Gå til innhold

Celleprøve/gun undersøkelse

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var til min første celleprøve i dag (og første gyn. undersøkelse). Jeg er i begynnelsen av tredveårene, og har ikke født noen barn. 

Jeg gruet meg utrolig nok ikke på forhånd, og var helt avslappet selv da jeg satt der og skrevet. Utrolig nok, jeg har jo trodd det skulle være så traumatisk å sitte og skreve legen opp i ansiktet at jeg heller har tatt sjansen på å dø av kreft og utsatt prøven i åresvis. Jeg var mer stresset over å skulle ta blodprøve. 

Men det gjorde jo skikkelig vondt?? Spekulumen var problemet. Jeg var visstnok usedvanlig trang og vanskelig å komme inn i, selv om jeg da satt og var helt avslappet og ikke spente meg. Hun slet rett og slett med å få den inn, og tvang den til slutt nærmest inn. Da hun slapp den et sekund for å plukke opp noe fra bordet skjøt den nærmest ut igjen, og hun måtte tvinge den inn en gang til. Det kjentes ut som om jeg ble skjært opp innvendig. Selve celleprøvetagingen kjente jeg ingen verdens ting til, for smerten rundt spekulumet var så stor. Jeg blødde som en gris etterpå. 

Er dette vanlig, da?? Alle sier jo at det er ikke vondt, og når jeg leser om celleprøver på nettet presiserer de at det kan være litt ubehagelig akkurat når de tar celleprøven. Men ingen steder skriver de noe om at det gjør jo satans vondt med spekulumet. Hun hadde masse glidemiddel på, så det var ikke det. Kantene på siden skar omtrent inn i meg, og det hjalp ikke akkurat på da hun vred den 90 grader for å se nærmere på noe inni der. 

Nå kvier jeg meg som en hund til neste gang jeg må ha gyn. undersøkelse (og siden vi planlegger å få barn i nærmeste fremtid blir det vel mye slikt..). 

Flere som har hatt det sånn, eller var jeg bare uheldig med lege, evt med min egen fysikk?

Anonymkode: a1a63...64d

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Smerte er subjektivt, noen synes celleprøve er vondt, andre ikke.

Anonymkode: 21d4c...b7d

Skrevet

Sånn var mine opplevelser hos kvinnelig gynekolog også. Har gått til fem forskjellige menn siden og aldri kjent så mye som et fnugg av smerte. Opplever dem som mye mer forsiktig og hensynsfulle.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tok celleprøven hos fastlegen som er en mann. Det var ikke ubehagelig i det hele tatt, og celleprøven kjente jeg ikke. Da mener jeg ikke at det var et lite stikk, men jeg kjente faktisk ingen verdens ting. Da han sa han var ferdig skjønte jeg ikke noe. Ikke blødde jeg så mye som en dråpe heller, så blir jo nesten nervøs for at han ikke gjorde det ordentlig. 

Forresten finnes ikke spekulum i forskjellige størrelser? 

Anonymkode: eef21...18e

AnonymBruker
Skrevet

Jeg går aldri til kvinner, menn er mye mer forsiktige! Og jeg slet med det samme i mange år, så jeg ba om barnespekelum. Det fikk jeg, og det var aldri noe problem. De er mye mindre. Hadde legen vært en god lege hadde hun foreslått å bytte til et mindre spekelum. (Send gjerne klage dit, slik skal det ikke være!)

Anonymkode: 646b3...108

AnonymBruker
Skrevet

Legen var veldig ung, så hun var antageligvis ikke så veldig erfaren. Hun var kjempehyggelig, og spurte hele tiden om det gikk greit, og var veldig beroligende og påpasselig med å gi informasjon og forklare ting på eget initiativ for å gjøre det mindre skummelt. Så sånn sett var jeg veldig fornøyd med henne, men kanskje ikke så lurt å gå til sin første slike undersøkelse hos en som kanskje ikke har kjempemye erfaring i slikt og derfor kanskje knoter litt ekstra. 

Anonymkode: a1a63...64d

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde første G.U. for noen måneder siden, og siden alle hadde fortalt meg at det er helt smertefritt var jeg overhodet ikke forberedt på smertene fra spekulumet! Det kjentes som glasskår eller piggtråd som skar meg opp hver gang hun beveget på den! Tårene spratt og jeg svettet, det er det verste jeg har opplevd. Det eneste som ikke gjorde vondt var da hun tok celleprøven for da holdt hun spekulumet i ro. Gynekologen sa hun synes det var rart at jeg synes det var så vondt, hun hadde bare vært borti pasienter som har vondt ved selve åpningen og at de spenner musklene der. 

Anonymkode: 1249a...8d1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...