Gå til innhold

Hvor fort svinger en bipolar?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det snakk om timer, dager, eller måneder og år imellom svingningene?  Hvis noen her er bipolare fortell gjerne hvordan du og de rundt deg oppfatter det og hva av handlinger og humør som utgjør mest synlig forskjell. 

Anonymkode: e4c70...faf

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

rapid cycling svinger i løpet av en dag.

Anonymkode: e82fb...df3

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har aldri skjønt helt. Er det slik at folk er i mani i flere måneder? For da ser jeg for meg å være veldig effektiv, stå opp tidlig, sove kanskje 4-5 timer, smile og le, alltid ha det ryddig og gjort alt man skal. Ha masse ideer og nesten hoppe ut av sengen om morningen.

Er det så ekstremt hos de som har det i månedsvis?

Hos meg varer mani i noen dager. 2-14 dager. Noen ganger har jeg opplevd rapid cycling der jeg er superglad og stråler, så går jeg opp trappen og plutselig begynner jeg å gråte og få selvmordstanker. Vet ikke om rapid cycling kan skyldes at man sover lite og bruker mye energi, så plutselig får man små sammenbrudd siden kroppen er sliten selvom hjernen kanskje er giret. Så blir man veldig frustrert og sint, deprimert og følelsene føles så sterke. Har tenkt at kanskje det har en sammenheng med liten søvn og mye energibruk at følelsen da blir forsterket for hver minste lille ting.

Jeg pleier å gråte på badet, knipe meg selv eller noe for å ta meg sammen om jeg merker frustrasjon/sinne. Jeg holder meg for meg selv når jeg er langt nede og vil ikke sutre til andre. Det er ikke så lett å ta seg sammen og ha kontroll over alt men jeg prøver veldig hardt. 

Anonymkode: 556e3...4ba

AnonymBruker
Skrevet

Maniene mine varer fra 14-30 dager, og da er jeg så sliten etterpå at jeg ikke fungerer på en stund. Men ettersom jeg har blitt litt eldre svinger jeg ikke så mye lenger, det var mye mer av det i slutten av tenårene/starten av tyveårene. Men jeg kan ha dager iblant der jeg er skikkelig høyt oppe eller nede, det er mye vanligere for meg nå. 

Anonymkode: 2423a...004

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har aldri skjønt helt. Er det slik at folk er i mani i flere måneder? For da ser jeg for meg å være veldig effektiv, stå opp tidlig, sove kanskje 4-5 timer, smile og le, alltid ha det ryddig og gjort alt man skal. Ha masse ideer og nesten hoppe ut av sengen om morningen.

Er det så ekstremt hos de som har det i månedsvis?

Hos meg varer mani i noen dager. 2-14 dager. Noen ganger har jeg opplevd rapid cycling der jeg er superglad og stråler, så går jeg opp trappen og plutselig begynner jeg å gråte og få selvmordstanker. Vet ikke om rapid cycling kan skyldes at man sover lite og bruker mye energi, så plutselig får man små sammenbrudd siden kroppen er sliten selvom hjernen kanskje er giret. Så blir man veldig frustrert og sint, deprimert og følelsene føles så sterke. Har tenkt at kanskje det har en sammenheng med liten søvn og mye energibruk at følelsen da blir forsterket for hver minste lille ting.

Jeg pleier å gråte på badet, knipe meg selv eller noe for å ta meg sammen om jeg merker frustrasjon/sinne. Jeg holder meg for meg selv når jeg er langt nede og vil ikke sutre til andre. Det er ikke så lett å ta seg sammen og ha kontroll over alt men jeg prøver veldig hardt. 

Anonymkode: 556e3...4ba

Å ha mani i flere måneder er ikke nødvendigvis effektivt, og kan være langt mer ekstremt enn du beskriver. Se for deg at du er så gira at du mister fullstendig grep om virkeligheten, du klarer ikke å være effektiv, og kroppen og sinnet gir opp. 

Anonymkode: 78772...20b

AnonymBruker
Skrevet

Noen kan gå i flere år og være friske mellom episodene sine, mens andre har mye hyppigere svingninger, så det er ingen fasit.

For meg er det sånn: en depressiv episode varer ca 3-4 mndr, en gang i året. Den ene hypomanien jeg har hatt varte i noe over 1 mnd. 

Symptomene skal gjerne ha vært stabile over en periode på noen dager (> 4 dager for hypomani) eller uker (> to uker for depresjon) for at man skal fylle diagnosekriteriene for hhv hypomani eller depresjon. Så en viss tid må det ha vart.

Anonymkode: f2a67...04c

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...