Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg sliter med å sovne. Mye pga tanker, bekymringer osv. Også fordi jeg ofte har helt jævlige mareritt som jeg ikke alltid klarer å vekke meg selv fra. Dette er slitsomt! 

Har begynt å gå til psykolog pga min bagasje, vi har kommet litt i gang. Tror dette vil hjelpe. Allikevel lurer jeg på om det vil hjelpe med noe beroligende? Jeg vil ikke egentlig ha sovetabletter. Redd jeg blir avhengig og i tillegg sliter jeg allerede med å våkne, så er litt redd jeg ikke kommer meg opp! 

Tips, råd og erfaringer ønskes 😊😊

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Pusting hjelper. psykolog hjelper også. du er heldig som får gå til psykolog, håper vedkommende er flink med deg. pusting gjør at kroppen blir mer avslappet og det hjelper også på angst når angsten er såpass ekstremt at du ikke får pusten ned i magen og sånt.

Anonymkode: 9b3a2...abb

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Pusting hjelper. psykolog hjelper også. du er heldig som får gå til psykolog, håper vedkommende er flink med deg. pusting gjør at kroppen blir mer avslappet og det hjelper også på angst når angsten er såpass ekstremt at du ikke får pusten ned i magen og sånt.

Anonymkode: 9b3a2...abb

Har prøvd meg litt på sånn "mindfit" greier via apper, altså meditasjon med stemme som hjelper deg å slappe av i kroppen. Det fungerer til en viss grad. Har kjæresten sovende ved siden av meg, så jeg detter litt ut iblant når han snur deg/begynner å snorke og sånn. Hehe. Men jeg tror det er lurt å fortsette med det. Er ofte veldig stressa også. 

Absolutt! Psykologen er veldig flink og har stor tro på at jeg skal få bearbeidet ting og bli "frisk" igjen. 

Ja, så lenge man klarer å fokusere så vil jeg tro det hjelper!

AnonymBruker
Skrevet
18 timer siden, Ztzz skrev:

Jeg sliter med å sovne. Mye pga tanker, bekymringer osv. Også fordi jeg ofte har helt jævlige mareritt som jeg ikke alltid klarer å vekke meg selv fra. Dette er slitsomt! 

Har begynt å gå til psykolog pga min bagasje, vi har kommet litt i gang. Tror dette vil hjelpe. Allikevel lurer jeg på om det vil hjelpe med noe beroligende? Jeg vil ikke egentlig ha sovetabletter. Redd jeg blir avhengig og i tillegg sliter jeg allerede med å våkne, så er litt redd jeg ikke kommer meg opp! 

Tips, råd og erfaringer ønskes 😊😊

Hva med å prøve alternativt først? Vallerina forte som man får på helsekost kan muligens hjelpe. Eller kamillete.

Anonymkode: 662ce...1e6

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt stor nytte av magnesiumtilskudd et par timer før jeg legger meg og/eller en kopp nypete eller godnatt-te. Skrive dagbok/notere ned bekymringer på dagtid,så jeg ikke tar dem med til sengs. Skru av lyd på mobil og PC senest en time før jeg legger meg. Litt lett yoga. Ved mareritt, så skriver jeg dem ned og får dem ut av hodet,minner meg selv på at dette bare var en drøm. Noen ganger sier jeg til meg selv at jeg gleder meg til å legge meg (selv om jeg ikke helt tror på det) og lager gode rutiner i forkant, gjerne smøre meg inn med lotion som lukter godt.Drypper litt lavendel på puta, hører beroligende musikk. Gjenopplever jeg noe vondt som har skjedd i drømme, så minner jeg meg på at dette er i fortiden.

Det å stå opp og gå på toalettet/fargelegge/lese tegneserier når jeg merker at jeg blir liggende lenge uten å få¨sove har gjort at spenningene ikke setter seg så veldig i kroppen. Har også funnet flere videoer med 5-10 min yogaøvelser på Youtube som har fått meg til å slappe av. Kan vel nevne at jeg også har forsøkt sovemedisin, men det hadde såpass negativ innvirkning på hvordan jeg fungerte i hverdagen at jeg måtte kutte det ut.

Anonymkode: 44f64...120

AnonymBruker
Skrevet

Til AB over: Jeg skal ikke kuppe tråden her, men hvordan kan magnesium hjelpe på søvn? Får man ikke bare mer energi? Tar det om morgenen, er det dumt da? 

TS: Ang. mareritt råder jeg deg til å lese litt drømmetydning, faktisk. Mye svada der, men er en av PD Holloway(?), Complete Dream book eller noe, som er bra. Den hjalp meg til å ufarliggjøre mareritt litt. 

Anonymkode: 234c8...ec1

Skrevet
Den 7. april 2016 at 19.02, AnonymBruker skrev:

Hva med å prøve alternativt først? Vallerina forte som man får på helsekost kan muligens hjelpe. Eller kamillete.

Anonymkode: 662ce...1e6

Takk for tips! Skal prøves ut 😊

Skrevet
Den 7. april 2016 at 19.44, AnonymBruker skrev:

Jeg har hatt stor nytte av magnesiumtilskudd et par timer før jeg legger meg og/eller en kopp nypete eller godnatt-te. Skrive dagbok/notere ned bekymringer på dagtid,så jeg ikke tar dem med til sengs. Skru av lyd på mobil og PC senest en time før jeg legger meg. Litt lett yoga. Ved mareritt, så skriver jeg dem ned og får dem ut av hodet,minner meg selv på at dette bare var en drøm. Noen ganger sier jeg til meg selv at jeg gleder meg til å legge meg (selv om jeg ikke helt tror på det) og lager gode rutiner i forkant, gjerne smøre meg inn med lotion som lukter godt.Drypper litt lavendel på puta, hører beroligende musikk. Gjenopplever jeg noe vondt som har skjedd i drømme, så minner jeg meg på at dette er i fortiden.

Det å stå opp og gå på toalettet/fargelegge/lese tegneserier når jeg merker at jeg blir liggende lenge uten å få¨sove har gjort at spenningene ikke setter seg så veldig i kroppen. Har også funnet flere videoer med 5-10 min yogaøvelser på Youtube som har fått meg til å slappe av. Kan vel nevne at jeg også har forsøkt sovemedisin, men det hadde såpass negativ innvirkning på hvordan jeg fungerte i hverdagen at jeg måtte kutte det ut.

Anonymkode: 44f64...120

Så mange gode tips! Skal prøves ut!😊 Vil helst slippe sovepiller, så må teste ut det du forteller 😊

Skrevet
Den 8. april 2016 at 2.10, AnonymBruker skrev:

Til AB over: Jeg skal ikke kuppe tråden her, men hvordan kan magnesium hjelpe på søvn? Får man ikke bare mer energi? Tar det om morgenen, er det dumt da? 

TS: Ang. mareritt råder jeg deg til å lese litt drømmetydning, faktisk. Mye svada der, men er en av PD Holloway(?), Complete Dream book eller noe, som er bra. Den hjalp meg til å ufarliggjøre mareritt litt. 

Anonymkode: 234c8...ec1

Har lest endel drømmetydning, og det er veldig spennende da! Har god tro på at det er underbevisstheten som styrer og driver på, sammen med fantasi. Derfor tror jeg nok det går an å "lære seg" å styre det litt. Takk for tips, skal sjekke den ut!😊

AnonymBruker
Skrevet

Prøv å bare ta opp temaet med behandleren din? Da jeg gjorde det, fikk jeg med meg et par ark med masse tips og ting jeg skulle prøve ut de neste ukene, og da det ikke virket fikk jeg melatonin. Det er noe som skal etterligne vårt naturlige sovehormon, så er ikke noe sterke saker - men det hjalp! 

Anonymkode: 78c74...a1e

AnonymBruker
Skrevet

Bruker Vallargan (allergitab. som virker sløvende). Fås på resept hos lege, ikke avhengighetsskapende.

Anonymkode: d29a5...07b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...