Gå til innhold

Over 1million i kredittkortgjeld


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

7 minutter siden, Mis(s)Understood skrev:

Tillegg: Får man med seg print som ikke er ens egne så legger man dem tilbake på printeren eller leverer dem til den som har printet dem. Sånn er det hos oss i alle fall, - men så printer vi da heller ikke private regninger i arbeidstiden, - og langt mer fyller ut selvangivelsen i kontortiden.

Samme her. 

Bortsett fra at hos oss er vi et lite kontor der sjefen også er eier av firma og printer ut private ting. Jeg har heller ikke printer hjemme så da tas det der. Jeg printer selvangivelsen, men fyller den selvsagt ikke ut i arbeidstiden. 

Uansett - det er vanlig at jeg går til printeren og at det ligger ting der som ikke er mine. Jeg ser etter egne ark og lar resten ligge. Det er normen. Noen litt mer brysomme kolleger avbryter alle andre med det de er opptatt med og annonser høylytt "hvem er denne sin?". 

Jeg ville tenkt at det rette var å la det ligge. Han vet selv at han har printet det ut, og han trenger ikke vite om noen har sett det. Nå regner han vel med at noen har sett det - og tatt det. 

Anonymkode: 86058...338

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 minutter siden, Zenobia skrev:

Nå ble jeg fristet til å spørre: Sitter denne personen i en stilling der han er betrodd noe av bedriftens økonomiske midler? Hvis ikke, la det fare. I motsatt fall: Stor personlig gjeld kan være motiv for å begå underslag på jobben.

Hvis det var min arbeidsplass, og personen hadde en betrodd stilling?

Kanhende jeg hadde tatt en upopulær avgjørelse og gjort vedkommende oppmerksom på at jeg har sett, og vet. Heller det, enn å late som. Heller tatt en baluba. Jeg tåler det.

Levert papirene og sagt:

- Du é itj skvætt'n!

Hvis han blir sint:

- Det er ikke min feil at du skriver ut sensitive opplysninger på jobben. Skjerp deg, mann! Du risikerte å bli fersket her. Tåler du ikke det, skriver du ut hjemme.

Hvorfor ville jeg ha sagt noe? Skriver han ut så private papirer på jobben kan det være et underbevisst rop om hjelp (hobbypsykologens mening).

En nabodame jeg hadde god kontakt med en stund (før jeg flyttet), fikk en bekjennelse fra sin mann: Han hadde ca. 1 mill i kredittkortgjeld. Hadde gått bak ryggen hennes. Hun var sjokkert. Jeg er sikker på at han hadde vært takknemlig for om noen hadde oppdaget situasjonen han hadde satt seg selv i tidligere.

 

 

 

 

Svaret på første spørsmålet ditt: Han hadde det, men jeg har tatt over den delen av jobben. Hvorfor vil jeg ikke ut med her. 

Anonymkode: be947...f3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har satt deg ned og studert gjeldspostene på selvangivelsen hans, og tenker du skal hjelpe han med å tipse om Luksusfellen?

Århundrets dårligste idé, du har ingenting å by på her annet enn å gjøre han forbanna. Hold deg unna. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man bruker jobbens printer for sensitive private dokumenter, og vet at printerne går i rykk og napp og kan finne på å spytte ut papirer når som helst, da er man stokk dum! Eller så driter man i om noen ser det! 

TS, ikke at det angår tråden, men jeg tror jeg ville tatt en grundig gjennomgang på firmaets økonomi i den perioden denne mannen hadde tilgang til kontoene! Han er på full fart til helvete økonomisk! I lamburgini! 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan da være flere grunner til å ha stor gjeld i en periode. Husk at dette gjelder fjoråret. Uansett hvilke tak og endringer man gjør så vil man stå med gjelden for 2015. Før det første skal det litt til å få kreditt verd en million, for det andre kan det være grunner til at man er nødt til å ta opp lån inntil videre. For eksempel om man kjøper bolig eller bil før man selger den gamle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville nevnt det for ham, at "i bunken min lå det noe, jeg tror det var ditt, jeg bare makulerte det fordi det så ut som selvangivelse og annet". Så vet han hvor det ble av, og så nevner du det aldri igjen til noen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville ikke sagt et ord, hverken til han eller noen andre, og bare latet som om jeg aldri hadde sett noen private papirer. Pinlig hvis han oppdager at du har snoket. Da er det jo påfallende at du valgte å makulere dem istedet for å levere dem til han...!

Det er ingenting du har med hans økonomiske situasjon å gjøre, og det er heller ikke noe du KAN gjøre for å bedre situasjonen for en bekjent på jobben. Ligg unna, sier jeg, som flere andre her har sagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 7.4.2016 at 17.23, AnonymBruker skrev:

Vi har en felles printer på kontoret som alle bruker. Jeg og en kollega brukte denne samtidig og papirene han printet ut havnet på bunken min. Han printet bl.a selvangivelsen sin som havnet blant det jeg printet ut. 

Det var da jeg så at han har over en million i kredittkortgjeld. Jeg kjenner han ikke men han har en ganske dyr livsstil med restaurantmat hver dag, shopping, reiser og med den lønna han her, har han ikke mulighet til å betjene det. Blant papirene jeg fikk var det purringer fra kredittkortselskapene. Jeg tenker å makulere papirene og late som ingenting, men samtidig er det trist at han kjører livet sitt i grøfta. Jeg vet at jeg ikke har noe med livet hans å gjøre, men om det er noe jeg kan gjøre vil jeg gjøre det. Har dere noen råd? Kanskje tipse han om luksusfellen? 

Vi printet ut papirene ved lunsjtider og oppdaget ikke dette før nå. Han har ikke etterlyst papirene sine heller, så det kan hende at han ikke mistenker meg for å ha tatt de og heller ikke vet at jeg nå kjenner til kredittgjelden hans.

Anonymkode: be947...f3e

Hvorfor skal du hjelpe en du ikke engang ikke kjenner som ikke har bedt om hjelp?? Han er en voksen mann og om han trenger hjelp så ber han om det. Makuler ALLE papirer da dette er svært privat som ingen har noe med, ikke engang du!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 7. april 2016 at 17.38, Carrot skrev:

Først tenker jeg at jeg også ville makulert og sørget for at hans private situasjon ikke gikk videre til noen, samtidig lurer han sikkert enormt på hvem som har fått utskriften - og her møter jeg meg selv litt fordi jeg ville likt å visst hvem som evt hadde plukket opp mine papirer samtidig som jeg ville følt veldig på dette med at noen jeg ikke visste hvem var kjente til detaljer om min økonomi hvis jeg ikke hadde visst hvem osv.. Så dette syns jeg var utrolig vanskelig. 
Kanskje det riktige er å bare ta dem med til vedkommende, si du skjønte det ikke var dine og at du ikke har tittet nøye på dem når du innså at de ikke hørte til dine print og la være legge noe i det. Hvis vedkommende da spør osv så er du helt blank, ikke ditt bord, ditt ansvar osv før han evt ber om ditt syn.. Og selv da ville jeg vært veldig var i forhold til hva og hvordan jeg svarte tror jeg..

Dette er jo faktisk en risk man tar når man printer ut slik sensitiv informasjon på en arbeidsplass. Ut ifra hva TS skriver havnet det hos henne tilfeldig. Hun burde absolutt ikke ha lest gjennom det eller spekulert i å blande seg, men bare det at det havnet hos TS setter jo henne i en uheldig situasjon. Jeg synes ikke hun må fortelle hva slags papirer hun fikk med seg og risikere relasjonen til vedkommende som var ekstremt uforsiktig. 

Anonymkode: b2053...de1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er jo faktisk en risk man tar når man printer ut slik sensitiv informasjon på en arbeidsplass. Ut ifra hva TS skriver havnet det hos henne tilfeldig. Hun burde absolutt ikke ha lest gjennom det eller spekulert i å blande seg, men bare det at det havnet hos TS setter jo henne i en uheldig situasjon. Jeg synes ikke hun må fortelle hva slags papirer hun fikk med seg og risikere relasjonen til vedkommende som var ekstremt uforsiktig. 

Anonymkode: b2053...de1

Jeg beklager om du oppfattet meg dit at jeg mente TS måtte si fra, jeg skrev at jeg på en måte møtte meg selv i døren med tankene og reaksjonene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Juniper skrev:

Når man bruker jobbens printer for sensitive private dokumenter, og vet at printerne går i rykk og napp og kan finne på å spytte ut papirer når som helst, da er man stokk dum! Eller så driter man i om noen ser det! 

TS, ikke at det angår tråden, men jeg tror jeg ville tatt en grundig gjennomgang på firmaets økonomi i den perioden denne mannen hadde tilgang til kontoene! Han er på full fart til helvete økonomisk! I lamburgini! 

Det er allerede gjort og mye har vi måttet rydde opp i. 

Anonymkode: be947...f3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virket som om han tror at han fikk med seg alle papirene han printet ut igår. Det var ikke noe unormalt og vi var en gjeng som spiste ute i lunsjen idag. Det var noe galt med kortet hans idag, så han måtte ut til nærmeste minibank og ta ut penger for å kunne betale. 

Anonymkode: be947...f3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det virket som om han tror at han fikk med seg alle papirene han printet ut igår. Det var ikke noe unormalt og vi var en gjeng som spiste ute i lunsjen idag. Det var noe galt med kortet hans idag, så han måtte ut til nærmeste minibank og ta ut penger for å kunne betale.

Stakkars, tenker jeg bare. Så lenge ikke du låner ham penger eller prøver å presse ham til å bruke mer (f.eks. ved å dra ham med ut og spise) så har du gjort ditt.

Anonymkode: febd8...5f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er allerede gjort og mye har vi måttet rydde opp i. 

Anonymkode: be947...f3e

Synd, men det kommer jo ikke som et sjokk akkurat. 

Noen ganger ser man at andre mennesker steller det fryktelig ille til for seg. 
Men vi kan faktisk ikke gripe inn, for det er ikke vår plass. Og han vil trolig ikke ønske innblanding. 

Det eneste du kan gjøre er å ikke tilrettelegge for at han presses til å øke forbruket sitt. Resten må han være ansvarlig for selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 7.4.2016 at 17.38, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. Jeg makulerte papirene rett etter jeg postet innlegget. Fant ut at det var det eneste å gjøre. 

Jeg kjenner han ikke personlig, men han forteller åpenlyst om livet sitt og ser at han stadig kommer med noe nytt, reiser ofte i utlandet osv. 

Hensikten min med denne tråden var å få råd om hva jeg kan eller ikke gjøre. 

Anonymkode: be947...f3e

Hva mener du med det spørsmålet egentlig?

Hva du kan gjør med informasjon du ikke skulle hatt om en person du ikke kjenner?

Med mindre du skal tilby han en million kroner så skal du vel neppe blande deg inn i hans privatliv?

En annen ting: Om han leser her så vet han hvem du er...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du skulle levert de papirene med en gang.

Som plaster på såret kan du jo gi han litt penger til nedbetaling 😜

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, MapleSirup skrev:

Hva mener du med det spørsmålet egentlig?

Hva du kan gjør med informasjon du ikke skulle hatt om en person du ikke kjenner?

Med mindre du skal tilby han en million kroner så skal du vel neppe blande deg inn i hans privatliv?

En annen ting: Om han leser her så vet han hvem du er...

Informasjonen om gjelda hans har jeg ikke tenkt å gjøre noe med utover at jeg har makulert, og hørt på flesteparten som har svart her om at det var lurest å la han være. Om han leser dette så forstår han forhåpentligvis at jeg ikke mener noe vondt med at jeg ønsker å hjelpe han hvis det var noe jeg kunne hjelpe han med. Jeg valgte heller å lage en tråd her enn å forhøre meg med noen andre og risikere at hemmeligheten hans blir avslørt. 

 

Anonymkode: be947...f3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Informasjonen om gjelda hans har jeg ikke tenkt å gjøre noe med utover at jeg har makulert, og hørt på flesteparten som har svart her om at det var lurest å la han være. Om han leser dette så forstår han forhåpentligvis at jeg ikke mener noe vondt med at jeg ønsker å hjelpe han hvis det var noe jeg kunne hjelpe han med. Jeg valgte heller å lage en tråd her enn å forhøre meg med noen andre og risikere at hemmeligheten hans blir avslørt. 

 

Anonymkode: be947...f3e

Jeg oppfatter motivet for å dele denne informasjonen som et behov for å slarve.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, EvaLena skrev:

Du skulle levert de papirene med en gang.

Som plaster på såret kan du jo gi han litt penger til nedbetaling 😜

Ja, det var jo veldig smart :)

Anonymkode: be947...f3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...