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Oppfordring og tvang er da to helt forskjellige ting. Anonymkode: 8365c...4d1 Har jeg skrevet noe annet?
AnonymBruker Skrevet 14. april 2016 #30 Skrevet 14. april 2016 Det har du ingenting med å gjøre! Anonymkode: bcaaa...751 1
AnonymBruker Skrevet 15. april 2016 #31 Skrevet 15. april 2016 Den Wednesday, April 13, 2016 at 20.28, Magnifiq skrev: Hadde barnet ville gått på toalettet, så hadde nok det vært enklere for foreldrene... SÅ de gjør det nok ikke fordi de syns det er så forbanna gøy å skifte bæsjebleier... Enig i denne! Datteren min brukte bleie om natten (bæsjet ikke i den da) til hun var begynt på skolen. Det var på ingen måte fordi vi var late el. men hun hadde ikke kontroll på at hun måtte tisse før hun var seks år. Spurte legen om vi burde gjøre tiltak og om hun kunne være inkontinent men legen sa at dette er helt normalt og at det var for tidlig å se på det som et evt problem. Gikk seg til ganske plutselig, og nå er hun helt tørr. Vet at sigerinnen min synes det var idiotisk at vi holdt på med nattbleie så lenge, men vi hadde som sakt prøvd det meste.. Anonymkode: f9607...205 1
AnonymBruker Skrevet 15. april 2016 #33 Skrevet 15. april 2016 TS her Dette var tydeligvis et ømt tema... Hvor til og med noen går til personangrep! Hm... Så klart har jeg ikke noe med denne saken å gjøre, og jeg kommer jo aldri i verden til å spørre foreldrene om hva som er greia! Likevel får jeg skrive mine tanker og meninger rundt temaet, som jeg tydeligvis også deler med ett par andre. Kanskje temaet kan gå litt begge veier når det kommer til forståelse. Det å ha forståelse for at barn er ulike, noen har plager som forsinker hele prosessen (som sykdom o.l.), noen vegrer seg for å gå på toalettet, osv., men også ha forståelse for at de som sitter rundt middagsbordet ikke synes det er like delikat å høre barnet ditt på snart 4 år sier "nå bæsjer jeg", og "nå er jeg ferdig, skift bleien min" mens det brer seg en god lukt i hele rommet... Men igjen, kanskje det bare er meg. Anonymkode: 3f50b...798 1
AnonymBruker Skrevet 15. april 2016 #34 Skrevet 15. april 2016 Enig med TS. Blir helt dårlig inni meg av tanken. Anonymkode: a5eda...3a1 1
Missy1 Skrevet 16. april 2016 #35 Skrevet 16. april 2016 Alt hva man kan irritere seg over altså. Jeg har et barn på 5,5år som fortsatt bruker bleie fordi han har utviklingsforstyrrelse. Han viser tydelig når han bæsjer for han sliter med magen (hard avføring og får medisiner for dette). Han må krøke seg veldig sammen når han bæsjer så det er for det første ikke så veldig lett for han å bæsje i do og for det andre er det ikke sånn at vi kan bære han inn på do når han begynner å bæsje for da avbryter vi hele greia (tenk om noen kom for å flytte deg inn på en annen do når du nettopp har satt deg for å bæsje). Han har ikke så veldig bra språk, men har mye "papegøyespråk" og god uttale så for andre kan han virke ganske "vanlig" når man ikke kjenner han eller prøver å kommunisere med han. Hans funksjonshemming er usynlig i den forstand at utseendet ikke er preget. Du ville kanskje hatt mer forståelse om barnet hadde et synlig handicap? Så hvorfor blande seg og bruke energi på å irritere seg over hva andre gjør eller ikke? Tro meg. Jeg skulle mye heller ønske at gutten min gikk på do. Om han hadde hatt forutsetning for å kontrollere blæra si så hadde vi selvfølgelig startet med "pottetrening". Men hos han renner det bare ut. Han kjenner ikke alltid det og har ikke utviklet seg så mye at han kan klare å holde seg eller forstå dette. Jeg tviler på at det er mange foreldre som heller vil bytte bleie på store barn enn å ta den perioden med pottetrening. Det er faktisk veldig tungt å skifte bleier på store barn. Og det er vanskelig når barnet blir så stort at barnebleier blir for små og voksenbleier er for store vi trener på å bruke do, uten å presse barnet. Han tisser i do innimellom og er kjempe flink, men han kan ikke slutte med bleie før han er mentalt klar. Og det kan ikke vi gjøre noe for å fremskynde. 2
AnonymBruker Skrevet 16. april 2016 #36 Skrevet 16. april 2016 23 timer siden, AnonymBruker skrev: TS her Dette var tydeligvis et ømt tema... Hvor til og med noen går til personangrep! Hm... Så klart har jeg ikke noe med denne saken å gjøre, og jeg kommer jo aldri i verden til å spørre foreldrene om hva som er greia! Likevel får jeg skrive mine tanker og meninger rundt temaet, som jeg tydeligvis også deler med ett par andre. Kanskje temaet kan gå litt begge veier når det kommer til forståelse. Det å ha forståelse for at barn er ulike, noen har plager som forsinker hele prosessen (som sykdom o.l.), noen vegrer seg for å gå på toalettet, osv., men også ha forståelse for at de som sitter rundt middagsbordet ikke synes det er like delikat å høre barnet ditt på snart 4 år sier "nå bæsjer jeg", og "nå er jeg ferdig, skift bleien min" mens det brer seg en god lukt i hele rommet... Men igjen, kanskje det bare er meg. Anonymkode: 3f50b...798 Hmm helt ærlig, jeg tror ikke jeg har irritert meg over andres barn sånn som du gjør. Kansje når jeg var 14 år eller noe! Da er man jo litt umoden. Anonymkode: 178e5...50b 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå