Gå til innhold

Har du fobier utenom det vanlige?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har så lenge jeg kan huske, hatt fobi mot fosser, rennende vann med sterk strøm og store rør med vann. Ikke likt demninger eller dypt vann noe særlig heller. 

Til og med bilder/video av vann i disse formene gjør at jeg føler ubehag. 

Noen som vil dele sine? :) Inkluder gjerne det vitenskapelige navnet på fobien om den har det. 

Potamofobi - Frykt for fosser, sterke strømmer og rennende vann. 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest supernova_87
Skrevet

Lepidopterofobi, fobi mot sommerfugler (og møll). Ble kvalm bare av å skrive dette.

AnonymBruker
Skrevet

Dette er kanskje ikke så uvanlig, men er livredd for at noen skal kaste opp. Ser jeg noen hoste, tenker jeg det verste (oppkast) med en gang og blir urolig. 

De gangene folk har kastet opp i nærheten har det gått helt fint. Det er mer frykten for at det skal skje. Jeg er heller ikke redd for å kaste opp selv

Anonymkode: d5aa3...715

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvite larver. Ikke grønne, bare de hvite. Kanskje ikke så uvanlig, men de fleste ler når jeg forteller det

Anonymkode: bd043...6bf

Skrevet

Har trypophobia; frykten for små, ofte tettsittende hull. Synes det er helt forferdelig ekkelt. (Evt Google det, litt vanskelig å forklare).

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, Fireball skrev:

Har trypophobia; frykten for små, ofte tettsittende hull. Synes det er helt forferdelig ekkelt. (Evt Google det, litt vanskelig å forklare).

Den har jeg også!

Hvis det i tillegg er noe inni hullene... :haar:

Anonymkode: d408c...679

Skrevet

Myrmecofobi

Fobi mot maur 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har emetofobi (oppkast-angst), som styrer hverdagen min litt, men det går helt greit. Jeg bestiller alltid sete ytterst på fly/tog, slik at jeg ikke blir fanget hvis sidemannen begynner å kaste opp. Jeg har alltid med pose i veska i tilfelle noen rundt meg blir kvalm, så det ikke skal sprute utover. Jeg tar aldri nattbussen pga stor fare for oppkast der. Og slike ting.

Jeg kjenner meg godt igjen i trypofobi som noen over her nevner, men det er ikke noe som preger hverdagen.

En ekkel ting jeg har innimellom, som jeg aldri har hørt andre beskrive, er angst for å fremstå mentalt tilbakestående. Av og til kan jeg tro at jeg ER det, men at ingen vil si det, for de vil skåne meg. Kanskje er livet mitt en fasade, bare at jeg ikke skjønner det, og jobben som jeg går til hver dag er et arbeidsmarkedstiltak som de har holdt skjult for meg? Jeg hater å møte nye folk, jeg regner med de tror jeg er mentalt tilbakestående, og at jeg må si mye lurt eller vittig for å fremstå mest mulig normal, og det er veldig slitsomt..... Det fører til at jeg er svært stille, vil helst ikke at noen skal legge merke til meg, vil blende inn med bakgrunnen. Dette har jeg ikke hele tiden, men innimellom kommer den snikende følelsen av at det er noe galt med meg. :-(

Anonymkode: 742c9...bb0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fobi mot "hull", altså hull som er plassert uryddig nærme hverandre. 

Hvis du lurer på om du har "trypophobia" (fobi mot hull), kan du trykke på linken på eget ansvar. Har du det, ikke trykk på linken da den forårsaker grøssninger i lange tider etterpå.

https://www.google.no/search?q=trypophobia&espv=2&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjJ77OCj4nMAhUBKpoKHUp6A0oQ_AUIBygB&biw=1920&bih=979

Anonymkode: 44c03...135

AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Den har jeg også!

Samme her! Jeg ble attpåtil gjort oppmerksom på denne fobien gjennom en kvinneguiden tråd husker jeg. Fy for noen bilder! D: 

Anonymkode: 983b2...e3e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Blekksprut :( 

Anonymkode: 57871...1aa

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

SDen har jeg også!

Æsj ja, nå fikk jeg ekle bilder i hodet :snurt:

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har emetofobi (oppkast-angst), som styrer hverdagen min litt, men det går helt greit. Jeg bestiller alltid sete ytterst på fly/tog, slik at jeg ikke blir fanget hvis sidemannen begynner å kaste opp. Jeg har alltid med pose i veska i tilfelle noen rundt meg blir kvalm, så det ikke skal sprute utover. Jeg tar aldri nattbussen pga stor fare for oppkast der. Og slike ting.

Jeg kjenner meg godt igjen i trypofobi som noen over her nevner, men det er ikke noe som preger hverdagen.

En ekkel ting jeg har innimellom, som jeg aldri har hørt andre beskrive, er angst for å fremstå mentalt tilbakestående. Av og til kan jeg tro at jeg ER det, men at ingen vil si det, for de vil skåne meg. Kanskje er livet mitt en fasade, bare at jeg ikke skjønner det, og jobben som jeg går til hver dag er et arbeidsmarkedstiltak som de har holdt skjult for meg? Jeg hater å møte nye folk, jeg regner med de tror jeg er mentalt tilbakestående, og at jeg må si mye lurt eller vittig for å fremstå mest mulig normal, og det er veldig slitsomt..... Det fører til at jeg er svært stille, vil helst ikke at noen skal legge merke til meg, vil blende inn med bakgrunnen. Dette har jeg ikke hele tiden, men innimellom kommer den snikende følelsen av at det er noe galt med meg. :-(

Anonymkode: 742c9...bb0

AKURATT dette har jeg gått rundt å tenkt på i årevis uten å egentlig tenkt over det. 
Jeg tror bekjente og venner av mamma og pappa går rundt og tror jeg er tilbakestående og føler ofte jeg må bevis at jeg faktisk ikke er det. Inviterer feks alltid venner over når foreldrene mine får besøk sånn at de skal se at jeg er normal 

Anonymkode: ed0d7...f94

Skrevet

Jeg har fotfobi (footophobia), og har opplevd igjennom alle år at folk rundt meg som vet om dette syns det er hysterisk morsomt, og gjerne gjør alt for å gjøre med så ille til mote som mulig. Bare tanken om føtter gjør meg skikkelig kvalm, og jeg blir svett og klam. 

Skrevet
8 timer siden, Tesss skrev:

Jeg har så lenge jeg kan huske, hatt fobi mot fosser, rennende vann med sterk strøm og store rør med vann. Ikke likt demninger eller dypt vann noe særlig heller. 

Til og med bilder/video av vann i disse formene gjør at jeg føler ubehag. 

Noen som vil dele sine? :) Inkluder gjerne det vitenskapelige navnet på fobien om den har det. 

Potamofobi - Frykt for fosser, sterke strømmer og rennende vann. 

Jeg har ikke tenkt over det, men nå som du beskrev det så grøsset jeg inni meg. Har alltid syntes at store strømmer av vann har vært nifst på en uforklarlig måte, særlig store fosser og rør. Får ofte mareritt om det. Tror kanskje ikke det er en fobie da. Den eneste kraftige fobien jeg har er mot edderkopper (ble skremt som liten), og det er jo ganske vanlig.

Gjest ISeeYouCreep
Skrevet (endret)

w

Endret av Nasse Nøff ❤
AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke om det er fobi. Men jeg synes det å gå på do så andre kan høre er veldig trasig. Do med båser synes jeg er trasig. Må jeg skikkelig så reiser jeg hjem fra jobb for jeg klarer ikke å gå på do på jobb hvor det bare er do med båser og åpent under og over. Da holder jeg meg heller. 

Jeg har også en merkelig ting med broer. Jeg kan bli svimmel og trekkes veldig nedover. Har hatt det slik så lenge jeg kan huske. Særlig om det er en litt høy bro er dette ille. 

Jeg har også en greie med veps, kommer det en inn i rommet så rømmer jeg. Jeg klarer ikke å være i samme rom eller i nærheten av en veps. Å spise ute om sommeren kan derfor være et mareritt for jeg stivner av skrekk. Tror det bør kalles en fobi. Hadde det samme med humler, men da jeg tilfeldigvis fikk en i skoa som fjortis uten at jeg merket det, og trodde det var ei barnål som stakk da jeg tok på meg skoa - så innså jeg den ikke gjorde vondt og ble rimelig kurert for det. 

Anonymkode: 4d538...997

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har fobi mot "hull", altså hull som er plassert uryddig nærme hverandre. 

Hvis du lurer på om du har "trypophobia" (fobi mot hull), kan du trykke på linken på eget ansvar. Har du det, ikke trykk på linken da den forårsaker grøssninger i lange tider etterpå.

https://www.google.no/search?q=trypophobia&espv=2&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjJ77OCj4nMAhUBKpoKHUp6A0oQ_AUIBygB&biw=1920&bih=979

Anonymkode: 44c03...135

Jeg har også denne! Skal aldri i livet klikke meg inn på linken, antar det er noe lignende jeg har sett før, og det gjør absolutt ikke fobien min bedre...! Usj, hater tanken på denne fobien:/:(

Anonymkode: 45950...b1a

AnonymBruker
Skrevet

Ranidafobi- Fobi mot frosker. Jeg får helt noia. Og det gjelder alt. En bamse frosk er nok til at jeg freaker fullstendig ut. Så det å gå i skogen er et sant marrerit.

Jeg vil samtid oppfordre alle som kanskje synes det er gøy å tulle med oss som har fobier til å la det være i denne tråden. Ikke post bilder av ting dere leser folk har angst for i denne tråden. For en alvorlig fobi er IKKE morsomt for den som sliter med det.

Anonymkode: 6da2e...312

• Liker 2
Skrevet

Da jeg var liten hadde jeg fobi mot utedo i alle former. Måtte ha med meg mamma/en venninne dersom jeg MÅTTE bruke ett. Var noe med det svarte "bunnløse" hullet. Ville mye heller løpe ut i bushen. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...