Gå til innhold

Arbeidsgiver har ikke betalt skatt!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jobbet et sted for et par år siden. Da jeg sluttet gikk dette firmaet konkurs og jeg fikk vite at de ikke hadde betalt skatt.. Men på selvangivelsen min står det at skatt er trukket. Altså riktig skatt og skatteprosent. 

Men disse pengene har tydeligvis ikke kommet inn til skatteetaten? Hvorfor er de registrert på selvangivelsen da? Jeg fikk jo til og med litt tilbake det året. 

Når det gikk konkurs tok bostyrer alle pengene (uten å betale skatten tilbake). 

Nå er det snakk om at jeg / de som jobbet der kan få et personlig krav av skatteetaten om å betale tilbake skattepenger? Men siden selvangivelsen min for det året var rett - kan jeg da få krav? Har jo ikke lønnsslipper, men på selvangivelsen står det : inntekt og: skatt. Er ikke dette nok da? 

Anonymkode: e2a83...39c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De må jo ha betalt inn skatt, for ellers ville det ikke stått som innbetalt skatt på selvangivelsen.
Forskuddsskatt blir jo rapportert inn av arbeidsgiver. Om de ikke har betalt det inn er det dem som vil få kravet, ikke du, så her kan du ta det helt med ro.
Dersom bedriften er konkurs vil skattekravet ligge i konkursboet og har høyeste prioritet der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du har lønnslipper som viser at riktig skatt er trukket, har du ditt på det tørre.

Hva arbeidsgiveren gjør med skattepengene han har trukket fra deg har ikke du ansvar for. Det er ikke frivillig å bli forskuddstrukket skatt av arbeidsgiveren. Når beløpet er trukket fra din lønn, tilhører pengene skattemyndighetene og en unnlatt innbetaling til myndighetenes konto blir derfor en sak mellom arbeidsgiveren/konkursboet og myndighetene.

I tillegg er blir høyst sannsynlig en straffesak mellom poitiet og arbeidsgiveren.

Anonymkode: 1e875...2c5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem er det som har truet deg med at skatteetaten krever deg tilbake for penger? Det er arbeidsgiver som har ansvar for at skatten faktisk trekkes, så lenge arbeidsgiveren forsikrer seg om at h*n har riktig skattekort (at prosent eller tabellsatsen stemmer, hvilket er arbeidstagers ansvar)

Anonymkode: df251...408

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er grunnen til at man tar vare på lønnslipp i 10 år

Anonymkode: c93ee...426

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det står at det er trukket på selvangivelsen, så er det kommet inn til Skattetaten. Sikker på at det ikke er noe du har misforstått?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er grunnen til at man tar vare på lønnslipp i 10 år

Anonymkode: c93ee...426

Lønnsslipp? Mange store bedrifter har i dag digitalisert fullstendig. Har ikke hatt lønnsslipper de siste 5 årene...

Anonymkode: df251...408

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lønnsslipp? Mange store bedrifter har i dag digitalisert fullstendig. Har ikke hatt lønnsslipper de siste 5 årene...

Anonymkode: df251...408

Lønnslipp skal du allikevel ha.

Anonymkode: 27afe...b53

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest strykebrett
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Lønnsslipp? Mange store bedrifter har i dag digitalisert fullstendig. Har ikke hatt lønnsslipper de siste 5 årene...

Anonymkode: df251...408

Man får da lønnsslipp også digitalt.

Flott ordning, da er det lettere å samle på de og. Hvis det står at det er innbetalt skatt på selvangivelsen og man til og med har fått igjen penger på skatteoppgjøret, så skylder man ikke skatt for det året. Med mindre man har undratt skatt ved å ikke oppgi inntekt eller lignenede da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...