Gå til innhold

Syketransport og forbudsskilt


minister-mio

Anbefalte innlegg

Jeg bor i en vei hvor det står et forbudt for motorvognsklit med underskiltet "gjelder ikke varelevering".

Er det noen som vet om syketransport da vil være lov?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

jeg har aldri hørt om at det er restriksjoner når det gjelder syketransport. Syketransport (og brannbiler osv) må jo alltid har fri tilgang til veier når de skal nå fram til pasienter eller åsteder.

Anonymkode: 2dd34...265

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

jeg har aldri hørt om at det er restriksjoner når det gjelder syketransport. Syketransport (og brannbiler osv) må jo alltid har fri tilgang til veier når de skal nå fram til pasienter eller åsteder.

Anonymkode: 2dd34...265

Jeg snakker ikke om ambulanse, det sier seg jo på en måte selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, minister-mio skrev:

Jeg snakker ikke om ambulanse, det sier seg jo på en måte selv :)

hva sikter du til da? type hjemmehjelp osv? Eller dersom man sitter i rullestol?

Anonymkode: 2dd34...265

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, minister-mio skrev:

Jeg bor i en vei hvor det står et forbudt for motorvognsklit med underskiltet "gjelder ikke varelevering".

Er det noen som vet om syketransport da vil være lov?

Er det skiltet rødt eller svart? Mener du syketransport som regulert i syketransportforskriften eller bruker du begrepet uformelt, isåfall hvordan definerer du det? 

Hvis det er svart er det privatrettslig og da ville jeg bare ignorert det (kan muligens få kontrollavgift men det er en ubetydelig sum i forhold til en bot).

Hvis det er rødt er det ikke lov, da ville de brukt teksten: "Gjelder ikke bevegelseshemmede og varetransport". Hvis du kan kjøre uten å være til sjenanse, og gjør det på den mest hensynsfulle og varsomme måten mulig så får du neppe problemer da. Politiet er vanligvis hyggelige (naboen kan være problematisk da).

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

34 minutter siden, minister-mio skrev:

Jeg bor i en vei hvor det står et forbudt for motorvognsklit med underskiltet "gjelder ikke varelevering".

Er det noen som vet om syketransport da vil være lov?

For alle kjøretøy uten blålys eller andre unntakslys(oransje/gule) så gjelder trafikkreglene. Du må nesten hjelpe oss med å forstå dette nærmere om du vil ha mer presist svar. 

Det skal stå om liv og helse dersom du bryter trafikkreglene. Der er en dom på dette der en ung person først ble dømt, for så å bli frifunnet fordi hen handlet i nødverge. 

Anonymkode: da444...634

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, ambivalentReaction skrev:

Er det skiltet rødt eller svart? Mener du syketransport som regulert i syketransportforskriften eller bruker du begrepet uformelt, isåfall hvordan definerer du det? 

Hvis det er svart er det privatrettslig og da ville jeg bare ignorert det (kan muligens få kontrollavgift men det er en ubetydelig sum i forhold til en bot).

Hvis det er rødt er det ikke lov, da ville de brukt teksten: "Gjelder ikke bevegelseshemmede og varetransport". Hvis du kan kjøre uten å være til sjenanse, og gjør det på den mest hensynsfulle og varsomme måten mulig så får du neppe problemer da. Politiet er vanligvis hyggelige (naboen kan være problematisk da).

 

Tusen takk for utfyllende svar.

Med syketransport mener jeg som regulert i syketransportforskriften ja. Skiltet er rødt.

Endret av minister-mio
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For alle kjøretøy uten blålys eller andre unntakslys(oransje/gule) så gjelder trafikkreglene. Du må nesten hjelpe oss med å forstå dette nærmere om du vil ha mer presist svar.

Anonymkode: da444...634

Jeg forstår ikke hva du trenger hjelp til å forstå nærmere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, minister-mio skrev:

Tusen takk for utfyllende svar.

Med syketransport mener jeg som regulert i syketransportforskriften, i dette tilfellet taxi til eller dekket utgifter til kjøring i privat bil til behandling i spesialhelsetjenesten. Skiltet er rødt så da har jeg vel ikke lov... :/

Det virker jo fornuftig, syketransport dekker jo masse inngrep som ikke hindrer deg i å gå fra parkeringsplass til døren. Selvfølgelig kjipt dersom du har brukket foten eller noe. Hvordan sykdom er det snakk om?

1 minutt siden, minister-mio skrev:

Jeg forstår ikke hva du trenger hjelp til å forstå nærmere?

Be han forklare hva unntakslys er og hvordan de er regulert. Dessuten gjelder trafikkreglene for alle, dog har noen grupper unntak fra noen av bestemmelsene. Hvis det var slik at blålys fritok deg fra alle trafikkregler ville jeg kjøpt meg skolebil med blålys og sirener, det hadde gjort turen til jobb mye kortere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, ambivalentReaction skrev:

Det virker jo fornuftig, syketransport dekker jo masse inngrep som ikke hindrer deg i å gå fra parkeringsplass til døren. Selvfølgelig kjipt dersom du har brukket foten eller noe. Hvordan sykdom er det snakk om?

Det har du rett i, det er mulig å komme seg fra parkeringsplass til døren, men ganske slitsomt for den syke.

4 minutter siden, ambivalentReaction skrev:

Be han forklare hva unntakslys er og hvordan de er regulert. Dessuten gjelder trafikkreglene for alle, dog har noen grupper unntak fra noen av bestemmelsene. Hvis det var slik at blålys fritok deg fra alle trafikkregler ville jeg kjøpt meg skolebil med blålys og sirener, det hadde gjort turen til jobb mye kortere.

Det hadde gjort morgenrushet lettere ja :) Men jeg er fortsatt usikker på hva personen ber meg forklare nærmere.. :vetikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, minister-mio skrev:

Det har du rett i, det er mulig å komme seg fra parkeringsplass til døren, men ganske slitsomt for den syke.

Det hadde gjort morgenrushet lettere ja :) Men jeg er fortsatt usikker på hva personen ber meg forklare nærmere.. :vetikke:

Men du husker vel myndighetpyramiden? Du kan alltid spørre politiet om du kan få lov (bruk 02800 ikke 112), kan hende de er hyggelig. Hvis ikke så selger Clas Olsen relativt billige traller :P

Jeg aner ikke hva som var uklart, kanskje du kunne tegnet et diagram? Pass på å få med den syke, bilen din (det må være synlig om den har "unntakslys"), bygget og skiltet med. Samt forklaring til diagrammet.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, ambivalentReaction skrev:

Men du husker vel myndighetpyramiden? Du kan alltid spørre politiet om du kan få lov (bruk 02800 ikke 112), kan hende de er hyggelig. Hvis ikke så selger Clas Olsen relativt billige traller :P

Jeg aner ikke hva som var uklart, kanskje du kunne tegnet et diagram? Pass på å få med den syke, bilen din (det må være synlig om den har "unntakslys"), bygget og skiltet med. Samt forklaring til diagrammet.  

:fnise: hehe.

Det virker som om styret i sameiet har noe egne regler her, men det er jo en idé å ringe å høre med politiet ja.. Ellers er jo tralle et mer moro alternativ enn rullestol.

Hverken bilen min eller drosjen har noe blålys eller "unntakslys" :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, minister-mio skrev:

:fnise: hehe.

Det virker som om styret i sameiet har noe egne regler her, men det er jo en idé å ringe å høre med politiet ja.. Ellers er jo tralle et mer moro alternativ enn rullestol.

Hverken bilen min eller drosjen har noe blålys eller "unntakslys" :P

Hvis det er til styret varene leveres til slipper de jo lett unna, da er det jo bre å ta med seg en vare. Ble nesten bøtlagt utfor en pub jeg jobbet på, så jeg tok en tom kasse ut og sa jeg leverte varer. Da slapp jeg. Men hvis det er en offentlig vei vil ikke styret ha andre regler. Den andre muligheten er jo at de har satt opp et farget skilt selv på en vei som er privat, og da trenger de ikke å følge reglene.

Men kan du ikke bare levere en vare? Kjøp et eller annet, putt det i en pappeske og lever det. Mens du leverer setter den syke seg i bilen. 

Heldigvis selger Biltema unntakslys til kun 349,- og da slipper du å følge trafikkreglene, de er utrolig praktisk dersom du bor i en enveiskjørt gate eller dersom du synes det er plagsomt å følge fartsgrenser og øvrige trafikkregler. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, ambivalentReaction skrev:

Heldigvis selger Biltema unntakslys til kun 349,- og da slipper du å følge trafikkreglene, de er utrolig praktisk dersom du bor i en enveiskjørt gate eller dersom du synes det er plagsomt å følge fartsgrenser og øvrige trafikkregler. 

Tenk at jeg ikke har visst om dette før, det løser jo alle problemene også kø og rushtid! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...