Gå til innhold

"Jeg er ......tarianer"


Fremhevede innlegg

Gjest Zeitgeist
Skrevet

Jeg er baconterianer - alt blir bedre med bacon :fnise:

 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
5 minutter siden, Lafemmemauvaise skrev:

Jeg er baconterianer - alt blir bedre med bacon :fnise:

 

Helt enig :laugh: 

Skrevet

Jeg er da omnivorous og forventer samme respekt for mitt valg. 

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sannheten er at vi ikke hadde bodd her i Norge om det ikke hadde vært for at våre forfedre begynte å spise dyr! Der hadde ikke vært nok mat! Og ikke hadde vi vært selvforsynt heller, soya kan man ikke dyrke i stor skala her. Vi må være litt selvforsynte, hva med krig osv? Man vet aldri, skal vi da gå tom for mat fordi vi ikke kan spise kjøtt? Vi har ikke variert nok planteføde i norsk fauna til å dekke alt vi trenger av vitaminer dessverre. B12 mangel merker man gjerne ikke symptomer før etter et par år, og da ofte alvorlige nerveskader for å nevne noe!

Veganisme er en motesak, og det er status i veggismiljøet å være 100 % veganer, er du vegetarianer er du ikke bra nok... for stakkars kalvene som ikke får være med mor si, og stakkars hønene som står og tråkker i hverandre.
Dessverre har Greenpeace laget en del misledende videoer slik at vi tror at det er slik i alle fjøs. Jeg har familie som driver med dyr, og jeg har ikke sett noe dyrenød der. Ingen er så snille med dyra som de!

Og hva med jakt? Vi kan jo alltids felle en hjort eller to? Men nei, det kan jo være de blir skadeskutte... for det skal godt gjøres å treffe en hjort i farta.

Men mat må vi ha, og naturen er sånn - naturen er grusom, survivel of the fittest, den sterkeste overlever.

Løvene spiser dyr for å overleve, de kunne ikke overlevd på planteføde. Vi mennesker er på toppen av næringskjeden og er skapt for å spise variert utfra generasjoners overlevelse, vi spiser både planter og dyr, men vi må spise variert for få i oss alt vi trenger.

Spis det du vil. Om du vil gjøre en politisk sak ut av det og kun spise planteføde, gjør det, men da må du være obs og ta jevnlige prøver hos lege så du ikke får alvorlige mangelsykdommer.

Anonymkode: 23915...604

AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Sannheten er at vi ikke hadde bodd her i Norge om det ikke hadde vært for at våre forfedre begynte å spise dyr! Der hadde ikke vært nok mat! Og ikke hadde vi vært selvforsynt heller, soya kan man ikke dyrke i stor skala her. Vi må være litt selvforsynte, hva med krig osv? Man vet aldri, skal vi da gå tom for mat fordi vi ikke kan spise kjøtt? Vi har ikke variert nok planteføde i norsk fauna til å dekke alt vi trenger av vitaminer dessverre. B12 mangel merker man gjerne ikke symptomer før etter et par år, og da ofte alvorlige nerveskader for å nevne noe!

Veganisme er en motesak, og det er status i veggismiljøet å være 100 % veganer, er du vegetarianer er du ikke bra nok... for stakkars kalvene som ikke får være med mor si, og stakkars hønene som står og tråkker i hverandre.
Dessverre har Greenpeace laget en del misledende videoer slik at vi tror at det er slik i alle fjøs. Jeg har familie som driver med dyr, og jeg har ikke sett noe dyrenød der. Ingen er så snille med dyra som de!

Og hva med jakt? Vi kan jo alltids felle en hjort eller to? Men nei, det kan jo være de blir skadeskutte... for det skal godt gjøres å treffe en hjort i farta.

Men mat må vi ha, og naturen er sånn - naturen er grusom, survivel of the fittest, den sterkeste overlever.

Løvene spiser dyr for å overleve, de kunne ikke overlevd på planteføde. Vi mennesker er på toppen av næringskjeden og er skapt for å spise variert utfra generasjoners overlevelse, vi spiser både planter og dyr, men vi må spise variert for få i oss alt vi trenger.

Spis det du vil. Om du vil gjøre en politisk sak ut av det og kun spise planteføde, gjør det, men da må du være obs og ta jevnlige prøver hos lege så du ikke får alvorlige mangelsykdommer.

Anonymkode: 23915...604

en ting til - veganisme er et "luksus"problem.
I fattige land må de spise det de har, der er tørke og sult, der er begrenset med mat....

Om de bare har dyr å spise, så må de velge, sulte og dø - eller spise og overleve. Og det var vel sånn menneskerasen overlevde gjennom evolusjonen, vi fant nye måter å få i oss næring, vi så dyr spiste dyr og ble sterke, vi gjorde det samme....

og vi ble sterke!

Anonymkode: 23915...604

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, DreamOn skrev:

Som mye annet er det en "in" ting. Disse vegetarianerene kjøper med glede skinnvesker og skinnsko så de kan bære rundt på den døde huden til dyret men kan ikke spise kjøttet.  Blir for dumt, klarer ikke ta sånne mennesker seriøst. 

ja, og de limer på løsvipper av mår og andre pelsdyr!

Man bør tenke helhetlig som indianerne, de respekterte dyrene og de tok ikke dyret bare for pelsen, man skulle bruke hele. Bein ble til smykker, skinn og pels ble til klær og tepper, kjøtt ble til mat.

Anonymkode: 23915...604

AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, Plexus skrev:

Jeg er sjokoterianer. sjokolade fra morgen til kvelds, ja takk! :duskedame:

Men vi må tenke på de stakkars kakaobønnene, de har det ikke så godt... 

Det er mye vi ikke bør spise, med tanke på de som ikke har det så godt. Vi bør unngå å kjøpe klær fra Asia, pga arbeiderne ikke har det godt, vi må tenke på alle smådyrene som blir trampet ihjel på bomullsmarkene...

Egentlig bør vi slutte å spise og kle oss... Slutte å kjøpe leker og andre ting og...

Kanskje gå tilbake til huleboertiden.

Anonymkode: 23915...604

  • Liker 1
Skrevet

Jeg lo litt når jeg kom over denne. Det er jo en del sannhet i det.

2016-04-10-09-36-33-873317164.jpg

  • Liker 3
Skrevet

Jeg spiser lite kjøtt. Kjøper det ikke til meg selv, men på besøk og på jobb når der er middagsrester som skal kastes likevel. Jeg ønsker at vi skal ha et landbruk i Norge der dyr får leve et godt liv. Det virker fornuftig å bruke kjøttet til mat når dyret må dø. Sånn det er i dag fødes det like mange hanndyr som hunndyr. Et hunndyr kan brukes til melkeproduksjon og eggproduksjon, i motsetning til hanndyr som utelukkende har markedsverdi som kjøtt(dersom ikke avl er aktuelt). Her kunne man tatt i bruk genteknologi ved inseminering/befruktning for å avle frem hunndyr. En okse, hanngeit eller en hane har som regel et kort liv. Det fremstår veldig kynisk å drepe unge friske dyr. Jeg mener det ville være en fordel for dyrevelferden dersom slakting kunne foregå på gården, f.eks med en slaktebil som reiser rundt. Jeg har katter, og de trenger kjøtt som for. Dermed kan jeg aldri kalle meg fullstendig vegansk selv om jeg ville avstått fra å spise kjøtt selv. Jeg er ikke motstander av å spise kjøtt, men jeg er motstander av måten dyrene blir behandlet på før de blir drept. Både for klimautfordringer, miljø og etiske hensyn, så mener jeg at alle må ta i et tak for å begrense sitt forbruk av kjøtt.

AnonymBruker
Skrevet

Tipper de fleste nyfrelste v...tanerne blir lei matregimet sitt om 1-2 år og slakker på kostholdet sitt. Vi er i en veganerbølge. Noen som vi gjette på hva neste bølge blir? 

Slapp av og spis alt med måte. Det funker i lengden. :) 

Anonymkode: 80521...d7e

AnonymBruker
Skrevet

Neste bølge gjenstår å se. For et par år siden var det bifil bølgen ;)

Anonymkode: e91bb...cee

Skrevet (endret)

Jeg spiser ikke kjøtt selv og går heller aldri rundt og snakker om det.  Dyrevelferd er viktig og noe alle burde være klar over,  selv om man spiser kjøtt. Jeg holder meg unna lær også, så mine sko, vesker osv er PU leather, prøver også å holde meg unna produkter testet på dyr. Men skal ikke nekte for at jeg har bommet litt innimellom.  Et produkt kan stå på ikke testet på dyr lista, for så å stå på testet på dyr lista senere. Men jeg vil og prøver. Ikke gnir jeg mine spisevaner opp i trynet på andre heller. Syns ingen bør krangle om hva den ene eller andre spiser, men vi bør alle tenke på hvordan dyr blir behandlet. 

Endret av wintergirl
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, wintergirl skrev:

Jeg spiser ikke kjøtt selv og går heller aldri rundt og snakker om det.  Dyrevelferd er viktig og noe alle burde være klar over,  selv om man spiser kjøtt. Jeg holder meg unna lær også, så mine sko, vesker osv er PU leather, prøver også å holde meg unna produkter testet på dyr. Men skal ikke nekte for at jeg har bommet litt innimellom.  Et produkt kan stå på ikke testet på dyr lista, for så å stå på testet på dyr lista senere. Men jeg vil og prøver. Ikke gnir jeg mine spisevaner opp i trynet på andre heller. Syns ingen bør krangle om hva den ene eller andre spiser, men vi bør alle tenke på hvordan dyr blir behandlet. 

Enig i det. Om man er opptatt av dyrevelferd, så kan man f. eks. begynne å jakte og fiske selv og unngå industriprodusert kjøtt/fisk. 

Anonymkode: 6f59a...9e7

Skrevet

Jeg er vegetarianer, men synes selv det blir altfor mye fokus på det som jeg ikke ønsker selv. Får stadig spørsmål om det i lunsjen på jobb, når det blir tydelig for andre. For eksempel sitter alle rundt meg med kyllinglår mens jeg spiser en svær salat. Da er det andre som spør. Eller jeg titter nøye i suppegryta for å se at det ikke er kjøtt oppi, og det ender med spørsmål og lange samtaler om vegetarkosthold, om hvorvidt jeg spiser fisk og så videre. Så jeg prøver å bare forsyne meg av rette ting uten å prate om det, men alle som spiser kjøtt insisterer på å prate om det likevel. 

Nå har det sikkert hendt at jeg har sagt noe til kolleger om at i dag var det lite proteiner, gitt.. Men prøver virkelig å ikke lage noe issue utav det. Likevel blir det det om det er mye mat jeg ikke kan spise, fordi de legger merke til det. 

Jeg er forøvrig vegetarianer av dyrevelferdshensyn, og det inkluderer fisk, men nå har det blitt absurd for meg å spise dyr også uavhengig av hvordan de har hatt det, det bare føles feil å spise andre individer. Men jeg prater aldri om dette på eget initiativ, jeg bare syns det er innmari mange som er kjøttspisere som vil prate om det. Vil egentlig bare spise i fred, men skulle ønske det var mer fokus på alternativer slik at ikke alle hele tiden la merke til at folk ikke spiser det de spiser, og at man slapp å være sulten når det er grenser for hvor mye salat man kan gumle i seg på en halvtime..! 

Skrevet
2 minutter siden, Rainbow skrev:

Jeg er vegetarianer, men synes selv det blir altfor mye fokus på det som jeg ikke ønsker selv. Får stadig spørsmål om det i lunsjen på jobb, når det blir tydelig for andre. For eksempel sitter alle rundt meg med kyllinglår mens jeg spiser en svær salat. Da er det andre som spør. Eller jeg titter nøye i suppegryta for å se at det ikke er kjøtt oppi, og det ender med spørsmål og lange samtaler om vegetarkosthold, om hvorvidt jeg spiser fisk og så videre. Så jeg prøver å bare forsyne meg av rette ting uten å prate om det, men alle som spiser kjøtt insisterer på å prate om det likevel. 

Nå har det sikkert hendt at jeg har sagt noe til kolleger om at i dag var det lite proteiner, gitt.. Men prøver virkelig å ikke lage noe issue utav det. Likevel blir det det om det er mye mat jeg ikke kan spise, fordi de legger merke til det. 

Jeg er forøvrig vegetarianer av dyrevelferdshensyn, og det inkluderer fisk, men nå har det blitt absurd for meg å spise dyr også uavhengig av hvordan de har hatt det, det bare føles feil å spise andre individer. Men jeg prater aldri om dette på eget initiativ, jeg bare syns det er innmari mange som er kjøttspisere som vil prate om det. Vil egentlig bare spise i fred, men skulle ønske det var mer fokus på alternativer slik at ikke alle hele tiden la merke til at folk ikke spiser det de spiser, og at man slapp å være sulten når det er grenser for hvor mye salat man kan gumle i seg på en halvtime..! 

Sånn er det her også. Mye spm om jeg spiser kylling f.eks og de sammen som har spurt før,  spør igjen senere. Eller som du sier skal henge seg opp i maten jeg spiser/ har med meg på jobb eller andre steder. Men stort sett er de på jobben ganske avslappet der og lar meg være.  Mannen min derimot opplever mye av det på sin jobb. Der for han ikke vært i fred og de skal mase om det ene og det andre hele tiden. Han lar dem være i fred,  men de kan ikke la han være i fred. Enkelte folk altså.....!

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig i det. Om man er opptatt av dyrevelferd, så kan man f. eks. begynne å jakte og fiske selv og unngå industriprodusert kjøtt/fisk. 

Anonymkode: 6f59a...9e7

Ja, et poeng det.  Tror ikke at alle som spiser kjøtt gir blaffen i dyrehold heller. 

Skrevet
10 minutter siden, Rainbow skrev:

Jeg er vegetarianer, men synes selv det blir altfor mye fokus på det som jeg ikke ønsker selv. Får stadig spørsmål om det i lunsjen på jobb, når det blir tydelig for andre.

Å snakke om å være veggis/veganer over maten er en uting, det blir så kort distanse til folks egne valg da, at stemninga bare blir dårlig. Så selv om du ikke tar opp temaet lønner det seg fort å si at du ikke ønsker å snakke om det over maten.

Gjest Belle âme
Skrevet
3 timer siden, The Silence skrev:

Jeg lo litt når jeg kom over denne. Det er jo en del sannhet i det.

2016-04-10-09-36-33-873317164.jpg

How can you tell if someone is non vegan?

They'll tell you that same played-out annoying joke. 

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sannheten er at vi ikke hadde bodd her i Norge om det ikke hadde vært for at våre forfedre begynte å spise dyr! Der hadde ikke vært nok mat! Og ikke hadde vi vært selvforsynt heller, soya kan man ikke dyrke i stor skala her. Vi må være litt selvforsynte, hva med krig osv? Man vet aldri, skal vi da gå tom for mat fordi vi ikke kan spise kjøtt? Vi har ikke variert nok planteføde i norsk fauna til å dekke alt vi trenger av vitaminer dessverre. B12 mangel merker man gjerne ikke symptomer før etter et par år, og da ofte alvorlige nerveskader for å nevne noe!

Veganisme er en motesak, og det er status i veggismiljøet å være 100 % veganer, er du vegetarianer er du ikke bra nok... for stakkars kalvene som ikke får være med mor si, og stakkars hønene som står og tråkker i hverandre.
Dessverre har Greenpeace laget en del misledende videoer slik at vi tror at det er slik i alle fjøs. Jeg har familie som driver med dyr, og jeg har ikke sett noe dyrenød der. Ingen er så snille med dyra som de!

Og hva med jakt? Vi kan jo alltids felle en hjort eller to? Men nei, det kan jo være de blir skadeskutte... for det skal godt gjøres å treffe en hjort i farta.

Men mat må vi ha, og naturen er sånn - naturen er grusom, survivel of the fittest, den sterkeste overlever.

Løvene spiser dyr for å overleve, de kunne ikke overlevd på planteføde. Vi mennesker er på toppen av næringskjeden og er skapt for å spise variert utfra generasjoners overlevelse, vi spiser både planter og dyr, men vi må spise variert for få i oss alt vi trenger.

Spis det du vil. Om du vil gjøre en politisk sak ut av det og kun spise planteføde, gjør det, men da må du være obs og ta jevnlige prøver hos lege så du ikke får alvorlige mangelsykdommer.

Anonymkode: 23915...604

Det er flere ulike årsaker til at vi er her vi er på planeten, men det at det var næringskilder som kjøtt og fisk er en av dem. Likevel klarte datidens menneske seg generelt utmerket uten kjøtt, men det sier seg selv at når man flytter til områder med et annerledes klima kreves det noen endring er dietten og derfor ble kjøtt en næringskilde som mennesket den gang ikke klarte seg foruten. 
Soya er ikke noe som brukes mye i matlaging eller som proteinkilde, men store deler av regnskogen av regnskogen blir brukt til soyaproduksjon som går til kraftfôr for husdyr. Dette er et vesentlig problem som er i større grad mer alvorlig enn palmeoljeproduksjonen for både klima, mennesker og dyreliv. Dersom det ble krig, hvor ville bøndene få dyrefôret fra? Det tar 20 kg med korn for å produsere frem 1 kg kjøtt, og dersom det ble krig og Norge måtte være selvforsynt ville befolkningens kosthold måtte forandre seg for å få mest ut av den lille andelen egenprodusert mat vi har. 
Jeg vet ikke hvor vidt du har eksperimentert med å få i deg nok vitaminer og mineraler gjennom norsk fauna så dette kan jeg ikke uttale meg om. Likevel virker det som om folk flest glemmer hvor B12 kommer fra. B12 kommer fra anaerobe mikroorganismer, m.a.o. det er et vitamin bakterier og kommer fra jordsmonnet. Flere husdyr kan også produsere denne bakterietypen i fordøyelsessystemet sitt, men får den også gjennom beiting (rester av jordsmonn) eller tilsatt B12 i kraftfôret. Man burde ikke ha noen form for mangler og dersom man står i fare for mangler gjennom kostholdet burde man selvsagt ta supplementer, men dette burde vel gjelde alle og ikke være noe typisk for dem med et plantebasert kosthold. 

Det er mulig at veganisme er en motesak i diverse miljøer, men det er også dem som virkelig bryr seg om miljø, dyrehold og helse. Omkring 40% av India lever en vegetarisk eller vegansk livsstil, og er dette en motesak? Kosthold er veldig kulturelt, og her i Norge står vi fast med den gamle husmannskosten. 
Å ta valget om å være veganer handler ikke bare om "stakkars lille kalv og kylling" det er langt mer omfattende en dette. Jeg kunne gjerne nevnt en del bøker og dokumentarer, men jeg antar at du allerede har sett og lest det meste siden du har bestemt deg for å ha en såpass negativ innstilling til denne livsstilen (eller dømmer du uten forkunnskap?).
De fleste dokumentarene er ganske ekstreme og gir nordmenn følelsen av "men dette skjer ikke i Norge, her er vi snille med dyrene", og det skal man jo få lov til å tro, men dem som er over gjennomsnittet opptatte av dyrs ve og vel setter seg muligens dypere inn i saken. Norske bønder er flinke til å ha et globalt samarbeid med andre nasjoner for å lære mer om best mulig dyrehold og industrialisering (dette er et faktum og det nytter till å være nasjonalromantisk). De fleste bøndene er flinke, men vi ser fremdeles titt og ofte i avisene om saker der husdyr blir grovt mishandlet og mattilsynet som finner omfattende regelbrudd. Disse tilfellene reagerer de aller fleste på og finner forkastelig, men veganere finner generelt hele idéen om å dyrehold forkastelig. Ting de reagerer på er for eksempel at en bonde som elsker dyrene sine skal ha tid til å elske hver eneste av de 3000 kyllingene sine daglig, hvor mange minutter får da hver kylling med kjærlighet? Likevel dreier dette her seg om livssyn og da har muligens veganere og vegetarianere et noe mer naturalistisk livssyn enn de aller fleste. 

Jakt synes jeg personlig er betydelig bedre enn at dyr blir født og dør i fangenskap. Samtidig er det tanken om at folk har som hobby å drepe som kan virke alarmerende. Å holde dyrebestander nede blir et problem med tanke på at de naturlige fiende nærmer seg utryddelse eller er jaget bort for å få plass til både motorveier og boligstrøk, og dermed blir jakt nødvendig selv om jo mer menneskelig innblandelse vi har jo dypere sitter vi i problemet. 

Vi må ha mat og man kan godt foretrekker kjøtt som proteinkilde, men det er overbevisningen om at man må ha kjøtt for å overleve som både er feilinformativ og krenkende for dem som velger å leve mest mulig plantebasert. Dersom vi tar i bruk "survival of the fittest" som et samfunnsmessig faktum vil det også bety at kreftforskning, medisiner og hjelpeordninger er bortkastet. I så fall vil kun naturlig seleksjon bestemme hvor vidt mennesket skal leve eller dø.

Vi må huske at i motsetning til løver og tigre så har mennesket en mulighet og alle forutsetninger til å overleve på et plantebasert kosthold. Mennesket er heller ikke på toppen av næringskjeden dersom vi ser hvilket trofisk nivå vi ligger på, for her ligger vi mellom nivå 2 og 3. 

Absolutt, spis det du vil, men blodprøver hos legen er det ikke bare vegetarianere og veganere som burde få undersøkt. 

Anonymkode: ecc1f...d4b

  • Liker 2
Skrevet
13 timer siden, ambivalentReaction skrev:

Men jordbruk dreper jo også masse dyr, hva gjør man med det?

Hvis noen forteller meg at de er veganer sier jeg at jeg er kaketerianer og blir fornærmet hvis de ikke lager kake hver gang det serveres mat.

Det er ikke alle som skryter av å ikke spise dyr og det er få som krever at verten skal lage vegetariansk/vegansk. Jeg er vegetarianer. Hvis jeg blir bedt til middag, spiser jeg tilbehøret og sier ingenting om vegetarismen min før noen spør.

Du skal møte folk med respekt, uansett hva de spiser/ikke spiser, tror eller ikke tror på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...