Gå til innhold

Kul i skjoldbruskkjertel


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Legen min oppdaget ved en tilfeldighet at skjoldbruskkjertelen på den ene siden er forstørret/har en kul. Det ble understreket fra legens side at den var myk og ikke hard.  Jeg er henvist videre til sykehuset for ultralyd. Måtte hjem og lese hva dette kan bety og ser det er flere årsaker som kan være tilfelle, i ytterste fall kan det være kreft - noe jeg håper det ikke er. Legen kaller det struma.

Noen andre som har opplevd tilsvarende, og hva var det dere fikk slags diagnose og måtte gjennom av type behandling etterpå?

Anonymkode: 9bc56...7d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har en familiemedlem som hadde det samme.  Har du  stoffskifte problemer?  Det som skjedde med de var at de tok ultralyd og fant ut at de vil operere den ene side hvor de fant kulen.  De da sjekke den for kreft og hvis resultatet er bra, la de resten bare være.  Hvis de finner kreft, fjerner de resten og da går du inn for behandling.  Av alle type kreft er denne veldig lovende og ikke det verste behandling heller.  Ikke for å skremme deg, bare så du vet hva kan skje.  Ønsker deg lykke til!

Anonymkode: b2912...a57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg hadde det. 

Jeg fikk operasjon, hvor de tok bort halvparten. Denne ble undersøkt for kreft- og var godartet. Dermed trengte jeg ikke fjerne mer, men fikk lavt stoffskifte som følge av det og må bruke Levaxin resten av livet. 

Oppsiden var selvsagt at det ikke var ondartet, men nedsiden var jo at jeg fikk en kronisk lidelse som innvirker på endel tross medisiner. 

Jeg fikk aldri beskjed om at det kunne være kreft- det opplyste de meg om først i etterkant :roll:

Men sjansen er altså stor for at du får lavt stoffskifte etter operasjonen. Enkelte klarer seg med produksjon fra halv kjertel. 

Anonymkode: 87478...7c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Jeg velger å ikke tenke på kreft, men må jo være obs på at det er en av flere muigheter,

Jeg har ikke stoffskifteproblemer som jeg vet om, men jeg har vært ganske sliten og slapp i en del år - særlig vinterstid. Jeg har primært relatert det til en slitsom jobb. Om sommeren er jeg langt mer opplagt og ikke spesielt sliten. Men nå sjekkes dette ut så da regner jeg med å få svar på om det kan være stoffskifteproblemer. 

Anonymkode: 9bc56...7d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg hadde det. 

Jeg fikk operasjon, hvor de tok bort halvparten. Denne ble undersøkt for kreft- og var godartet. Dermed trengte jeg ikke fjerne mer, men fikk lavt stoffskifte som følge av det og må bruke Levaxin resten av livet. 

Oppsiden var selvsagt at det ikke var ondartet, men nedsiden var jo at jeg fikk en kronisk lidelse som innvirker på endel tross medisiner. 

Jeg fikk aldri beskjed om at det kunne være kreft- det opplyste de meg om først i etterkant :roll:

Men sjansen er altså stor for at du får lavt stoffskifte etter operasjonen. Enkelte klarer seg med produksjon fra halv kjertel. 

Anonymkode: 87478...7c1

Godt å høre det var godartet. 

Jeg har ikke merket noe til denne kulen eller hva det er selv. Legen sa ikke noe om kreft, men jeg antar det var det hun sikta til da hun nevnte dette om myk vs, hard kul. Får bare vente på ultralyd og se hva den viser. Håper jg slipper operasjon, men må det til så må det til. Å leve med å ta medisin er ikke noe jeg ønsker, men igjen må jeg så må jeg vel. 

Anonymkode: 9bc56...7d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å bagatellisere kreft i skjoldbruskkjertelen, men dette er en krefttype med høy overlevelsesrate. Skummelt ja, men de fleste overlever. 

Knuter i skjoldbruskkjertelen er også ganske vanlig, og kan føre til høyt stoffskifte. Selv har jeg har forstørret skjoldbruskkjertel, og fikk svært høyt stoffskifte, og mange helseproblemer fulgte. Heldigvis fikk jeg operasjon, og fjernet hele greia. Så nå lever jeg som før, frisk og sprek, tar kun en pille med levaxin til dagen. Har fått et nytt liv etter dette! :danse:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

30 minutter siden, Sophia_08 skrev:

Ikke for å bagatellisere kreft i skjoldbruskkjertelen, men dette er en krefttype med høy overlevelsesrate. Skummelt ja, men de fleste overlever. 

Knuter i skjoldbruskkjertelen er også ganske vanlig, og kan føre til høyt stoffskifte. Selv har jeg har forstørret skjoldbruskkjertel, og fikk svært høyt stoffskifte, og mange helseproblemer fulgte. Heldigvis fikk jeg operasjon, og fjernet hele greia. Så nå lever jeg som før, frisk og sprek, tar kun en pille med levaxin til dagen. Har fått et nytt liv etter dette! :danse:

Jeg er ikke bekymret for kreft så langt, men må innrømme jeg sjekket det også. Og så det samme som du skriver her oppe. 

Jeg leste på noen sider hos Oslo Universitetssykehus at så mange som 50-70 % av de som undersøkes med ultralyd får påvist knuter i skjoldbruskkjertelen - så det er nok ganske vanlig. Jeg håper det er noe slikt, dersom det er noe. Godt å høre du har fått et nytt liv etter operasjon og medisiner :)

Anonymkode: 9bc56...7d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg hadde det, hadde stor struma.jeg hadde veldig høyt stoffskifte. Har fått operert bort hele skjoldbruskkjertelen og må gå på levaxin resten av livet. Jeg hadde også en klump inni selve struma så jeg måtte sjekke ut for kreft men det var det ikke, så det trenger ikke være kreft. Muligens struma som legene da vurderer om du bør operere bort evt strålebehandling. Alt gikk fint med meg etter operasjon 😊 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...