Miranda16 Skrevet 10. april 2016 #1 Skrevet 10. april 2016 Jeg har fått foreskrevet Ferromax 62 mg Fe2+ferrosulfat av lege. Skal ta en morgen og en kveld. Fordi den påvirker medisinen Levaxin for lavt stoffskifte kan jeg ikke ta den sammen med Levaxin på morgenen. Kan jeg ta dobbel dose på kvelden eller må jeg kun ta en jerntablett per dag? Tnx!
ajarRun Skrevet 10. april 2016 #2 Skrevet 10. april 2016 For å få medisinske råd bør du rådføre deg med lege eller farmasøyt, ikke kunnskapsløse troll på nettforum. Foreslår at du ringer/besøker Apoteket eller legen din i morgen. Putt for Guds skyld ikke helsen din i hendene til en ondsinnet gjeng på nett. 3
Miranda16 Skrevet 10. april 2016 Forfatter #3 Skrevet 10. april 2016 1 minutt siden, ambivalentReaction skrev: For å få medisinske råd bør du rådføre deg med lege eller farmasøyt, ikke kunnskapsløse troll på nettforum. Foreslår at du ringer/besøker Apoteket eller legen din i morgen. Putt for Guds skyld ikke helsen din i hendene til en ondsinnet gjeng på nett. Takk! går innom apoteket imorgen! 2
AnonymBruker Skrevet 10. april 2016 #4 Skrevet 10. april 2016 3 minutter siden, Miranda16 skrev: Jeg har fått foreskrevet Ferromax 62 mg Fe2+ferrosulfat av lege. Skal ta en morgen og en kveld. Fordi den påvirker medisinen Levaxin for lavt stoffskifte kan jeg ikke ta den sammen med Levaxin på morgenen. Kan jeg ta dobbel dose på kvelden eller må jeg kun ta en jerntablett per dag? Tnx! Hva sa apoteket om dette? Tror ikke vi har lov å gi råd om medisiner her inne. Menmå si hva jeg gjør, må da være lovlig? Jern morgen og kveld, Levaxin mellom lunch og middag. (Den bør ikke taes til mat. ) se på felleskatalogen eller noksen om du kan ta to jerntabl. samtidig, jeg er usikker. Anonymkode: 5437b...c6d 2
AnonymBruker Skrevet 10. april 2016 #5 Skrevet 10. april 2016 Vet ikke svaret på spørsmålet ditt. Men tenkte å nevne siden jeg selv må ta jerntilskudd for tiden. Har fått beskjed om og ta en c vitamin ved siden av siden man da tar opp jern lettere. Anbefalere deg også og drikke mye vann siden man veldig lett får forstoppelse av jerntabletter. Hvis ikke det holder så funker det å ta svisker hver dag. vet det ikke var det du spurte om, men bare tenke og nevne det siden det er hva jeg har fått beskjed om hver gang jeg må på jerntabletter Anonymkode: e6299...7da
Ferny Skrevet 10. april 2016 #6 Skrevet 10. april 2016 Jeg ville hørt med legen, men to-tre tabletter i løpet av døgnet er normalt dose (og gjerne da to på kvelden, og en på morgenen) . Men av erfaring så er jerntabletter ganske sterk kost for magen - så dobbel dose til bare en tid av døgnet ville ikke jeg (personlig) satset på uansett.
Kattugla Skrevet 10. april 2016 #7 Skrevet 10. april 2016 Jeg har kronisk jernmangel og har tidligere tatt 2x jerntabletter (Ferro-retard 100) om dagen og tok da 1 om morgenen og 1 om kvelden. Ville ikke tatt alt samtidig, det er sterkt for magen og kun 1 tablett gjør meg kvalm nok. Det er også bra å ta c-vitamin, evt drikke litt appelsinjuice til. I felleskatalogen står at man bør la gå minst 2 timer imellom levaxin og jern.
Anglofil Skrevet 10. april 2016 #8 Skrevet 10. april 2016 Tråden stenges grunnet spørsmål rundt dosering og medisering. Yvonne (mod)
Fremhevede innlegg