Gå til innhold

Sykepleier eller lærer?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har lenge vært (nesten) sikker på at jeg vil bli sykepleier. Men nå har jeg begynt å tenke litt på lærerutdanning også.. Og jeg vet egentlig ikke hva jeg skal velge?

Noen med innspill til positive/negative ting?

Tenker i så fall på 5-10.klasse. Eneste er vel at jeg ikle er helt komfortabel i å snakke foran andre, men det tenker jeg går seg til. 

Er over 30 år nå, så det begynner å haste litt med utdannelsen😊

Anonymkode: c64ea...ad4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anbefaler deg å lese om disse yrkene på utdanning.no, hvis du ikke allerede har gjort det! :)

Jeg har selv vært i praksis på barneskole (4.klasse) og sykehjem. Det er to vidt forskjellige ting.

Barneskolen:

Her var det mye liv og glede. Dagene gikk utrolig fort! Barn har så mye fantastisk de vil dele. Deres positive energi smitter over på oss voksne. Ulempen var vel at jeg var helt skutt etter at dagen var endt (dette er nok en tilvenningssak) og at det er noen ganger lett å bli frustrett. For eksempel når et barn slår seg vrangt eller når elevene ikke hører på deg. På skolen har også lærerne faste arbeidstider (ca. klokken 8-14 mener jeg å huske).

Sykehjem:

Her var det veldig rolig i forhold til barneskolen. Det er kjempekoselig å høre på de eldre når de forteller ting fra oppveksten sin. Men her var det mye trist. Det er preget av at dette er "siste stopp" før døden. Mange var syke og døde mens jeg var der. Det var en stor påkjenning og vanskelig å takle (jeg er en svært følsom person). Blir man sykepleier må man regne med å jobbe turnus på upraktiske tider av døgnet, helger, ferier, hellidager, osv. Andre forteller også at det er alt for mye ansvar i forhold til kunnskapene (sykehus) og at lønnen er altfor dårlig.

Ønsker deg masse lykke til med det spennende valget! Tenk nøye gjennom dine personlige egenskaper, hva du kunne tenke deg å jobbe med og hvordan du ser for deg fremtiden din. Anbefaler deg også å snakke med personer som har disse yrkene for å høre deres erfaringer. Men husk at de kan ha en annen oppfattelse og andre erfaringer fra disse yrkene enn hva du muligens får :) 

Anonymkode: 4b019...4d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen av delene. Les i lærertrådene her så skjønner du hvorfor. Altfor mye jobb for lite lønn. Sykepleie ville jeg heller aldri valgt, plutselig blir normalarbeidsdagen forlenget, dvs. ikke tillegg før kanskje etter kl. 21!! Da sitter man i en riiiiiiimelig kjip situasjon. 

Anonymkode: 0d953...0bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykepleier ville jeg tatt. Veldig mange muligheter, du kan videreutdanne deg i så mye forskjellig også. Liker du barn? Det gjør ikke jeg så jeg passer ikke som lærer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ingen av delene. Les i lærertrådene her så skjønner du hvorfor. Altfor mye jobb for lite lønn. Sykepleie ville jeg heller aldri valgt, plutselig blir normalarbeidsdagen forlenget, dvs. ikke tillegg før kanskje etter kl. 21!! Da sitter man i en riiiiiiimelig kjip situasjon. 

Anonymkode: 0d953...0bd

Arbeidsdagen blir ikke plutselig forlenget, hvis det ikke er noe akutt sykdom gjør at du må jobbe overtid. Da får man overtidsbetaling. Kveldstillegg begynner kl 17 og ikke 21. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, sonush skrev:

Arbeidsdagen blir ikke plutselig forlenget, hvis det ikke er noe akutt sykdom gjør at du må jobbe overtid. Da får man overtidsbetaling. Kveldstillegg begynner kl 17 og ikke 21. 

 

Nei, det er ikke det jeg sier heller. Sett deg inn i saken :-) Normalarbeidstid kan bli forlenget slik at man ikke får kveldstillegg før etter kl 21.00 for eksempel. Det er ikke overtid jeg prater om. Er man villig til å jobbe kvelder (frem til kanskje 21:00) uten kveldstillegg så må man jo gjerne bli sykepleier. Jeg hadde ikke giddet, for tilleggene er vel mye av lønna? Dette kan i verste fall skje i nær fremtid.

Anonymkode: 0d953...0bd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld, ser hvor du ble forvirret; nomalarbeidsdagen kan bli utvidet.

Anonymkode: 0d953...0bd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk om å velge mellom pest og kolera

Anonymkode: 92166...5e9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Unnskyld, ser hvor du ble forvirret; nomalarbeidsdagen kan bli utvidet.

Anonymkode: 0d953...0bd

Det er mye som KAN skje i fremtiden, det gjelder vel alle yrker. Vi har hatt kveldstillegg fra 17 til 07, I mange år. Jobber på sykehus. I kommunen er det vel til kl 06. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville valgt lærerutdanning, helt klart.

Anonymkode: 1674e...711

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...