Gå til innhold

Bytte fastlege

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

må jeg skrive brev til tidligere fastlege og kreve at papirene mine blir sendt til ny lege? Jeg lurer på om dette stemmer og at jeg må ta kopi av legitimasjon å legge ved? Det står så mye rart på nettet, og jeg har snakket flere ganger med sekretærene på legekontoret om å få sendt disse papirene til ny lege men ingenting skjer, det er snakk om 2 måneder jeg har maset.. Noen som har opplevd noe lignende?

Anonymkode: c8d6f...d48

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei, da jeg har bedt de om å sende over har de gjort det med en gang. 

Anonymkode: 5cbd9...889

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei!

må jeg skrive brev til tidligere fastlege og kreve at papirene mine blir sendt til ny lege? Jeg lurer på om dette stemmer og at jeg må ta kopi av legitimasjon å legge ved? Det står så mye rart på nettet, og jeg har snakket flere ganger med sekretærene på legekontoret om å få sendt disse papirene til ny lege men ingenting skjer, det er snakk om 2 måneder jeg har maset.. Noen som har opplevd noe lignende?

Formelt skal det bes skriftlig om at papirene oversendes. Du skriver bare:  Viser til pasientrettighetsloven paragraf 5.1. Og ber om at journalen min med alle vedlegg overføres til Fastlege NN. Med vennlig hilsen ab. 

Noen vil ha leg i tillegg forå forsikre seg om at du er du. 

Anonymkode: ebf31...b72

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for tilbakemeldingen, da skal jeg sette meg ned å skrive et formelt brev :-)

ts

AnonymBruker
Skrevet

Verken jeg, mannen min som byttet nylig, familien min eller noen jeg kjenner har noen gang trengt å gjøre noe annet enn å ta en telefon og si fra, så er det gjort på noen dager..

Anonymkode: c88c7...c55

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Verken jeg, mannen min som byttet nylig, familien min eller noen jeg kjenner har noen gang trengt å gjøre noe annet enn å ta en telefon og si fra, så er det gjort på noen dager..

Anonymkode: c88c7...c55

Loven sier at fastlegen kan kreve å få overføring av journal skriftlig. En lege har taushetsplikt. Det er og en vurderingssak for legen hvordan han vil sikre seg mot å bli beskyldt f.eks. mot alvorlig brudd på taushetsplikten, ved overføring av journaler. Hvilken informasjon legen har ført i journalen, dvs hva pasienten har oppsøkt legen for er også med i vurderingen. 

Vi har som rutine at alle journaloverføringer skal være skriftlige og med leg. Så dette er ikke uvanlig. Det er snarere uvanlig å ikke be om journaloverføring skriftlig. Jeg vil snarere påstå at å ikke be om skriftlig melding på journaloverføring er slurvete. 

Anonymkode: ebf31...b72

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...