AnonymBruker Skrevet 7. april 2016 #1 Skrevet 7. april 2016 Hei, Jeg er en sykepleier student. Jeg har hatt drømmer om å bo i USA, så jeg har gjort litt research. Spesialsykepleiere (anestesisykepleier kalt CRNA) kan tjene opp til mer enn det dobbelte enn oss her hjemme. Hva er årsaken til det? Er det noen norske sykepleiere som har jobbet i USA og som kan eventuelt fortelle om deres opplevelser? Anonymkode: 99039...af4
AnonymBruker Skrevet 7. april 2016 #2 Skrevet 7. april 2016 Nå må man også huske på at lønnsnivåene for helsearbeidere er generelt veldig høye i USA: Allmennleger tjener i gjennomsnitt $180k (1,5 millioner NOK), mens ortopeder og annet kan tjene fra $350k-500k. Physician Assistant (PA) med 4 + 2 års utdannelse tjener også rundt $100k. Gjennomsnittet for sykepleiere uten videreutdanning er fra 360 000 - 680 000 NOK, ikke så langt unna norske forhold. Spesialistsykepleiere tjener gjennomsnittlig $95k, mens anestesisykepleiere, tjener gjennomsnittlig $157k, og opptil $230k i for eksempel Nevada. Anonymkode: 058a9...c7e
AnonymBruker Skrevet 7. april 2016 #4 Skrevet 7. april 2016 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei, Jeg er en sykepleier student. Jeg har hatt drømmer om å bo i USA, så jeg har gjort litt research. Spesialsykepleiere (anestesisykepleier kalt CRNA) kan tjene opp til mer enn det dobbelte enn oss her hjemme. Hva er årsaken til det? Er det noen norske sykepleiere som har jobbet i USA og som kan eventuelt fortelle om deres opplevelser? Anonymkode: 99039...af4 Sykelpleiere utdannet i andre land, får ikke jobbe som sykepleiere i USA. De jobber evt i mindre ansvarsfulle stillinger med langt dårligere betaling. På samme måte blir ikke en sykepleier utdannet i USA autorisert/godkjent for sykepleierutdannelse i Norge. Anonymkode: f0002...81c
AnonymBruker Skrevet 7. april 2016 #5 Skrevet 7. april 2016 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sykelpleiere utdannet i andre land, får ikke jobbe som sykepleiere i USA. De jobber evt i mindre ansvarsfulle stillinger med langt dårligere betaling. På samme måte blir ikke en sykepleier utdannet i USA autorisert/godkjent for sykepleierutdannelse i Norge. Anonymkode: f0002...81c Er det ikke mulighet til å få tak i visa? Jeg har lest rundt i nettet, og det var noen eksamener man måtte ta, få de godkjent, søke om autorisasjon i den staten du skal jobbe i, også kan du jobbe som sykepleier i USA.. Det er mulig, tror jeg(?) Anonymkode: 99039...af4
AnonymBruker Skrevet 7. april 2016 #6 Skrevet 7. april 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Er det ikke mulighet til å få tak i visa? Jeg har lest rundt i nettet, og det var noen eksamener man måtte ta, få de godkjent, søke om autorisasjon i den staten du skal jobbe i, også kan du jobbe som sykepleier i USA.. Det er mulig, tror jeg(?) Anonymkode: 99039...af4 Hadde kontakt med flere da vi bodde i USA. Man får ikke jobb som sykepleier i USA uten å være utdannet i USA. Har vært mye på tv om dette og. Man får heller ikke jobb i Norge med sykepleierutdannelse fra USA. USA er forøvrig dårlig på smutthullene du ønsker deg. Anonymkode: f0002...81c
AnonymBruker Skrevet 7. april 2016 #7 Skrevet 7. april 2016 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Sykelpleiere utdannet i andre land, får ikke jobbe som sykepleiere i USA. De jobber evt i mindre ansvarsfulle stillinger med langt dårligere betaling. På samme måte blir ikke en sykepleier utdannet i USA autorisert/godkjent for sykepleierutdannelse i Norge. Anonymkode: f0002...81c Bare tull, du kan selvfølgelig få autorisasjon i USA med utdannelse fra andre land. Jeg kjenner to norske sykepleiere, utdannet i Norge, som har jobbet i USA. Jeg har også sjekket dette ifm at jeg ønsket å ta en videreutdanning som ikke tilbys i Norge, og da måtte får amerikansk autorisasjon for å være i praksis. Kravene varierer fra stat til stat, jeg måtte bl.a. dokumentere prakisis innen spesifikke felt, arbeidserfaring, bestå toefl test med godt resultat (over 95%?), bestå spåktest for helserelevant språk, ta en skriftlig kunnskapstest innen faget som blir laget i den aktuelle staten, ha plettfri vandelsattest fra norsk politi og selvfølgelig få oversatt karakterkort og vitnemål til engelsk. Sykepleiere som er utdannet i USA kan få autorisasjon i Norge, men må som alle andre med utenlandsk utdanning gjennom en vurdering på om de dekker det som er satt som krav i Norge. De fleste mangler noe praksis, må ta ett kurs i norsk samfunn og medisin/trygdesystem/helsevesen o.l. Jeg åj obber i dag med sykepleiere utdannet i Australia, England, Polen, Litauen, Sverige, Danmark, Spania og Filipinene. Ts, du vil nok kunne klare å få autorisasjon, men sannsynligvis vil du ikke få arbeidstillatelse. De jeg kjenner som har jobbet der har vært gift med amerikanere. Anonymkode: 8323c...232
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå