Gå til innhold

pensjonskasse til avdøde


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei

Min avdøde far har ved dødstidpunktet ikke noen verdier igjen. Når det gjelder gravferden,kostet den litt over 40,hvorav begravelsesbyrået har søkt nav om ca 22.000kr i støtte,noe hun tror jeg får innvilget. Likevel må jeg ut med ca 20k. Vet noen om muligheten jeg har ved å få brukt pensjonskassen til min far,til å dekke gravferden. Han har jobbet ca 15år i hans levetid,og tror han har pensjon gjennom jobben.men han ble avskjediget pga nedbemanning og gikk uten jobb i 4år,helt til han døde.derfor har han ingen inntekt.han har da i de siste åra jobbet med sitt enkeltmannsforetak,men har gått i minus alle årene.

Så,hbordan går jeg frem for å finne ut om han har en pensjonskasse, (han har hatt flere arbeidsplasser gjennom årene),og om jeg har myndighet til å ta dem ut?han har skrevet under på at jeg har fullmakt til å bruke og tai bruk hans konto,før han døde.

Anonymkode: 4f79b...1d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvilken pensjonskasseordning han har er umulig å svare på. Har han pensjonsrettigheter så får han og eneten månedlige utbetalinger eller han har fått et større engangsbeløp. Offentlige stillinge har en pensjonskasse, private arbeidsgivere er langt vanskeligere å finne ut av. Du får ringe siste arbeidsgiver, om du ikke finner utbetaling på siste kontooversikt. 

Noen fagforeninger har og "dødelire" altså ordninger for tilskudd/utbet. Når medlem dør. 

Anonymkode: 57110...1f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei

Min avdøde far har ved dødstidpunktet ikke noen verdier igjen. Når det gjelder gravferden,kostet den litt over 40,hvorav begravelsesbyrået har søkt nav om ca 22.000kr i støtte,noe hun tror jeg får innvilget. Likevel må jeg ut med ca 20k. Vet noen om muligheten jeg har ved å få brukt pensjonskassen til min far,til å dekke gravferden. Han har jobbet ca 15år i hans levetid,og tror han har pensjon gjennom jobben.men han ble avskjediget pga nedbemanning og gikk uten jobb i 4år,helt til han døde.derfor har han ingen inntekt.han har da i de siste åra jobbet med sitt enkeltmannsforetak,men har gått i minus alle årene.

Så,hbordan går jeg frem for å finne ut om han har en pensjonskasse, (han har hatt flere arbeidsplasser gjennom årene),og om jeg har myndighet til å ta dem ut?han har skrevet under på at jeg har fullmakt til å bruke og tai bruk hans konto,før han døde.

Anonymkode: 4f79b...1d9

Tror desverre at ved død tilfaller pengene som er igjen staten som prinsipp.

Oppspart pensjon posjoneres ut etter hvor gammel gjennomsnittsmannen blir. Noen blir mye eldre og de "sponses" av de som dør tidligere. Hvis det skulle vært penger igjen måtte din far ha hentet ut hele beløpet idet han ble pensjonist og satt det på konto. Da kan ikke staten ta pengene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan si fra deg alt, og la det off ta regningen

Anonymkode: 9bb4c...b4f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan si fra deg alt, og la det off ta regningen

Anonymkode: 9bb4c...b4f

Da får man bare billigeste mulige begravelse. 

Anonymkode: 57110...1f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begravelsen er unnagjort. Venter på faktura fra beg.byrå. men utifra estimert blir det ca 40k...

Hvordan sier jeg ev ifra ansvar om arving osv? Han har nesten ikke noe penger eller verdi igjen,men gjeld til kommunen..

Anonymkode: 4f79b...1d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...