Gå til innhold

Veivalg - barn eller ikke?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg var i nesten samme situasjon som deg. Var ikke "helt" singel, men i et forhold som jeg var usikker på ville vare. Mannen ønsket seg barn- og jeg visste om jeg ikke valgte få barn med han ville jeg mest sannsynlig aldri få barn. Fordi tiden rant ut.. Vi valgte få barn til tross muligheten for at jeg blei aleine med barnet var tilstede. Uten foreldre/ avlastning i bakhånd.

Det fungerer veldig fint. Selv om jeg er mye alene med barnet. Ville aldri vært foruten barn. Det gir livet en ny dimensjon for meg. Selvfølgelig slitsomt av og til- men hadde gjort det samme igjen- alene om det var det eneste alternativet. 

Lykke til TS

Anonymkode: 284ab...8db

Takk for innblikket i en beslektet men annen situasjon. Jeg har hørt om venner som får barn sammen også, så det mange måter å lage en familie på.

Anonymkode: 59e12...ebc

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er urettferdig og ansvarsløst overfor barnet å planlegge barn alene. Barn har rett til omsorg fra begge foreldrene sine, og det er ikke likegyldig for barnet hva slags menn mor velger at barnet skal vokse opp med. Ikke la din egoisme gå ut over et uskyldig barn. Barn fortjener å være ønsket og elsket av begge foreldrene sine. 

Anonymkode: 2e4f3...6a4

Synes dette er et provoserende svar. Jeg er vokst opp med alenemor, uten omsorg fra far og har aldri savnet eller manglet noe i min oppvekst. Så det du sier er at min mor aldri burde fått meg? Barn fortjener alltid det beste, og barn som blir født i Norge har vunnet "gull billetten", født i et av verdens beste velferdsland der alenemødre blir ivaretatt fra alle kanter. 

Anonymkode: 284ab...8db

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er urettferdig og ansvarsløst overfor barnet å planlegge barn alene. Barn har rett til omsorg fra begge foreldrene sine, og det er ikke likegyldig for barnet hva slags menn mor velger at barnet skal vokse opp med. Ikke la din egoisme gå ut over et uskyldig barn. Barn fortjener å være ønsket og elsket av begge foreldrene sine. 

Anonymkode: 2e4f3...6a4

Det er en dum ting å si. Det er ikke akkurat et ukjent fenomen i Norge at forhold ikke varer uansett. Og at barna ender med en forelder. Såklart det mest idelle for et barn er å ha to foreldre som elsker hverandre og alltid er der for det. Men slik samfunnet er i dag borderliner sånt nærmest utopi. Og om man skal diskutere om det å få barn er egoisme? Hvis hun ønsker barn, må hun faktsisk føde egne, fordi som singel kan hun ikke adoptere eller bli fostermor. Noe par kan. Så det er vel par som får egne barn som er de mest egoistiske. De kunne jo valgt å ta vare på barn som alt eksisterer.

Anonymkode: 1dd6a...159

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for tankene dine! Jeg har ingen rundt meg som står i samme dilemma for tiden, så det er så fint å høre fra noen som har vært gjennom prosessen. Jeg delte opp svaret ditt i noen punkter sånn at det blir lettere å svare.

1. Jeg har et søsken til som har to små barn, og jeg er svært nærme hele den familien. Planen min er å i så tilfelle bosette meg i nærheten av dem for felles glede og nytte. Ved å bosette meg der gir jeg opp hele nettverket mitt der jeg bor nå, som jeg har bygget opp i 15 år. Men familien min har nettverk jeg har møtt og bor i en ganske stor by som jeg liker, så over tid vil jeg trives der.

2.Dette punktet gjelder vel alle uansett familiesammensetning. Men klart det gjør livet ekstra sårbart når man er så få.

3. Hva jeg vil med livet? Leve det. Jeg har ingen stor helhetlig tanke om hva livet mitt skal være eller inneholde. I hovedsak liker jeg at veien blir til mens man går. Men akkurat det med barn har en biologisk deadline som jeg aktivt må ta stilling til.

4. Til voksne barn blir man vel sjelden en omsorgsperson, men heller et hyggelig nytt bekjentskap og potensielt bonusbesteforelder på sikt. Jeg har så mye omsorg jeg har lyst til å gi til noen. Jeg vurderer også å bli fosterhjem, for å ha nevnt det.

5. Jeg tar ikke lett på den delen med ukjent biologisk familie og ikke ha far, men jeg vet det finnes mange ressurser der ute som kan hjelpe på veien.

Nr 4 - der mente jeg egentlig at om du får barn nå, vil du i løpet av femtiåra få store barn og at du da har frihet til å finne den mannen du vil ha, om du ikke møter ham før :)

Som kommentar til det med at det er vanskelig å treffe en mann når du har barn, mente jeg.

Anonymkode: 7d5e9...c93

AnonymBruker
Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nr 4 - der mente jeg egentlig at om du får barn nå, vil du i løpet av femtiåra få store barn og at du da har frihet til å finne den mannen du vil ha, om du ikke møter ham før :)

Som kommentar til det med at det er vanskelig å treffe en mann når du har barn, mente jeg.

Anonymkode: 7d5e9...c93

Da skjønner jeg hva du mener. Jeg kan definitivt treffe drømmemannen i femtiåra og ha mange fantastiske år med ham, selv om jeg aller helst skulle hatt ham nå.

Gjest Sisti
Skrevet

Personlig ville jeg nok heller blitt fosterforelder. Single kan også bli det, men det avhenger jo helt av situasjonen man er i. Hva med å sjekke den muligheten først, altså snakke med fosterhjemstjenesten i din kommune, ta pridekurs og se om du føler det er riktig for deg? 

AnonymBruker
Skrevet

Håper du finner ut av det. Du virker veldig god og fin på måten du svarer folk på. 

Ønsker deg det beste :)

Anonymkode: 3745d...860

AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, Sisti skrev:

Personlig ville jeg nok heller blitt fosterforelder. Single kan også bli det, men det avhenger jo helt av situasjonen man er i. Hva med å sjekke den muligheten først, altså snakke med fosterhjemstjenesten i din kommune, ta pridekurs og se om du føler det er riktig for deg? 

Fosterbarn harofte tilknytningsskader, så det rommer helt andre utfordringer enn å få et eget. Da bør man sette seg inn i hva dt innebærer.

Anonymkode: 3019a...55d

• Liker 1
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fosterbarn harofte tilknytningsskader, så det rommer helt andre utfordringer enn å få et eget. Da bør man sette seg inn i hva dt innebærer.

Anonymkode: 3019a...55d

Selvfølgelig, derfor ba jeg ts om å gjøre det akkurat det. Det var jo ts selv som nevnte at hun vurderte fosterbarn, derfor mener jeg hun kan oppfordres til å undersøke mer omkring det. :)

• 3 måneder senere...
AnonymBruker
Skrevet

Hva bestemte du deg for ts?:)

Anonymkode: 1dd6a...159

Skrevet
Den 9.4.2016 at 11.52, AnonymBruker skrev:

Jeg er en singel kvinne på 36 år som i den siste tiden virkelig føler valget om barn eller ikke må tas. Og det snart. Jeg har et stabilt liv med bolig, nettverk og god jobb, men jeg har lite hell i kjærligheten og har bare hatt ett forhold. Jeg tar derfor utgangspunkt i at hvis jeg skal ha barn må jeg en tur til Danmark og være aleneforelder. Jeg er ressurssterk og vant til barn, så jeg tviler egentlig ikke på at det skal gå. Utfordringen er at jeg da føler jeg gir opp håpet om kjernefamilie. Jeg kan ikke ta for gitt at drømmemannen ønsker å være stefar og jeg har alltid drømt om å starte en familie sammen med en annen. Mange menn på min alder har jo allerede barn fra før, så det håpet er vel ganske svakt. Det er likevel et stort steg å gjøre de faktiske grepene som dreper drømmen.

Den andre utfordringen jeg kjenner på er at jeg er i en alder der fruktbarheten synker og sjansen for at barnet ikke er helt frisk øker. Hvor mye innsats og penger skal jeg legge i å bli gravid når jeg har bygget meg et fint liv alene? Livet mitt vil fremdeles være et godt liv uten barn. Men jeg skulle så gjerne. Vil jeg miste meg selv som aleneforelder til et barn med utfordringer? Jeg har et søsken med utfordringer og ser hvordan det spiser opp foreldrene mine selv nå når h*n er voksen. Jeg vil så gjerne få litt rom til å være meg også og selv som aleneforelder til et friskt barn vil det være minimalt med rom.

Er det noen som har vært gjennom det samme veivalget og har noen refleksjoner å dele om hvor dere landet?

Det er en stund siden tråden ble startet TS. Har du kommet noe videre? 

Jeg respekterer ditt valg og vil gi deg honnør for at du gjør det på den riktige måten. Det vil si oppsøker en sædbank.

Det et andre damer som bare har pult seg tjukk med en mann de liker of som er vellykket I livet. (Jeg vet om.dette på ekte).

Det vil diskuteres ekstra stønader til såkalte enslige mødre. Hva de koster samfunnet ekstra ovs.

Men du blir faktisk ENSLIG FORSØRGER. Det vil si ingen far inn I bildet. Du blir ikke såkalt enslig mor men ekte enslig. 

Dette kan sikkert også diskuteres med grunnlag ekstra stønader. Men det en annen diskusjon. 

Du er ærlig og redelig. Det er flott. 

Lykke til :)

Skrevet

Det er ingen deadline for å få barn. Hvis man ønsker det nok så får man det til. Du kan velge å fryse ned egg nå eller få et barn med donor, være forsterforelder eller du kan adoptere den dagen det er for sent for deg å få biologiske barn båret frem av deg selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...