Gå til innhold

Velge malingsfarge til hus

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Heihei! Jeg og samboer har nylig kjøpt oss et hus som tidligere har blitt ekstremt dårlig vedlikeholdt. Vi bør derfor male huset så fort som mulig, for å unngå videre skader på kledningen (har ikke råd til å bytte kledning per dags dato). Men vi sliter veldig med å velge farge, fordi taket er en fryktelig blass terracotta-farge (taket er rundt 30 år gammelt, solbleket), og jeg klarer ikke å se for meg hva som vil se fint ut inntil det. Jeg har foreslått grått, men da satt samboer foten ned. Han er fargeblind, så grått = rosa for han. Og det er så langt vi har kommet, egentlig. Er det noen som har noen fargeforslag til oss? 

Anonymkode: ff3ea...56a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Svart farge kan være ganske stilig på små hus, jeg vurderer det selv 😊

Anonymkode: 6e010...469

Skrevet

Mørk brun. Sååå fint!! 

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Svart farge kan være ganske stilig på små hus, jeg vurderer det selv 😊

Anonymkode: 6e010...469

Takk for svar! Vi har faktisk tenkt på sort selv, evt en som heter Labrador fra Jotun som er mørkmørk grå. 

1 time siden, MiniMjau skrev:

Mørk brun. Sååå fint!! 

Takk for forslag :) Jeg er ikke særlig glad i brun, men samboer er det (det er en av de få fargene han ser "riktig"), så vi har vært inne på det. Kommer kanskje an på hvordan brunfargen er? Men om vi en gang bytter kledning kommer vi nok til å beise den brun :) Det syns vi er kjempefint.

AnonymBruker
Skrevet

Fasadefargen bør jo tilpasses både husets stil og omgivelsene, så det er egentlig veldig vanskelig å svare godt på uten å ha sett bilde av huset. Det er forskjell på hvilke farger som passer på funkis og på sveitserhus, ved sjøen og på fjellet, og i byen og på landet. 

Men hvorfor ikke se litt på husene rundt? Hvilken type farger er det som glir godt inn i landskapet? Hvilke typer farger er det som er i bruk på liknende hus i området? Jeg sier ikke at det ikke er lov å være kreativ, men det gjør seg f.eks. dårlig med et sveitserhus i de svenske flaggfargene. (Dårlig eksempel, fargene i svenskeflagget passer ikke engang på det svenske flagget, men du skjønner kanskje hva jeg mener likevel? :P

Anonymkode: 4b5b4...c58

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Den 10.4.2016 at 18.53, AnonymBruker skrev:

Takk for svar! Vi har faktisk tenkt på sort selv, evt en som heter Labrador fra Jotun som er mørkmørk grå. 

Vi malte huset vårt som var okergult i fargen Labrador for to år siden, veldig fornøyd. En moderne og tidløs farge som passer til både rødt og svart tak. Anbefales :)

Anonymkode: b3ad0...c79

Gjest økonomifrue
Skrevet

Vi vurderete labrador helt til fargeprøven kon på veggen... Den er veldig brun. Endte opp med okdidert grå!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...