Gå til innhold

hvordan fraskrive arv og gjeld??


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Heihei

 

Prøver å gjøre historien kort,og håper på råd her da jeg har blitt kastet rundt fra skattekontoret,kommunen og tingretten. Det virker som om ingen av dem vet hva de snakker om.

Min far døde for ca 1mnd siden. Jeg og mine brødre har ordnet med begravelsen. Min far har ingen verdi utover det som er i banken hans på dødstidpunktet,som er ca 20.000kr. Han har drevet med en enkeltmannsforetak sesongbasert,men hadde slettet foretaket noen måneder før han døde da han ble plutselig dårlig. Før han døde fikk han ikke levert papirene som momsoppgaven og årsoppg osv... nå har vi barna fått brev fra kommunen om purring å levere oppgavene. Har snakket med kommunen,de ber oss barna ta ansvar med å finne en regnskapsfører og sende inn oppgavene og betale skyldige gebyrer. Jeg sa at vi vet jo ingenting om dette,også skal vi betale alt?? Hun fra kommunen sajeg kunne kontakte tingretten og be om å få et skjema der vi barna fraskriver oss arv,da også fraskriver oss gjeld. Da må vi ikke sende inn oppgavene. Kontaktet tingretten,de har ikke dette skjemaet,og ba meg kontakte skatteetaten. Kontaktet skatteetaten,de sende meg rundt og rundt sine avdelinger,og ingen vet hva jeg skal gjøre,og ber meg kontakte kommunen.

Jeg vet ikke hva/hvem jeg skal kontakte..er det noen som vet?

Anonymkode: 87894...2f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gå på domstol.no og les om arvnog skifte. 

Dere kan fraskrive dere gjeld og arv ved å kreve offentlig skifte. Har dere i utgangspunktet påtatt dere å skifte privat, så må du få omgjort den beslutningen. Hvor lett det er, vet jeg  ikke. 

Anonymkode: 712d8...806

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei.vi har ikke skrevet under privat skifte skjemaet. 

Hva innebærer offentlig skifte?er det noe vi må gjøre (gjøre rede for verdier og gjeld,samle papirene hans og be om at regnskapsfører ordner med å sende inn oppgavene osv) eller gjør vi ingenting rett og slett? Skal min mor,hans kone også skrive under,eller kun oss barna?

Anonymkode: 87894...2f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste nå at det koster ca 30.000-50.000kr å foreta en offentlig skifte,der en av oss barna (arving) må betale. Det er jo sykt!!

Anonymkode: 87894...2f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei.vi har ikke skrevet under privat skifte skjemaet. 

Hva innebærer offentlig skifte?er det noe vi må gjøre (gjøre rede for verdier og gjeld,samle papirene hans og be om at regnskapsfører ordner med å sende inn oppgavene osv) eller gjør vi ingenting rett og slett? Skal min mor,hans kone også skrive under,eller kun oss barna?

Anonymkode: 87894...2f3

Hvorfor opplyser du ikke om at der er en gjenlevende ektefelle i hi? Dette er en vesentlig informasjon for å kunne svare deg som jeg tidligere har gjort. 

Er der en enke igjen så har hun mulighet til å sitte i uskiftet bo og hun arver avdødes gjeld og problemer, derfor får du ikke hjelp noe sted som du klager på. Det er forskjell på når en dør og ikke er gift og når en har gjenlevende ektefelle. 

Anonymkode: 712d8...806

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok... da spør jeg på vegne av min mor da,hva hun skal gjøre...

Siden jeg ikke nevnte min mor,var fordi da jeg snakket med tingretten og kommunen,hadde de sagt at alt ansvar og gjeld ligger hos oss arvingene,barna.hun nevnte ingenting om gjenlevende ektefelle

Anonymkode: 87894...2f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dere må jo først sjekke om det er mer gjeld enn formue etter han, hvis dere skal frasi dere arv etter han. For eksempel eide han bolig sammen med deres mor? 

Anonymkode: 4ff66...712

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei,han eier ikke noe. Han har kun ca 20k i banken,og jeg har funnet ut at han har ca 800k opptjent i pensjon fra nav.no. vet ikke om vi kan få den ut?

 

Hvordan sjekker jeg om det er mer gjeld enn formue?

Anonymkode: 87894...2f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pensjon gjennom folketrygden faller naturligvis bort ved dødsfall. 

Anonymkode: 5f329...421

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakker vi om den samme pensjonen her? Det er pensjon han har fått gjennom jobben, de 2%.

Anonymkode: 87894...2f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ok... da spør jeg på vegne av min mor da,hva hun skal gjøre...

Siden jeg ikke nevnte min mor,var fordi da jeg snakket med tingretten og kommunen,hadde de sagt at alt ansvar og gjeld ligger hos oss arvingene,barna.hun nevnte ingenting om gjenlevende ektefelle

Anonymkode: 87894...2f3

Så lenge ektefellen er i live og det ikke e særarvinger er hun "hivedaring". Så selvsagt ble ikke det sagt

Anonymkode: b8dff...b90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en liten podcast om arveoppgjør i praksis - http://www.juridiskabc.no/arverett/podcast-arverett-og-praktisk-fremgangsmate-ved-arveoppgjoret/

Dere må innhente informasjon om formue/gjeld fra skattekontoret og slikt..utstede proklama hvis det er gjeld dere er ukjent med...

http://nettadvokaten.no/familie-og-arv/du-arver-ikke-gjeld/

Anonymkode: 4ff66...712

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...