elvital Skrevet 11. april 2016 #1 Skrevet 11. april 2016 Vi er et par på pluss/minus 30 som skal til Berlin en helg i mai. Kjærestetur. Vi er ikke så glade i å gå på museer og den slags, men vil gjerne gå litt rundt i byen, få en følelse av den. Er veldig glade i områder tilsvarende Grünerløkka, som det finnes noe slikt rop det gjerne ut Ellers ønsker vi tips om billige (begge er studenter og litt midt i mellom gamle og nye ekstrajobber), men gode, restauranter. Skjulte skatter av alle slag er alltid gøy På forhånd takk
Jolene Skrevet 11. april 2016 #2 Skrevet 11. april 2016 Friedrichstrasse er en gøyal gate å gå i, ellers kan jeg anbefale Hackescher Markt. Sistnevnte minner veldig om Grünerløkka, bare bedre 1
AnonymBruker Skrevet 12. april 2016 #3 Skrevet 12. april 2016 Vi pleier å bo på Michelberger hotell. Anbefaler å sjekke ut det hvis dere har lyst til å bo på en litt spesiell plass! Området der hotellet ligger (Friedrichshain, ved grensen av Kreuzberg) er ikke så ulikt Grünerløkka. mange gatekunstnere har pyntet opp, det er nedlagte undergrunnssystemer (togstasjoner?) som brukes som kunstgalleri og utesteder. Mange folk ute, mange koselige og merkelige puber. Vi spiste på ulike restauranter i dette området hver kveld. Var bare inn i Mitte av og til for å shoppe. Rett utenfor Michelberger går det trikk, så man kommer seg lett dit man vil! Anonymkode: 512a5...948
AnonymBruker Skrevet 12. april 2016 #4 Skrevet 12. april 2016 Bo i Kreuzberg Helt nyydelig på forsommeren. Særlig er det fint å vandre nedover Graefestrasse og spise lunsj/is/drikke en øl. Rundt Oranienplatz er det også mange spisesteder, og noe shopping. I parken Mariannenplatz i samme bydel er det friluftskino om sommeren, tror det pleier å ha oppstart i mai. Verdt å få med seg, kino under åpen himmel med pledd og rødvin.. Ellers tror jeg dere kommer til å trives i området Prenzlauer Berg, litt "finere" på én måte, men fullt av sjarm og søte små butikker og caféer. Gled dere, Berlin er best! Anonymkode: 4eb7f...307
AnonymBruker Skrevet 12. april 2016 #5 Skrevet 12. april 2016 Jeg har bodd og studert i Berlin i flere år, flyttet hjem i fjor sommer (og skal tilbake og besøke venner nå til sommeren). Hvis dere liker områder som Grünerløkka vil jeg definitivt anbefale dere å bo i bydelen Friedrichshain. Evt er også Prenzlauer Berg litt i samme gate (eller på mange måter kanskje mer likt St. Hanshaugen), men Friedrichshain har mye "mer" av alt. Kreuzberg er også fint, jeg bodde der i 6 mnd (I Oranienstrasse, rett ved området som en annen over her nevner). Men det kule/spennende området Kreuzberg er mye "mindre" enn Friedrichshain, det er dermed ikke på langt nær så mange kule butikker, gode spisesteder, sjarmerende markeder, spennende gallerier osv der som i Friedrichshain. Andre steder som nevnes over her, som Friedrichstrasse og Hackescher Markt vil jeg nok i større grad anbefale dere å styre unna.. I Friedrichstrasse er det omtrent ingenting annet enn store kjedebutikker (sammen med en del ekslusive butikker, type Gucci, Armani osv). Ingenting man ikke finner i en hvilken som helst annen europeisk storby. Området rundt Hackescher Markt er sjarmerende, men de fleste restaurantene (og butikkene) der opplever jeg som veldig turistifiserte og overprisede. det eneste jeg vil trekke frem som kult rett ved Hackescher Markt, er strandbaren de anlegger langs elven om sommeren. Den har de sikkert laget i stand allerede når dere skal dit i mai! Anonymkode: 2331d...9a4
elvital Skrevet 12. april 2016 Forfatter #6 Skrevet 12. april 2016 Tusen takk for tips alle sammen Vi skal bo hos familie som bor litt i utkanten av byen (Er usikker på hvor/hvilken retning, da det er mannens familie ) så den delen er grei. Skal sjekke ut Prenzlauer Berg, Friedrichshain og Kreuzberg i hvert fall. Og utendørskinoen! Og så ender vi vel opp i noen turistfeller også kan jeg tenke meg - men trenger jo ikke bruke alt for mye tid der! Kom gjerne med flere tips
nurcos Skrevet 12. april 2016 #7 Skrevet 12. april 2016 Dere bør dra på en av disse guidene sykkelturene rundt byen! Var med på det for et par år siden, og det var et fantastisk bra opplegg. Turen varte vel en 4-timers tid, og man fikk se og lære masse om byen.
AnonymBruker Skrevet 12. april 2016 #9 Skrevet 12. april 2016 Anbefaler også Michelberger Hotel :D "Chipps" er et sted jeg ville gått for en ekstra god frokost en dag (selvom frokosten på Michelberger er ganske bra). Og dere orker sannsynligvis ikke køen på Berghain, så da kan jeg anbefale U12 (husker ikke helt om det var navnet, men den ligger iallefall under U12-stasjonen) som er omtrent vis a vis hotellet Og ikke minst; lån sykkel og kjør rundt i timesvis! Vi fant også en kjempefin butikk "Voo store", hvis man er ute etter en shoppingopplevelse utenom vanlige turiststeder. På loppemarked i Mauerpark hver søndag er det også mye gøy å se Anonymkode: 5422d...6ab 1
elvital Skrevet 25. april 2016 Forfatter #10 Skrevet 25. april 2016 Bumper denne da det ikke er så lenge til vi drar O:-)
funginger Skrevet 25. april 2016 #11 Skrevet 25. april 2016 Restauranter: Kang's(Koreansk BBQ i Charlottenbrug, fantastisk og billig mat og litt kult siden det finnes få om ingen tilsvarende i Norge) Madami(Rett ved Alex.plazt, veldig billig og sentralt hvis dere handler litt rundt i området.) Osteria Ribaltone(veldig populær italiensk, dere burde booke bord, vi hadde bare flaks som kom tidlig og fikk bord) Anbefaler å kjøpe ukespass el liknende på kollektiv. Gå opp/ned Kastanienallee, Berlinmuren minnesmerke er et veldig bra, gratis museum, selv om du sier dere ikke liker det så godt anbefaler jeg dette på det varmeste uansett. Veldig interaktivt og opplysende. Anbefaler å dra for å se Teufelsberg, hvis det kan være noe dere kunne vært interessert i. Holocaust minnesmerke er flott. East Side Gallery. Jeg synes akvariet var gøy også(barnet i meg), så hvis dere liker det kan det være aktuelt, ligger rett ved Zoologischer Garten. Kaser Wilhelm kirken er nesten et must. Botaniske hagen kan sikkert være fin nå på våren. Selv om dere ikke liker museer anbefaler jeg igjen(og skriver det igjen) å dra til Berlinmuren minnesmerke, "museet" er lite og har mange interessante bilder og historier fra folk som flyktet over/under muren. Dette er og noe av det man liksom burde vite litt om for å virkelig forstå og sette pris på byen, synes jeg. Anbefaler f.eks. u-bahn-stoppene Hermannplatz, Kottbusser Tor, Warschauger Str som utgangspunkt for å finne barer eller puber å dra på. Det er så frykelig mange at det er nesten ikke vits i å anbefale noen. Anbefaler forresten at dere vurderer å kjøpe med dere diverse kosmetikk eller annet fra f.eks. DM eller Rossmann. Tannkrem, sminke, hårprodukter, mye er billigere der enn her.
x Skrevet 25. april 2016 #12 Skrevet 25. april 2016 Hvis dere liker kebab, prøv "Mustafa's Gemüse Kebap". I følge en lokal er det dit de fleste går når de skal ha kebab. Litt lang kø (jeg stod i ca. 20 min), men verdt ventetiden. Ser også at de er ranket som nr. 20 av alle restauranter i Berlin på TripAdvisor, så det sier vel sitt.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå