Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er det noen av dere som har stoffskifteprbl? Enten for høyt eller for lavt? Jeg har fått lavt og gått opp i vekt av tablettene. Er det noen som vet om man kanskje kan få bytte disse via lege igjen? Håper noen har litt peil, eller har en link jeg kan få lest. Takker på forhånd.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Her finner du mye info: http://www.stoffskifte.org/

Regner med du har fått Levaxin. Såvidt jeg vet finnes det ikke noen andre legemidler mot lavt stoffskifte i Norge (Liothyronin er jo noe, men jeg tror ikke det har helt samme funksjonen som Levaxin), bortsett fra noen naturmidler som jeg har hørt en del av de som prøver det har god effekt av. Om du tør å sjanse på at de virker OG får legen din til å skrive dem ut, er vanskelig å svare på.

Selv har jeg lavt stoffskifte og går på Levaxin.

Anonymkode: 5c889...613

Skrevet

Det finnes flere typer stoffskiftehormon man kan bruke. Det vanlige er å prøve monobehandling først. Altså kun Levaxin.

Fungerer dette dårlig kan man be om å få prøve kombinasjonsbehandling. Levaxin og Liothyronin.

Så er det pasienter som ikke blir bra på disse medikamentene og som går videre til behandling med NDT/DTE, skjoldbruskkjertelhormon utvunnet fra svineskjoldbruskkjertel. Disse medikamentene er ikke naturpreparater, men de fås kun på registreringsfritaksresept. Det vil si at legemiddelverket må innvilge søknad om legemiddelet før man kan bestille det inn til apoteket.

Det er i hovedsak tre typer NDT/DTE som er i bruk i Norge, Armour Thyroid, Thyroid Erfa og Nature-Thyroid. Billigst pr nå er Erfa. Disse legemidlene må betales fullt ut av pasienten selv, så man bør sjekke pris på apotekene før bestilling da prisene varierer mye.

• Liker 1
Skrevet

Tusen takk for svar, jeg er usikker, alle sier Levaxin... men som mange andre opplever jeg disse bivirkningene, litt daff og har gått opp i vekt. Er vekta som betyr mye for meg fordi hjertet ikke har det så bra heller. Går turer det jeg kan, ikke mer ikke mindre.

Skrevet

Jeg har brukt Levaxin i fire år for lavt stoffskifte. Vil anbefale deg å vurdere en form for lavkarbo kosthold. Det har fungert ypperlig for meg. De tre første årene spiste jeg "vanlig" mat og gikk bare opp i vekt, var slapp og slet med hodepine. For et år siden startet jeg med lavkarbo kosthold og har nå gått ned nesten 40 kilo. Jeg føler meg pigg, er i bedre humør, har bedre hud og fordøyelse. Har hørt at dette kostholdet fungerer veldig godt for flere med lavt stoffskifte :) 

• Liker 1
Skrevet

Du  var i kontakt med lege da regner jeg med?

AnonymBruker
Skrevet
Den Wednesday, April 06, 2016 at 15.22, tussi680 skrev:

Er det noen av dere som har stoffskifteprbl? Enten for høyt eller for lavt? Jeg har fått lavt og gått opp i vekt av tablettene. Er det noen som vet om man kanskje kan få bytte disse via lege igjen? Håper noen har litt peil, eller har en link jeg kan få lest. Takker på forhånd.

Hvor lenge har du gått på Levaxin? Hvilke tall viser TSH i blodprøvene dine? Den skal ligge på mellom 0,5 og 1,5 når du bruker Levaxin. Viktig at du spør etter tallet og ikke bare får beskjed om at den er normal. Fordi normalen er en annen når du bruker Levaxin enn når du ikke bruker medisinen. (Noe ikke alle er obs på.)

Anonymkode: e1fc7...0f3

• Liker 1
Skrevet

Det er ca 3 år at jeg startet på levaxin, og vekta gikk opp dessverre. Startet med 025 microgr. en periode og gikk altså opp. Så et halvt år etter på måtte jeg rett opp på 0,75 og den dosen går jeg på ennå. Men har ikke peiling på  blodverdiene selv, men legen sier de er fine.

AnonymBruker
Skrevet

Du må få utskrift av tsh, ft3 og ft4. Kun da kan man gjøre seg opp en mening. Levaxin er ft4 som omdannes til det aktive hormonet ft3. Hjelper ingenting om tsh og ft4 er ok dersom ft3 ikke er det. 

Anonymkode: 61c63...8c3

Skrevet

Ja, jeg har lest om alt det, men ikke fått eller bedt om noen utskrift fra legen.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har gått på levaxin siden jeg var tenåring, og har aldri vært spesielt overvektig, bortsett fra før jeg fikk thyroxin som det het da.Hvor lenge har du brukt det da? Vil vel heller tro at det er motsatt, for lavt stoffskifte fører til vektøkning og når dette normaliseres går man ned igjen..

Anonymkode: ef35c...eef

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, tussi680 skrev:

Det er ca 3 år at jeg startet på levaxin, og vekta gikk opp dessverre. Startet med 025 microgr. en periode og gikk altså opp. Så et halvt år etter på måtte jeg rett opp på 0,75 og den dosen går jeg på ennå. Men har ikke peiling på  blodverdiene selv, men legen sier de er fine.

Tablettdosen sier ingenting om hvor godt du er regulert i ditt stoffskifte. Du må kontakte legen din og få vite hva blodprøvene dine har vist over tid. Særlig intr. Er det hva tsh var før dosen ble vurdert å måtte økes. 

Er du godt regulert skal du heller ikke under normale forhold legge på deg. Det er neppe tablettene som gir vektøkning, men reguleringen eventuelt i samarbeid med livsstil, det siste vet du bedre enn meg, men jeg tror svaret ligger i tsh veriden, eventuelt at du bør ha Liothynin(?) I tillegg. Jeg bruker begge disse. 

• Liker 1
Skrevet

Lenge siden jeg var hos legen så burde kanskje tatt en tur og spurt meg fore ev.tatt blodprøver igjen for å se. Har et prbl. og det er at jeg lever godt, så holder på å skjerpe meg ang.føde. Før jeg fikk lavt stoffskifte gikk jeg ned 10 kg ved å være streng i kosten, altså ikke røre brus eller sjokolade.

Mine tanker nå er den legen først og fremst også fortsette dette ang.maten. Pluss fortsette med turer pga hjertet.

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, tussi680 skrev:

Lenge siden jeg var hos legen så burde kanskje tatt en tur og spurt meg fore ev.tatt blodprøver igjen for å se. Har et prbl. og det er at jeg lever godt, så holder på å skjerpe meg ang.føde. Før jeg fikk lavt stoffskifte gikk jeg ned 10 kg ved å være streng i kosten, altså ikke røre brus eller sjokolade.

Mine tanker nå er den legen først og fremst også fortsette dette ang.maten. Pluss fortsette med turer pga hjertet.

Blodprøver ved stoffskiftesykdom, er vanlig å ta hver 3. Måned. Lurer på hvor god oppfølging du egentlig får hos legen din. 

• Liker 1
Skrevet

Ojsann?? Han var flink med å følge opp i starten til det jevnet seg ut, men etter det har ikke jeg fått innkallelse eller bedt om å komme hver 3.mnd som du sier. Så: Da skal jeg ihvert fall ringe og få time. Takk skal du ha!

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, tussi680 skrev:

Ojsann?? Han var flink med å følge opp i starten til det jevnet seg ut, men etter det har ikke jeg fått innkallelse eller bedt om å komme hver 3.mnd som du sier. Så: Da skal jeg ihvert fall ringe og få time. Takk skal du ha!

Bare hyggelig. Jeg har hatt en indremedisiner som fastlege med spesiell interesse for stoffskiftesykdom. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...