Gjest Nanne70 Skrevet 12. april 2016 #1 Skrevet 12. april 2016 (endret) Jeg har vært ganske plaget med PMS i mange år, heldigvis ikke så mye humørmessig de siste årene, men jegkjener det godt på kroppen med vannansamling, ømme pupper osv. Nå har jeg holdt meg unna sukker i en periode, og disse plagene er så godt som borte! Noen andre som har opplevd tilsvarende? Kan det være en tilfeldighet, eller viser det at sukker faktisk er så lite bra for oss mennesker? Endret 12. april 2016 av Nanne70
Gjest Nanne70 Skrevet 12. april 2016 #3 Skrevet 12. april 2016 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kognitiv bias. Anonymkode: e84ff...d37 Tull, dette har ingen ting med kognitiv bias å gjøre. Jeg har gjort en erfaring som kan være en tilfeldighet eller ikke, og jeg lurer på om andre har erfart tilsvarende.
AnonymBruker Skrevet 12. april 2016 #4 Skrevet 12. april 2016 1 minutt siden, Nanne70 skrev: Tull, dette har ingen ting med kognitiv bias å gjøre. Jeg har gjort en erfaring som kan være en tilfeldighet eller ikke, og jeg lurer på om andre har erfart tilsvarende. Det er jo akkurat dette som er kognitiv bias. Anonymkode: e84ff...d37 2
Gjest Nanne70 Skrevet 12. april 2016 #5 Skrevet 12. april 2016 (endret) 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det er jo akkurat dette som er kognitiv bias. Anonymkode: e84ff...d37 Nei, kognitiv bias er en skjevhet eller systematisk feil i oppfatning, vurdering og beslutning. Du kan ikke påstå at det er en systematisk feil i en opplevelse jeg har.(Pluss at jeg tipper at du er mann og derfor ikke aner det døyt om hvordan PMS oppleves). Jeg har ikke foretatt noen vurdering eller beslutning heller, tvert i mot så stiller jeg spørsmål ved min egen opplevelse/erfaring. Kognitiv bias er også å gjøre en spontan vurdering av informasjon, noe jeg heller ikke har gjort. Jeg har som sagt ikke vurdert noe som helst. 1) Jeg registrerer at jeg i en periode nesten er kvitt mine vanlige PMS-plager 2) Jeg registrerer at dette skjer i samme periode som jeg også har kuttet ut sukker 3) Jeg stiller spørsmål om hvorvidt: - andre har opplevd tilsvarende - det kan være en tilfeldighet - om mye av det som hevdes om sukker kan ha noe for seg Når det er fastslått så lurer jeg på hvorfor jeg var den uheldige utvalgte i dag som ble offer for at du kjeder deg og begynte å bable om kognitiv bias i stedet for å svare på det jeg spør om. Hvis du hadde hatt noen som helst peiling på PMS, ville du ha forstått at alt som kan bidra til å dempe disse plagene, er av betydning for meg. Endret 12. april 2016 av Nanne70
AnonymBruker Skrevet 12. april 2016 #6 Skrevet 12. april 2016 Det er veldig vanskelig å si om det er årsak-virkning bare ut ifra om det er korrelasjon. Det kan jo også være at du har begynt å spise mer av noe annet når du har kuttet ut sukkeret, og at det ikke er mangelen på sukker, men innførelsen av det andre, som har påvirket deg positivt. Jeg hadde en periode på vgs da jeg skulle få x antall kroner fra mine foreldre om jeg helt kuttet ut søtsaker i et helt år. Jeg merket ingen forskjell på pms. Derimot har jeg merket stor forskjell i de senere år ved å spise mye mer frukt og grønnsaker. Jeg spiser like mye sjokolade som før (og det er mye, altså.. ), men har bare innført mer grøntfor, men de psykiske pms'plagene er mye mindre. Det er samme her: vanskelig å si om det er årsak-virkning. Sjokolade er så viktig for meg at OM det nå hadde vært slik at det medførte PMS-plager hadde det vært verdt det Anonymkode: 4ba0d...593
Gjest Nanne70 Skrevet 12. april 2016 #7 Skrevet 12. april 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er veldig vanskelig å si om det er årsak-virkning bare ut ifra om det er korrelasjon. Det kan jo også være at du har begynt å spise mer av noe annet når du har kuttet ut sukkeret, og at det ikke er mangelen på sukker, men innførelsen av det andre, som har påvirket deg positivt. Jeg hadde en periode på vgs da jeg skulle få x antall kroner fra mine foreldre om jeg helt kuttet ut søtsaker i et helt år. Jeg merket ingen forskjell på pms. Derimot har jeg merket stor forskjell i de senere år ved å spise mye mer frukt og grønnsaker. Jeg spiser like mye sjokolade som før (og det er mye, altså.. ), men har bare innført mer grøntfor, men de psykiske pms'plagene er mye mindre. Det er samme her: vanskelig å si om det er årsak-virkning. Sjokolade er så viktig for meg at OM det nå hadde vært slik at det medførte PMS-plager hadde det vært verdt det Anonymkode: 4ba0d...593 Ja, selvsagt, det er neppe mulig å si noe konkret kun basert på min egen opplevelse. Men det er likevel interessant å vite om andre har opplevd tilsvarende nettopp i forbindelse med sukkerkutt, eller kanskje evt. har lest noe interessant om en slik forbindelse
Gjest Nanne70 Skrevet 12. april 2016 #8 Skrevet 12. april 2016 Nå leste jeg for øvrig nettopp om en amerikansk studie som viser at kvinner med PMS (i studien) hadde et mye høyere inntak av sukker og raske karbohydrater enn kvinner som ikke led av PMS, så kanskje det er noe i det
AnonymBruker Skrevet 12. april 2016 #9 Skrevet 12. april 2016 1 minutt siden, Nanne70 skrev: Nå leste jeg for øvrig nettopp om en amerikansk studie som viser at kvinner med PMS (i studien) hadde et mye høyere inntak av sukker og raske karbohydrater enn kvinner som ikke led av PMS, så kanskje det er noe i det Nja. Studien sier at kvinner med PMS har høyere inntak av sukker enn ikke-PMS'erne. Det betyr på ingen måte at å ikke spise sukker reduserer PMS. Det kan like gjerne være motsatt vei; at de som har PMS spiser mer sukker som trøst for PMS'en. Anonymkode: 4ba0d...593 1
Gjest Kaffekrus Skrevet 12. april 2016 #10 Skrevet 12. april 2016 Jeg erfarer langt mindre smerter i forbindelse med mensen i alle fall, når jeg kutter ut sukker/raske karbohydrater Humørsvingningene har dessverre ikke endret seg
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå