Gå til innhold

Kreditt-kort som gir prosent tilbake?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Å bruke et kredittkort pga cashback minner mye om tankegangen til de på Luksusfellen som tar opp kredittkortgjeld for å betale annen gjeld.

Anonymkode: 6d814...b80

Luksus-fellen består av idioter som ikke har peiling på økonomi. Så lenge man ikke bruker kredittkort og lån som en vanlig lommebok (uten planer eller penger for å betale tilbake igjen) så går dette greit.

Kreditt-kort har en frist (som sikkert kan variere litt fra kort til kort, så man få faktisk følge med) og så må man faktisk betale tilbake igjen FØR denne fristen går ut - slik at man slipper å betale gebyr eller renter...

Anonymkode: 9ac70...2f5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Luksusfellen er et underholdningsprodukt basert på at det finnes en rekke tapere i samfunnet som ikke vet sitt eget beste.

Det skulle vært forbudt for medier å lage underholdning av slike mennesker.

Sammenligningen blir litt som å gi nekte alkoholsalg i Norge fordi det finnes alkoholikere..

Anonymkode: 1aaba...4ab

AnonymBruker
Skrevet

Folk skriver om å kjøpe biler med cashback-kort fordi de tror de vil tjene masse penger på det. Kredittkortselskapene gir ikke cashback fordi de ønsker å vær snille med kundene sine. De gjør det fordi de aller fleste ikke betaler ned kortene med en gang og dermed betaler skyhøye renter. De som betaler renter finansierer lønnen til samtlige ansatte og cashback til den promillen kunder som klarer å betale ned i tide. Hadde de fleste kundene betalt i tide ville ikke kortselskapene tjent noe som helst og følgelig ikke hatt råd til å tilby cashback.

Åpenbart er det få i denne tråden som kan noe som helst om privatøkonomi.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Folk skriver om å kjøpe biler med cashback-kort fordi de tror de vil tjene masse penger på det. Kredittkortselskapene gir ikke cashback fordi de ønsker å vær snille med kundene sine. De gjør det fordi de aller fleste ikke betaler ned kortene med en gang og dermed betaler skyhøye renter. De som betaler renter finansierer lønnen til samtlige ansatte og cashback til den promillen kunder som klarer å betale ned i tide. Hadde de fleste kundene betalt i tide ville ikke kortselskapene tjent noe som helst og følgelig ikke hatt råd til å tilby cashback.

Så du mener at fordi noen idioter ikke har styring på økonomien sin så skal vi andre la være å tjene på kortselskapenes cashbackordninger?

Anonymkode: 9deae...8bc

• Liker 1
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De som betaler renter finansierer lønnen til samtlige ansatte og cashback til den promillen kunder som klarer å betale ned i tide. Hadde de fleste kundene betalt i tide ville ikke kortselskapene tjent noe som helst og følgelig ikke hatt råd til å tilby cashback.

Dette er mangelfullt. så vidt jeg vet. Kredittkorta blir også finansiert ved at butikkene må betale en avgift til kredittkortselskapa. Derfor er det ikke alle steder en kan bruke kredittkort (bare betalingskort).
For småhandlere blir det kostbart å tilby kundene å betale med kort: først bortimot 10000 pr. år for terminal, og deretter får de ikke engang full betaling. Kortbrukere burde egentlig betale  en avgift på noen kroner pr. transaksjon for å dekke ekstrakostnadene i forhold til å betale med ekte penger.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Vox_populi skrev:

Dette er mangelfullt. så vidt jeg vet. Kredittkorta blir også finansiert ved at butikkene må betale en avgift til kredittkortselskapa. Derfor er det ikke alle steder en kan bruke kredittkort (bare betalingskort).
For småhandlere blir det kostbart å tilby kundene å betale med kort: først bortimot 10000 pr. år for terminal, og deretter får de ikke engang full betaling. Kortbrukere burde egentlig betale  en avgift på noen kroner pr. transaksjon for å dekke ekstrakostnadene i forhold til å betale med ekte penger.

Butikkene betaler ikke avgift til for eksempel Santander for at folk skal kunne bruke et Santander-kort. Hvordan skulle det ha foregått når det finnes tusenvis av kredittkortselskaper på verdensbasis?

Butikkene betaler en avgift for å kunne ta betalt fra alle kredittkort (Visa, Mastercard etc).

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Butikkene betaler en avgift for å kunne ta betalt fra alle kredittkort (Visa, Mastercard etc).

Hvem avgifta går til, er vel egentlig likegyldig. Den går iallfall til å betale kostnader i samband med betalingstransaksjonen.
Men det er altså forskjell på kredittkort og betalingskort (f.eks. Visa). Derfor velger noen å ikke akseptere betaling med kredittkort.

AnonymBruker
Skrevet

Det er snakk om ca 100 kroner i måneden for å kunne ta betalt med kredittkort. Jeg håper ikke det finnes butikker som går så dårlig at det er den kostnaden som velter lasset ...

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er snakk om ca 100 kroner i måneden for å kunne ta betalt med kredittkort. Jeg håper ikke det finnes butikker som går så dårlig at det er den kostnaden som velter lasset ...

Butikker og butikker, fru Blom. Hva med han som selger is på hjemmekampene annenhver helg?

Skrevet

Jeg har Norwegian VISA som jeg bruker til det meste (1% cashpoints, reiser en del så de kommer godt med), i tillegg har de en del samarbeidspartnere man kan bytte til og få flere poeng (flyttet akkurat mobilab. til min datter til TalkMore og fikk 1000 ekstra poeng som vi kan bruke på sommerferie), Trumf VISA som jeg bruker på butikker i Trumfsystemet (kan tas ut i kontanter) og OBOS-MasterCard som brukes til interiør og materialer (4% som kan overførestil utestående på kortet, eller utbetales). Betaler alt på forfall, blir noen kroner på et år. Ideelt sett vil jeg heller at alle får lavere priser enn at det florerer med slike fordyrende lojalitetsprogram, men enn så lenge utnytter jeg det jeg kan. Får utbytte fra Gjensidige hvert år, opparbeider meg gratis netter på Hotels.com og Nordic Choice.

AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, Vox_populi skrev:

Butikker og butikker, fru Blom. Hva med han som selger is på hjemmekampene annenhver helg?

Han vil ikke ha råd til å ha kortterminal i det hele tatt. For det er kostnaden for terminalen som kjennes på lommeboka (som du selv setter en ganske edruelig pris på i din første post).

Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han vil ikke ha råd til å ha kortterminal i det hele tatt.

Du kan nok ha rett i det. Likevel – det fins små"butikker" som ikke tar kredittkort, slik som min nærmeste nabo, en liten kafé. For verten der er 1200 kr pr. år ikke lommerusk. Han sier selv at han taper ganske lite salg på å avvise kredittkort. Men betalingskort er han "nødt" til å ta, enda det er en betydelig utgift for han.

Skrevet
3 timer siden, Vox_populi skrev:

Du kan nok ha rett i det. Likevel – det fins små"butikker" som ikke tar kredittkort, slik som min nærmeste nabo, en liten kafé. For verten der er 1200 kr pr. år ikke lommerusk. Han sier selv at han taper ganske lite salg på å avvise kredittkort. Men betalingskort er han "nødt" til å ta, enda det er en betydelig utgift for han.

Og bare ha kontanter er også en utfordring. Penger til vakthold, rutiner rundt svinn, sannsynlighet for ran også videre.

Det koster penger å ha penger.

Skrevet
11 minutter siden, waco skrev:

Og bare ha kontanter er også en utfordring. Penger til vakthold, rutiner rundt svinn, sannsynlighet for ran også videre.

Kontanter er en pliktig til å ta imot. Tror du småbutikker får større utgifter eller risiko om de ikke tar kredittkort, bare betalingskort?

Skrevet
14 minutter siden, Vox_populi skrev:

Kontanter er en pliktig til å ta imot. Tror du småbutikker får større utgifter eller risiko om de ikke tar kredittkort, bare betalingskort?

Jeg aner ikke hvor mye man må omsette før det lønner seg før man skal ha kredittkort?

Hva tror du?

Skrevet
22 minutter siden, waco skrev:

Jeg aner ikke hvor mye man må omsette før det lønner seg før man skal ha kredittkort?

Omsetning er irrelevant, det er tapt salg som betyr noe. Ifølge min hjemmelsmann har nesten alle kunder betalingskort i tillegg, så det er sjeldent han taper salg på ikke å ta kredittkort.
Men mitt poeng var bare at kostnader ved bruk av kontanter er helt umulig å komme unna, hvis en vil drive butikk. Kredittkort KAN en velge ikke å ta. 

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Vox_populi skrev:

De plikter å ta i mot kontanter som betalingsmiddel, men de kan nekte å selge deg hvis du ikke vil betale med kort. Der er selger som bestemmer hvem som får kjøpe. Dessuten er det allerede flere restauranter som ikke lenger ønsker (og noen har gått så langt som at de forbyr) kontantoppgjør. Det er ingen myndighet som bryr seg om det.

Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Åpenbart har du misforstått noe. Idioter som ikke betaler regningene sine er til for å utnyttes av oss som er litt smartere enn som så.

AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, penny_ skrev:

Åpenbart har du misforstått noe. Idioter som ikke betaler regningene sine er til for å utnyttes av oss som er litt smartere enn som så.

Smarte folk skjønner at det ikke er smart å ha en haug med potensielle Luksusfellen-klienter løpende rundt. Vi har et problem med for høy privatgjeld i Norge.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Smarte folk skjønner at det ikke er smart å ha en haug med potensielle Luksusfellen-klienter løpende rundt. Vi har et problem med for høy privatgjeld i Norge.

Selv om noen benytter seg av kreditt-kort, så betyr ikke det nødvendigvis at dem automatisk er en potensiell Luksufellen-deltaker...

Anonymkode: 9ac70...2f5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...