AnonymBruker Skrevet 7. april 2016 #1 Del Skrevet 7. april 2016 Jeg har en 8 timers arbeidsdag, turnus. Liker jobben min, og engasjerer meg veldig. Men begynner å innse at hele liver mitt kretser rundt jobb. Når jeg er hjemme så aner jeg ikke hva jeg skal gjøre, klarer ikke å slappe av og det er ingenting som er lystbetont. Var før som barn og tenåring veldig glad i å lese, tegne og male. Egentlig glad i ta bilder, gå turer, lage mat etc. Men jeg blir bare sittende på mobil/iPad. Klarer så vidt å se TV. Så går jeg å legger meg, drar på jobb og er full av energi. Andre som har det slik eller har noen råd å komme med til hvordan jeg kan få meg fritidsaktiviter og at livet mitt ikke kretser rundt jobb? Anonymkode: 02e4e...44b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 7. april 2016 #2 Del Skrevet 7. april 2016 Litt lite konstruktivt kanskje, men...gjør det egentlig noe om livet ditt kretser om jobb akkurat nå? Kanskje er det sånn det skal være. Du har hatt hobbyer før, og du kan få dem igjen, men kanskje er ikke tiden inne for det akkurat nå? En mulig løsning er selvsagt at du "tvinger" deg til å gjøre noe av det du likte før (eller noe helt annet) og ser om det tilfører livet ditt noe positivt der du er nå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. april 2016 #3 Del Skrevet 10. april 2016 Amen! Jeg har det også slik, helt ufrivillig må nevnes, og blir sprø av at jeg ikke klarer å ta meg til med noe. Tar gjerne i mot tips, for ønsker meg virkelig en ny hobby! Anonymkode: 106c2...517 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. april 2016 #4 Del Skrevet 10. april 2016 Vi er mange som ikke har tid til hobbyer, det er normalt at livet dreier seg om jobb dessverre. Anonymkode: 36909...887 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anoia Skrevet 10. april 2016 #5 Del Skrevet 10. april 2016 (endret) Anbefaler å snuse litt rundt på Pinterest om du vil ha inspirasjon til noe å drive med. Prøv f.eks å søke på "drawing" og se hva som kommer opp. Finnes mange måter å lage bilder på. Kanskje du kan laste ned noen tegne-apps på ipaden din og drodle litt? Eller kanskje du vil prøve noe helt nytt? Folk driver med mye rart som jeg ikke ante eksisterte engang, blir helt overrasket over hva folk finner på og hvor lite som skal til for å sette i gang med enkelte ting på egenhånd. Endret 10. april 2016 av Anoia Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kaffekrus Skrevet 10. april 2016 #6 Del Skrevet 10. april 2016 Jeg lurer litt på om det er slik at du savner noe meningsfylt å fylle ettermiddagene/kveldene med, eller om du føler du burde hatt en hobby. Om det er slik at du synes livet er meningsfullt slik det er nå, og du finner glede i jobben, tenker jeg at det er helt ok - det er vel vanlig at det er slik en periode i livet. Hvis du savner å ha en hobby eller lignende, ville jeg kanskje i første omgang tatt opp noe av det du har interessert deg for tidligere. Avtal med deg selv at en kveld eller to i uka skal du legge fra deg mobil/iPad og ta fram ei god bok eller noe annet du har lyst til. Lage mat som du nevner er jo en ting du må gjøre uansett, så hvorfor ikke gjøre noe mer ut av det? Avtal med deg selv at du skal teste ut et visst antall nye retter i løpet av et tidsrom/lære å lage vegetarmat/teste ut en ny ingrediens hver uke eller noe sånt. Inviter gjerne venner, slik at det kan bli noe sosialt ut av det og Ellers kan det være fint å finne mennesker med felles interesser, som gir inspirasjon og som du kan dele hobbyer med. Eventuelt en klubb/forening for det Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tinuwiel Skrevet 14. april 2016 #7 Del Skrevet 14. april 2016 Jeg var også sånn i flere år, var ikke noe annet enn jobb som var viktig. Når jeg møtte min samboer forandret det seg veldig, måtte gå noen runder med meg selv å finne ut hva som ga livet mitt mening. Nå går jeg på jobb og trives med det, men gleder meg alltid til å komme hjem å holde på med hobbyer her hjemme. Jeg begynte også å ønske meg en familie, og mine verdier er veldig forandret. Nå vet ikke jeg hvor i livet du er, men jeg tror dette er noe som endrer seg for mange når de føler seg klare til å slå seg til ro og ting som samboer, barn, hus, vennekrets og interesser faller på plass for meg ble hobbyen bil og bilrelaterte ting. Men jeg liker også å sitte inne forran tv'n å strikke Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. april 2016 #8 Del Skrevet 14. april 2016 Ikke gjør det til et større problem enn det er, i alle fall! Alle kan ikke holde på med alt hele tiden Jeg skal innrømme jeg ofte synes det er tragisk med folk som lever bare for jobben. Men det er fordi de ofte har lange arbeidsdager, er i et miljø med statusjag og bare skal skryte over hvor mye de jobber eller tjener osv. Eller har en sadist av en sjef som konstant ønsker underbemanning for å spare penger. Huff. Det er selve marerittet! Men om man elsker jobben, så er det jo bare flott, da har du vært heldig med jobben din. Da gir den deg kanskje mye av det du trenger, og du får dekt mange behov der? Drømmen min er å enten ha en jobb jeg elsker og som er meninsgfylt, da kan jeg jobbe mye og hardt, eller som jeg bare kan bruke et minimum av tid på for å klare meg økonomisk, selv om det betyr lavere levestandard. Å gå og pines på en jobb 8 timer 5 dager i uken kan ikke være sunt (sånn hadde jeg det på servitørjobber da jeg var yngre..hat!!) Men er du så heldig at du stortrives med jobben er det ikke noe galt! Nyt det for nå. Men er du energi- og tiltaksløs på kvelden? Blir du utslitt etter jobb, får ikke nok søvn e.l., føler deg nedfor osv, så er det nok et underliggende problem et sted som du må ta tak i. Men om du savner hobbyer, noe mer kretivt og meningsfylt på ettermiddagen enn ipad, så er det bare å prøve seg fram. Begynn med noe enklere, som ikke blir så voldomt å starte på. Ta deg en tur innom panduro. Masse inspirasjon, hobbysett, oppskrifter osv, som gjør det enkelt å prøve ut nye hobbyer. Du kan fotografere, lese (avslappende også!), male og tegne igjen, eller begynne å tegne med tekstil-eller porselenstusj. Du kan strikke, sy, hekle, perle, lage smykker, male etter nummer, snekre, pusse opp møbler, lage pynt, støpe såper og lys, lage kort, prøve deg på blomsterdekorasjoner eller hagearbeid, piffe opp klærne dine med tekstilfarge, bånd, perler osv, lage en bildecollage til veggen etc. Jeg liker å se videoene på Panduros kanal på youtube, og da dukker det også opp mye fra lignende sider, som gir masse inspirasjon og god veiledning ☺ Det er helt utrolig hvor mye man kan gjøre! Ikke bry deg om hva andre gjør eller hva du synes du burde ha som hobby, om det virker for simpelt eller noe, prøv deg på akkurat hva du vil. Det virker iblant så krevende å sette i gang, men gjør du det er det givende. Å lage seg et innbydende hobbyrom eller hobbyhjørne med orden i hobbysakene vil gjøre det enklere, når man ikke må rydde bort alt hele tiden ☺ Anonymkode: 0fef9...a97 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. april 2016 #9 Del Skrevet 20. april 2016 Den Thursday, April 07, 2016 at 21.52, AnonymBruker skrev: Jeg har en 8 timers arbeidsdag, turnus. Liker jobben min, og engasjerer meg veldig. Men begynner å innse at hele liver mitt kretser rundt jobb. Når jeg er hjemme så aner jeg ikke hva jeg skal gjøre, klarer ikke å slappe av og det er ingenting som er lystbetont. Var før som barn og tenåring veldig glad i å lese, tegne og male. Egentlig glad i ta bilder, gå turer, lage mat etc. Men jeg blir bare sittende på mobil/iPad. Klarer så vidt å se TV. Så går jeg å legger meg, drar på jobb og er full av energi. Andre som har det slik eller har noen råd å komme med til hvordan jeg kan få meg fritidsaktiviter og at livet mitt ikke kretser rundt jobb? Anonymkode: 02e4e...44b For meg blir livet uten hobby meningsløst. Jobb og atter jobb, blir slitsomt. For meg er hobby avslapping. Hva er hobby? Noen strikker og hekler. Desverre blir vi sittende foran tv og pc. Har selv hatt de periodene,men tok tal i meg selv. Foto eks. Trenger ikke gå langt. Nå går jeg også en tur på 30 min,istedenfor å glo på tv. Må jeg se et program, tar jeg det opp. Jeg strikker litt. Maler litt. Anonymkode: 10b6f...4c1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå