Gå til innhold

Er det skammelig å ha 4,5 i snitt ut av vgs.?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Syns du bar klart deg bra jeg:) jeg gikk ut med rett over 3 i snitt. Sitter her med fullført utdanning med A på bachelor, og jobb. Så det blir folk av oss og. 

Anonymkode: 27db9...ba5

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja, kjempedårlig.

Skulle fått 4,6 istedenfor:ironi:

Anonymkode: 542db...4b3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Skam og karakterer får andre flinkere moralister vurdere, men det som er viktig er hva man skal bruke slike karakterer til.

Det viktigste for meg ville ha vært å få skoleplass videre slik at man kan få et stabilt yrke med høy inntekt.

Anonymkode: 0d0a5...974

AnonymBruker
Skrevet

Profesjonstudium i psykologi kan man bare glemme med 4.5, om man ikke er villig til å ta opp fag. Kommer ikke inn selv, og har 5.4. 4.5 er uansett et bra snitt, og absolutt ikke noe å skamme seg over. Etterhvert har du 8 alderspoeng, pluss mulighet til å få ekstrapoeng av et årstudium, pluss at du kan ta opp fag. Er psykologi drømmen, så må du bite i det sure eplet.

Bachelor og master gir deg jo mulighet til å jobbe med psykologi, bare ikke klinisk. Det tror jeg også kan være like givende.

Mange som ikke kommer inn der de vil, og da må man enten finne seg noe annet en vil (Slik jeg gjør) eller ta opp fag og kjempe for å klare å høyne snittet. 4.5 er som sagt uansett bra.

Anonymkode: 3bbf3...b86

AnonymBruker
Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dersom du vil bli psykolog har du jo ikke så mye valg da? Du har ikke gode nok karakterer til å komme rett inn på profesjonsstudiet, og dermed er årsstudium den eneste veien å gå. 

Anonymkode: 4feb6...0f9

Men hvor skal hun søke seg videre på profesjon med årsstudiet? Det er jo bare Tromsø som har den varianten nå, og der er halvparten av 46 plasser reservert Nord-Norge.

Anonymkode: 850d1...230

AnonymBruker
Skrevet
19 timer siden, Chiubi skrev:

Hvis du har hode til å få bare seksere, er det en skam å gå ut med 4,5 i snitt. Hvis du er gjennomsnittlig oppegående, er 4,5 et bra snitt. 

Å ha gode karakterer på skolen har ingenting med om man er oppegående å gjøre! Det er feil å tenke at de som har gode karakterer er mer intelligent enn de med dårlige karakterer, da karakterer forteller ingenting om intelligensen til folk. De som er gode på å pugge hva andre har gjort, skrevet osv blir ofte skoleflinke, men å være intelligent handler å kunne se selv, se sammenhenger, ha egne ideer om ting, ikke bare repetere hva andre har gjort. Synd at karakterer skal bestemme hvem som kommer inn på de og de skolene, da en med høyt snitt ikke trenger å bli noen bedre psykolog enn en med langt lavere snitt. Ofte kan det faktisk være omvendt. Synes skolesystemet er lagt opp helt feil!

Når jeg idag tenker på de som hadde høyt snitt på vgs, var de IKKE intelligente, de bare gjorde det skolen forventet av dem, m.a.o kjedelige folk uten egne tanker, uten egen skaperkraft. Ender ofte opp som byråkrater der de følger "reglene" slavisk...Evt leger uten åpenhet for andre løsninger enn pensum de selv leste, himler med øynene hvis man ser litt utenfor boksen, hvis man f.eks nevner at man har tatt alternativ behandling...Evt psykologer der de kan putte folk i båser kontra å gi dem en diagnose kontra å se hele mennesket osv...

Jeg er oppriktig bekymret at de skoleflinke skal "regjere" viktige jobber der HELHET er viktig, ikke hvor mye og lenge man pugget andres teorier...

Anonymkode: 1a454...7ed

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ingen skam å gå ut av videregående med 4,5 i snitt. Etter å ha sett en del karakterstatistikker ser det ut som om gjennomsnittet av gjennomsnittet ligger under 4 et sted (mellom 3,5 og 4,0), og du ligger jo langt over dette. Jeg har enkelte venner med karakterer et godt stykke under 3,5 fra videregående og som i dag har doktorgrad og er svært anerkjente innen sine fag.  
Du kommer imidlertid ikke inn på psykologi med dette karaktersnittet.  

Anonymkode: 86088...d0d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Å ha gode karakterer på skolen har ingenting med om man er oppegående å gjøre! Det er feil å tenke at de som har gode karakterer er mer intelligent enn de med dårlige karakterer, da karakterer forteller ingenting om intelligensen til folk. De som er gode på å pugge hva andre har gjort, skrevet osv blir ofte skoleflinke, men å være intelligent handler å kunne se selv, se sammenhenger, ha egne ideer om ting, ikke bare repetere hva andre har gjort. Synd at karakterer skal bestemme hvem som kommer inn på de og de skolene, da en med høyt snitt ikke trenger å bli noen bedre psykolog enn en med langt lavere snitt. Ofte kan det faktisk være omvendt. Synes skolesystemet er lagt opp helt feil!

Når jeg idag tenker på de som hadde høyt snitt på vgs, var de IKKE intelligente, de bare gjorde det skolen forventet av dem, m.a.o kjedelige folk uten egne tanker, uten egen skaperkraft. Ender ofte opp som byråkrater der de følger "reglene" slavisk...Evt leger uten åpenhet for andre løsninger enn pensum de selv leste, himler med øynene hvis man ser litt utenfor boksen, hvis man f.eks nevner at man har tatt alternativ behandling...Evt psykologer der de kan putte folk i båser kontra å gi dem en diagnose kontra å se hele mennesket osv...

Jeg er oppriktig bekymret at de skoleflinke skal "regjere" viktige jobber der HELHET er viktig, ikke hvor mye og lenge man pugget andres teorier...

Skrev feil sist her: evt at skoleflinke blir psykologer som kan putte folk i båser ( utifra det de har lest ), gi dem diagnoser ol, istedenfor å se hele mennesket.

Skrevet

Er ikke disse karakterene normalfordel, slik at halvparten av elevene får et snitt på 3,5 eller lavere? Sånn var det hos oss iallefall.

AnonymBruker
Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

For det første, London er ikke et land. For det andre, 4,5 er innafor. 

Anonymkode: e966c...f9f

HAHAHAHAHA beklager! Det vet jeg godt! Hadde først tenkt til å skrive England, men så forandra jeg på setningen😂 Så flaut😜

Ts

Anonymkode: c6379...45f

AnonymBruker
Skrevet

Forresten, for å svare alle dere andre: Takk for svar!!!! Grunnen til at jeg lurer på om det er dårlig med 4,5 er forsi de fleste på stusp som jeg kjenner alle sikter høyt og har rundt 5 i snitt, og likevel klager de. Jeg får så dårlig selvtillitt av det, føler meg rett og slett dum! Men så er jeg flink i andre mer praktiske ting. Skole har aldri hvert min greie, men å hjelpe folk og lytte, komme med ideer og være kreativ har jeg alltid vært flinkere med i motsetning til de som er skoleflinke...

ts

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Forresten, for å svare alle dere andre: Takk for svar!!!! Grunnen til at jeg lurer på om det er dårlig med 4,5 er forsi de fleste på stusp som jeg kjenner alle sikter høyt og har rundt 5 i snitt, og likevel klager de. Jeg får så dårlig selvtillitt av det, føler meg rett og slett dum! Men så er jeg flink i andre mer praktiske ting. Skole har aldri hvert min greie, men å hjelpe folk og lytte, komme med ideer og være kreativ har jeg alltid vært flinkere med i motsetning til de som er skoleflinke...

ts

Beklager å si det, men siden du nevner du føler deg dum fordi du har 4.5 i snitt ( et høyt snitt forøvrig...), dvs baserer hele din intellligens på skoleflinkhet, som ikke sier noe om din intelligens som jeg tidligere her var inne på , er du mest sannsynlig dum...

AnonymBruker
Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke så veldig lyst til å studere utenlands, men om jeg hadde gjort det, hadde jeg ikke valgt noe annet land enn London. Men takk for tips!

:icon_lol:

Anonymkode: f6508...82c

AnonymBruker
Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det noe man burde være flau over, eller stolt over? Jeg slet med angst og depresjon på vg1. Var på nippet til å ta selvmord og måtte komme meg gjennom alt helt alene. Selv om jeg prøvde så godt jeg kunne på skolen, fikk jeg aldri gode nok karakterer. Endte med en 4'er, to 3'ere og en 2'er. Dette vil påvirke karakterene mine fra vg2 og vg3 så snittet blir ikke veldig høyt til tross for at jeg sikter på 5'ere (er ikke 6'er elev så 6 får jeg ikke). 

Hva tenker dere?

Skam? Skal folk føle skam i tillegg til at de ikke fikser det? Jeg hadde 3. Teori ble for vanskelig. Slet med det fra u-skole. Hadde det vært flinke lærere som fanget det opp, men det var det ikke. Klarer meg uansett. 

Anonymkode: 2c83b...5cd

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde nok dobbeltsjekket det med årsstudiet. De har fjernet muligheten til profesjonsstudie etter årsstudium flere steder pga for høyt press på elevene. Du kommer ikke inn hvis du ikke har A i snitt. Men Danmark har lavere grenser.

Anonymkode: 5d3a9...167

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

ts

Du er ikke dum! Det er jo så uendelig mange ting som har innflytelse på hvor bra man gjør det på skolen. Noen har lettere for skole, men det vil jeg ikke si at har noe med intelligens å gjøre. Heller at de fungerer godt med hvordan vårt skolesystem er lagt opp med undervisningsmetoder og vurderingssituasjoner. Man kan være flink i andre ting som er minst like, om ikke mer, verdifulle! Jeg personlig setter hvertfall de egenskapene du beskriver hos deg selv høyere enn det å være flink til å lære seg ting utenatt :) Det er så synd at veldig mange opplever at det er så viktig å være superflink på skolen. 

Skrevet (endret)
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Keep telling yourself that...

Til ts, du har et godt snitt, men du kommer ikke inn på psykologi profesjon eller medisin hvis du ikke tar opp fag. Du kan gjøre dette eller se om det er andre utdanningelser som går litt i samme retning. Sosionom eller sykepleier f.eks.

Endret av Kvark22
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Oi, dette må være noe av det dummeste jeg har lest i dag.

Å hevde at karakterer har ingenting med hvor oppegående man er å gjøre!? Jeg vet ikke hvor jeg skal begynne... For å få gode karakteren må man jo gjøre akkurat det du sier; se sammenhenger, ha egne ideer, bruke kunnskapen, forstå, huske osv osv. Især på høyere utdanning! Pugging er en promilledel av opplæringen. Noe sier meg at du har misforstått kraftig.

Intelligente mennesker har uten tvil et bedre utgangspunkt for å lære. Så klart spiller andre ting også inn. Dumme kan hevde seg vha beinhard jobbing. Intelligente kan droppe ut pga omstendigheter rundt, sykdom, latskap osv osv. Unntak finnes alltid, og karakteren måler ikke alt. Men derfra å påstå at det har INGEN sammenheng får meg til å undre på om du i det hele tatt har fullført ungdomsskolen. 

Anonymkode: b5e53...184

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Oi, dette må være noe av det dummeste jeg har lest i dag.

Å hevde at karakterer har ingenting med hvor oppegående man er å gjøre!? Jeg vet ikke hvor jeg skal begynne... For å få gode karakteren må man jo gjøre akkurat det du sier; se sammenhenger, ha egne ideer, bruke kunnskapen, forstå, huske osv osv. Især på høyere utdanning! Pugging er en promilledel av opplæringen. Noe sier meg at du har misforstått kraftig.

Intelligente mennesker har uten tvil et bedre utgangspunkt for å lære. Så klart spiller andre ting også inn. Dumme kan hevde seg vha beinhard jobbing. Intelligente kan droppe ut pga omstendigheter rundt, sykdom, latskap osv osv. Unntak finnes alltid, og karakteren måler ikke alt. Men derfra å påstå at det har INGEN sammenheng får meg til å undre på om du i det hele tatt har fullført ungdomsskolen. 

Anonymkode: b5e53...184

Nei, karakterer har ikke mye med intelligens å gjøre. Det er faktisk gjort studier på dette. Å være skoleflink er ikke ensbetydende med å være intelligent. Problemet er at samfunnet er lagt opp til at det er kun dette som "måler intelligens" om du vil, men det henger ikke nødvendigvis sammen. For å ta et eksempel : vet om to jenter som fikk toppkarakterer på vgs, nærmest bare seksere, men de er stokk dumme ellers, unnskyld uttrykket! De har ingen evne til å sette seg inn i andres situasjon f.eks, og de leser alltid med den tanken at noe er målbart ( noe det selvsagt ikke er i mange tilfeller ), leser utifra pensumer, evner ikke å komme med egne teorier. Har hatt mange samtaler med hun ene, og jeg må bare himle med øynene når jeg tenker på at hun fikk toppkarakterer, for det er akkurat som hun mangler en egen måte å se noe på. Alt går på teorier andre har sagt/skrevet, teorier hun har lest. 

Det er ikke pga de jeg nevnte at jeg mener at skoleflinkhet ikke har med intelligens å gjøre. Skoleflinkhet handler om å være flinke til å lese/forstå andres teorier( som er "akseptert" av andre ), de har sjelden evnen til å se en helhet, til å tenke fritt,  da de er vant til å ha en "fasit" å forholde seg til. Jeg vet at jeg er laaangt mer intelligent enn de jeg nevnte, selv om jeg hadde dårligere karakterer. 

Intelligens handler om noe større, noe komplekst som vi ikke råder over. Vi har ikke alle svarene i livet. Men skolen legger mye vekt på fasiter, dessverre. Stor litteratur f.eks, er for meg intelligent. Det er sjelden skoleflinke har den antennen, da man må ha et større perspektiv enn skolen ofte tillater. Skolen er ikke god på å se annerledeshet f.eks. Man skal puttes i en bås, en karakterbås, der det ofte handler om hvor mye man har lest av et pensum.

Å være skoleflink handler for det meste om å klare å komme inn på de rette skolene. Det har ingenting med intelligens å gjøre derfor mener jeg at skolesystemet er bygd opp helt feil.

Og jo, jeg har fullført ungdomsskolen, vgs og høyere utdannelse!

AnonymBruker
Skrevet

Gikk ut med det snittet- bygget på med å ta opp fordypningsfag, folkehøyskole pluss alderspoeng. Har vel rundt 5.5 i dag.

Anonymkode: 21ded...e30

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...