Gå til innhold

Skoliose smerter!!

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Heisann! Jeg er 20 år og har hatt skoliose i 3 år.. med disse 3 årene så betyr det også smerter. Smertene har jeg hele tiden i korsryggen altså nederste delen av ryggen. Jeg har vært hos legen ørten ganger men eneste hun sier er at jeg må være fysisk aktiv. Så jeg prøvde meg på fysioterapi, svømming og trening og dette har jeg da gjort i flere måneder. Fortsatt samme smertene men kanskje fått rettere rygg men smertene forsvinner ikke! 

Har dere noen tips til hva som kan hjelpe mot korsryggsmerter?? Jeg er møkk lei av å ha vondt hele tiden og legen er ikke så mye til hjelp. Hjelp!! 

Anonymkode: f5cae...f81

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Knebøy med vekt? 

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, ambivalentReaction skrev:

Knebøy med vekt? 

Er det lurt hvis man har skoliose? Alltid tenkt meg at knebøy med vekt gjør vondt verre 🤔🤔

3 minutter siden, ambivalentReaction skrev:

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er det lurt hvis man har skoliose? Alltid tenkt meg at knebøy med vekt gjør vondt verre 🤔🤔

Ser ut som det er en dårlig ide ja... Da vet jeg ikke helt, finn en ny lege?

AnonymBruker
Skrevet

Det verste er å stivne - så hold deg i aktivitet!

Gå deg daglig turer på ujevnt underlag, bruk gode sko! 

Men ikke overdrive selvsagt.
Styrketrening 2-3 ganger i uka er også bra, for da styrker du muskulaturen rundt skjelettet slik at du får et "naturlig" korsett som holder ryggen oppe og det forebygger ryggsmerter. 
Få gjerne fastlege til å henvise til fysioterapeut så du får et opplegg med øvelser som er bra for deg.
Ellers har jeg hørt at pilates skal være bra ved f.eks. skoliose, for den fokuserer veldig på kjernemuskulaturen, og det er den som er kroppens korsett :)

Pass på å tøye ut hver kveld og morgen, strekk deg så lang du er og kjenn hvordan ting knekker på plass :) 

Vil også anbefale å ta tran/omega3 for å smøre leddene innenfra :) Det virker også antiinflammatorisk, det er lett det blir betennelse i ulike ledd når man har skoliose, skjevheten flytter gjerne på seg og har ringvirkninger på hele kroppen, selv om det er i korsryggen, så vil skjevheten flytte på seg for å kompensere, slik at du kan få nakkesmerter osv...

Anonymkode: 80ea5...c94

AnonymBruker
Skrevet

Det er litt skoliose i min slekt, men jeg holder det i sjakk ved aktivitet og tøyninger.
Viktig også å være obs på arbeidsstillinger, ha en god kontorstol, sitte beint, med rumpa helt bak, rett i ryggen, avslappede skuldre, beina ned i gulvet. 
NÅr du løfter tunge ting, pass på stillingen, gå helt inntil og bøy knærne og løft forsiktig.

Vifte med armene når du går, tenk hele tiden at du skal prøve å gå beint.

Det er lurt å trene magemuskler i tillegg til ryggmuskler, for magemusklene er med på å holde deg oppreist i riktig stilling!

Noen har påstått at ved god trening kan man få beinere rygg på sikt, det spørs jo hvor skjev ryggen er,

men som sagt - så er å styrke det indre korsettet av muskulatur viktig for å forebygge smerter! 

Anonymkode: 80ea5...c94

AnonymBruker
Skrevet

Har skoliose selv, og vanlig\sumo markløft med vekt (barbell) 1-2 ganger i uken har hjulpet meg. Holde meg i bevegelse generelt. 

Anonymkode: 08392...781

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...