Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei damer!

Jeg ser på meg selv som en arbeidssom student med generelt høy arbeidsmoral. Helt til jeg skulle skrive master. I kombinasjon med dårlig motivasjon og usikkerhet på studiet har dette halvåret hvor jeg skulle skrive master blitt brukt til helt andre ting. Jeg skal levere 17 mai og har nå panikk. Jeg har skrevet noe, kanskje 10-15 sider og har gjennomført empirien min. 
Men hvordan skal jeg klare 50 sider til på fire uker? 

Jeg har ikke barn eller full jobb som andre sliter med ved siden av master. Jeg kan sitte en hel dag på skolen og skrive tre setninger. Jeg bruker tid på å se på jobber rundt i norge og verden, se på hus, vurdere om jeg skal ta over familiegården eller ikke og om samboeren min egentlig er den rette.. 

Jeg har blitt allergisk mot oppgaven. Kan bli kvalm av å ta opp PC`en og veldig kritisk til det lille jeg skriver. Ellers griner jeg ofte over oppgaven. Hvertfall 2-3 ganger i uka. 

Dette innlegget ble kanskje mer som sutring enn ett spørsmål, men lurer likevel på om noen har vært i samme situasjon og om man har noen tips? 

Takk!!

Anonymkode: 2c25c...e6c

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du mulighet til å søke om utsettelse?

AnonymBruker
Skrevet

Jo, men da kan jeg ikke levere før om ett år (neste mai) og tanken på å ha det hengende over meg ett år gjør meg mest kvalm.. 

Skrevet

En kompis av meg skrev masteren på 4 uker. Han var i samme situasjon som deg. Han satt 12 timer dagen de 4 ukene. God karakter fikk han også :)

Du er kritisk og du griner. Mitt beste tips er å rable ned alt du kommer på. Bare skriv, skriv og skriv. Det er kanskje vanskelig å begynne å skrive, men når du først begynner, så vil du se at det er lettere å skrive, og kanskje til og med vanskelig å stoppe. Jeg er sikker på at du har mye å skrive om i oppgaven din, men at du kanskje er for perfeksjonist, og vil at teksten skal se perfekt ut på første forsøk. Husk at alle oppgaver starter med et førsteutkast, og at det ikke skal se perfekt ut. :)

Prøv å gi faen i den kritiske stemmen i hodet ditt. Si til deg selv: "i dag skal jeg skrive ned alt jeg tenker på - uansett om det er dårlig formulert, om det høres dumt ut, om det er rotete, osv.". Skriv ned alle slags tanker, sitater og relevante ting om temaet du skriver om. Kanskje ta et par glass vin for å slippe deg mer løs. Du vil bli overrasket over hvor mye du kan skrive på relativt kort tid hvis du ikke er så perfeksjonist og bare skriver et førsteutkast!

For meg er det verste arbeidet gjort når jeg har skrevet og rablet ned alt jeg kommer på å skrive om temaet. Og som oftest blir førsteutkastet mitt lengre enn grensen, la oss si 60 sider i stedet for 50. Jeg har alltid som mål å skrive mer enn grensen, for da er det lettere å kutte ned på ting, og forme oppgaven etterpå. 

Når førsteutkastet er ferdig, gjenstår det å strukturere oppgaven, lage gode avsnitt, korte ned, sitere riktig, osv. Nesten kosearbeid. :) Når oppgaven begynner å ta form, pleier jeg å lese gjennom den mange ganger, bare for å se at det er en flyt mellom overskriftene, at språket er bra, at det er en rød tråd osv.. Tar gjerne noen dagers pause fra oppgaven før jeg leser den enda en gang, se på den med et nytt blikk.. Da finner man som oftest feil man var blind på. Litt finpuss til, så er oppgaven så og si ferdig!

Men du! Du klarer dette bra. Det vil bli intenst de neste ukene, men du klarer det! Hadde jeg vært deg ville jeg hatt en plan som så noenlunde sånn ut:

• Uke 1 (11.-17. april): Lag førsteutkastet. Skriv, skriv, skriv. Ignorer den kritiske stemmen, ha fokus på at du skal skrive de 50 sidene (kanskje 55-60 sider for å være sikker), og at du skal strukturere oppgaven senere. 
  • Uke 2: Bli ferdig med førsteutkast. Begynne å finpusse.
  • Uke 3: Finpuss. Lage gode avsnitt, strukturere oppgaven, rød tråd. Kanskje få en venn til å lese gjennom oppgaven når du mener den begynner å se bra ut?
  • Uke 4: Siste finpuss. Få oppgaven estetisk fin, lage tabellister, forside osv. Sjekke sitater.

Nå skrev jeg mye. Beklager for at det ble litt rotete her.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei damer!

Jeg ser på meg selv som en arbeidssom student med generelt høy arbeidsmoral. Helt til jeg skulle skrive master. I kombinasjon med dårlig motivasjon og usikkerhet på studiet har dette halvåret hvor jeg skulle skrive master blitt brukt til helt andre ting. Jeg skal levere 17 mai og har nå panikk. Jeg har skrevet noe, kanskje 10-15 sider og har gjennomført empirien min. 
Men hvordan skal jeg klare 50 sider til på fire uker? 

Jeg har ikke barn eller full jobb som andre sliter med ved siden av master. Jeg kan sitte en hel dag på skolen og skrive tre setninger. Jeg bruker tid på å se på jobber rundt i norge og verden, se på hus, vurdere om jeg skal ta over familiegården eller ikke og om samboeren min egentlig er den rette.. 

Jeg har blitt allergisk mot oppgaven. Kan bli kvalm av å ta opp PC`en og veldig kritisk til det lille jeg skriver. Ellers griner jeg ofte over oppgaven. Hvertfall 2-3 ganger i uka. 

Dette innlegget ble kanskje mer som sutring enn ett spørsmål, men lurer likevel på om noen har vært i samme situasjon og om man har noen tips? 

Takk!!

Ja, så lenge du har all empiri klar, burde det ikke være noe problem. Brett opp ermene og sett i gang.

Anonymkode: e4d0e...0d4

Skrevet
4 minutter siden, x skrev:

En kompis av meg skrev masteren på 4 uker. Han var i samme situasjon som deg. Han satt 12 timer dagen de 4 ukene. God karakter fikk han også :)

Jeg skjønte nå at du skriver master over et halvt år (30 studiepoeng?). Kompisen min valgte 1 år (60 studiepoeng), og skrev den som sagt på 4 uker. Så det bør være fullt mulig for deg å få dette til uten å slite deg fullstendig ut!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet du kan klare dette helt fint. Fire tøffe uker, men det går, og det er verdt det. Bare prøv å tenke at du skal klare det, og kjøp inn masse digg mat - frukt, sjokolade osv., og enkle middagsretter. Skriv mesteparten av dagen, og så slapper du av på kveldstid men en episode eller to av en serie. Det går bra! 

Anonymkode: d789e...7e4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...