Gå til innhold

Fikk svar fra dps idag

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var nylig hos legen og fikk henvisning til dps. Fikk brev i dag om av dps om av det er foretatt en faglig vurdering av min helsetilstand og at det ikke er hensiktsmessig grunnlag for behandling ut i fra de opplysningene som foreligger. Hva betyr dette? Jeg visste ikke at det skulle gjøres en vurdering av dps ang henvisningen som fastlegen har gitt. Trodde så lenge legen henviste meg at det var det og jeg ville bli satt på venteliste eller noe. Hvordan type vurdering er det de gjør? oh hvor syk må man egentlig være for å få hjelp?

Anonymkode: 8d783...62d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hei! Dessverre er det sånn at dps gjør en selvstendig vurdering av om de ønsker å gi hjelp i hvert enkelt tilfelle. Jeg har fått avslag selv, til tross for at fastlege, jeg og alle rundt meg er enige om at jeg er i stort behov av hjelp. Du kan ringe dps og be om en nærmere begrunnelse, eller be fastlegen din klage/skrive en mer utdypende henvisning. Jeg orker ikke ta opp kampen.

Anonymkode: 0483c...a0e

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg var nylig hos legen og fikk henvisning til dps. Fikk brev i dag om av dps om av det er foretatt en faglig vurdering av min helsetilstand og at det ikke er hensiktsmessig grunnlag for behandling ut i fra de opplysningene som foreligger. Hva betyr dette? Jeg visste ikke at det skulle gjøres en vurdering av dps ang henvisningen som fastlegen har gitt. Trodde så lenge legen henviste meg at det var det og jeg ville bli satt på venteliste eller noe. Hvordan type vurdering er det de gjør? oh hvor syk må man egentlig være for å få hjelp?

Har fått samme type avslag. Etter å ha lest brevet fikk jeg inntrykk av at det ikke var "verdt pengene" å behandle meg. Veldig kjedelig! Jeg aner ikke hvor syk man må være, men man skulle tro at når en ikke har blitt bedre på et halvt års tid, så har man behov for hjelp!

Jeg har på en eller annen måte gått en "bakvei", hvor jeg først fikk innvilget et gruppetilbud hos dps. I forsamtale med psykolog der kom vi fram til at jeg ikke var i målgruppa for gruppetilbudet, men at jeg hadde behov for individuelle samtaler. Nå har jeg gjort avtale med psykolog om det. Det et mulig det bare var flaks. 

I tillegg har jeg fått innvilget en del timer hos psykolog gjennom bedriftshelsetjenesten. Kan det være noe for deg?

Anonymkode: a4ebc...7d3

• Hjerte 1
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du har (såvidt jeg vet) én mnd på deg til å skrive en klage og levere til dem skriftlig. Det gjorde jeg, fordi jeg hadde på følelsen at henvisningen legen skrev var altfor dårlig og ikke beskrev situasjonen min godt nok i det hele tatt. Så jeg skrev et eget brev, hvor jeg forklarte helt ærlig hvordan jeg hadde det og hvorfor jeg mente jeg trengte hjelp.

Det funka, og jeg fikk plass.

AnonymBruker
Skrevet

Det er gjerne sånn at legers henvisninger er skrevet i veldig korte trekk. Derfor får mange avslag.

Det sies at det skal alvorlige ting til for å komme inn på dps. at de har strammet inn i det siste, men de bør jo ta tak i ting før det blir alvorlige problemer for flere.

Anonymkode: 2155b...445

AnonymBruker
Skrevet

Hvis man har behov for hjelp, og blir avvist har fastlegen som regel skrevet en for dårlig henvisning. Det må komme frem hvordan det påvirker daglig funksjoner som jobb og sosialt og det må være tydelig at det er et funksjonsfall samt at pasienten er motivert for behandling.  Hva som har vært prøvd bør også komme frem. 

Anonymkode: 6b602...d4e

AnonymBruker
Skrevet

Hvis man har behov for hjelp, og blir avvist har fastlegen som regel skrevet en for dårlig henvisning. Det må komme frem hvordan det påvirker daglig funksjoner som jobb og sosialt og det må være tydelig at det er et funksjonsfall samt at pasienten er motivert for behandling.  Hva som har vært prøvd bør også komme frem. 

Anonymkode: 6b602...d4e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...