AnonymBruker Skrevet 8. april 2016 #1 Skrevet 8. april 2016 Jeg trener til å klare å løpe 5km uten å stoppe, og bruker derfor å løpe i ei løype som er ca 5km lang. Men jeg klarer ikke å løpe hele tiden, og må ha små pauser inni mellom. Det jeg lurer på er hvordan jeg skal presse meg til å holde ut bare litt lenger. Hva skal jeg tenke, og hvordan skal jeg liksom "stille inn hjernen" for å klare det? Hva tenker dere, når dere skal presse dere og sånn? Anonymkode: 7e52b...197
Puny Skrevet 8. april 2016 #2 Skrevet 8. april 2016 (endret) Intervaller! Gjerne motbakke, får fort opp kondisen. Endret 8. april 2016 av Puny 3
AnonymBruker Skrevet 8. april 2016 #3 Skrevet 8. april 2016 1 minutt siden, Puny skrev: Intervaller! Gjerne motbakke, får fort opp kondisen. Det var ikke det jeg spurte om da.. Anonymkode: 7e52b...197
AnonymBruker Skrevet 8. april 2016 #4 Skrevet 8. april 2016 Jeg øker intervallene i veldig små hopp av gangen. Jeg bruker det for tiden til å trene opp tiden i planken. Om jeg holdt ut i 90 sekunder forrige gang, skal jeg klare minst 91 sekunder neste gang, for eksempel. Jeg øker aldri med mer enn 5 sekunder av gangen, selv om jeg klarer det. For det betyr at jeg antageligvis kommer til å feile og ikke klare målet mitt neste trening, noe som er demotiverende. Så om du i dag klarer løpe 10 minutter sammenhengende (eller 500 meter), tenk at du skal klare 10 min og 30 sekunder neste gang (eller 50 meter lenger). Små mål er lettere å nå, noe som kan være en fordel om du (som meg) blir demotivert av stadig å feile og ikke nå målene dine. Anonymkode: fe3e2...0e9 3
AnonymBruker Skrevet 8. april 2016 #5 Skrevet 8. april 2016 Jeg bruker: "ti sekunder til" helt til jeg ikke klarer de neste ti sekundene. Da startet jeg med å jogge 3 minutter sammenhengende, og så 10 sekunder til, og 10 sekunder til osv, helt til jeg jogget sammenhengende hele tiden. Anonymkode: ef8ca...49b 1
AnonymBruker Skrevet 8. april 2016 #6 Skrevet 8. april 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det var ikke det jeg spurte om da.. Anonymkode: 7e52b...197 .....men hun gadd å svare deg. Anonymkode: 8c010...4e3 6
Puny Skrevet 8. april 2016 #7 Skrevet 8. april 2016 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg trener til å klare å løpe 5km uten å stoppe, og bruker derfor å løpe i ei løype som er ca 5km lang. Men jeg klarer ikke å løpe hele tiden, og må ha små pauser inni mellom. Det jeg lurer på er hvordan jeg skal presse meg til å holde ut bare litt lenger. Hva skal jeg tenke, og hvordan skal jeg liksom "stille inn hjernen" for å klare det? Hva tenker dere, når dere skal presse dere og sånn? Anonymkode: 7e52b...197 Dette var det jeg svarte på. Svaret mitt på dette spørsmålet er løp intervaller. 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det var ikke det jeg spurte om da.. Anonymkode: 7e52b...197 8
AnonymBruker Skrevet 8. april 2016 #8 Skrevet 8. april 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg bruker: "ti sekunder til" helt til jeg ikke klarer de neste ti sekundene. Da startet jeg med å jogge 3 minutter sammenhengende, og så 10 sekunder til, og 10 sekunder til osv, helt til jeg jogget sammenhengende hele tiden. Anonymkode: ef8ca...49b Takk, skal prøve det! 1 minutt siden, Puny skrev: Dette var det jeg svarte på. Svaret mitt på dette spørsmålet er løp intervaller. Det var ikke sånn spørsmålet var ment. Jeg snakker ikke om å holde ut lenger kondisjonsmessig, men mentalt. 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: .....men hun gadd å svare deg. Anonymkode: 8c010...4e3 Hva hjelper det da, når hun svarte på noe helt annet enn det jeg spurte om? Anonymkode: 7e52b...197
AnonymBruker Skrevet 8. april 2016 #9 Skrevet 8. april 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Takk, skal prøve det! Det var ikke sånn spørsmålet var ment. Jeg snakker ikke om å holde ut lenger kondisjonsmessig, men mentalt. Hva hjelper det da, når hun svarte på noe helt annet enn det jeg spurte om? Anonymkode: 7e52b...197 Da burde du vært tydeligere i spørsmålsformuleringen din, for jeg forstod det akkurat slik som @Puny. Uansett kjipt av deg å være så snerpete når folk gidder å skrive et råd til deg. Anonymkode: c0ac2...7a0 7
AnonymBruker Skrevet 8. april 2016 #10 Skrevet 8. april 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Da burde du vært tydeligere i spørsmålsformuleringen din, for jeg forstod det akkurat slik som @Puny. Uansett kjipt av deg å være så snerpete når folk gidder å skrive et råd til deg. Anonymkode: c0ac2...7a0 Er det virkelig så ille å si ifra om at folk har oppfattet spørsmålet feil da, når jeg lurer på noe? Jeg spør jo fordi jeg vil ha svar på det jeg lurer på, ikke fordi jeg skal være takknemlig så lenge folk skriver noe her, uansett hva de skriver. Anonymkode: 7e52b...197
AnonymBruker Skrevet 8. april 2016 #11 Skrevet 8. april 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Er det virkelig så ille å si ifra om at folk har oppfattet spørsmålet feil da, når jeg lurer på noe? Jeg spør jo fordi jeg vil ha svar på det jeg lurer på, ikke fordi jeg skal være takknemlig så lenge folk skriver noe her, uansett hva de skriver. Anonymkode: 7e52b...197 Det finnes ulike måter å si ifra om. Du kan si ifra på en hyggelig måte. I tillegg kan du klargjøre hva du mente, siden du tydeligvis har formulert deg slik at folk misforstår deg. Da slipper du både at folk ikke gidder svare deg mer siden du oppfattes som uhøflig, og du får større sjanse til å få svar på det du faktisk lurer på siden du har formulert deg tydeligere. Anonymkode: fe3e2...0e9 8
AnonymBruker Skrevet 8. april 2016 #12 Skrevet 8. april 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det finnes ulike måter å si ifra om. Du kan si ifra på en hyggelig måte. I tillegg kan du klargjøre hva du mente, siden du tydeligvis har formulert deg slik at folk misforstår deg. Da slipper du både at folk ikke gidder svare deg mer siden du oppfattes som uhøflig, og du får større sjanse til å få svar på det du faktisk lurer på siden du har formulert deg tydeligere. Anonymkode: fe3e2...0e9 Jeg synes jeg svarte ganske så nøytralt. Jeg trodde uansett at folk forsto hva jeg mente når jeg spør om hva jeg skal tenke og hvordan jeg skal stille inn hjernen. Vet ikke hvordan jeg ellers skal formulere det. Anonymkode: 7e52b...197
AnonymBruker Skrevet 8. april 2016 #13 Skrevet 8. april 2016 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes jeg svarte ganske så nøytralt. Jeg trodde uansett at folk forsto hva jeg mente når jeg spør om hva jeg skal tenke og hvordan jeg skal stille inn hjernen. Vet ikke hvordan jeg ellers skal formulere det. Anonymkode: 7e52b...197 Det gjorde vi altså ikke. Anonymkode: 3724f...f4a 4
AnonymBruker Skrevet 8. april 2016 #14 Skrevet 8. april 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det gjorde vi altså ikke. Anonymkode: 3724f...f4a Nei, altså, da beklager jeg det, men jeg vet som sagt ikke hvordan jeg ellers skal formulere spørsmålet. Anonymkode: 7e52b...197
AnonymBruker Skrevet 8. april 2016 #15 Skrevet 8. april 2016 Jeg begynte å løpe "flaut sakte" de første gangene bare for å komme meg igjennom 5 km og 10 km uten stopp. Klarte 14 km på det beste. Jeg fokuserte ikke på hvor fort jeg klarte det. Etter hvert økte jeg tempoet. Trener intervall trening og styrke tening i tillegg. Men har pådratt meg en skade så jeg må legge joggingen på hylla inntil videre. Jeg må nok begynne på scratch igjen da regner jeg med :/ Anonymkode: c1d93...168 1
AnonymBruker Skrevet 8. april 2016 #16 Skrevet 8. april 2016 51 minutter siden, Puny skrev: Intervaller! Gjerne motbakke, får fort opp kondisen. Hvordan gjør man det? Anonymkode: 57af6...9f6
AnonymBruker Skrevet 8. april 2016 #17 Skrevet 8. april 2016 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg begynte å løpe "flaut sakte" de første gangene bare for å komme meg igjennom 5 km og 10 km uten stopp. Klarte 14 km på det beste. Jeg fokuserte ikke på hvor fort jeg klarte det. Etter hvert økte jeg tempoet. Trener intervall trening og styrke tening i tillegg. Men har pådratt meg en skade så jeg må legge joggingen på hylla inntil videre. Jeg må nok begynne på scratch igjen da regner jeg med :/ Anonymkode: c1d93...168 Kanskje det er det jeg også må prøve da, å løpe skikkelig sakte. Synes egentlig det er så utrolig kjedelig, men mulig det er det som må til. Anonymkode: 7e52b...197
AnonymBruker Skrevet 8. april 2016 #18 Skrevet 8. april 2016 Når du føler at du ikke klarer å løpe mer, finn et punkt foran deg (f. eks. en lyktestolpe eller noe) og prøv å push deg til å løpe helt dit. Anonymkode: baa36...c5a 1
Puny Skrevet 8. april 2016 #19 Skrevet 8. april 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei, altså, da beklager jeg det, men jeg vet som sagt ikke hvordan jeg ellers skal formulere spørsmålet. Anonymkode: 7e52b...197 Hvordan man løper intervaller? Var det spørsmålet (blir jo veldig redd for at jeg misforstår spørsmålet igjen ) Men altså her er noen linker til intervalltrening og programmer: http://www.klikk.no/helse/trening/guide/article906200.ece http://www.runnersworld.no/artikler/stor-guide-til-intervalltrening.htm http://www.dn.no/dnaktiv/2011/12/08/far-stalkondis-med-3015-intervaller (obs. pass på akillessenen og muskelen på fremsiden av leggen, lurt å trene styrke også) 2
Gjest Runforit Skrevet 8. april 2016 #20 Skrevet 8. april 2016 Har jeg klart 1 km klarer jeg 1 til osv frem til jeg hadde løpt 5 km sammenhengende.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå