Gå til innhold

Pga ADHD....!

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

åJeg er så lei av å høre disse utsagnene:  -Du er litt sånn adhd du også. -Nei, men han har adhd vet du (som meg), så derfor gjør han sånn.   - Er bare pga adhd'en vet du at jeg surrer litt.      -Jeg bare må sette meg ned litt i sofaen nå og scrolle på tlf, blir sånn rar i hodet pga adhd'en.  (komme fra personer med adhd.)

Hvorfor har noen med adhd så mange fordommer mot andre med adhd? Eller er såå stuck i stereotypiene? Jeg synes ærlig talt at det blir nedlatende.. Jeg har ikke denne diagnosen selv (ikke mistanker heller), men jeg har jo blitt kjent med ett par stykker opp igjennom.  Flere av disse er utdannede, i jobb, oppdrar/har oppdratt barn på en god måte, fronter ikke diagnosen på en negativ måte. Så, jeg mener absolutt ikke at alle gjør det.

Men i det siste har jeg bare hørt så utrolig mange slenge ut kommentarer om dette her. Jeg føler at jeg snakker til en vegg som ikke hører et ord når jeg svarer på en avslappet måte at alle med adhd ikke er like eller at alle som er hyperaktive faktisk ikke MÅ ha adhd, at alle med adhd ikke er hyperaktive hele dagen, at alle kan surre og rote og være treige selv om de utrolig nok ikke har adhd og alle med adhd surrer faktisk ikke hele dagen..  

Jeg mener, det finnes mange hundretusener av grunner til hvorfor mennesker glemmer ting, surrer, blir gira, blir sinte, blir slitne osv osv osv osv..  Hva er grunnen til denne måten å snakke om adhd på?   

Anonymkode: 04952...0cc

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Fordi det er veldig stereotypisk ADHD å være urolig, surrete, glemst, rotete, ha kort lunte, osv. Med mindre de er så neddopet på ritalin at de ikke fungerer. Get over it.

Anonymkode: 7340d...073

• Liker 1
Skrevet

For meg virker det som om noen voksne synes det er litt kult å ha adhd.  Gudene veit hvorfor, men det er svært få situasjoner hvor jeg nevner det for andre. Jeg har ikke så dårlig selvtillit at jeg trenger å unnskylde meg selv og adhd er heller ikke noe jeg føler for å kaste rundt meg..  Arbeidsgiver og noen kolleger veit det, samboeren vet det og mine nærmeste venninner. 

Jeg hadde blitt flau om jeg hadde holdt på slik.  

• 1 måned senere...
AnonymBruker
Skrevet

Verre med de foreldrene som unnskylder for barna. Nei du, han slår fordi han har problemer med å kontrollere sinnet sitt pga adhd , han glemmer leksene pga adhd, han kaller deg hore fordi han har ikke filter.  Han stjeler fra bestemor fordi han har impuls kontroll problemer. PGA ADHD.  Flere av disse ordene hører jeg fra en nabo. 

Anonymkode: 482d8...f79

AnonymBruker
Skrevet

De har gjerne hørt det (om seg selv) hele livet, så de har blitt vant til å gå rundt å unnskylde seg. Kanskje ufarliggjøre det., le det bort, galgenhumor osv. Har de ADHD, så har de jo en haug med vansker ingen ser. Kanskje de er lei av at ingen ser det, og at de på en litt klossete måte prøver å fortelle hvordan de har det - at de sliter med konsentrasjon, at de har kaos i hodet og trenger å koble av med mobilen uten at folk skal skule stygt på dem ("nå sitter han med nesa i mobilen igjen").

Anonymkode: 0f8ec...d47

Skrevet

Fordi man blir lei av å så ofte bli mistenkt/ beskyldt for å være lat, at folk irriterer seg fordi en glemmer, surrer, har litt for mange jern i ilden, tar ting på,sparket og er impulsive.  Det er helt utrolig hvor mye pes og baksnakking, samt mobbing, folk som har disse egenskapene blir utsatt for fra andre, som irriterer seg over dem. 

Det er da det er fint å ha en årsak til at en er som en er., slik at andre skal skjønne at det ikke er viljen det står på, men at en bare er skrudd litt spesielt sammen. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår ikke HI helt. Trenger man å fortelle noen som selv har ADHD at ikke alle med ADHD er like? Jeg oppfatter heller ikke de situasjonene du beskriver i HI som fordommer mot folk med ADHD. De jeg kjenner med ADHD er høyt utdannede og sier den typen ting du skriver. Jeg har ikke tenkt over at det skulle virke nedlatende mot andre som har ADHD, men vi tolker gjerne bare utsagnene ulikt. Akkurat den der med å bli mistenkt/beskyldt for å være lat, som absinthia nevner, har jeg også hørt mye av fra den ene vennen min. Ikke så rart om man da ønsker å være "føre var".

Anonymkode: 99548...ba1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje TS føler at de legger skylden på ADHD. Men hva skal de legge skylden på da, hvis problemene faktisk er pga ADHD og de gjør så godt de kan for å kompensere for problemene? Det er ingen som ville klagd på en med gikt i beina om han hadde skyldt på gikta at han måtte ta heisen.

Anonymkode: 0f8ec...d47

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...