Gå til innhold

Andre barns bleiebruk...

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Åh, er det noe som jeg synes er skikkelig ekkelt er når eldre barn bruker bleie og er veldig klar over når de må på do... Du ser de står der å presser, og foreldrene spør om de må på do. Ja, det må de... Har de lyst til å gå på do da i stedet for å gjøre fra seg i bleien? Niks. Foreldrene begynner å le, mens de ser på ungen gjøre seg ferdig. "Nå må vi gå å skifte bleien min" sier ungen. Ugh... Også masse ros når de har skiftet bleie, seee så fin å ren... Jeg har forståelse for uhell, og når man ikke er klar over selv at man må på do. Men dette blir noe annet... Hva er det som er så vanskelig med å trene å gå på potte? Har foreldrene det for travelt til å ta seg tiden? 

Anonymkode: 3f50b...798

• Liker 8
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Eller i garderoben for litt siden. En tre, fire år gammel jente kledde av seg. Så rev hun opp sidetapen på bleia, slapp den vått ned på gulvet med et klask, før hun bøyde seg, brettet bleia sammen, løftet den opp og rakte den til mammaen, Værsågod, sa hun. 

Da må d3t virkelig være lov å lure på om unger i dag skal bruke bleier inntil de bytter bleier med bind! 

Anonymkode: 7553e...066

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Javel, og det plager deg fordi? Har man barn bør man vel være mer opptatt av sine egne enn andres.

Anonymkode: 3b268...2a0

• Liker 9
Gjest Magnifiq
Skrevet

Hadde barnet ville gått på toalettet, så hadde nok det vært enklere for foreldrene... SÅ de gjør det nok ikke fordi de syns det er så forbanna gøy å skifte bæsjebleier...

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eller i garderoben for litt siden. En tre, fire år gammel jente kledde av seg. Så rev hun opp sidetapen på bleia, slapp den vått ned på gulvet med et klask, før hun bøyde seg, brettet bleia sammen, løftet den opp og rakte den til mammaen, Værsågod, sa hun. 

Da må d3t virkelig være lov å lure på om unger i dag skal bruke bleier inntil de bytter bleier med bind! 

Å fytti... :ohmy: 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Javel, og det plager deg fordi? Har man barn bør man vel være mer opptatt av sine egne enn andres.

Det plager meg fordi det er så innmari ekkelt... Følte du deg truffet? :fnise:

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, Magnifiq skrev:

Hadde barnet ville gått på toalettet, så hadde nok det vært enklere for foreldrene... SÅ de gjør det nok ikke fordi de syns det er så forbanna gøy å skifte bæsjebleier...

Foreldrene må jo oppfordre barnet til å gå på toalettet. At du legger dette over på barnet er helt tullete. 

Anonymkode: 8365c...4d1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Foreldrene må jo oppfordre barnet til å gå på toalettet. At du legger dette over på barnet er helt tullete. 

Så enig! Man kan jo ikke vente til barnet plutselig finner ut helt av seg selv at h*n vil gå på do... Det er jo en prosess hvor foreldrene spiller en stor rolle, hvor de skal oppmuntre og motivere. Dog virker det som om foreldrene tror han skal finne ut av det med tiden uten innblanding. Skal sies at dette barnet bestemmer store deler av hverdagen sin selv. Får han ikke lov til noe, så får han det likevel (med en liten moderasjon). Henger nok sammen... 

• Liker 2
Gjest Magnifiq
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mine barn var bleiefri når de var to, og to og et halvt.

Jeg klarer alikevel å forstå at en del barn vegrer seg veldig for å gå på do. Spesielt bæsjing på toaletter. Og tvang når det kommer til dette vil ofte ikke føre noe godt med seg.

Skrevet

Aldri tenkt over. Svært få barn i skolealder bruker bleie, de slutter med det alle og enhver :P

Barn er jo veldig forskjellige, noen slutter tidlig andre får sent kontroll over dette.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Er det veldig ofte, og på mange forskjellige barn du ser dette? Jeg må si at jeg aldri har opplevd noen bleiebarn som  har vært så obs på at de må på do. Jo, forresten, én gang på en tilstelning (det var do der), så sa ei jente til faren sin at hun måtte tisse. "Bare tiss i bleien", sa han. Da er det helt klart late foreldre som gjør at ungen aldri kommer ut av bleiene. I de situasjonene du beskriver, så virker jo barna helt klar for å droppe bleiene. Så enten så er foreldrene treige, eller så er det andre grunner. Har du spurt?

Anonymkode: 6314f...26f

Skrevet (endret)

Jeg har forsøkt tidligere å få barnet mitt bleiefri, men h*n va ikke klar da..

Nå derigmot i en alder av 2 og et halvt år,føler jeg at h*n forstår mer. Og jeg er bestemt på dette, da det er viktig å jobbe inn en rutine på pottetreningen. For bare da er det lettere å få ungen med seg.

Endret av SøtMelon
Skrevet

Ikke heeeelt det samme, men lillebroren til x-en min ble tørka i ræva av mora til han var 9.... Jeg syntes det var så utrolig ekkelt.  Hun kom faktisk med argumentet som kan minne mye om det enkelte foreldre liker å dra, nemlig ;  han gjør det selv når han er klar...

Hva f?  Gutten var da vel klar i det han skjønte at han kunne føre hånda bak til stumpen!

Beklager avsporingen :fnise:

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det veldig ofte, og på mange forskjellige barn du ser dette? Jeg må si at jeg aldri har opplevd noen bleiebarn som  har vært så obs på at de må på do. Jo, forresten, én gang på en tilstelning (det var do der), så sa ei jente til faren sin at hun måtte tisse. "Bare tiss i bleien", sa han. Da er det helt klart late foreldre som gjør at ungen aldri kommer ut av bleiene. I de situasjonene du beskriver, så virker jo barna helt klar for å droppe bleiene. Så enten så er foreldrene treige, eller så er det andre grunner. Har du spurt?

Anonymkode: 6314f...26f

Jeg har faktisk sett dette på langdistanseflyvninger. Barn som sitter i setene og reiser seg opp og står. Foreldre som sier noe, før de finner bleie og går i toalettkøen. 

Husker ikke hvilken alder det er man kan få bleier til barn på blå resept når de ikke er tørre, men tror det er 4 år. Den paragrafen bør snart endres til 7 år, minst. 

Det mestnkomiske er lle disse, i barnets modning, i barnets tempo.... så er foreldrene så opptatt av å spare miljøet for det ene og det andre, men å spare miljøet for berg av engangsbleier med mengder av plastmateriale i,  DET tenker de ikke å gjøre.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde et stort problem med å bæsje på toalett da jeg var liten, gikk uten bleie helt til jeg måtte bæsje og skulle da ha på bleie. Så jeg var jo på alle måter klar for å ikke bruke bleie, og jeg hadde fått pottetrening, men jeg taklet bare virkelig ikke at det sprutet vann i retur :fnise: Men jeg kom meg da over det etterhvert også, for noen er det bare lettere enn for andre barn. Tror heller folk må slutte å bry seg så fælt med hva andre gjør. 

Anonymkode: ddf42...20e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det plager meg fordi det er så innmari ekkelt... Følte du deg truffet? :fnise:

Nei, men det må da skje utrolig lite i ditt liv som gjør at du synes dette er så ekkelt? Hva slags bleierutiner andre har på sine barn kunne ikke falt meg inn å tenke på, det er da deres sak. Hvis det plager deg å se slikt så kan du vel se en annen vei.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Det er stor forskjell på barn, uten at det alltid har noe med foreldrene å gjøre. Har ett barn som sluttet med bleier rett før hun ble to og en som nærmet seg fire. Selv var jeg et unikum som helst ville unngå å tisse i bleia fra før jeg var 6 mnd og lagde egne gneldrelyder slik at min mor kunne fjerne dem og holde meg over et sted jeg kunne gjøre fra meg på. - min bror var over tre år før det ble noe system på sakene. 

Anonymkode: cc959...700

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ei frøken med en del ekstra utfordringer. Usynlige som sådan. Utredes for adhd og har en del atferd som kommer inn under autismespekteret - selv om hun scorer for lavt til å få en diagnose innen autismespekter. En stor del av utfordringene ligger innen alt som har med endring å gjøre. Å slutte å leke for å spise, å gå ut for å  leke, å gå inn igjen - og også det å slutte med bleier for å gå på do. Hun motsatte seg det veldig sterkt. Å tvinge henne gir kun økt motstand, hun hadde bokstavelig talt ikke avføring på 5 dager etter den gangen eks svigermor overtalte eksen til å tvinge henne til å bli på do til hun hadde bæsjet. Resultatet ble selvfølgelig at hun ble forstoppet og dermed vegret seg enda mer. 

For den som ser henne kun et kort øyeblikk og som ikke er klar over hvilke utfordringer hun har, vil det se ut som en alt for stor unge som blir dillet med. Hun er smart og pratsom, vet og kan mye, og fremstår som moden for alderen. Helt til det dukker opp en utfordrende overgang. 

Jenta i garderoben som slapp en søkkvåt bleie i gulvet, brettet den pent sammen og ga den til moren - det kunne vært min jente. Som brukte lang tid på å bli mentalt klar for å bruke toalett/potte i stedet for bleie. Fordi hun har særskilte utfordringer som gjør endringer vanskelig for henne. 

Så til TS vil jeg si:

Pass dine egne jævla saker. Du vet ikke hvorfor foreldrene tar de valgene de tar. Det står ikke stemplet 'særskilte utfordringer' i panna på unger som trenger litt ekstra, og du bør virkelig la være å dra frem stemplet 'dårlig forelder' hver gang du ser noen ta andre valg enn deg!

Anonymkode: f05e4...d05

• Liker 19
Skrevet

Dette har jeg aldri opplevd. Tviler ikke på at det skjer, men det kan umulig være et stort problem. 

Og at det er ekkelt? Enkelte synes jo alt er ekkelt ... se en annen vei da vel. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Har hatt de samme tankene selv. At når barnet er så stort at det kan snakke og forstå ting, samtidig bytte sin egen bleie, så er det på tide å slutte. Foreldrene har feilet og er noen idioter..

Skal si det kom tilbake og beit meg i ræva.. Har en gutt på 3,5. Smart og våken gutt. Kan si at han må tisse og bytte egen bleie. Egentlig på tide å få fjernet bleien NÅ! Men han nekter. Han kan, etter mye overtalelser ha på truse, si at han må på do, gå på do, så ender det med at han tisser i trusa, så vil han ikke mer. Er ekkelt å tisse på seg. Uansett hvor mye vi setter han på do eller potte, så vil han ikke. Han nekter å tisse på doen. Han har tørre bleier om natta da. Han kan fint rope ut at han nå bæsjer eller tisser i bleia og vil ha ny. Han kan se ut som en bortskjemt drittunge som ikke vil, og foreldre som ikke gidder å ta kampen. Mulig det er sånn. Det alle ikke vet er at han har nå hatt ett år med sykdom. Mye sykdom, der han har vært innlagt på sykehus, vært så slapp og dårlig at bleie faktisk har vært eneste alternativ. Og eneste mulighet til å for eksempel få tatt urinprøver, og sjekke hvor mye han har tisset i løpet av noen timer.. Han har ikke så mye han kan bestemme over, så bleia er nok det eneste han føler at han kan kontrollere.. Belønningskjemaer og div funker ikke. Ros, ros og ros funker ikke. Være streng funker ikke. Vi trener hver dag, men skal nå prøve å ha en pause på en stund uten mas om å slutte. Og selvfølgelig lurer vi på hva som er galt med oss, og ha vi har gjort galt, og har dårlig samvittighet, men det er heller ikke enkelt.

Så det er ikke alltid det bare er late og udugelige foreldre, det kan ligge mer bak..!

Anonymkode: 9ae3a...62a

• Liker 9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...