Gå til innhold

Sparkle etter å ha malt

fluffycatbutt

Anbefalte innlegg

Hei,

Vi flyttet inn i ny leilighet i forrige uke. Svigermor var ivrig på å hjelpe oss med å male stuen og sa hun kunne gjøre det dagen etter overtakelsen, så da sparklet og pusset jeg og sambo i hui og hast. Tatt i betrakting tidsklemma så ble vi fornøyd med resultatet. Det eneste som irriterer meg er et søkk i den ene veggen. Da vi dro ut et gipsanker i veggen så smuldret det opp litt rundt hullet (vi bor i et murbygg fra 40-tallet). Vi burde ha sparklet det i flere omganger, men rakk bare to lag med sparkel før maling, så det ble nok smurt litt for tykt på. Nå har det altså blitt et søkk i veggen. Mitt spørsmål er: er det mulig å ta et tynt lag med sparkel over området for så å male over, uten å male hele veggen på nytt? Om det bare var malt hvitt hadde jeg ikke nølt, men vi har malt en mintgrønn farge og er redd for at det blir fargeforskjell. Det er som sagt bare en uke siden vi malte.

Bonusspørsmål: kan noen anbefale en maling til hagemøbler i tre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville bare prøvd, og ble det ikke bra, så malt hele veggen. Bedre å prøve og feile, enn å irritere seg i årevis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sparkel sitter ikke/fester ikke direkte på ny maling. Slip litt ned med sandpapir først. Ellers er beste metode for denne typen gipsskade å skjære ut og å felle inn ny gipsbit i plata. Eller å legge duk over og så sparkle. Har du mulighet for å henge et bilde el. Lignende ovwr for å skjule skaden? 

Anonymkode: 76256...910

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ville bare hengt opp et speil/bilde der. Eller annet nips som er opphengbart.

Anonymkode: 30fcc...8d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har i hvert fall sparkel fungert utmerket utenpå maling og det har også gått helt fint å male oppå, så jeg ville bare ha prøvd og sett om det ble bra.

Til utemøblene kan jeg anbefale Drygolin vindu- og dørmaling. Lukter mye og tørker sent, men holder i årevis. Kan så vidt jeg vet blandes i alle farger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...