Gå til innhold

Bli grunnskolelærer med 2 i matte?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo krav om grunnleggende ferdigheter (lese, skrive, regne) i alle fag, så en må jo kreve at lærerne kan dette.

Anonymkode: 6eb55...e2e

Grunnleggende ferdigheter har jeg jo i matte, det er bare VGS-matte jeg sliter med. Man lærer jo ikke videregående matematikk til grunnskole-elever. Jeg er 100 % enig i at lærere skal være flinke i det de lærer bort, men jeg forstår ikke at man kan utelukke flinke (fremtidige) lærere på bakgrunn av én karakter. Dessuten ville jeg jo tro at norsk-karakteren telte mer, men det er jo krav om 3 i norsk, og jeg har 5. 

Dessuten handler det jo mer om hvor flink man er til å lære bort. En som har 6 i mattematikk 2P kan være veldig dårlig til å lære bort, mens en med 3 i matte kan føre til at flere forstår det. Det er individuelt, og personlig mener jeg at man skal se på generelle ferdigheter i alle fag, ikke kun matte.

TS

Anonymkode: 5c54f...35e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og TS har P-matte, noe som betyr at hun må ha 4 eller mer i snitt for å komme inn.

Anonymkode: 4346a...1c8

Jeg kommenterte utsagnet om at de som hadde mindre enn 4 hadde løyet. 

Anonymkode: b9fec...ec8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kommenterte utsagnet om at de som hadde mindre enn 4 hadde løyet. 

Anonymkode: b9fec...ec8

Det kan jo være en sjanse for at de faktisk hadde 2 i matte, men at når de søkte så var kravet 3, og skolen så ikke på det som et problem.

Jeg skal ringe skolen i morgen og høre. Jeg kan endre studieønsker frem til 1. Juli, så jeg får bare omrokkere litt på ønskene i så fall... utrolig bittert, egentlig. 

TS

Anonymkode: 5c54f...35e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Grunnleggende ferdigheter har jeg jo i matte, det er bare VGS-matte jeg sliter med. Man lærer jo ikke videregående matematikk til grunnskole-elever. Jeg er 100 % enig i at lærere skal være flinke i det de lærer bort, men jeg forstår ikke at man kan utelukke flinke (fremtidige) lærere på bakgrunn av én karakter. Dessuten ville jeg jo tro at norsk-karakteren telte mer, men det er jo krav om 3 i norsk, og jeg har 5. 

Dessuten handler det jo mer om hvor flink man er til å lære bort. En som har 6 i mattematikk 2P kan være veldig dårlig til å lære bort, mens en med 3 i matte kan føre til at flere forstår det. Det er individuelt, og personlig mener jeg at man skal se på generelle ferdigheter i alle fag, ikke kun matte.

TS

Anonymkode: 5c54f...35e

Uten at jeg vet helt sikkert, så tror jeg at det er tatt litt inspirasjon fra den finske lærerutdanningen som utdanner dyktige lærere. Der har de strenge karakterkrav for å komme inn på lærerutdanningen. Jeg har lest mye her og der om at Norge ser opp til Finland på dette området. Lærerutdanningen her i Norge har jo i det siste blitt sett mer på som en "reserveløsning" når man ikke får annen jobb, enn noe som man virkelig ønsker og jobber hardt for. Jeg skjønner at de ønsker å styre unna den tankegangen. Det er viktig at man har engasjerte og kunnskapsrike lærere i skolen.

Jeg kan være enig i at det helt sikkert fins folk der ute som hadde vært dyktige lærere, men som ikke blir det. Og det fins dårlige lærere som kom inn på lærerutdanningen. Men med høyere krav så vil jo de med et sterkt ønske om å bli lærer virkelig jobbe hardt for det.

Jeg har ei venninne som tok opp norsk eksamen (fra karakter 2 til 4) for å komme inn på lærerutdanningen. Hun syns det var helt greit, og hun syns det var mye enklere nå når hun bare trengte å fokusere på en eksamen. Er jo "bare" å ta et år med jobbing, folkehøgskole eller noe.

Og man må jo forstå faget sitt mer enn å bare kunne jobbe seg frem til en 2-er (no offense). Du må forstå alt fra det grunnleggende til det mer avanserte. Du må kunne forklare til elever som syns hele faget er ganske abstrakt. Det vanskeligste syns jeg, er å undervise for de minste noen ganger. I matte må du lære de hva pluss og minus er, og etterhvert går de jo videre til ganging og deling osv osv. Halvparten av oddetall for eksempel, DET er abstrakt for mange av de minste! En må virkelig sette seg inn i alt av faget. Man må kunne mange forskjellige måter å regne på, gjerne noen kreative og morsomme også! 

Anonymkode: 6eb55...e2e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det kan jo være en sjanse for at de faktisk hadde 2 i matte, men at når de søkte så var kravet 3, og skolen så ikke på det som et problem.

Jeg skal ringe skolen i morgen og høre. Jeg kan endre studieønsker frem til 1. Juli, så jeg får bare omrokkere litt på ønskene i så fall... utrolig bittert, egentlig. 

TS

Anonymkode: 5c54f...35e

Det er et absolutt krav og er ikke noe den enkelte skole bestemmer. Det hadde vært bekymringsverdig dersom enkelte studenter hadde blitt tatt opp til tross for manglende karakterkrav og at dette ikke gjaldt for alle. 

Anonymkode: b9fec...ec8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare tull at noen med karakteren 2 i norsk, engelsk eller matte har kommet inn på grunnskolelærerutdanningen. Det vil si, dersom dette faktisk er tilfelle driver skolen ulovlig opptak og bør meldes inn til KD snarest. Karakterkravet er 3 i norsk og engelsk, og 4 i (P-)matte, og er gjeldende på landsbasis. Når det i Samordna Opptak står at alle kom inn betyr det at alle som oppfylte disse kravene kom inn - de spesifikke opptakskravene som alle må ha vises ikke på noen som helst måte i snittberegningen, for den er ikke en del av snittet, men et absolutt, ufravikelig minimumskrav.

Dersom du har under 4 i matte tilbyr de fleste høyskoler et forkurs i matematikk for de som vil bli grunnskolelærere men ikke oppfyller dette opptakskravet, hvor du da får beholde studieplassen dersom du består kurset. Dette kan være noe for deg hvis du ikke ønsker å bruke et ekstra år på å ta opp matematikken, og din aktuelle høyskole tilbyr dette. :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fra og med 2016 er kravet 4 i matte og norsk for å komme inn på lærerstudiet. Har du fks 3 i matte kommer du ikke inn MEN skolene tilbyr et mattekurs før oppstart der du kan få sjangsen til å endre karakteren. MEN har du realfagsmatte rangerer du over denne regelen. Dvs har du karakteren 2 i R-matte kommer du inn! Dette gjelder ikke norsk, har du 2 i norsk kommer du ikke inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS, hva med å bruke en privatlærer noen timer i måneden? Da kan du kanskje klare å få opp mattekarakteren din. Jeg sleit også mye med matte før, og trodde jeg var helt elendig i det. Fikk 3er i P-matte etter mange forsøk, men hadde ikke jobbet veldig godt med faget. Så bestemte jeg meg en dag for å finne fram litt selvtillit, og tok opp R1-matte. Jeg fikk undervisning i det, og hadde en privatlærer. Jeg klarte å karre til meg en 4er. Nå går jeg et realfagsstudie, og fikk C i matten vi hadde. Ingenting er umulig!! Lykke til :)

Endret av drue
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner at det er kjedelig.

Jeg holder på med første året på lærerskolen. Det er nok en grunn til at kravet er der. Den matten vi har i år ligger langt over barneskolenivå. Jeg må innrømme at jeg ble overrasket over hvor avansert matematikk det er forventet at vi skal lære/kunne vi som skal være lærere i 1-7 klasse. Flere som kommer rett fra videregående synes matten vi har på høyskolen er mye mer avansert enn de hadde på videregående. Det er forventet at vi skal kunne mye mer enn elevene.

 

Tror du må ha 3 i matematikk for å få ta forkursene i matematikk som de skal ha i sommer. Lykke til. Håper du finner en måte å nå drømmen din på. Ikke gi opp!

Anonymkode: a055f...f65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...