Gå til innhold

Over 1million i kredittkortgjeld

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har en felles printer på kontoret som alle bruker. Jeg og en kollega brukte denne samtidig og papirene han printet ut havnet på bunken min. Han printet bl.a selvangivelsen sin som havnet blant det jeg printet ut. 

Det var da jeg så at han har over en million i kredittkortgjeld. Jeg kjenner han ikke men han har en ganske dyr livsstil med restaurantmat hver dag, shopping, reiser og med den lønna han her, har han ikke mulighet til å betjene det. Blant papirene jeg fikk var det purringer fra kredittkortselskapene. Jeg tenker å makulere papirene og late som ingenting, men samtidig er det trist at han kjører livet sitt i grøfta. Jeg vet at jeg ikke har noe med livet hans å gjøre, men om det er noe jeg kan gjøre vil jeg gjøre det. Har dere noen råd? Kanskje tipse han om luksusfellen? 

Vi printet ut papirene ved lunsjtider og oppdaget ikke dette før nå. Han har ikke etterlyst papirene sine heller, så det kan hende at han ikke mistenker meg for å ha tatt de og heller ikke vet at jeg nå kjenner til kredittgjelden hans.

Anonymkode: be947...f3e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du sier selv at du ikke kjenner han, da holder du deg unna. Dessuten er det utrolig frekt å faktisk se gjennom papirene hans, jeg hadde blitt dritsur om noen hadde gjort det. Gå og gi han papirene og si at de havnet visst blant dine ting. Lat som om du ikke har sett på de og la han finne ut av dette selv.

• Liker 22
Skrevet

Du kjenner ham ikke, men vet at han spiser på restaurant hver dag og vet hvor mye han shopper?

Uansett.. ikke din sak. Makuler papirene og ikke spre rykter. Ting kan være helt annerledes enn det ser ut som.

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, Whoops skrev:

Du kjenner ham ikke, men vet at han spiser på restaurant hver dag og vet hvor mye han shopper?

Uansett.. ikke din sak. Makuler papirene og ikke spre rykter. Ting kan være helt annerledes enn det ser ut som.

Takk for svar. Jeg makulerte papirene rett etter jeg postet innlegget. Fant ut at det var det eneste å gjøre. 

Jeg kjenner han ikke personlig, men han forteller åpenlyst om livet sitt og ser at han stadig kommer med noe nytt, reiser ofte i utlandet osv. 

Hensikten min med denne tråden var å få råd om hva jeg kan eller ikke gjøre. 

Skrevet

Først tenker jeg at jeg også ville makulert og sørget for at hans private situasjon ikke gikk videre til noen, samtidig lurer han sikkert enormt på hvem som har fått utskriften - og her møter jeg meg selv litt fordi jeg ville likt å visst hvem som evt hadde plukket opp mine papirer samtidig som jeg ville følt veldig på dette med at noen jeg ikke visste hvem var kjente til detaljer om min økonomi hvis jeg ikke hadde visst hvem osv.. Så dette syns jeg var utrolig vanskelig. 
Kanskje det riktige er å bare ta dem med til vedkommende, si du skjønte det ikke var dine og at du ikke har tittet nøye på dem når du innså at de ikke hørte til dine print og la være legge noe i det. Hvis vedkommende da spør osv så er du helt blank, ikke ditt bord, ditt ansvar osv før han evt ber om ditt syn.. Og selv da ville jeg vært veldig var i forhold til hva og hvordan jeg svarte tror jeg..

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, A4-livet skrev:

Du sier selv at du ikke kjenner han, da holder du deg unna. Dessuten er det utrolig frekt å faktisk se gjennom papirene hans, jeg hadde blitt dritsur om noen hadde gjort det. Gå og gi han papirene og si at de havnet visst blant dine ting. Lat som om du ikke har sett på de og la han finne ut av dette selv.

Jeg syntes ikke jeg har tråkket noen grenser her. Jeg så på noe jeg trodde var min eller firmaets papirer. At det tilfeldigvis viste seg å være privat er ikke min feil. 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Carrot skrev:

Først tenker jeg at jeg også ville makulert og sørget for at hans private situasjon ikke gikk videre til noen, samtidig lurer han sikkert enormt på hvem som har fått utskriften - og her møter jeg meg selv litt fordi jeg ville likt å visst hvem som evt hadde plukket opp mine papirer samtidig som jeg ville følt veldig på dette med at noen jeg ikke visste hvem var kjente til detaljer om min økonomi hvis jeg ikke hadde visst hvem osv.. Så dette syns jeg var utrolig vanskelig. 
Kanskje det riktige er å bare ta dem med til vedkommende, si du skjønte det ikke var dine og at du ikke har tittet nøye på dem når du innså at de ikke hørte til dine print og la være legge noe i det. Hvis vedkommende da spør osv så er du helt blank, ikke ditt bord, ditt ansvar osv før han evt ber om ditt syn.. Og selv da ville jeg vært veldig var i forhold til hva og hvordan jeg svarte tror jeg..

Vi har hatt litt problemer med printeren vår. Når du printer kan det komme ut med en gang eller senere fra en time til neste dag. Hvis noen er utålmodig og trykker print flere ganger, noe han gjorde, spyr den ut papirer i hytt og pine. Så derfor fikk jeg noe av hans og han fikk sannsynligvis noen av mine. Men jeg sjekker alltid hva jeg printer ut i forhold til hva som kommer ut, da det er regninger som må betales i tide. 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg syntes ikke jeg har tråkket noen grenser her. Jeg så på noe jeg trodde var min eller firmaets papirer. At det tilfeldigvis viste seg å være privat er ikke min feil. 

Du tråkket over en grense når du ikke gjenkjente papirene men i stedet for å se etter navn øverst på arket begynte å se på innholdet. Det er jo ikke akkurat som om det står kredittkortgjeld med store bokstaver sånn at det er det eneste som er mulig å se. Så jo, jeg mener du har gjort noe feil. Neste gang blar du gjennom slik at du kun ser øverst på arket sånn at du unngår å titte gjennom sensitive personopplysninger til andre.

• Liker 15
Skrevet

Du bør late som du ikke har sett papirene, og ikke si noe. Litt dumt at du Makulerte papirene, for nå vil han mest sannsynlig gå å lure på hvor de ble av. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. Jeg makulerte papirene rett etter jeg postet innlegget. Fant ut at det var det eneste å gjøre. 

Jeg kjenner han ikke personlig, men han forteller åpenlyst om livet sitt og ser at han stadig kommer med noe nytt, reiser ofte i utlandet osv. 

Hensikten min med denne tråden var å få råd om hva jeg kan eller ikke gjøre. 

Da gjør du ingenting. Det er faktisk overhodet ikke din sak. 

Anonymkode: aaf4e...ebf

Skrevet

Lever tilbake papirene. "Fikk visst feil i farten!" e.l. Ikke bland deg borti økonomien hans.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, A4-livet skrev:

Du tråkket over en grense når du ikke gjenkjente papirene men i stedet for å se etter navn øverst på arket begynte å se på innholdet. Det er jo ikke akkurat som om det står kredittkortgjeld med store bokstaver sånn at det er det eneste som er mulig å se. Så jo, jeg mener du har gjort noe feil. Neste gang blar du gjennom slik at du kun ser øverst på arket sånn at du unngår å titte gjennom sensitive personopplysninger til andre.

Navn øverst på arket? Står det navn på alt du og kollegaene dine printer ut? Slik er det ikke her, for å si det sånn. Og ett skjema kan fort likne på et annet, og dermed kan det lett tenkes man leser mer enn man egentlig vil før man skjønner hva som har skjedd. 

Anonymkode: ffefd...aad

• Liker 5
Skrevet

Det at han har 1 million i kredittkortgjeld er ikke ditt problem. Slutt å bruk energi på det, du kan ikke hjelpe han. De eneste som kan hjelpe han er hans nærmeste, eller profesjonelle folk som har som jobb å hjelpe sånne folk. Ser du allerede har brukt mye energi på hans problem, så anbefaler deg egentlig å la det være siden du ikke kjenner han så godt.

Hadde det vært en av dine nære venner, eller familie som hadde dette problemet hadde det vært noe annet.

AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, Frøken.stille skrev:

Du bør late som du ikke har sett papirene, og ikke si noe. Litt dumt at du Makulerte papirene, for nå vil han mest sannsynlig gå å lure på hvor de ble av. 

Han printet ut mange eksemplarer så han tenker nok at han fikk med seg alle. Han har heller ikke spurt om jeg hadde noe av hans. Bunken med regninger hadde ligget på pulten min hele dagen før jeg gikk gjennom de på slutten av arbeidsdagen. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Navn øverst på arket? Står det navn på alt du og kollegaene dine printer ut? Slik er det ikke her, for å si det sånn. Og ett skjema kan fort likne på et annet, og dermed kan det lett tenkes man leser mer enn man egentlig vil før man skjønner hva som har skjedd. 

Anonymkode: ffefd...aad

På fakturaer, purringer, selvangivelse osv gjør det det ja. Vi er tydeligvis ikke enige om du har gjort noe galt, men hadde jeg vært kollegaen din og du hadde kommet til meg og begynt å snakke om kredittkortgjeld og andre ting som står i de papirene hadde jeg blitt fly forbanna. Så for alle del, hold deg langt langt unna og lat som om du aldri har sett noe.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er i ingenting du kan eller skal gjøre. Og han vet nok om programmet Luksusfellen. 

Det er jo utrolig synd for han, men du har ikke noe med det. Makuler papirene, hold tett om det og glem det. 

Anonymkode: c5de5...e2c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Slutt å vær så dømmende! Akkurat som ikke dere hadde tittet litt? Eller gjort noe anne som ikke var deres sak. Slike ting skjer. Man var nyskjerrig, tittet, angret fælt etterpå. Slutt å dømme og heller gi råd.

Anonymkode: 4a3b3...f6e

• Liker 3
Skrevet (endret)
50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har en felles printer på kontoret som alle bruker. Jeg og en kollega brukte denne samtidig og papirene han printet ut havnet på bunken min. Han printet bl.a selvangivelsen sin som havnet blant det jeg printet ut. 

Det var da jeg så at han har over en million i kredittkortgjeld. Jeg kjenner han ikke men han har en ganske dyr livsstil med restaurantmat hver dag, shopping, reiser og med den lønna han her, har han ikke mulighet til å betjene det. Blant papirene jeg fikk var det purringer fra kredittkortselskapene. Jeg tenker å makulere papirene og late som ingenting, men samtidig er det trist at han kjører livet sitt i grøfta. Jeg vet at jeg ikke har noe med livet hans å gjøre, men om det er noe jeg kan gjøre vil jeg gjøre det. Har dere noen råd? Kanskje tipse han om luksusfellen? 

Vi printet ut papirene ved lunsjtider og oppdaget ikke dette før nå. Han har ikke etterlyst papirene sine heller, så det kan hende at han ikke mistenker meg for å ha tatt de og heller ikke vet at jeg nå kjenner til kredittgjelden hans.

Å få med seg et ark eller to ekstra når man henter en større mengde man har sendt til print er jo ikke aldeles uvanlig. Det skjer de fleste når det ikke er printere hvor du bruker kortet ditt for å printe dine jobber.

Men, du skal ha sett ganske så nøye på papirene når du har identifisert at han har gjeld til kredittkortselskap, størrelsen på gjelden, og at det var purringer fra de samme kredittkortselskapene.

Samtidig vet du hva han tjener, og slår fast at han ikke har råd.

Du kjenner hans vaner og forbruksmønster på privaten (at han spiser ute hver dag, at han shopper).

Din detaljkunnskap om denne kollegaen er interessant detaljert for å si det pent.

Tillegg: Får man med seg print som ikke er ens egne så legger man dem tilbake på printeren eller leverer dem til den som har printet dem. Sånn er det hos oss i alle fall, - men så printer vi da heller ikke private regninger i arbeidstiden, - og langt mer fyller ut selvangivelsen i kontortiden.

Endret av Mis(s)Understood
  • Liker 2
Skrevet

Nå ble jeg fristet til å spørre: Sitter denne personen i en stilling der han er betrodd noe av bedriftens økonomiske midler? Hvis ikke, la det fare. I motsatt fall: Stor personlig gjeld kan være motiv for å begå underslag på jobben.

Hvis det var min arbeidsplass, og personen hadde en betrodd stilling?

Kanhende jeg hadde tatt en upopulær avgjørelse og gjort vedkommende oppmerksom på at jeg har sett, og vet. Heller det, enn å late som. Heller tatt en baluba. Jeg tåler det.

Levert papirene og sagt:

- Du é itj skvætt'n!

Hvis han blir sint:

- Det er ikke min feil at du skriver ut sensitive opplysninger på jobben. Skjerp deg, mann! Du risikerte å bli fersket her. Tåler du ikke det, skriver du ut hjemme.

Hvorfor ville jeg ha sagt noe? Skriver han ut så private papirer på jobben kan det være et underbevisst rop om hjelp (hobbypsykologens mening).

En nabodame jeg hadde god kontakt med en stund (før jeg flyttet), fikk en bekjennelse fra sin mann: Han hadde ca. 1 mill i kredittkortgjeld. Hadde gått bak ryggen hennes. Hun var sjokkert. Jeg er sikker på at han hadde vært takknemlig for om noen hadde oppdaget situasjonen han hadde satt seg selv i tidligere.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Mis(s)Understood skrev:

Å få med seg et ark eller to ekstra når man henter en større mengde man har sendt til print er jo ikke aldeles uvanlig. Det skjer de fleste når det ikke er printere hvor du bruker kortet ditt for å printe dine jobber.

Men, du skal ha sett ganske så nøye på papirene når du har identifisert at han har gjeld til kredittkortselskap, størrelsen på gjelden, og at det var purringer fra de samme kredittkortselskapene.

Samtidig vet du hva han tjener, og slår fast at han ikke har råd.

Du kjenner hans vaner og forbruksmønster på privaten (at han spiser ute hver dag, at han shopper).

Din detaljkunnskap om denne kollegaen er interessant detaljert for å si det pent.

Tillegg: Får man med seg print som ikke er ens egne så legger man dem tilbake på printeren eller leverer dem til den som har printet dem. Sånn er det hos oss i alle fall, - men så printer vi da heller ikke private regninger i arbeidstiden, - og langt mer fyller ut selvangivelsen i kontortiden.

Som jeg har skrevet tidligere snakker han åpenlyst om hans shoppingvaner og reiser. Det skjer flere ganger i uken at han kommer og viser frem siste innkjøp og hvor mye det koster. At han spiser ute hver dag er heller ikke vanskelig å se. Av og til er jeg til og med ute og spiser og vet hvor mye det koster å spise ute der han pleier å spise. 

Jeg bruker ikke firmaets printer til private ting. Det var firmaets regninger jeg printet ut. Syns du virkelig at jeg bare skulle legge tilbake selvangivelsen hans på printer så kan en annen kollega finne dem og evt spre det videre? Jeg har som tidligere nevnt ikke vært klar over at jeg har tatt med meg noe som var hans. Han spurte heller ikke etter om jeg har tatt noe som var hans. Dette oppdaget jeg flere timer senere etter at de fleste hadde gått for dagen.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...