AnonymBruker Skrevet 6. april 2016 #1 Skrevet 6. april 2016 Først og fremst, grunnen til at jeg skriver anonymt er at dette er såpass pinlig at jeg ikke ønsker å bli gjenkjent på noen måte. Jeg har idag opplevd noe meget ubehagelig. Ikke at vi har så veldig høy gjeld her i huset, men har i det siste slitt med lav inntekt og dermed ikke fått betalt ned på gammel gjeld som var fra tiden begge var i fast jobb. Siden min mann hadde flere anmerkninger fra tidligere, sto jeg som ansvarlig for forbrukslån og kredittkort. Når vi begynte å slite etter å ha mistet jobben, prioriterte vi selvfølgelig husleia. Vi prøver å jobbe hele tiden, tar alt av vikariater og andre oppdrag, likevel blir jo ikke økonomien den samme som når begge jobbet fulltid. Etter hvert begynte inkassoselskap å ringe opp. Først forhandlet jeg med de, så ble det for mye i og med at vi sleit med å betale (alt gikk jo til husleie, og vi prioriterer alltid skyldig husleie). Etter hvert ble jeg svært deprimert av å stadig høre og se navnet mitt i forbindelse med inkassosaker, at jeg henviste alle til min mann og gav han fullmakt (vi har jo tross alt tatt opp lånet i fellesskap). Jeg forklarte også på en pen måte, på e-post, at jeg ikke ønsker å stå som ansvarlig lenger og at all kommunikasjon må tas med min mann. Når de likevel fortsatte å ringe på mitt nr, sluttet jeg å ta telefonen, og blokkerte nr som ringte. Ett eneste anrop kunne være nok til å ødelegge dagen min fullstendig. De søkte da opp nr til fasttelefonen vår, og jeg trodde det var telefonselgere som ringte da vi var plaget av det en stund. Etterhvert tok jeg motet til meg og ville en gang for alle si at vi vil ikke ha det de enn prøvde å selge... Da jeg hørte det var fra Kredinor, sa jeg da at de hadde feil nr. Jeg er seriøst så tynget og deprimert av den intense pågangen at jeg ikke orker mer. Alt de gjør er jo å mase om penger vi ikke har, og da vil vi ikke bruke energi på de før vi evt tar kontakt selv og ønsker en løsning På gjeld.org står det klart og tydelig at man har ingen plikt til å svare på henvendelser: Sitat Du har ingen plikt til å snakke med inkassobyråer som måtte ringe deg eller komme hjem til deg. Du kan regne med å bli oppringt av stadig nye mennesker fra samme firma. Disse oppringerne er sjelden saksbehandlere, så du behøver ikke bruke for mye energi til å forklare din situasjon. Idag ringte min mor og fortalte at et inkassoselskap hadde ringt hjem til dem og spurt etter meg (jeg har aldri gitt ut nummeret til mine foreldre, og aldri opplyst det noe sted). Hun fikk ikke med seg navn på firma eller ansatt, heller ikke nr som ringte (klarte ikke å finne det ut senere heller) men de presenterte seg jo tydelig med inkasso, noe de heller ikke har lov til i forhold til familie og venner de evt måtte oppsøke (tviler sterkt på at de i det hele tatt har rett til å søke opp foreldre til en person over 30 år som ikke vil snakke med dem eller ikke er tilgjengelig, med den hensikt å få tak i vedkommende eller informere pårørende om personens gjeldsproblemer). Dette kompliserer jo forholdet til mine foreldre betraktelig, i og med at det lenge har vært anspent. Jeg forklarte til mor at min mann sliter med gjeld og at de som pårørende ikke har plikt til å svare på henvendelser fra inkasso. Det rare er at jeg skiftet navn for 2 år siden, og alle lån og kreditter står på det nye navnet, så de må ha fått tak i mitt gamle navn og søkt opp min far med det navnet?! Hos Forbrukerrådet står det klart at dette ikke er lov: Sitat Det er i strid med god inkassoskikk hvis for eksempel: du får feilaktige opplysninger om konsekvensene av at du ikke betaler det kommer frem opplysninger om at saken vil bli kjent for venner eller familie hvis du ikke betaler du blir oppsøkt personlig på en krenkende måte, for eksempel på jobben det drives telefoninkasso sent på kvelden, om natten, eller på helligdager det blir drevet inn krav som er åpenbart grunnløse eller omtvistede ved ordinær inkasso det blir registrert en betalingsanmerkning når kravet er omtvistet du blir tilbudt lån, slik at du kan dekke fordringen I mitt tilfelle har de altså IKKE truet meg med å gjøre saken kjent for familie og venner, men ringt DIREKTE til mine foreldre, og altså gjort det klart for dem at jeg har inkasso! Dessverre vet ikke de hverken nr eller firma som ringte, men har noen av dere oppleve lignende og kan fortelle hvilke inkassoselskap som holder på slik som dette (altså søker opp gamle navn, pårørende osv)? Synes måten de opptrer på er meget krenkende, så skulle gjerne sendt en klage til dette firmaet. Anonymkode: 4a085...b32 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2016 #2 Skrevet 6. april 2016 Dersom et inkassoselskap bryter med inkassoloven så kan de faktisk risikere å måtte sitte med hele regningen for kravet selv. Så jeg ville gjort mer enn bare å klage! Anonymkode: 6bee4...03a 30
AnonymBruker Skrevet 6. april 2016 #3 Skrevet 6. april 2016 Er det mulig å finne telefonnummeret som ringte ved å kontaktet telefonoperatør? Det de gjør et åpenbart i strid med bransjenormen, og kanskje noen lover, og kan få betydning for deres inkassobevilgning. Anonymkode: cda63...166 4
AnonymBruker Skrevet 6. april 2016 #4 Skrevet 6. april 2016 Ja det er synd, trist og leit, men det du virkelig bør fokusere på er å få betalt den gjelda. Og å overlate ansvaret til mannen din som allerede har flere anmerkninger?? Var det noen som sa bukken og havresekken?? Nei få hodet opp av sanden, svar på anropene og få på plass en ordentlig avtale. Forhandle frem avtale om at de fryser renten. Anonymkode: 5a569...49d 16
AnonymBruker Skrevet 6. april 2016 #5 Skrevet 6. april 2016 Jeg ville tatt kontakt med Gjeldsforeningen og lagt frem alt der. Utover det må du faktisk huske at du kan ikke bare sette ansvaret for inkassoen over på din mann. Dersom forbrukslån og kredittkort er tatt opp i ditt navn, så er du faktisk ansvarlig, og de vil fortsette å prøve å kontakte deg. Jeg har sympati med din situasjon da jeg har sittet der, men du har begynt å stikke hodet i sanden her og du skulle bedt om ekstern hjelp tidligere. Anonymkode: a0a22...6ef 16
AnonymBruker Skrevet 6. april 2016 #6 Skrevet 6. april 2016 TS her. Vi er fullt klar over situasjonen, og skal til gjeldsrådgivning for å få hjelp til å ordne opp. Vi har snakket sammen om hvordan vi får betalt ned gjelda, men må jo uansett prioritere husleia. Min mann er mye flinkere til å forhandle og snakke med kreditorer enn det jeg er midt oppi hele situasjonen, jeg er veldig emosjonell og kan plutselig enten bli sint eller gråte, da situasjonen har krevd svært mye av meg psykisk. Som sagt tok jeg ansvar og kontaktet dem selv i starten og prøvde å få til en ordning, men når inntekten fortsatt uteble så orket ikke jeg mer, og lot han ta over kommunikasjonen fordi han rett og slett er bedre i stand til det. Jeg er som sagt kjempe fortvilet, aldri opplevd lignende før. Så dette er vi fullt klar over. Jeg tror jeg har en anelse om hvem dette kan ha vært, skal undersøke litt. Hvor skal man sende klage? Anonymkode: 4a085...b32 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2016 #7 Skrevet 6. april 2016 Og en ting jeg reagerte på, hvorfor i alle dager søkte de opp og ringte mine foreldre, og ikke min mann som de faktisk har lov å kontakte siden vi har alt felles, og til og med samme etternavn? Jeg spurte om han hadde fått noen anrop, han sa nei... Anonymkode: 4a085...b32 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2016 #8 Skrevet 6. april 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og en ting jeg reagerte på, hvorfor i alle dager søkte de opp og ringte mine foreldre, og ikke min mann som de faktisk har lov å kontakte siden vi har alt felles, og til og med samme etternavn? Jeg spurte om han hadde fått noen anrop, han sa nei... Anonymkode: 4a085...b32 Det de gjorde vitner om et useriøst selskap. Klag til inkassoklagenemda. Anonymkode: cda63...166 4
AnonymBruker Skrevet 6. april 2016 #9 Skrevet 6. april 2016 De skyr ingen ting for å få inn pengene sine. Jeg opplevde at de ringte vår mindre årige sønn flere ganger, noe jeg syntes var å gå langt over grensen. Jeg var også helt oppgitt over situasjonen når det pågikk. Vi kom ut av det, og har i dag orden på økonomien, og klarer til og med å spare litt hver mnd. Men når det er sagt, så slipper man ikke unna regningene ved å la vær å ta telefonen, eller overlate ansvaret til mannen din. Dere er nødt til å jobbe sammen. Synes det blir helt feil ovenfor ham å la ham sitte med dette alene. Han har det neppe noe bedre enn deg, selv om han viser det på en annen måte. Anonymkode: 130f1...1b4 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2016 #10 Skrevet 6. april 2016 Jeg syns du skal be din mor få tak i telefonutskrift over hvem som har ringt, deretter drar dere til politistasjonen og anmelder de som ringte. Det er faktisk første steg her. Og så, er dere bare pokka nødt til å ta tak i problemet NÅ framfor å utsette og utsette, for tilslutt ende opp med en gjeld der dere faktisk kan miste huset til tross for at dere har betalt alt til huset punktlig. Skjønner at det føles slitsomt osv, men dere har ikke annet valg. Lykke til. Ps: om det er sant at det inkassoselskapet som ringte risikerer å måtte dekke tapet selv, så tjener dere faktisk på det som skjedde. Anonymkode: 50a88...595 5
Million Skrevet 6. april 2016 #11 Skrevet 6. april 2016 (endret) 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor skal man sende klage? Anonymkode: 4a085...b32 Du kan begynne her: http://klagenemnda.inkasso.no/fremgangsmaate.shtml " 2. Hva kan inkassoklagenemnda behandle? Inkassoklagenemnda behandler klager på inkassoselskaper. Dersom du mener at inkassator har handlet i strid med god inkassoskikk, kan du klage til inkassoklagenemnda. Det vil si at det er selve handlemåten til inkassoselskapet du kan klage på. Eksempler på handlemåte i strid med god inkassoskikk er: avkreve for høyt inkassosalær inndriving av krav som det er fremmet berettigede innsigelser mot iverksetting av inkasso uten at det er sendt et inkassovarsel registrere betalingsanmerkning på et krav det er fremmet berettigede innsigelser mot personlig oppsøkingkrenkende Å oppføre seg truende eller på annen måte utsette skyldner for urimelig påtrykk eller ulempe. Konsekvensen for skyldneren av at selskapet har handlet i strid med god inkassoskikk, er at man ikke skal betale inndrivelseskostnadene. Det samme gjelder hvis det er gjort andre brudd på inkassoloven. Selve hovedkravet med renter bortfaller ikke. Endret 6. april 2016 av Million 3
AnonymBruker Skrevet 6. april 2016 #12 Skrevet 6. april 2016 De behandler også brudd på taushetsplikt. Anonymkode: cda63...166 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2016 #13 Skrevet 6. april 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: De skyr ingen ting for å få inn pengene sine. Jeg opplevde at de ringte vår mindre årige sønn flere ganger, noe jeg syntes var å gå langt over grensen. Jeg var også helt oppgitt over situasjonen når det pågikk. Vi kom ut av det, og har i dag orden på økonomien, og klarer til og med å spare litt hver mnd. Men når det er sagt, så slipper man ikke unna regningene ved å la vær å ta telefonen, eller overlate ansvaret til mannen din. Dere er nødt til å jobbe sammen. Synes det blir helt feil ovenfor ham å la ham sitte med dette alene. Han har det neppe noe bedre enn deg, selv om han viser det på en annen måte. Anonymkode: 130f1...1b4 Vi er sammen om dette, og ble enige i at han tar seg av kommunikasjonen. Han foreslo det selv. Vi vet vi må rydde opp men disse anropene stresser oss bare i en allerede vanskelig situasjon og en prosess som tar mer tid enn et par uker. Vi jobber jo med å finne løsninger og ønsker selv å ta kontakt når vi er klare. Utrolig frekt å ringe opp mindreårige! Hvilket selskap var dette? Anonymkode: 4a085...b32
AnonymBruker Skrevet 6. april 2016 #14 Skrevet 6. april 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi er sammen om dette, og ble enige i at han tar seg av kommunikasjonen. Han foreslo det selv. Vi vet vi må rydde opp men disse anropene stresser oss bare i en allerede vanskelig situasjon og en prosess som tar mer tid enn et par uker. Vi jobber jo med å finne løsninger og ønsker selv å ta kontakt når vi er klare. Utrolig frekt å ringe opp mindreårige! Hvilket selskap var dette? Anonymkode: 4a085...b32 Jeg husker dessverre ikke hvilket selskap det var, dette ligger noen år tilbake i tid. Lykke til, håper det ordner seg for dere. Anonymkode: 130f1...1b4
Anders15 Skrevet 7. april 2016 #15 Skrevet 7. april 2016 Inkassoselskap er korrupsjon i aksjon. De bør granskes nøye og utestenges for livet om de driver sjikane. 1
AnonymBruker Skrevet 7. april 2016 #16 Skrevet 7. april 2016 Jeg syns du heller skal bruke energien din på å faktisk få betalt ned gjelda. Inkassobyråene hadde ikke kontaktet dere hvis dere hadde betalt regningene. Ja, det var en tabbe fra inkassobyrået, men det er faktisk ikke de som er problemet. De gjør bare jobben sin. Anonymkode: 198c0...274 5
AnonymBruker Skrevet 7. april 2016 #17 Skrevet 7. april 2016 Når du sier at de har ringt feil nummer nå de ringer deg, så er det jo ikke så rart at de forsøker andre muligheter for å få tak i deg. Anonymkode: 371c4...e0b 4
AnonymBruker Skrevet 7. april 2016 #18 Skrevet 7. april 2016 56 minutter siden, AnonymBruker skrev: 56 minutter siden, AnonymBruker skrev: ,Når du sier at de har ringt feil nummer nå de ringer deg, så er det jo ikke så rart at de forsøker andre muligheter for å få tak i deg. Anonymkode: 371c4...e0b Men det finnes da noe som heter e-post? Andre selskap vi har vært borti har sendt mail dersom de ikke fikk tak i oss på telefon, og da har vi alltid vært imøtekommende og svart dem. Om e-post er ikke-eksisterende i deres verden, så burde de jo forsøke å nå ektemannen først, noe som ville vært mye enklere mtp samme adresse og etternavn? Istede for å gå etter evt gamle navn og søke opp foreldre til en person som er over 30. En skam for hele bransjen. Og jeg trenger ikke deres pekefinger her om at vi burde betalt regningen, vi vet jo det meget godt selv og det er klart det et tungt for oss nettopp fordi vi vet vi ikke har klart å holde avtalen, noe vi og skammer oss over. Derfor ble jeg deprimert, for jeg har aldri i livet glemt en regning eller ikke gjort opp for meg. Og hadde vi hatt penger ville vi selvsagt betalt og aldri havnet i den situasjonen i utgangspunktet, men jeg synes ikke de tok særlig hensyn når vi ringte de for en stund siden og forsøkte å forklare vår situasjon, og at vi selvfølgelig ønsker å gjøre opp. Likevel ringer de og maser, når det ikke engang er saksbehandlere som har den hensikt å hjelpe oss frem til en løsning, men kun masete innlevere som spør om NÅR vi får betalt så å så mye. Og når vi sier at det får vi ikke til pga vår vanskelige situasjon og en dato er vanskelig å fastsette (nettopp fordi vi er redd for å ikke holde enda en avtale) så er det ingen hjelp å få - hverken utsettelse eller delbetaling. Anonymkode: 4a085...b32
AnonymBruker Skrevet 7. april 2016 #19 Skrevet 7. april 2016 Hvor ofte ringer disse folka og maser? Er det snakk om 4-5 ganger dagen/uken/mnd? Jeg har selv jobbet for inkassobyrå under studietiden og da hadde vi en oversikt/system over hvem som har ringt hvem for å unngå å ringe de så ofte. Jeg vil tro at inkassobyråene har bedre system for det nå? At du stikker hodet i sanden og overlater kommunikasjon mellom de til mannen din vil ikke bedre frykten for inkassobyråene. Å ha en dialog med de er bedre selv om det er ubehagelig der og da. Anonymkode: 198c0...274 2
AnonymBruker Skrevet 7. april 2016 #20 Skrevet 7. april 2016 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvor ofte ringer disse folka og maser? Er det snakk om 4-5 ganger dagen/uken/mnd? Jeg har selv jobbet for inkassobyrå under studietiden og da hadde vi en oversikt/system over hvem som har ringt hvem for å unngå å ringe de så ofte. Jeg vil tro at inkassobyråene har bedre system for det nå? At du stikker hodet i sanden og overlater kommunikasjon mellom de til mannen din vil ikke bedre frykten for inkassobyråene. Å ha en dialog med de er bedre selv om det er ubehagelig der og da. Anonymkode: 198c0...274 Vel, det har hendt de har ringt flere ganger i uken, ellers opplevde jeg også å bli kontaktet av samme byrå med 2 dagers mellomrom. Første gang på Mail, jeg svarte høflig. Om 2 dager ringer de, jeg sender ny Mail og spør hva det gjelder. Samme sak! Pluss tydeligvis en til?! Dette skal vi ta og undersøke, har visst blitt kluss med faktura som gjorde at lånet står på to kundenr. Og vi har vært i dialog med de allerede, hvor vi tok kontakt på e-post selv. Men de maser for det om... Anonymkode: 4a085...b32
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå