Gå til innhold

Ville dere betalt for dette?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

En snekker kommer for å gjøre et arbeid, men han gjør ingenting. Han står bare og kikker litt rundt seg og er sur. Deretter sender han regning.Ville dere betalt regningen han kom med? Hvorfor, hvorfor ikke?

 

Anonymkode: f1145...849

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hadde funnet ut hvor jeg kunne levert en klage og anmeldelse og satt han skikkelig på plass. Man betaler ikke for befaring.

Anonymkode: fdee0...f35

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på avtalen som er inngått (muntlig eller skriftlig). Har dere avtalt at han skal komme og kikke rundt seg og værre sur, så skal han ha betalt for det. Hvis dette ikke var en del av avtalen, skal han selvsagt ikke ha betalt.

Anonymkode: a9c63...df9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde funnet ut hvor jeg kunne levert en klage og anmeldelse og satt han skikkelig på plass. Man betaler ikke for befaring.

Anonymkode: fdee0...f35

Anmelde er vel å gå litt langt vel?

Anonymkode: f1145...849

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kommer an på avtalen som er inngått (muntlig eller skriftlig). Har dere avtalt at han skal komme og kikke rundt seg og værre sur, så skal han ha betalt for det. Hvis dette ikke var en del av avtalen, skal han selvsagt ikke ha betalt.

Anonymkode: a9c63...df9

Det var ikke avtalen. Klager man da, eller?

Anonymkode: f1145...849

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ingen ekspert her; bare kommer med min erfaring:

Jeg mottok en gang en faktura på noen tusen som ikke hadde forankring i noen skriftlig avtale, og som jeg mente grunnlaget for var feiltolket. Etter råd fra en venn, skrev jeg "Denne regningen bestrides" på fakturaen, og sendte den tilbake i posten. Hørte aldri noe mer fra firmaet.

Etter det jeg husker, kan ikke krav som bestrides, sendes til inkasso*. Har firmaet en klinkende klar avtale på hva som skulle leveres/utføres etc, kan de argumentere for at kravet er gyldig.

Har du fått spesifikasjon på hva som er levert/utført? Stemmer det med hva du synes har blitt levert/utført? Hva var avtalen, og er det levert/utført i henhold til avtale? Hvis det ikke stemmer, kan regningen bestrides.

*Dette vet kanskje noen med forbrukerjuss under skjorta mer om?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Zenobia skrev:

Jeg er ingen ekspert her; bare kommer med min erfaring:

Jeg mottok en gang en faktura på noen tusen som ikke hadde forankring i noen skriftlig avtale, og som jeg mente grunnlaget for var feiltolket. Etter råd fra en venn, skrev jeg "Denne regningen bestrides" på fakturaen, og sendte den tilbake i posten. Hørte aldri noe mer fra firmaet.

Etter det jeg husker, kan ikke krav som bestrides, sendes til inkasso*. Har firmaet en klinkende klar avtale på hva som skulle leveres/utføres etc, kan de argumentere for at kravet er gyldig.

Har du fått spesifikasjon på hva som er levert/utført? Stemmer det med hva du synes har blitt levert/utført? Hva var avtalen, og er det levert/utført i henhold til avtale? Hvis det ikke stemmer, kan regningen bestrides.

*Dette vet kanskje noen med forbrukerjuss under skjorta mer om?

Jeg bruker færre ord når jeg bestrider regninger, jeg skriver bare "BESTRIDT", men bortsett fra det er ditt råd det beste TS kommer til å få.

Da må de gå til namsmannen, og da må det jo bevises at tjenesten er bestilt og levert.

Dog finnes det vel mer informasjon i denne saken. Jeg lurer på hvorfor han var sur, og hva som egentlig skjedde, samt hvorfor han var der.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var ikke avtalen. Klager man da, eller?

Anonymkode: f1145...849

Hvis han har sendt regning for å komme og kikke rundt seg og være sur, så klager du selvsagt på regningen. Uansett så nekter du å betale regninger du ikke er enig i. Uansett om det gjelder håndverkere, tv-abonnement, reisereginger osv.

Hvis han likevel står på kravet, er det han som må bevise at han har utført jobben som er avtalt. Det vil han vanskelig klare å gjøre om det faktisk stemmer at han ikke gjorde noe.

Det kan bli litt ubehagelig med purringer, inkassokrav og til slutt forliksrådet. Men ha is i magen og stol på at du har rett, så ordner det seg.

Anonymkode: a9c63...df9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En snekker kommer for å gjøre et arbeid, men han gjør ingenting. Han står bare og kikker litt rundt seg og er sur. Deretter sender han regning.Ville dere betalt regningen han kom med? Hvorfor, hvorfor ikke?

 

Anonymkode: f1145...849

Han må da ha sagt noe? Bare gikk han igjen uten å si noe? Skulle han komme tilbake? Var dette en befaring? (befaring er jo arbeide). Hva sto det på regningen? Var det spesifisert noe? Er han fra et firma? Svart arbeid?

Anonymkode: af0e8...851

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvis han har sendt regning for å komme og kikke rundt seg og være sur, så klager du selvsagt på regningen. Uansett så nekter du å betale regninger du ikke er enig i. Uansett om det gjelder håndverkere, tv-abonnement, reisereginger osv.

Hvis han likevel står på kravet, er det han som må bevise at han har utført jobben som er avtalt. Det vil han vanskelig klare å gjøre om det faktisk stemmer at han ikke gjorde noe.

Det kan bli litt ubehagelig med purringer, inkassokrav og til slutt forliksrådet. Men ha is i magen og stol på at du har rett, så ordner det seg.

Anonymkode: a9c63...df9

Hvorfor klage? Hvis TS bare gjør som @Zenobia foreslår forsvinner regningen, det blir ingen inkasso og ingen forliksråd. Å la saken gå til inkasso er idiotisk. Skriv "BESTRIDT" eller "Jeg bestrider denne regningen" eller noe som en gjennomsnittsperson vil forstå er et forsøk på å bestride regningen så er du ferdig med saken. Folk er så opptatt av å klage, hva er greia? Til seriøse bedrifter kan det være hensiktsmessig, men hvor mange seriøse bedrifter sender ut grunnløse fakturaer? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, ambivalentReaction skrev:

Hvorfor klage? Hvis TS bare gjør som @Zenobia foreslår forsvinner regningen, det blir ingen inkasso og ingen forliksråd. Å la saken gå til inkasso er idiotisk. Skriv "BESTRIDT" eller "Jeg bestrider denne regningen" eller noe som en gjennomsnittsperson vil forstå er et forsøk på å bestride regningen så er du ferdig med saken. Folk er så opptatt av å klage, hva er greia? Til seriøse bedrifter kan det være hensiktsmessig, men hvor mange seriøse bedrifter sender ut grunnløse fakturaer? 

Å skrive "bestridt" er en form for klage. Jeg tok ikke stillingen til utformingen av klagen. Bare at det må gjøres, som en motsetning til å forholde seg passiv, noe som dessverre ikke er mulig.

Anonymkode: a9c63...df9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å skrive "bestridt" er en form for klage. Jeg tok ikke stillingen til utformingen av klagen. Bare at det må gjøres, som en motsetning til å forholde seg passiv, noe som dessverre ikke er mulig.

Anonymkode: a9c63...df9

Å bestride en faktura og å klage er absolutt ikke det samme.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, ambivalentReaction skrev:

Å bestride en faktura og å klage er absolutt ikke det samme.

Da må du nesten redgjøre for hva som er forskjellen på å bestride en en faktura og å klage på en faktura.

Begge deler er uttrykk for uenighet om riktigheten av noe. I dette tilfelle fakturaen.

Anonymkode: a9c63...df9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

En snekker kommer for å gjøre et arbeid, men han gjør ingenting. Han står bare og kikker litt rundt seg og er sur. Deretter sender han regning.Ville dere betalt regningen han kom med? Hvorfor, hvorfor ikke?

 

Anonymkode: f1145...849

Du må nesten komme med litt mer info for at vi skal kunne hjelpe deg. Han kom for å gjøre et arbeid, men gjør ingenting? F.eks. hvorfor gjorde han ingenting av det som var avtalt?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det var litt lite info her. Du må da vite hva han sa? Hvorfor kom han, var det befaring? Det er ingen selvfølge at befaring er gratis. Hva står det egentlig på fakturaen?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis han så at han ikke kunne utføre avtalt arbeid på grunn av forhold som TS er ansvarlig for, så er det rimelig at TS betaler for oppmøtet. 

Det mangler informasjon her! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor gjorde han ingenting? Hva var det avtalt at han skulle gjøre? Hadde du gitt feil opplysninger som førte til at han ikke hadde verktøyene eller materialene som krevdes for den jobben? Tok han mål eller noterte noe? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...