Gå til innhold

Gjør veneflon vondt?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei

Får veneflon i morgen og har aldri hatt det før. Har skikkelig nålefobi, besvimer av crp nesten. Er ikke så veldig redd stikket, men synes det hele er svært ubehagelig/ekkelt. 

Er røret(?)/slangen tykt? Går det langt inn? Kjenner man at den er der?

Håper på seriøse svar. Takk :)

Anonymkode: a3765...f2d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Si at du syns det er skummelt og at du har nålefobi og at du vil ha barnenål så blir det mindre vondt i hvert fall.

Om det gjør vondt eller ikke kan jeg ikke svare på. Jeg syns ikke det gjør vondt, men det er ikke det samme som at du er enig med meg. 

• Liker 2
Gjest noe tilfeldig
Skrevet (endret)

Du kjenner et stikk når veneflonen penetrerer den ytterste huden. Når den først er "inne" har du mindre følelsesreseptorer, så hovedsmerten varer i disse 3-5 sekundene da nåla perforerer huden din. Det kan svi litt etterpå. Se på mobilen din når dette skjer og avled degselv. pust med magen, det er virkelig ikke så vondt. Hilsen sykepleier som har lagt inn flere venfloner på seg selv i studietiden 😉

Endret av noe tilfeldig
AnonymBruker
Skrevet

Slangen er svært tynn. Du merker ikke at den er der, men du kan av og til kjenne at væsken du får inn i veneflonen er kald. 

Det er veldig individuelt om man syns selve stikket av veneflonnålen gjør vondt eller ei. Det lille stikket er over på et blunk! :)

Du kommer til å glemme at du har veneflonen siden du ikke kjenner den hele tiden 

Anonymkode: 4dd3b...754

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Polly Ester skrev:

Si at du syns det er skummelt og at du har nålefobi og at du vil ha barnenål så blir det mindre vondt i hvert fall.

Om det gjør vondt eller ikke kan jeg ikke svare på. Jeg syns ikke det gjør vondt, men det er ikke det samme som at du er enig med meg. 

Barneveneflon på voksen er en dårlig ide. 

Veneflon er et stikk, i en blodåre. Det er en syltynn plastslange som stikkes inn i en blodåre. Det som pleier å,gjøre vondt e rselve stikket, og særlig om den som stikker ikke treffer blodåren. Du kan eventuelt be om å få bedøvelseskrem på før de setter veneflonen. 

Skal du ha veneflon, så skal du sikkert ha andre ting som vil være mer ubehagelige og ekle enn selve veneflonen. Håper alt går fint med deg. :blomst: 

Anonymkode: 1f257...a88

• Liker 2
Gjest noe tilfeldig
Skrevet (endret)
8 minutter siden, Polly Ester skrev:

Det gjør ikke nødvendigvis mindre vondt selv om nåla er mindre. Nåla og slangen er tilpasset venen den skal inn i, samt preparatet som skal gies. Om det er et stormolekylært preparat som skal gis over lengre tid (eksempelvis antibiotika) - kan ikke T.S bare "velge venflon" selv.. 

Endret av noe tilfeldig
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Polly Ester skrev:

Er langt i fra alltid man kan gi "barnenål" pga skrekk. De gjør ikke samme nytten på voksne. Å sette en veneflon som ikke gjør jobben sin er vortkastet både for sykepleier og TS.

Om det er vondt eller ikke varierer veldig fra person til person, da vil alle har forskjellig terskel. Fortell den som stikker at du er redd og pust godt med magen. Ikke tenk så mye på hva som som skal inn og hvordan det ser ut. Bruk energi på å slappe av.

Anonymkode: f6dbc...08b

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for alle svar :) Skal opereres og svarene deres hjelper absolutt!

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for alle svar :) Skal opereres og svarene deres hjelper absolutt!

Lykke til! :)

Gjest noe tilfeldig
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er langt i fra alltid man kan gi "barnenål" pga skrekk. De gjør ikke samme nytten på voksne. Å sette en veneflon som ikke gjør jobben sin er vortkastet både for sykepleier og TS.

Om det er vondt eller ikke varierer veldig fra person til person, da vil alle har forskjellig terskel. Fortell den som stikker at du er redd og pust godt med magen. Ikke tenk så mye på hva som som skal inn og hvordan det ser ut. Bruk energi på å slappe av.

Skal være litt vanskelig å si at jeg liker ikke at du bruker begrepet "Terskel". Det kan da høres ut som at noen har høyere og andre lavere "terskel" for smerte og dermed er noen "tøffere" og andre "svakere" i forhold til hverandre. Det er ikke tilfellet. Hvordan man opplever smerte og graden av den er riktig nok subjektivt, men langt mer avhengig av tidligere erfaring, forventning, miljøet og forutsetningen for smerten, enn vedkommendes "terskel"... 

Gjest ISeeYouCreep
Skrevet (endret)

w

Endret av Nasse Nøff ❤
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Raven.WritingDesk skrev:

Skal være litt vanskelig å si at jeg liker ikke at du bruker begrepet "Terskel". Det kan da høres ut som at noen har høyere og andre lavere "terskel" for smerte og dermed er noen "tøffere" og andre "svakere" i forhold til hverandre. Det er ikke tilfellet. Hvordan man opplever smerte og graden av den er riktig nok subjektivt, men langt mer avhengig av tidligere erfaring, forventning, miljøet og forutsetningen for smerten, enn vedkommendes "terskel"... 

Enig, men du forstod hva jeg mente? Det gjorde nok de andre også, men jeg fikk frem poenget i en setning. Det noen kaller vondt, kaller andre ubehagelig. Så det er en viss forskjell på folk.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er vondt.

Anonymkode: c34be...d85

• Liker 1
Gjest noe tilfeldig
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Enig, men du forstod hva jeg mente? Det gjorde nok de andre også, men jeg fikk frem poenget i en setning. Det noen kaller vondt, kaller andre ubehagelig. Så det er en viss forskjell på folk.

Såklart. Jeg ønsket bare å understreke dette da jeg har sett store voksne macho menn vri seg i ubehag av en veneflon, og små barn knapt reagere når det ble utført spinalpunksjon. Det handler ikke om "terskel" men så mye annet, og når man snakker om "smerteterskel" kan mange bli eksta stresset og urolig, og føle seg "svak" fordi de innbiller seg at de tåler mye mindre enn hva de kanskje egentlg gjør, samt at de som har genuine fobier/frykter/smerteopplevelser knyttet til ulike prosedyrer opplever seg som "svake" når det i realiteten har ingenting med det å gjøre. 

Skrevet

Jeg liker å stirre annen retning og knipe andre hånda sammen når det stikkes. Ha fått satt mange ganger og det varierer veldig om det noe vondt eller ikke (samme med de fleste typer stikk). Det er aldri direkte behagelig, men oftest ikke så verst. Alltid over fort.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, Raven.WritingDesk skrev:

Såklart. Jeg ønsket bare å understreke dette da jeg har sett store voksne macho menn vri seg i ubehag av en veneflon, og små barn knapt reagere når det ble utført spinalpunksjon. Det handler ikke om "terskel" men så mye annet, og når man snakker om "smerteterskel" kan mange bli eksta stresset og urolig, og føle seg "svak" fordi de innbiller seg at de tåler mye mindre enn hva de kanskje egentlg gjør, samt at de som har genuine fobier/frykter/smerteopplevelser knyttet til ulike prosedyrer opplever seg som "svake" når det i realiteten har ingenting med det å gjøre. 

Men dette er jo noe alle vet? Forstår ikke hva du vil frem til. Det er umulig å si om noen synest det er vondt eller ikke, fordi det varierer. Du sier jo det selv. Så om TS hadde skrevet at hun var en stor macho mann, så hadde ikke det fortalt oss noe om hvordan hun hadde reagert på veneflonen, nettopp fordi det varierer.

Du sier jo det alle andre tenker, du bare velger å gjøre det avansert.

• Liker 2
Gjest noe tilfeldig
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men dette er jo noe alle vet? Forstår ikke hva du vil frem til. Det er umulig å si om noen synest det er vondt eller ikke, fordi det varierer. Du sier jo det selv. Så om TS hadde skrevet at hun var en stor macho mann, så hadde ikke det fortalt oss noe om hvordan hun hadde reagert på veneflonen, nettopp fordi det varierer.

Nei, det gjør jeg ikke. Mange tror det handler om "smerteterskel" og at de som opplever noe som vondt er mer pysete/"svak" enn de som ikke bryr seg så mye. At du tror du kan fortelle hva "alle andre" tenker (siden du velger å snakke på vegne av dem) - forteller meg at denne samtalen er ferdig. 

AnonymBruker
Skrevet

Veneflon er ikke noe behagelig å få gjort nei, men er du pyse da ? jeg har opplevd verre mye verre smerte enn en stakkarslig veneflon, fødsel for eksempel er mye verre, og ja jeg er rett på sak og ærlig.

Anonymkode: 68f73...910

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Raven.WritingDesk skrev:

Nei, det gjør jeg ikke. Mange tror det handler om "smerteterskel" og at de som opplever noe som vondt er mer pysete/"svak" enn de som ikke bryr seg så mye. At du tror du kan fortelle hva "alle andre" tenker (siden du velger å snakke på vegne av dem) - forteller meg at denne samtalen er ferdig. 

Jeg har jo IKKE snakket på vegne av alle andre, og det er DU som prater om pysete og svak. Her har du laget en diskusjon med deg selv, og evner desverre ikke å bli enig med deg selv heller.

Enig i at denne samtalen er over.

• Liker 3
Gjest noe tilfeldig
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har jo IKKE snakket på vegne av alle andre, og det er DU som prater om pysete og svak. Her har du laget en diskusjon med deg selv, og evner desverre ikke å bli enig med deg selv heller.

Enig i at denne samtalen er over.

Hahaha. Okei, du snakker på vegne av "alle"; 

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg derimot brukte et eksempel ved å vise til at enkelte kan oppfatte smerte og "terskel" på smerte relatert til å ha noe med styrke/svakhet å gjøre. Siterer følgende AB som poengterer hva jeg mener; 

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Veneflon er ikke noe behagelig å få gjort nei, men er du pyse da ? jeg har opplevd verre mye verre smerte enn en stakkarslig veneflon, fødsel for eksempel er mye verre, og ja jeg er rett på sak og ærlig.

Anonymkode: 68f73...910

Når man snakker om "terskel" underbygger man lett denne holdningen til AB over her: "din terskel er lav, ergo du er pyse". Det var mitt poeng. Og denne type retorikk hjelper overhodet ikke T.S (og mange andre) i slike situasjoner.. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...