Gå til innhold

Psoreasis, noen som kan hjelpe?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, spør her litt fortvilet om hjelp.

Det gjelder min mor som har fått psoreasis. først hadde hun det "bare" på legger- så ut som store røde brannsår. All behandlig ble prøvd, alt fra lys behandling, sydentur med sol og kremer med og uten kortison.

Ble litt bedre, det bleknet litt-men nå bare sprer utslettet seg- over hele kroppen! Skal via fastlegen få henvisning til hudklinikk på sykehuset, men det tar jo litt tid- jeg lurer på om noen har noen gode råd?

Anonymkode: 81263...690

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan er kostholdet til din mor? Røyker hun? 

Hvilket vaskemiddel bruker hun? Det har STOR betydning for eksemen har vi lært i hjemmet. Min mann har psoriasisett, og bytting av vaskepulver, droppe tøymykner, slutte å snuse, drikke mye vann og trening gir mindre utslag. 

Selv omhandler dessverre også er ganske plaget. 

Anonymkode: 16e5c...a55

AnonymBruker
Skrevet

Psoreasis påvirkes ikke av ytre irritanter. Det er en autoimun sykdom med for hurtig hudcelledeling. 

Når pasienten har vært på sydentur går jeg ut fra at hun har vært på Walle Marina og fått behandling og opplæring i å sole seg riktig og hudpleie/smøring/egenomsorg ved psoreasis? Så mye annet enn å vente på spesialisthjelp er det da ikke mulig å gi. 

Anonymkode: e6aea...ae8

AnonymBruker
Skrevet

Hei.

Det var privat reise til sol og varme, hjalp noe..

Har bestillt legetime for videre henvisning/ev innleggelse på hudavdeling- synes det er merkelig at det bare sprer og sprer seg.

Tusen takk for svar!:)

AnonymBruker
Skrevet
49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan er kostholdet til din mor? Røyker hun? 

Hvilket vaskemiddel bruker hun? Det har STOR betydning for eksemen har vi lært i hjemmet. Min mann har psoriasisett, og bytting av vaskepulver, droppe tøymykner, slutte å snuse, drikke mye vann og trening gir mindre utslag. 

Selv omhandler dessverre også er ganske plaget. 

Anonymkode: 16e5c...a55

Eksem og psoriasis er IKKE det samme. Jeg har selv psoriasis, og opplever ofte at folk prøver å gi meg råd om behandling osv. fordi de kjenner noen med eksem som har blitt så mye bedre pga den og den behandlingen. Men eksem og psoriasis er to helt forskjellige sykdommer, og skal derfor behandles på ulike måter! Det er så irriterende at folk ikke klarer å få dette inn i hodet. :angry:

Anonymkode: f0edd...b64

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har psoriasis og er blant de få prosentene som ikke kan få lysbehandling og sol. For meg hjelper det med salver og kremer jeg etter tid har funnet ut passer for meg. Det tok noen år før jeg fant "min" oppskrift. Jeg har kontakteksem i tillegg, så handler kremer på apoteket fri for fargestoffer og parfyme. Må smøres mye og ofte. Aderma er best for min del, fås på apoteket  

Jeg påvirkes av temperatur og får utslag gjerne i skifte av årstider. 

Anonymkode: 95163...622

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eksem og psoriasis er IKKE det samme. Jeg har selv psoriasis, og opplever ofte at folk prøver å gi meg råd om behandling osv. fordi de kjenner noen med eksem som har blitt så mye bedre pga den og den behandlingen. Men eksem og psoriasis er to helt forskjellige sykdommer, og skal derfor behandles på ulike måter! Det er så irriterende at folk ikke klarer å få dette inn i hodet. :angry:

Anonymkode: f0edd...b64

Helt enig!

Jeg har begge deler og får eksem i psoriasisen ved utslag. Dobbel glede altså.... 

Anonymkode: 95163...622

AnonymBruker
Skrevet
56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei.

Det var privat reise til sol og varme, hjalp noe..

Har bestillt legetime for videre henvisning/ev innleggelse på hudavdeling- synes det er merkelig at det bare sprer og sprer seg.

Tusen takk for svar!:)

Ved reise i privat regi, og uten kunnskap om hvordan smøre og ikke smøre og smøre med hva, så er dessverre dette ofte resultatet, litt eller ingen effekt.  Behandlingsreisers viktigste oppgave og som man alltid begynner med på første dag er smøre - og solingsveiledning for hver enkelt pasient. Når man ikke kan og ikke vet om dette så blir beklageligvis effekten både på kort og lang sikt mangelfull. 

Anbefaler at dere tar kontakt med psoerasisforeningen for info og veiledning der. 

AnonymBruker
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ved reise i privat regi, og uten kunnskap om hvordan smøre og ikke smøre og smøre med hva, så er dessverre dette ofte resultatet, litt eller ingen effekt.  Behandlingsreisers viktigste oppgave og som man alltid begynner med på første dag er smøre - og solingsveiledning for hver enkelt pasient. Når man ikke kan og ikke vet om dette så blir beklageligvis effekten både på kort og lang sikt mangelfull. 

Anbefaler at dere tar kontakt med psoerasisforeningen for info og veiledning der. 

Tusen hjertelig takk for svar ( også til dere andre ) skal ta kontakt med psoreasisforeningen og veien videre.

:roser:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...